Ny hemma server Supermicro Xeon D-1541 1U 10GBe några frågor

Permalänk

Ny hemma server Supermicro Xeon D-1541 1U 10GBe några frågor

Hej Sweclockers

Jag funderar på att köpa en ordentlig kompakt hemma server. Och det jag har titta på då är Xeon D-1541 då den är strömsnål, kompakt(har litet rack) och stödjer 10GBe built on på CPUn. Den ska agera VM host och köra ca 10st VMs med bland annat router, proxy, några Linux + Windows vms. Jag vill också bygga ett nätverk som stödjer 10GBe för framtiden, tanken är ett maskinen i sign ska agera NAS i framtiden och köra unRAID. Tanken är ett unRAID ska köra en SSD cache och förhoppningsvis kunna nå 10GBe write speeds.

Maskinen jag har valt är följande:

http://mullet.se/product.html?product_id=340575

Då är det MRS-210.10D+ maskinen med 10GBe + 32GB ram att börja med. Tänkte köra Hyper-V 2016 Server på din och VMs på detta. Mina frågor är då följande:

1: Är detta en bra mini 1U server? Jag tror det är det kraftfullaste 1U mini server man kan hitta då den slår de flesta E3 Xeons på fingrarna och E5 har jag inte plats för. Har fått ett mycket bra pris på denna server också.
2: Gratis Hyper-V 2016 Server innehåller den GUI och kan köra Linux + Windows VMs? Behöver bara 2st Windows VMs. Alternativet är vmware ESXI 6.0 U2
3: unRAID + cache disk kan man tänkas få ut någon prestanda ur detta eller är det FreeNAS som gäller fortfarande? Jag tänker satsa på 10st HDDs + 512GB SATA SSD. Min unRAID server skulle då köras på sign config + ett 10GBe nätverkskort.

Sista steget är ett skaffa en 10GBe switch och koppla ihop allt i denna.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Som tredje alternativ till hypervisor så kolla på Proxmox, och vill du raid på diskarna rekomenderar jag starkt ZFS över raid på moderkortet.

Permalänk

Har provat det lite men gillar vmware och Hyper-V mer för utbildning syftet egentligen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Det är en superfin server, men några 10Gbps i skriv kommer du inte få ut, trots cache. En SATA SSD kommer cap'a ut på 6, vid perfekta förhållanden. Men jag menar, du kommer vara nöjd med det

Det finns värre, typ 1587, men fasligt dyra samt ibland svåra att hitta i lager. Den lär även kräva rätt bra luftflöde.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Helt klart en bra server.

Vet inte hur det är med gratis versionen av hyper-v, men borde klara både windows och linux utan problem.
Annars fungerar VMWare utmärkt för båda också.
Verifiera att nätverkskorten stöds av den hypervisor du väljer bara, framförallt om du vill köra 10GbE portarna.

Vet inte med unRAID men FreeNAS fungerar bra, dock för ZFS rekommenderas 1 dedikerad SSD för zil och 1 dedikerad SSD för l2arc

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att vissa 1U serverar kan durra ganska högt.
Exempel på en som de flesta inte skulle vilja ha som htpc eller stående i sovrummet: https://www.youtube.com/watch?v=NWCOAlqGyvw

Du verkar dock kunnig och vet nog om detta innan. Jag har inget mer att tillägga, visst man kanske inte maxar 10Gbe så lätt, men komma över 1Gbe är inga problem.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Tänk på att vissa 1U serverar kan durra ganska högt.
Exempel på en som de flesta inte skulle vilja ha som htpc eller stående i sovrummet: https://www.youtube.com/watch?v=NWCOAlqGyvw

Du verkar dock kunnig och vet nog om detta innan. Jag har inget mer att tillägga, visst man kanske inte maxar 10Gbe så lätt, men komma över 1Gbe är inga problem.

Haha ja så dör högljudda kan 1U vara men tror knappast denna kommer låta så mycket då det endast är en 45W TDP på den.

Kan man lägga till zil och l2arc i FreeNAS i efterhand? Är rädd att unraid ska vara för långsamt, vill uppnå 450 mb/s read/write iallafall

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna server i cluster (2 st) plus ett SAN, totalt 4U? Värt att hänga i julgranen? Hur många VMs kan man köra simultant tro?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

Vad tror ni om denna server i cluster (2 st) plus ett SAN, totalt 4U? Värt att hänga i julgranen? Hur många VMs kan man köra simultant tro?

Vet du hur man bygger upp cluster och hur det funkar?

Om en server går ner så finns det en annan i cluster som tar över om jag fattar det rätt?

Om du har tid skulle du kunna lära mig hur man bygger upp cluster i ESXI?

Har köp lite mer server dator men dom kommer vara i drift någon gång i år då kan jag väl höra av mig när dom är redo för att testas i cluster?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet du hur man bygger upp cluster och hur det funkar?

Om en server går ner så finns det en annan i cluster som tar över om jag fattar det rätt?

Om du har tid skulle du kunna lära mig hur man bygger upp cluster i ESXI?

Har köp lite mer server dator men dom kommer vara i drift någon gång i år då kan jag väl höra av mig när dom är redo för att testas i cluster?

http://www.vladan.fr/how-to-configure-vmware-high-availabilit...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Maskinen är fin och den har stöd för SuperDOM, vilket är trevligt. Den är dock inte så tyst som du tror.
Frågar du mig så är den inte prisvärd som en hemmaserver och den har inte plats för många diskar.
Diskarna monteras direkt på chassit vilket kan orsaka vibrationer.

Kolla på DEL T20 eller liknande. Inte lika snabb, men den är tyst och ganska kraftfull.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hej Sweclockers

Jag funderar på att köpa en ordentlig kompakt hemma server. Och det jag har titta på då är Xeon D-1541 då den är strömsnål, kompakt(har litet rack) och stödjer 10GBe built on på CPUn. Den ska agera VM host och köra ca 10st VMs med bland annat router, proxy, några Linux + Windows vms. Jag vill också bygga ett nätverk som stödjer 10GBe för framtiden, tanken är ett maskinen i sign ska agera NAS i framtiden och köra unRAID. Tanken är ett unRAID ska köra en SSD cache och förhoppningsvis kunna nå 10GBe write speeds.

Maskinen jag har valt är följande:

http://mullet.se/product.html?product_id=340575

Då är det MRS-210.10D+ maskinen med 10GBe + 32GB ram att börja med. Tänkte köra Hyper-V 2016 Server på din och VMs på detta. Mina frågor är då följande:

1: Är detta en bra mini 1U server? Jag tror det är det kraftfullaste 1U mini server man kan hitta då den slår de flesta E3 Xeons på fingrarna och E5 har jag inte plats för. Har fått ett mycket bra pris på denna server också.
2: Gratis Hyper-V 2016 Server innehåller den GUI och kan köra Linux + Windows VMs? Behöver bara 2st Windows VMs. Alternativet är vmware ESXI 6.0 U2
3: unRAID + cache disk kan man tänkas få ut någon prestanda ur detta eller är det FreeNAS som gäller fortfarande? Jag tänker satsa på 10st HDDs + 512GB SATA SSD. Min unRAID server skulle då köras på sign config + ett 10GBe nätverkskort.

Sista steget är ett skaffa en 10GBe switch och koppla ihop allt i denna.

Jag försökte nyligen få igång Hyper-V Server 2016 på en maskin här hemma och kan konstatera att den är svår att hantera om man inte har ett AD eftersom man måste hacka sig in i maskinen när den inte har de automatiska trusts som man får genom ett AD. Hyper-V Server 2016 innehåller heller inget GUI.

Efter att ha testat både freenas och proxmox som virtualiseringshost så fastnade jag till slut för proxmox som än så länge verkar tämligen lätt att komma överens med om man har lite vana vid att hantera virtuella maskiner.

Skrivet av enoch85:

Vad tror ni om denna server i cluster (2 st) plus ett SAN, totalt 4U? Värt att hänga i julgranen? Hur många VMs kan man köra simultant tro?

Om jag förstår dig korrekt så avser du att använda dessa som virtualiseringshostar för att koppla till ett SAN för att säkerställa att du har alltid har dina servrar tillgängliga?

För att besvara din första fråga: Det beror helt på lasten. Om du tänker dig att bygga ett hemlabb för skojs skull där det bara är du, din familj och dina vänner som är inne och rotar, så skulle jag i princip tänka mig att du kan ha hur många som helst. Frågan blir då om prestanda är tillräcklig.

Om du istället tänker dig detta för en produktionsplattform där du hostar en relativt välbesökt blogg med officiella VM för någon välkänd lösning för personlig lagring så måste motfrågan bli vad du har för laster och vilken hårdvara du har idag?

Jag måste säga dock, efter att själv ha varit ansvarig för att hosta en site med krav på 99+% upptid, att skulle jag bygga något liknande idag skulle jag nog bygga något som på lagringssidan bygger på väldigt tät replikering och DAS. SAN-lösningar är sin egen huvudvärk, vilket man dessvärre inte inser förrän man sitter med ett kluster som inte går online igen efter en patchning. Men det beror ju helt på kraven, förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enoch85:

Vad tror ni om denna server i cluster (2 st) plus ett SAN, totalt 4U? Värt att hänga i julgranen? Hur många VMs kan man köra simultant tro?

Dålig idé, varför är jag rätt säker på att jag har postat i en annan tråd där du var aktiv.

Skrivet av Gruarn:

Jag försökte nyligen få igång Hyper-V Server 2016 på en maskin här hemma och kan konstatera att den är svår att hantera om man inte har ett AD eftersom man måste hacka sig in i maskinen när den inte har de automatiska trusts som man får genom ett AD. Hyper-V Server 2016 innehåller heller inget GUI.

Efter att ha testat både freenas och proxmox som virtualiseringshost så fastnade jag till slut för proxmox som än så länge verkar tämligen lätt att komma överens med om man har lite vana vid att hantera virtuella maskiner.

Om jag förstår dig korrekt så avser du att använda dessa som virtualiseringshostar för att koppla till ett SAN för att säkerställa att du har alltid har dina servrar tillgängliga?

För att besvara din första fråga: Det beror helt på lasten. Om du tänker dig att bygga ett hemlabb för skojs skull där det bara är du, din familj och dina vänner som är inne och rotar, så skulle jag i princip tänka mig att du kan ha hur många som helst. Frågan blir då om prestanda är tillräcklig.

Om du istället tänker dig detta för en produktionsplattform där du hostar en relativt välbesökt blogg med officiella VM för någon välkänd lösning för personlig lagring så måste motfrågan bli vad du har för laster och vilken hårdvara du har idag?

Jag måste säga dock, efter att själv ha varit ansvarig för att hosta en site med krav på 99+% upptid, att skulle jag bygga något liknande idag skulle jag nog bygga något som på lagringssidan bygger på väldigt tät replikering och DAS. SAN-lösningar är sin egen huvudvärk, vilket man dessvärre inte inser förrän man sitter med ett kluster som inte går online igen efter en patchning. Men det beror ju helt på kraven, förstås.

Med sådan erfarenhet förstår jag inte vad du snackar om ang. Hyper-V. Är det något speciellt med 2016 för jag har inte haft några problem alls med Hyper-V Server 2012. Replikering offsite har jag via certifikat istället för AD.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Maskinen är fin och den har stöd för SuperDOM, vilket är trevligt. Den är dock inte så tyst som du tror.
Frågar du mig så är den inte prisvärd som en hemmaserver och den har inte plats för många diskar.
Diskarna monteras direkt på chassit vilket kan orsaka vibrationer.

Kolla på DEL T20 eller liknande. Inte lika snabb, men den är tyst och ganska kraftfull.

Hur tyst är inte så tyst som du tror? Den ska stå i garderoben i ett rack med stängd dörr. Tanken med denna server är inte att den ska ha plats för mycket disk utan endast 2st 1TB SSD i RAID som datastore + usb eller SuperDOM boot disk för vmware. Jag har en till server som är i sign. Den sitter i ett 4U chassi som har 10st 3.5" plaster och HBA + plats för 2st SSD. Denna server ska enbart köra unRAID eller FreeNAS för lagring.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hur tyst är inte så tyst som du tror? Den ska stå i garderoben i ett rack med stängd dörr. Tanken med denna server är inte att den ska ha plats för mycket disk utan endast 2st 1TB SSD i RAID som datastore + usb eller SuperDOM boot disk för vmware. Jag har en till server som är i sign. Den sitter i ett 4U chassi som har 10st 3.5" plaster och HBA + plats för 2st SSD. Denna server ska enbart köra unRAID eller FreeNAS för lagring.

Om du har den i en garderob så är det inga problem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@Hugligan:
Ingen aning. Jag tänkte att det bara skulle vara att dra igång maskinen och ansluta till den med min win 10 pro-burk och hantera den på det viset, men det blev tvärstopp. Efter att ha försökt att få igång handhavandet med de guider jag hittade så fick jag fortfarande ingen kommunikation, så då bestämde jag mig för att prova ngt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

@Hugligan:
Ingen aning. Jag tänkte att det bara skulle vara att dra igång maskinen och ansluta till den med min win 10 pro-burk och hantera den på det viset, men det blev tvärstopp. Efter att ha försökt att få igång handhavandet med de guider jag hittade så fick jag fortfarande ingen kommunikation, så då bestämde jag mig för att prova ngt annat.

Jaha, de är lite trix man måste ställa in, de guider på nätet har fungerarat bra för mig. Brandväggen kan vara bra att stänga av också, iaf till en början.

Permalänk

Servern är beställd nu återkommer med bilder sen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag försökte nyligen få igång Hyper-V Server 2016 på en maskin här hemma och kan konstatera att den är svår att hantera om man inte har ett AD eftersom man måste hacka sig in i maskinen när den inte har de automatiska trusts som man får genom ett AD. Hyper-V Server 2016 innehåller heller inget GUI.

Efter att ha testat både freenas och proxmox som virtualiseringshost så fastnade jag till slut för proxmox som än så länge verkar tämligen lätt att komma överens med om man har lite vana vid att hantera virtuella maskiner.

Om jag förstår dig korrekt så avser du att använda dessa som virtualiseringshostar för att koppla till ett SAN för att säkerställa att du har alltid har dina servrar tillgängliga?

För att besvara din första fråga: Det beror helt på lasten. Om du tänker dig att bygga ett hemlabb för skojs skull där det bara är du, din familj och dina vänner som är inne och rotar, så skulle jag i princip tänka mig att du kan ha hur många som helst. Frågan blir då om prestanda är tillräcklig.

Om du istället tänker dig detta för en produktionsplattform där du hostar en relativt välbesökt blogg med officiella VM för någon välkänd lösning för personlig lagring så måste motfrågan bli vad du har för laster och vilken hårdvara du har idag?

Jag måste säga dock, efter att själv ha varit ansvarig för att hosta en site med krav på 99+% upptid, att skulle jag bygga något liknande idag skulle jag nog bygga något som på lagringssidan bygger på väldigt tät replikering och DAS. SAN-lösningar är sin egen huvudvärk, vilket man dessvärre inte inser förrän man sitter med ett kluster som inte går online igen efter en patchning. Men det beror ju helt på kraven, förstås.

Tänkte som en Proxmox server med cirka 20 hostar. Lasten är inte så stor, men samtidigt svår att uppskatta på förväg. Det kommer enbart vara Linux på den, därav valet av hypervisor.

Kör idag med en singel ESXi med datastore över NFS och ZFS, men skulle vilja ha säkerheten i ett kluster med SAN pga SLA osv. Har 99.98% upptid över 30 dagar as we speak, men känner mig inte säker med en singel server. Min nuvarande server driver 12 hostar där bl.a. en är en blogg med för närvarande 1700 unika besökare per dag på vardagar och cirka 1200 unika på helger (se signatur). Samt en annan en cloudserver med cirka 250 användare. Utöver detta hostas en del WP sidor med ett 100 tal besökare per dag / st samt 2 andra cloudservers med ca 30 användare i varje. Jag har i snitt cirka 1-3 anrop i access loggen per sekund. Om det är mycket last eller inte? Ja, allt är ju relativt.

Den största loaden är egentligen på mina NICs som ständigt ligger på cirka 20 MB/s (WAN) upp med toppar på 800 MB/s (LAN) vid backuper osv. Sen har jag 10 GBe mellan ESXi och ZFS över NFS, det skulle vara nice att ha 10 GBe överallt. Linux är ju lättdrivet, och det är långt kvar innan jag maxar min nuvarande server.

Vad tror du? Jag har varit nära på köpknappen på servern som TS köpt, men avbröt i sista sekund.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AquaRelliux:

2: Gratis Hyper-V 2016 Server innehåller den GUI och kan köra Linux + Windows VMs? Behöver bara 2st Windows VMs. Alternativet är vmware ESXI 6.0 U2

Nej, Hyper-V är en "Core" server, det är powershell som gäller för allt management lokalt. Du kan ju ansluta till den via hyper-v management console (antar jag inte testat) - Fast de flesta funktioner man vill ha med Hyper-V kräver ju System Center...

Vmware har en HTML5 consol iaf som är helt ok. Stödet för Linux är väl rätt ok på Hyper-V men är helt klart bättre på VMWare även om man vill att man numera kör open-vm-tools..

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tänkte som en Proxmox server med cirka 20 hostar. Lasten är inte så stor, men samtidigt svår att uppskatta på förväg. Det kommer enbart vara Linux på den, därav valet av hypervisor.

Kör idag med en singel ESXi med datastore över NFS och ZFS, men skulle vilja ha säkerheten i ett kluster med SAN pga SLA osv. Har 99.98% upptid över 30 dagar as we speak, men känner mig inte säker med en singel server. Min nuvarande server driver 12 hostar där bl.a. en är en blogg med för närvarande 1700 unika besökare per dag på vardagar och cirka 1200 unika på helger (se signatur). Samt en annan en cloudserver med cirka 250 användare. Utöver detta hostas en del WP sidor med ett 100 tal besökare per dag / st samt 2 andra cloudservers med ca 30 användare i varje. Jag har i snitt cirka 1-3 anrop i access loggen per sekund. Om det är mycket last eller inte? Ja, allt är ju relativt.

Den största loaden är egentligen på mina NICs som ständigt ligger på cirka 20 MB/s (WAN) upp med toppar på 800 MB/s (LAN) vid backuper osv. Sen har jag 10 GBe mellan ESXi och ZFS över NFS, det skulle vara nice att ha 10 GBe överallt. Linux är ju lättdrivet, och det är långt kvar innan jag maxar min nuvarande server.

Vad tror du? Jag har varit nära på köpknappen på servern som TS köpt, men avbröt i sista sekund.

Ok, tillgänglighet har högre prio än kapacitet.
Hur mycket diskyta behöver du och kopplar till det, hur mycket RAM?
Vad har du tänkt dig som "SAN" i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ok, tillgänglighet har högre prio än kapacitet.
Hur mycket diskyta behöver du och kopplar till det, hur mycket RAM?
Vad har du tänkt dig som "SAN" i det här fallet?

Kapacitet är ju bra, men ja upptid är viktigare. Har 32 cores idag fördelat på två st E5-2670 samt 64 GB ECC RAM. Har inte koll på hur mycket CPU som används exakt, men det går väl att byta ut CPU i serven om det skulle behövas antar jag?

Jag har inte kollat så jättenoga på just SANet men ett "vanligt" 2U san med typ 12 eller 24 platser. Det var ett tag sedan jag forskade kring detta så minns inte exakt vilket paket jag hade tänkt då. Har det nedskrivet på jobbet. Kan återkomma kring det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: Värt att tänka på är att Proxmox har ej support för ett cluster av två noder (vilket är korrekt egentligen...)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Nu har jag fått servern! Har kört in ESXi 6.5 på den och det fungerar bra. Var en del strul att få det att rulla först men nu fungerar allt. Den är inte jätte tyst servern men den hörs inte i garderoben direkt. Ska se om jag kan modda fläkten på den lite. Bilder kommer imorgon!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Ska bli kul att se!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Blivit en del strul men servern så har precis lyckats få ihop allt Ska försöka posta bilder i veckan

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Har du mer grejor i garderoben och hur funkar det med värmen? Den kanske inte avger så mycket i och för sig, men jag undrar därför att jag själv försökte mig på en garderobsserver en gång (dock baserad på en vanlig PC). I garderoben fanns även en Synology NAS och ett par desktopswitchar, och det blev tillsammans alldeles för varmt eftersom det inte kom in någon kalluft och värmen hade ingenstans att ta vägen. Det slutade med att jag fick ha dörren öppen hela tiden, så därför skulle det vara kul att höra hur du kör.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Det är inte direkt en garderob det är en klädkammare och där det står ett 12U rack, så kylning är inte ett jätte problem. Däremot skulle inte en extra fläkt på CPUn på denna server skada. Dock vet jag inte vad jag ska använda. SOm ni ser är inte fläkten optimalt placerad för denna server direkt..

Så här ser det ut där de sitter:

Hur tycker ni jag ska lösa kylning på CPUn lite bättre. Som ni ser är inte direkt fläkten som kyler CPUn riktad emot den och det försämrar avsevärt skulle jag påstå? Den blir lite varm runt 65C och då låter servern mycket. Detta är under load

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux Det var inte mycket till server det Märkligt att dom ens satt ihop en sådan lösning med dom bristerna. Primärt den som du nämner, Dvs kylningen. Hade blivit besviken om jag fått hem något sådant Hoppas att du får ordning på det.

Permalänk
Skrivet av Danne:

@AquaRelliux Det var inte mycket till server det Märkligt att dom ens satt ihop en sådan lösning med dom bristerna. Primärt den som du nämner, Dvs kylningen. Hade blivit besviken om jag fått hem något sådant Hoppas att du får ordning på det.

Alltså hårdvarumässigt är det en best. 8cores och 16 trådar på 45W TDP. Stöd för 128GB ram och 2st 10GBe ethernet. Denna server har inga problem att driva säkert 20-30st VMs. Men ja kylningen är väldigt konstigt uppsatta måste jag säga haha

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.