AMD Ryzen R7 1800X, R7 1700X och R7 1700 med åtta kärnor får pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Nu har en retailer bekräftat infon de har fått från AMD,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/

En intressant punkt om just Turbo frekvens är detta,

• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling.

Detta gör ju dock deras långa line-up ännu mera mysko.

Om alla Zen har "oändlig" turbo (lol) hur kan dom då *garantera* 65W vs 95W på 1700 vs 1700X? Det ska ju bara skillja typ 0.1ghz enligt de läckta lineupsen.

Om vi antar att 1700X är cherry pickade black edition går inte watt ihop. Då har den garanterat högre turbo och att då skryta om oändlig när 1700 uppenberligen kommer vara begränsad jämfört med 1700X är löjligt.

En enkel slutsat hade varit att 1700 inte har nån turbo alls (därför är det låga 65W vs 95W på X varianterna), men det säger dom ju att den har så det är svårt att argumentera.

Vad är detta mystiska X som gör att dom drar 50% mer watt än oändlig turbo och är upp till $180 dyrare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Det har varit känt sedan tidigare att Coffee lake skulle vara på 14nm.

Wikipedia säger: Due to low 10 nm yields, Cannon Lake will be limited to 15 Watt U and 5.2 Watt Y system-on-chip parts with GT2. Higher power mobile and desktop platforms will receive an update in the form of a 2nd 14 nm process refinement, Coffee Lake, that is said to share Cannon Lake's architectural refinements.

Intel demonstrated a laptop with an unknown Cannon Lake CPU at CES 2017. The company expects Cannon Lake based products to be available at the end of 2017.

Som ronnylov är inne på så är enkeltrådprestanda och IPC inte samma sak. Enkeltrådprestanda är IPC*frekvens.

Jag ser detta
Om ingen köper konkurrentens produkter så finns det ju ingen anledning att sänka några priser.

Inet är ganska dåliga på Radeon-kort, litet utbud och höga priser.

Är fullt medveten om det men om en processor som är lägre klockad än en annan men ändå presterar identiskt eller bättre så är det IPCn som är högre. Ska man tro ryktena (vilket inte alltid är något man ska göra) så är Ryzens IPC i klass med Broadwells.. vilket i sin tur skulle lägga den i KBL krokar när det kommer till IPC. Om IPCn är högre så är enkeltrådad prestanda per Hz också högre. Med andra ord så är dessa två faktorer inte så viljt skilda som man skulle kunna tro.

Skrivet av Ase:

Känns som att detta är en rätt hård Fanboy artikel i kommentarer så fort man skriver nåt som inte hyllar AMD så får man skit! Men är kul att dom kommer med nytt, verkar dessutom som att Intel börjat röra på sig igen vilket var på tiden, Håller tummarna att Ryzen blir bra .(Men som jag skrivit hela tiden så är moderkortkretsen begränsande för mig (vilket är synd) Annars hade jag köpt direkt om dom infriar och kommer med mer avancerande Styrkretsar men dröjer nog inte länge innan dom kommer med kretsar för arbetsstationer /servrar.)

Det var då en underlig tolkning. I denna artikel så finns det folk som är positiva, folk som är lite mer skeptiska (pga. källkritiska orsaker) samt de som är rena Intel fanboys som ska skjuta ned AMDs produkt så fort de bara kan. Detta märks direkt på resonemangen och det hjälper inte heller att offerkoftan åker på så fort någon ifrågasätter ens kommentarer.

Skrivet av Streamdog:

Senaste ryktena pekar mot att Ryzens IPC är jämförbar med Skylake:
https://youtu.be/fQjASImfMus

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket skulle lägga den något bakom KBL. Med andra ord ungefär vad de senaste ryktena påstått.

Skrivet av murklor:

Detta gör ju dock deras långa line-up ännu mera mysko.

Om alla Zen har "oändlig" turbo (lol) hur kan dom då *garantera* 65W vs 95W på 1700 vs 1700X? Det ska ju bara skillja typ 0.1ghz enligt de läckta lineupsen.

Om vi antar att 1700X är cherry pickade black edition går inte watt ihop. Då har den garanterat högre turbo och att då skryta om oändlig när 1700 uppenberligen kommer vara begränsad jämfört med 1700X är löjligt.

En enkel slutsat hade varit att 1700 inte har nån turbo alls (därför är det låga 65W vs 95W på X varianterna), men det säger dom ju att den har så det är svårt att argumentera.

Vad är detta mystiska X som gör att dom drar 50% mer watt än oändlig turbo och är upp till $180 dyrare?

Inte riktigt. Kan vara så att den baseras på moderkort och kylning. Alltså att det finns någon förutbestämd profil i BIOS som baseras på temperatur som i sin tur klockar lite mer om utrymme finns. Sedan så tänker du lite fel med TDPn.. Tror nog AMD tänker som Intel gör... Alltså att de använder det tak som finns med moderna kylare för att pressa TDPn. Vilket sker hos Intels "65W TDP" processorer där de under load går upp närmare till närmare 95W. Specifikationen är dock fel vilket även källan menar i artikeln. Det ska stå 95W istället för 65W.. och då menar man självfallet vad CPUn går i utan att överklockas.. Vilket jag antar går att ställa in någonstans alt. att det finns förutbestämda profiler som agerar dynamiskt baserad på situation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Värt att notera angående detta med ungefär lika IPC.

Eftersom det är olika arkitektur kommer det att skilja ganska mycket i olika tester, mellan AMD och Intel.
Ena kanske vinner i heltal, den andra i flyttal, ena i kryptering den andra i videokodning osv.

Prime listas ofta bland tester, om du enbart tänker använda din CPU till att beräkna primtal, inget annat, skall du givetvis ta den CPU som vinner i detta test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan man anta att modellen Ryzen 7 1700 (utan x) kommer ha 8 kärnor/16 trådar? Den ligger prismässigt vid min smärtgräns. X:et kanske står för ingen HT? Hum... Blir intressant att se. Vore kul att få veta svart på vitt. Och Vad AM4-moderkorten kommer kosta är ju minst sagt intressant också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det har varit känt sedan tidigare att Coffee lake skulle vara på 14nm.

Wikipedia säger: Due to low 10 nm yields, Cannon Lake will be limited to 15 Watt U and 5.2 Watt Y system-on-chip parts with GT2. Higher power mobile and desktop platforms will receive an update in the form of a 2nd 14 nm process refinement, Coffee Lake, that is said to share Cannon Lake's architectural refinements.

Intel demonstrated a laptop with an unknown Cannon Lake CPU at CES 2017. The company expects Cannon Lake based products to be available at the end of 2017.

Det intressanta finner jag att Intel nu ska släppa 8000 serien som då blir Coffe Lake redan i slutet av året fast i deras roadmap så skulle den komma Q2 2018. Intel skulle då även med detta introducera 6-core till folket.

http://wccftech.com/intel-roadmap-kaby-lake-coffee-lake-canno...

Men i.om. att AMD släpper en bomb så är Intel lite stressade/pressade som det verkar att släppa sina saker snabbare än väntat.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan man anta att modellen Ryzen 7 1700 (utan x) kommer ha 8 kärnor/16 trådar? Den ligger prismässigt vid min smärtgräns. X:et kanske står för ingen HT? Hum... Blir intressant att se. Vore kul att få veta svart på vitt. Och Vad AM4-moderkorten kommer kosta är ju minst sagt intressant också.

Som det verkar och ser ut på infon som läckt ut har alla 8-kärniga 16 trådar,

https://videocardz.com/65747/amd-ryzen-7-1800x-1700x-and-1700...

Har nu även läckt lite benchmarks,

https://videocardz.com/65825/first-amd-ryzen-7-1700x-benchmar...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Som det verkar och ser ut på infon som läckt ut har alla 8-kärniga 16 trådar,

https://videocardz.com/65747/amd-ryzen-7-1800x-1700x-and-1700...

Har nu även läckt lite benchmarks,

https://videocardz.com/65825/first-amd-ryzen-7-1700x-benchmar...

Det där graferna är ju katastrof.. Man jämför överklockade Intelprocessorer mot oklockade Ryzen. Man blandar budget moderkort med CPU:er från det över segmentet samt att man kör Ryzen utan Turbo medan Intel går på full turbo. Det är ju nästan en Toms hardware all over again. Nej de där resultaten (om de ens är äkta) är inte tillförlitliga eftersom man inte ens utgår från samma förutsättningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Senaste ryktena pekar mot att Ryzens IPC är jämförbar med Skylake:
https://youtu.be/fQjASImfMus

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt min erfarenhet verkar RedTechGaming post'a riktigt många och riktigt dåliga videos, och snabbt som attan. De brukar hoppa på de flesta rykten och presentera dem som sanning (eller som något högst troligt). Jag skulle aldrig lita på något de post'ar, speciellt då de brukar köra hela sin video lite som 'en tagning', och inte ens bry sig om att rätta till något då de klantar till sig med uttalet.

Nu vill jag notera att det är något jag har märkt efter att jag har suttit på YouTube och sugit i mig Ryzen-videos, och Vega-videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Enligt min erfarenhet verkar RedTechGaming post'a riktigt många och riktigt dåliga videos, och snabbt som attan. De brukar hoppa på de flesta rykten och presentera dem som sanning (eller som något högst troligt). Jag skulle aldrig lita på något de post'ar, speciellt då de brukar köra hela sin video lite som 'en tagning', och inte ens bry sig om att rätta till något då de klantar till sig med uttalet.

Nu vill jag notera att det är något jag har märkt efter att jag har suttit på YouTube och sugit i mig Ryzen-videos, och Vega-videos.

Nog att de diskuterar nästan varje rykte, men Paul på RGT är riktigt kunnig när det kommer till "tekniker under huven". Så han är bra på att bryta ner och förklara rykten på ett trovärdigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det där graferna är ju katastrof.. Man jämför överklockade Intelprocessorer mot oklockade Ryzen. Man blandar budget moderkort med CPU:er från det över segmentet samt att man kör Ryzen utan Turbo medan Intel går på full turbo. Det är ju nästan en Toms hardware all over again. Nej de där resultaten (om de ens är äkta) är inte tillförlitliga eftersom man inte ens utgår från samma förutsättningar.

Verkar som Wccftech gjorde/letade fram egna tester mot mer standard prollar, då ser testerna helt annorlundare ut,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700x-389-8-core-cpu-benchmar...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Frågan är när man klagar på 8 core priset när typ INGEN behöver dom om du inte kör 2 + GPU och enorm upplösning.

Varit samma pris sedan X58 vad jag kommer ihåg.

6 core upplåst 6800k för 4750kr och räknar man med dålig krona + dollar så ligger den samma pris som innan.
Det är inte mycket skillnad vs 7700k som folk köper som smör.

Intel i7 970 lanserades för 8400kr~ och gick ner till 3400kr~ innan utfasning.
Intel i7 980x lanserades för 9700kr~ och gick ner till 6600kr~ vid utfasning.

Så beroende på hur man ser det så är ju en i7 6800k en sjukt bra deal sett till vad man kan få i förhållande till första generationens entusiast i7.or.
Men jag har svårt att acceptera en konsument CPU så som i7 6900k för 11,500kr eller i7 6950x för 18,500kr.

Om man jämnför dem med motsvarande Intel Xeon's prestanda och prissättning kan man med enkelhet se den artificiella gimpning både i prestanda och pris, för att det inte ska krocka och för att maximera vinstmarginelerna.

Så mjo, kan nog tycka att Intel tagit ut ockerpriser ett tag nu, speciellt sett till prestanda vinsten mellan senaste generationerna.
Någon som köper en i7 6950x gör det inte för spel då en i7 6700k/7700k ger samma/bättre prestanda, och ska man inte spela förstår jag inte varför man inte köper en Xeon plattform då direkt istället.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag har haft Amd prollar jag med, sen nåste jag säga att innan x64 så var inte AMD intressant för mig alls. Visst var som nu ,prisvärt redan då. Men uppdaterade inte lika mycket då som under senare tid. hade ej behov för det på den tiden. Har ej kommenterat summit ridge alls utan bara bannat över X serien från intel & moderkortkretsar för Ryzen eftersom de ej täcker mitt behov.(Har även sagt att det räcker för de flesta behov men ej för mina) Är helt rätt att bli tillrättavisad men man kan göra saker på trevligare sätt än vad som görs i denna tråd MVH Arne
P.S Amd bias är lika stort bara för att vi önskar att dom ska lyckas denna gång ska man hålla på nån borde det vara VIA.

Typ ⅓ är faktaresistenta och redan övertygade om att Ryzen suger, och det har pågått ett tag. Klart det blir tröttsamt att upplysa och nyansera bilden gång på gång, och inte sällan är det samma personer som matar på nederlagshistorian likt ett mantra.

Summit ridge är desktop-Ryzen tillsammans med moderkortchippen X370 B350 A320 X300 A300 (Promontory).

Skrivet av TurboFreak68:

Det intressanta finner jag att Intel nu ska släppa 8000 serien som då blir Coffe Lake redan i slutet av året fast i deras roadmap så skulle den komma Q2 2018. Intel skulle då även med detta introducera 6-core till folket.

http://wccftech.com/intel-roadmap-kaby-lake-coffee-lake-canno...

Men i.om. att AMD släpper en bomb så är Intel lite stressade/pressade som det verkar att släppa sina saker snabbare än väntat.

Tycker Intels planer för sina småsjöar och hoppat hipp som happ.

Skrivet av Fluffarn:

Enligt min erfarenhet verkar RedTechGaming post'a riktigt många och riktigt dåliga videos, och snabbt som attan. De brukar hoppa på de flesta rykten och presentera dem som sanning (eller som något högst troligt). Jag skulle aldrig lita på något de post'ar, speciellt då de brukar köra hela sin video lite som 'en tagning', och inte ens bry sig om att rätta till något då de klantar till sig med uttalet.

Nu vill jag notera att det är något jag har märkt efter att jag har suttit på YouTube och sugit i mig Ryzen-videos, och Vega-videos.

Jag gillar RedGamingTech såtillvida att det är en av få videopratare jag står ut med, jag tycker rentav snubben är ganska trevlig att lyssna på. Men jeeez vad lite substans! Han ägnar 10-15 minuter åt att berätta 2 nyheter eller rykten i klass med "AMD lanserar kanske en 6-core trots allt" och så ska han prata och spekulera kring det utan att säga särskilt mycket egentligen, och så babblar han hela tiden om att han inte är i bästa form och ber om ursäkt för ditten och datten och drar verkligen uuuuuut på sådana oväsentligheter. Jag får intrycket av att han är kunnig, men jag har bara hört brödsmulor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

jaja, jag hade hoppats och trott att deras toppmodell skulle lägga sig prismässigt jämnt med 7700k eller under, det blir väl till att öppna plånboken lite mer än vad jag hade tänkt mig med en liten tår i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Till alla som inte var med på denna tiden: detta är FUD och extremt vinklat. THG har troligtvis använt några de sämsta moderkorten för AMD och de bästa för Intel, och sedan handplockat de resultat som visar "rätt" (för de visar ju bara en av varje). Dessutom var Pentium 4 tvungen att ha bra sensorer för att den blev så jäkla varm, vilket var något nytt på den tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI

Underbar musik i klippet, man får nostalgiska njutningar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Herre gud, 490 dollar för en slö 8 core som inte win7 funkar på. 😉

Tur man klippte en 7700k

Skrivet av Rixxz:

Troll? Rätt säker på att 7700 kommer få storstryk av 1800X i allt som inte är ett spel, potentiellt i spel också.

(Kaby Lake stöder för övrigt inte heller W7)

Skrivet av Tumnus:

6650 kr*

Allt pekar på att Ryzen innehåller "Intel kärnor" alltså helkärnor och inte moduler som i Bulldozer.

Det är lite roligt dock att NDA ligger under NDA.. borde då inte Info om att NDA ligger under NDA ligga under NDA?

Som i sin tur inte stödjer Windows 7.. Bra jobbat där.

Vilka rykten? Och vilken presenterad demo? Menar du den från CES 2017 där man gick häl i häl med 6900K?

Intressant att folk räknar bort Ryzen med w7. Det är ju något som vi inte vet ännu.
Även Kaby lake tycks ju fungera utan större problem på win 7 och win 8.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@klk: Håller med dig. Anser att folk inte ser helheten, och tror att ett företag kan sitta på arslet och ta vilka priser som helst. Och hävdar att intel inte haft någon konkurrens på länge. Anledningen till att det argumenten inte håller hela vägen är enligt mig pgr av att ett företag kan vara sin egen konkurrent. Sandy Bridge va en super CPU för oss konsumenter. Men för Intel har det varit mindre bra, dom vill tjäna pengar. Dom vill inte att vi konsumenter sittter 5-10 år utan att behöva köpa nya CPU:er.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Intressant att folk räknar bort Ryzen med w7. Det är ju något som vi inte vet ännu.
Även Kaby lake tycks ju fungera utan större problem på win 7 och win 8.

Jag räknar inte bort W7 stöd alls även om det vore logiskt att så skulle vara fallet utan jag svarade bara på att någon väljer bort Ryzen pga. W7 stödet. Att sedan "Stöd" och "Inte fungerar" är två skiljt olika saker borde väl vara självklart? Intel kan inte garantera att det fungerar och därför finns det inget officiellt stöd heller. Att det sedan ändå fungerar i 9 av 10 fall spelar ingen roll.. För det där 10:e fallet kommer att få absolut inget stöd från Intel.

Skrivet av Nautilus011:

@klk: Håller med dig. Anser att folk inte ser helheten, och tror att ett företag kan sitta på arslet och ta vilka priser som helst. Och hävdar att intel inte haft någon konkurrens på länge. Anledningen till att det argumenten inte håller hela vägen är enligt mig pgr av att ett företag kan vara sin egen konkurrent. Sandy Bridge va en super CPU för oss konsumenter. Men för Intel har det varit mindre bra, dom vill tjäna pengar. Dom vill inte att vi konsumenter sittter 5-10 år utan att behöva köpa nya CPU:er.

Vilket i sin tur kräver innovation.. vilket de egentligen inte har haft direkt mycket av på senare tid. Detta pga. den bristande konkurrensen från AMD. Nu helt plötsligt när Ryzen ryktas komma ut om en månad så gör Intel mer än de gjort på ett antal år.. Slump?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om alla Zen har "oändlig" turbo (lol) hur kan dom då *garantera* 65W vs 95W på 1700 vs 1700X? Det ska ju bara skillja typ 0.1ghz enligt de läckta lineupsen.

En tanke är att de faktiskt styr (turbo-) hastigheten med temperatur och effekt.
Ställer man in i firmware att att 1700 får dra max 65W i snitt över en viss tidsrymd så kommer den inte att dra mer än så.
En processor som tillåts dra 95W kan då leverera högre frekvenser (prestanda) förutsatt att kylningen är tillräcklig.

Sedan hur man får till en skillnad vid överklockning är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Detta gör ju dock deras långa line-up ännu mera mysko.

Om alla Zen har "oändlig" turbo (lol) hur kan dom då *garantera* 65W vs 95W på 1700 vs 1700X? Det ska ju bara skillja typ 0.1ghz enligt de läckta lineupsen.

Om vi antar att 1700X är cherry pickade black edition går inte watt ihop. Då har den garanterat högre turbo och att då skryta om oändlig när 1700 uppenberligen kommer vara begränsad jämfört med 1700X är löjligt.

En enkel slutsat hade varit att 1700 inte har nån turbo alls (därför är det låga 65W vs 95W på X varianterna), men det säger dom ju att den har så det är svårt att argumentera.

Vad är detta mystiska X som gör att dom drar 50% mer watt än oändlig turbo och är upp till $180 dyrare?

Skrivet av Olle P:

En tanke är att de faktiskt styr (turbo-) hastigheten med temperatur och effekt.
Ställer man in i firmware att att 1700 får dra max 65W i snitt över en viss tidsrymd så kommer den inte att dra mer än så.
En processor som tillåts dra 95W kan då leverera högre frekvenser (prestanda) förutsatt att kylningen är tillräcklig.

Sedan hur man får till en skillnad vid överklockning är en annan femma.

Det är ju såklart så att en processor med 95W TDP kan köra aggressivare på Turbon. Därför lär en 95W utprestera en 65W.
Sedan har de inte "oändlig turbo". Den har XFR, vilket när det är aktiverat tillåter processorn gå över uppmärkt TDP om temperaturen är låg. Även fast den då går över maximal officiell turbofrekvens så går den inte högre än en inofficiell högsta validerad frekvens. Den ställer ju självklart inte upp processorn i instabila frekvenser bara för att temperaturen är låg. AMD har såklart i förväg validerat frekvenser som XFR tillåts gå i.
Att de inte skrivs ut på processorn betyder inte att de är oändligt höga.

Permalänk
Hjälpsam

65 W gäller givetvis inte om du överklockar.
Antar att detta gäller även 95W, även med XFR, undrar om man kan öka effektmålet något, på samma sätt som man kan göra på grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du säger där att de tappar fart om man menar kundfokus. Det finns inget exempel på företag som lyckats producera samma kundnytta i monopolställning som när det är flera företag som konkurrerar. Faktum är att det finns flera företag som backat (blivit sämre), Det gäller inte här för Intels monopol är ju inte 100%, de vet att det finns några som jagar

Mening för mening:

Tvärtom som du säger (igen! ), om man nu ska ta det i den ordningen skiftar de fokus från produkten till kunden. Med konkurrens handlar det om den egna produkten och konkurrentens produkt, vad de har vi inte har, vad vi kan göra annorlunda, förbättra, osv. När man sen går in i monopol är detta tänk inte längre inte lika intressant, och fokus skiftar från produkten till kunden, vad den vill ha, är villig att betala och hur man kan övertyga dem om att spendera mer än så. Fokus bibehålls, bara skiftat.

Du har rätt i kundnyttan från företag i monopolsställning, men du gör ett helt fel antagande. Ett företag existerar för en sak, göra vinst. Det är hela syftet med företag, allt annat är sekundärt (som dom sa i WoW när jag var aktiv, döda rogues gör ingen DPS). Kundnytta är aldrig ett företags primära fokus, det är en biprodukt. Symptom; inte orsak. Som ovan nämnt, med konkurrens är fokus på den egna produkten och utbudet, alla förbättringar (i eget vinstintresse) är en vinst för kundnyttan, vilket är varför vi har lagar mot monopol. Inget framgångsrikt företag fokuserar på vad folk vill ha, de har insett att folk inte vet vad de vill ha (förrän det är presenterat till dem!). Jag tillhörde skaran som inte ville ha en mobil utan fysiska knappar förrän Steve Jobs erbjöd mig en, och då satan vad jag ville ha en. En konsument har inte ens producents perspektiv.

Om företag backat när de gått från konkurrensstadie till monopolstadie är det ett tydligt tecken på att de har tappat fokus. De har inte insett eller lyckats med att skifta fokus. Det är bla varför man byter ut en VD baserat på var ett företag ligger på marknaden, vissa är fantastiska med nerskärningar, andra expansioner, andra att solidifiera det egna greppet om marknaden, osv. Och nej, tenkiskt sett har Intel inte en monopol, men om jag springer 100m mot någon i rullstol och en arm kommer jag inte skänka dem en tanke efter startskottet.

Det är så jag ser på det i varje fall.

Mindre ändringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Om företag backat när de gått från konkurrensstadie till monopolstadie är det ett tydligt tecken på att de har tappat fokus.

Eller så är det mest lönsamt. Förbättringar, kvalitet mm är viktigt när det är många som konkurrerar men det krävs ofta kunnig arbetskraft som ibland är dyr. Har man monopol kan en teknik för att öka vinsten vara att göra sig av med dyr och kunnig arbetskraft för man behöver inte utveckla tjänsten

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är dock inte AMD som hypar i majoriteten av fallen utan det är "rykten" som uppkommer ur ingenstans.

I den upplösningen så kommer GPUn att flaska. Inte CPUn så i den upplösningen så kommer Ryzen nog prestera identiskt med KBL.

Ja, det är nog sant att nästan alla spel idag, blir flaskade av GPU´n i den upplösningen. Men om några GPU generationer till, dvs när det börjar bli dags för mig att uppgradera från 1080p så kommer CPU´n vara det som bromsar i åtminstonne några spel till.

När jag köpte min första dator för egna pengar, en P3 866 mhz. Så gjordes CPU tester i 640/480, för i 1024/768 blev GPU´n flaskhalsen. Så i takt med att grafikkorten blir bättre så osv osv. Men det vet du ju redan

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@Ratatosk @sesese @Ase

De mest påkostade X370 kommer ha 16+16 pcie v3 SLI och 16+16+16 där den sista är v2 CFX.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64