Permalänk
Medlem

Hotswapvaggor

Hej!

Tnäkte beställa en 1 eller 2U server att labba lite med, och såg att det inte medföljer några vaggor, behövs dom för att montera disken, eller går det att trycka dit den ändå?

Väger mellan HP eller Dell om det spelar någon roll..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Visst går det utan, men knappast att rekommendera då dom endast sitter i sata/sas kontakten. Finns billiga slädar på ebay till de flesta servrarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@b0bber: Du kommer garanterat behöva vaggorna, finns att köpa på tex Ebay. Vilken server har du tänkt köpa?

Permalänk
Medlem

@Dvudd: Dell PowerEdge 2950 eller HP ProLiant DL160 hade jag tänkt mig

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@Dvudd: Dell PowerEdge 2950 eller HP ProLiant DL160 hade jag tänkt mig

Gör dig själv en tjänst och skippa så pass gamla modeller. Försök att gå upp på en R710 tex, Tystare och lite roligare att jobba på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Gör dig själv en tjänst och skippa så pass gamla modeller. Försök att gå upp på en R710 tex, Tystare och lite roligare att jobba på.

Dom kostar ju jämt ingenting, men att få ner ljudnivån vore väl rätt trevligt och 2800;- är väl överkomligt det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Dom kostar ju jämt ingenting, men att få ner ljudnivån vore väl rätt trevligt och 2800;- är väl överkomligt det också

Skickades från m.sweclockers.com

2950 låter en hel del, körde själv dom för några år sedan. Men dom är för gamla nu anser jag för att vara intressant.
Är i ålder med Core2Duo.

Du kanske har tur att hittar en R720 till och med till bra pris.
Ska du ha 1U så är det R610,R620.

Permalänk
Medlem

@Danne: Jo, men det duger ju för att puttra på med två 4TB diskar och lite lek.. Tänkte nog inte esxi, tror jag, det vore rätt skoj, iofs

Vafan, R720 kostade fan 16200,-, det är lite väl över min lekbudget..
Från 800-1000,- ev. 2800,- till 16200,- är i mina ögon ett rätt stort hopp

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Lägg 5-6k ish, G6/G7 när det kommer till HP G11/G12 när det kommer till Dell. Minst.

Äldre servrar än så här, käkar el och spyr oljud.

Det är inte ovanligt att en besparing på 2-300W går att göra i ren elförbrukning, vilket blir en del pengar per år. Då räknar vi inte ens med värmeutveckling och ljudnivå.

Sedan är det generellt trevligare IPMI osv.

diskvaggor går att köpa på Ebay och krävs, betalde 30 spänn inkl frakt för en vagga till DL380 G6. Fake vagga dock, riktiga vaggor för riktiga diskar harkrestkort för LED's osv men säljs enbart tillsammans med supporterade diskar och kostar en hel del.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

Varför ska alla envisas med att vilja ha gammalt junk?

Har du aldrig sett en rackmonterad server förut och vill kolla HÅRDVARAN så kan jag förstå att man vill komma undan billigt. Men räkna inte med att du kan köra vilken MJUKVARA som helst. Du måste lära dig allt om raid-kort, diskar, SAS, SATA, olika firmware på moderkort, raid, vilka drivrutiner du ska ha för ditt OS osv. osv.

Dessutom om du ska köpa en så gammal och tung server kommer frakten kosta lika mycket som servern om du inte har bil och kan hämta den på plats.

Vill du leka med ESX köp en HP Microserver som du kan ha på skrivbordet, du kommer säkert få starta om den en massa gånger (några av dessa gamla servrar tar ett par MINUTER att boota om)..
Du kan få en microserver, ny för 2500. Du får plats med 4xTB diskar och vaggor ingår

Dessutom låter som otroligt mycket, ja troligt mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Varför ska alla envisas med att vilja ha gammalt junk?

Har du aldrig sett en rackmonterad server förut och vill kolla HÅRDVARAN så kan jag förstå att man vill komma undan billigt. Men räkna inte med att du kan köra vilken MJUKVARA som helst. Du måste lära dig allt om raid-kort, diskar, SAS, SATA, olika firmware på moderkort, raid, vilka drivrutiner du ska ha för ditt OS osv. osv.

Dessutom om du ska köpa en så gammal och tung server kommer frakten kosta lika mycket som servern om du inte har bil och kan hämta den på plats.

Vill du leka med ESX köp en HP Microserver som du kan ha på skrivbordet, du kommer säkert få starta om den en massa gånger (några av dessa gamla servrar tar ett par MINUTER att boota om)..
Du kan få en microserver, ny för 2500. Du får plats med 4xTB diskar och vaggor ingår

Dessutom låter som otroligt mycket, ja troligt mycket..

Håller med dig här, Microserver tar dock enbart en CPU och du får en celeron för 2.5k samt max 16GB RAM (alla modeller)

Prestanda per krona blir skyhög med en 2U server av hyfsad årgång jämfört med en Microserver. Så är dina behov låga så gå definitivt på en Microserver, är dem lite högre så är det inte värt att köpa något under 5-6k prisklassen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-ryttge:

Håller med dig här, Microserver tar dock enbart en CPU och du får en celeron för 2.5k samt max 16GB RAM (alla modeller)

Prestanda per krona blir skyhög med en 2U server av hyfsad årgång jämfört med en Microserver. Så är dina behov låga så gå definitivt på en Microserver, är dem lite högre så är det inte värt att köpa något under 5-6k prisklassen.

Fast tror nog den smiskar en 10 år gammal Dell server Jag körde 20 Windows Server VMs (ink. Microsoft Exchange) på 16G ram på HP Microserver G7, som hade ännu slöare och äckligare AMD prop.

Men det kanske inte är att rekommendera för något affärskritisk men ska man labba så blir det inte då dyrt. Jämför man med att bygga eget blir det heller inte så mycket billigare (fast man får ju lite mer för pengarna då)

Det är också oftast överpriser av beg. på nätet, en HP DL380 G7 kan kosta tusentals kronor fast brukar oftast gå att få för ett par hundra om man köper direkt av företag som vill bli av med skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Fast tror nog den smiskar en 10 år gammal Dell server Jag körde 20 Windows Server VMs (ink. Microsoft Exchange) på 16G ram på HP Microserver G7, som hade ännu slöare och äckligare AMD prop.

Men det kanske inte är att rekommendera för något affärskritisk men ska man labba så blir det inte då dyrt. Jämför man med att bygga eget blir det heller inte så mycket billigare (fast man får ju lite mer för pengarna då)

Det är också oftast överpriser av beg. på nätet, en HP DL380 G7 kan kosta tusentals kronor fast brukar oftast gå att få för ett par hundra om man köper direkt av företag som vill bli av med skräpet.

Det är snarare ett redigt underpris om du köper av ett företag som bara vill bli av med skräpet.

Jämför du microserver för 6k mot en 2u rack för 6k så får du fruktansvärda mängder mer prestanda från en 2U.

En 10k gammal häck är dock inte ens att fundera på i min mening.

Ska du ha t.ex plex som klarar transcoding så är en 2.5k microserver inte att fundera på, bokstavligt talat en VM hade kört den i botten.

Jag rekommenderar definitivt microservers där dem klarar prestandakraven. Det finns inget bättre alternativ en dem.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@Danne: Jo, men det duger ju för att puttra på med två 4TB diskar och lite lek.. Tänkte nog inte esxi, tror jag, det vore rätt skoj, iofs

Vafan, R720 kostade fan 16200,-, det är lite väl över min lekbudget..
Från 800-1000,- ev. 2800,- till 16200,- är i mina ögon ett rätt stort hopp

710 bör ligga en bit under det.

Permalänk

@studiox_swe: När du säger att en microserver "smiskar" en gammal server vilken modell tänker du på då? När jag köpte min Dell R710 så hittade jag ingen micorserver som kommer i närheten i CPU benchmark.

Har du hittat något som jag inte har?

Edit: svar till rätt person

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@mini-ryttge: När du säger att en microserver "smiskar" en gammal server vilken modell tänker du på då? När jag köpte min Dell R710 så hittade jag ingen micorserver som kommer i närheten i CPU benchmark.

Har du hittat något som jag inte har?

Har aldrig påstått att en microserver "smiskar" en gammal server?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@mini-ryttge: ber om uräskt blev svar till fel person!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

@b0bber: R710 är en väldigt populär server, jag köpte min för 3k för ett år sen. HDD vaggor kostar ca 50kr/st på eBay.
Här finns en del info.
https://www.reddit.com/r/homelab/wiki/hardware/dellr710

Permalänk
Inaktiv

@Joulester: Tror du blandar ihop saker här, jag har aldrig sagt att en rätt modern R710 är långsammare än en Microserver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-ryttge:

Ska du ha t.ex plex som klarar transcoding så är en 2.5k microserver inte att fundera på, bokstavligt talat en VM hade kört den i botten.

Jag kör Plex i VM nu, fungerar väldigt bra. Kör samma CPU som du kan få i en microserver, en Xeon 1220, du kan tom stoppa i en 1265.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

@b0bber: R710 är en väldigt populär server, jag köpte min för 3k för ett år sen. HDD vaggor kostar ca 50kr/st på eBay.
Här finns en del info.
https://www.reddit.com/r/homelab/wiki/hardware/dellr710

Hur är ljudnivån? Orkar man ha den i lekrummet eller måste jag rigga upp den i källaren, undangömd i något rum med stängd dörr?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Ljudnivån hos rackservrar brukar inte vara så att du inte kan sitta i samma rum. Ljudnivån brukar vara så du inte vill sitta i rummet jämte..

(När brorsan bodde i huset, våningen ovanför oss och gjorde ett skolarbete så hade han en stor gammal best ståendes på golvet, rummet under - hos oss, blev obeboeligt.. )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ljudnivån hos rackservrar brukar inte vara så att du inte kan sitta i samma rum. Ljudnivån brukar vara så du inte vill sitta i rummet jämte..

(När brorsan bodde i huset, våningen ovanför oss och gjorde ett skolarbete så hade han en stor gammal best ståendes på golvet, rummet under - hos oss, blev obeboeligt.. )

Det har hänt en hel del på senare tid
Det är inte längre som det var förr.

Permalänk
Medlem

@b0bber: Det är inte så farligt faktiskt.
Beror så klart hur mycket man belastar den, snurrar fläktarna i full fart som dom gör vid boot så låter den som fan.
Jag har min undangömd under trappen i hallen (tänk Harry Potter) utan att sambon har klagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag kör Plex i VM nu, fungerar väldigt bra. Kör samma CPU som du kan få i en microserver, en Xeon 1220, du kan tom stoppa i en 1265.

http://homeservershow.com/wp-content/uploads/2014/01/Table-1.jpg

Den drar med nöd och näppe runt 3 1080p strömmar om all CPU kraft dedikeras till Plex. Ska du ha en 1220 med 16GB Ram så är du uppe i 6.5-7k, detta utan disk.

6k passmark

http://ggsp.se/dell/1114-dell-poweredge-r510-2x-e5620-32gb-pe...

10k i passmark med 8 3.5 platser och 32GB ram, 6k

http://ggsp.se/dell/1286-dell-poweredge-r710-2x-e5649-6cores-...

14k i passmark med 8 2.5 platser och 24GB ram, 6k

http://ggsp.se/dell/1226-dell-poweredge-r710-2x-e5520-72gb-pe...

9K passmark 8 2.5 platser 72GB ram, 4K

360/380 G7 ligger runt samma prisklass på GGSP.

Detta är även från en återförsäljare, dra av en 1-2k om du köper privat.

Prestanda per krona blir avservärt mycket bättre med en begagnad 2U, även andra fördelar som fler nätverksportar, dubbla nätagg osv osv.

Skrivet av b0bber:

Hur är ljudnivån? Orkar man ha den i lekrummet eller måste jag rigga upp den i källaren, undangömd i något rum med stängd dörr?

Ljudnivån på nyare servrar är som en desktop mer eller mindre under vanlig load.

Skrivet av Karaff:

Ljudnivån hos rackservrar brukar inte vara så att du inte kan sitta i samma rum. Ljudnivån brukar vara så du inte vill sitta i rummet jämte..

(När brorsan bodde i huset, våningen ovanför oss och gjorde ett skolarbete så hade han en stor gammal best ståendes på golvet, rummet under - hos oss, blev obeboeligt.. )

Servrar har som tidigare nämns blivit ortroligt mycket tystare.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Varför ska alla envisas med att vilja ha gammalt junk?

Har du aldrig sett en rackmonterad server förut och vill kolla HÅRDVARAN så kan jag förstå att man vill komma undan billigt. Men räkna inte med att du kan köra vilken MJUKVARA som helst. Du måste lära dig allt om raid-kort, diskar, SAS, SATA, olika firmware på moderkort, raid, vilka drivrutiner du ska ha för ditt OS osv. osv.

Dessutom om du ska köpa en så gammal och tung server kommer frakten kosta lika mycket som servern om du inte har bil och kan hämta den på plats.

Vill du leka med ESX köp en HP Microserver som du kan ha på skrivbordet, du kommer säkert få starta om den en massa gånger (några av dessa gamla servrar tar ett par MINUTER att boota om)..
Du kan få en microserver, ny för 2500. Du får plats med 4xTB diskar och vaggor ingår

Dessutom låter som otroligt mycket, ja troligt mycket..

Nu vet jag inte om det var riktat mot mig, eller bara allmänt tyckande, men i vilket fall som helst så tänkte jag svara..

Jag vill mest labba (leka lite), lära mig något nytt, och kanske få nån halv-vettig användnling för den..
Jag har ju inget behov i dagsläget, utan vill ha något att pilla med på helgerna när tjejen t.ex jobbar..
och frakten kostar 160,- från england på Ebay..

Det skulle väl bara elförbrukningen som inte är så rolig vid en ev. 24/7-drift..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

Nu vet jag inte om det var riktat mot mig, eller bara allmänt tyckande, men i vilket fall som helst så tänkte jag svara..

Eftersom jag citerade dig var det nog tänkt att vara riktat mot dig. Hurvida mina råd faller dig i smaken kan jag inte råda över men lycka till med dina vaggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Eftersom jag citerade dig var det nog tänkt att vara riktat mot dig. Hurvida mina råd faller dig i smaken kan jag inte råda över men lycka till med dina vaggor.

Du citerade ingen, men jag tackar Jag ska nog få tag på några

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber
Kan rekommendera pc-sistem på ebay om du är intresserad av servrar som r710 tex.
http://www.ebay.com/sch/pc-sistem/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=...

Värt att tänka på med äldre servrar som r710 är att de ofta kommer med raid kort så som perc6 och de klarar inte större diskar än 2TB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@theailer: Om du har tur så kan du hitta en R710 med ett H700 raidkort och denna tar diskar större än 2tb. Klart rekommenderat!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W