Valve ersätter Greenlight med Steam Direct

Permalänk
Melding Plague

Valve ersätter Greenlight med Steam Direct

Greenlight är en populär väg för utvecklare som vill publicera material på spelplattformen Steam. Nu meddelar Vavle att funktionen skrotas och ersätts med efterföljaren Steam Direct.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att Greenlight inte verkar fungera är tydligt även om jag gillar iden. Men ser inte hur Steam Direct ska lösa problemet annat än att valve får pengar per spel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

Att Greenlight inte verkar fungera är tydligt även om jag gillar iden. Men ser inte hur Steam Direct ska lösa problemet annat än att valve får pengar per spel.

Kanske slipper spel som någon snickrat ihop över en helg, är väldigt många obetydliga titlar på Steam just nu.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Japp, hoppas det blir bättre än greenlight, 5000 dollar så man slipper alla scamspel som nån pundare från Litauen gjort på en eftermiddag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp, hoppas det blir bättre än greenlight, 5000 dollar så man slipper alla scamspel som nån pundare från Litauen gjort på en eftermiddag.

Alla spel skapade av en enda eller ett fåtal personer är dock inte skräp. En sådan summa skulle slå hårt mot de som gör spel på nära noll-budget men ändå anstränger sig för att göra det så bra som möjligt. Samtidigt, om priset blir lägre kommer detta bara att se ut som ett sätt för Valve att tjäna ännu mer pengar med fortsatt minimal arbetsinsats.

Det enda rätta enligt min mening vore om Valve gjorde vad alla respektabla affärsidkare gör, och börjar kontrollera vad det är för skit de ställer ut i sin butik. Har GOG råd med det så borde det inte vara något bekymmer för Valve heller.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Greenlight skulle kanske ha fungerat om det fanns en obligatorisk demo version av spelen eller en tidsbegränsad version. Gris i säck med dessa early access, beta, opolerade indiespel etc.

Permalänk
Medlem

Greenlight fungerar ju inget vidare, men är meningen att vem som helst ska få publicera vad som helst på Steam, utan någon som helst kvalitetskontroll? Bara man betalar så kommer det upp på Steam?

Det kommer visserligen betyda att "Poop Simulator" och annat totalt meningslöst trams förhoppningsvis försvinner, eftersom ingen vill betala $5000 för att publicera det, men det öppnar upp för scams där bedragare betalar för att få upp något på Steam och sedan hoppas tjäna in kostnaden genom försäljningen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Antar att steam tar ut en liten avgift för varje sålt spel också.
Då borde väl det schysstaste vara att innan inköpssumman är uppnådd tar inte steam ut denna avgift.
Då skulle rena skräpspel inte publiceras men andra småspel skulle ha en chans på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Greenlight fungerar ju inget vidare, men är meningen att vem som helst ska få publicera vad som helst på Steam, utan någon som helst kvalitetskontroll? Bara man betalar så kommer det upp på Steam?

Det kommer visserligen betyda att "Poop Simulator" och annat totalt meningslöst trams förhoppningsvis försvinner, eftersom ingen vill betala $5000 för att publicera det, men det öppnar upp för scams där bedragare betalar för att få upp något på Steam och sedan hoppas tjäna in kostnaden genom försäljningen.

Meningen med greenlight har väl ändå varit att mindre spelutvecklare ska kunna lyfta fram sitt spel där? Lägga upp trams och skit kan man ju inte förvänta sig att nån ska bry sig. Tycker det är dumt dom ändrar detta, varför inte bara ta bort alla oseriösa spel som lagts upp där istället. Dom borde höja avgiften istället så inte vem som helst bara lägger upp nåt efter några dagars kodande bara.

Permalänk
Medlem

Jag tror de förstått under en lång tid att de börjar bli som Google Play och App store, att de bra spel som släpps totalt drunknar i den stora mängden titlar som släpps.

4 av 10 spel som finns på Steam släpptes förra året.

Permalänk
Medlem

I min mening helt rimligt. Steam fullständigt drunknar i mängden totala tramsspel. Det känns som att Greenlight gjort Steam till nya Newgrounds, ungefär den kvaliteten på den största delen av spelen som dykt upp det senaste året.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Får jag igen pengarna nu då tro? Jag betalade för greenlight (99 dollar) men har inte publicerat något ännu.. undra hur dom gör då det när dom skrotar greenlight..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Får jag igen pengarna nu då tro? Jag betalade för greenlight (99 dollar) men har inte publicerat något ännu.. undra hur dom gör då det när dom skrotar greenlight..

http://steamcommunity.com/greenlight/discussions/184467440737...
Det verkar som du borde kunna få tillbaka pengarna i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Avstängd

Dom kunde ge fyra timmar istället för futtiga två att kunna ångra sitt köp. Conan Exil verkade vara roligt, introt gav mersmak, men föll pladask, skulle inte ta emot det gratis ens. Många utav Early Access är inget vidare. Steam vill inte förlora intäkter och slippa klagomål, då är Steam Direct inte något revolutionerande, långt ifrån garant för bra spel.

Permalänk
Medlem

"Tidigt material"
Tibia ansökte om green light och blev godkända för några år sedan.
Skulle inte kalla det tidigt material efter 20 år av uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Att Greenlight inte verkar fungera är tydligt även om jag gillar iden. Men ser inte hur Steam Direct ska lösa problemet annat än att valve får pengar per spel.

This one-time fee will grant your Steam account access to post and update as many of your games as you like within Greenlight.

All proceeds from this fee (minus taxes) will be donated directly to Child’s Play, a charity dedicated to improving the lives of children in over 70 hospitals worldwide.

Det gäller för green light och kommer kanske gälla för steam direct.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att greenlight ersätts med några slags riktlinjer istället, men vettefan om det kommer bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Antar att steam tar ut en liten avgift för varje sålt spel också.
Då borde väl det schysstaste vara att innan inköpssumman är uppnådd tar inte steam ut denna avgift.
Då skulle rena skräpspel inte publiceras men andra småspel skulle ha en chans på marknaden.

Om jag inte minns fel är Valves andel 30% om du inte är stor nog att kunna förhandla fram ett specialavtal. Det är mer eller mindre standard för digitala distributionsplattformar. GOG tar ut samma avgift, liksom mobilplattformarna.

Humble Store tar ut betydligt mindre men jag vet inte hur det funkar med spel köpta där som måste aktiveras på Steam. Rimligtvis tar Valve en del av kakan även där eftersom de står för servrarna. Någon annan som vet bättre?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tvinga spel att lämna betastadiet skulle jag gärna se. Early acess som peakar innan release och sen tappar splarbasen och aldrig ens når 1.0 är så jäkla trist...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Borde kvitta vad det kostar att publicera ett spel, det var ju köpta röster som fördärvade hela idén. En direkt riktlinje borde vara ett tidskrav från utvecklaren, fr.o.m den dagen spelet publicerades till det är "färdigt". Då slipper vi skit som aldrig blir klara och man kan sortera en seriös från en oseriös utvecklare.

Utvecklar man en produkt, ska man ha en tidsram. Kan man inte uppfylla det, borde man finslipa på spelet i källaren innan man publicerar det. Mindre irritation för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Borde kvitta vad det kostar att publicera ett spel, det var ju köpta röster som fördärvade hela idén. En direkt riktlinje borde vara ett tidskrav från utvecklaren, fr.o.m den dagen spelet publicerades till det är "färdigt". Då slipper vi skit som aldrig blir klara och man kan sortera en seriös från en oseriös utvecklare.

Utvecklar man en produkt, ska man ha en tidsram. Kan man inte uppfylla det, borde man finslipa på spelet i källaren innan man publicerar det. Mindre irritation för alla.

Kanske hade varit bra med en avgift som de får tillbaka då spelet går ur early access, säg 5-10 000 för att filtrera bort skit. Samtidigt som man har en lägre tier 1-5 000 som man inte får tillbaka.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

En "best of both worlds" lösning hade varit om de satte Steam direct priset runt $5K. Men istället för att ta hela summan vid registrering, bara ta ut en minimum avgift på te.x $100-500. Och sen resten av de $5k från första försäljningarna.
På så sätt försäkrar man så även mindre indie utvecklare har chans att sälja på Steam, samtidigt som man skrämmer bort oseriösa utvecklare som inte tror de kan göra någon vettig vinst ur en garanterad flopp titel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Att Steam drunkar i små skräpspel gör inte så mycket tycker jag. Jag ser Steam som två saker:
1) En digital butik för försäljning och distribution av mjukvara.
2) Ett marknadföringskanal för att nå ut till sin målgrupp.

Del 1 påverkas inte alls av mängden produkter. Att stänga ute utvecklade från en väldigt enkel försäljning/distrivution bara för att deras produkt inte verkar så säljlraftig är dumt.

Om man inte vill skrapa ner den synliga butiken med småspel, låt dem lanseras utan att synas. De borde fortfarande kunna nås med direktlänkar. Ifall spelet säljer bra nog (eller något annat kriterie) så kan den göras synlig i butiken för de som söker där. Innan det sker får man sköta marknadsföringen själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske skulle steam kunna hålla inne på en andel av intäkerna per sålt spel tills spelet lämnat betastadiet och lanseras skarpt? Däri skulle det finnas en morot att faktiskt släppa spelen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte ser skillnaden annat än namnet? Att Steam inte har någon kvalitetskontroll är jag rädd för kommer bli deras fall i slutändan, som Atari.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Bara jag som inte ser skillnaden annat än namnet? Att Steam inte har någon kvalitetskontroll är jag rädd för kommer bli deras fall i slutändan, som Atari.

"Det nya upplägget ger enligt företaget en ännu mer direkt väg för utvecklare in på plattformen, då steget med användarröster försvinner. Istället får utvecklare betala en avgift per titel, vilken i sin tur öppnar upp för direkt publicering på Steam."

Så istället för att rösta fram lovande spel (vilket inte verkar ha fungerat) så kvalitetssäkrar man genom ett högre instegspris.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |