Bahnhof svarar på hovrättens dom mot Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Framförallt bör man ju blockera SVT och övriga filmbolag som var inblandade...

SVT är inte inblandade i detta. Du menade kanske SF?

Permalänk

Blockkedjetechnologins tid är kommen på ett nytt decentraliserat nätvärk. Spana in all ny tech innom det området tex Etherium, Monera och kanske Nexus.

Permalänk
Medlem

Skrämmande!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Som vanligt klockrent prisjakttips!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

frågan är vad våran grundlag säger om detta.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

Tragiskt,

hoppas ISP:arna blockerar allt som har med anmälarna att göra (dvs deras egna lagliga sidor) så att de utestängs från internet

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Kina blockerar ej VPN tjänster, gick utmärkt att använda TOR i kina.
28 Februari träder det i kraft enligt domstolsbeslutet.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.674292/kina-forbjuder-vpn-tj...

Det kanske går men det är förbjudet om man inte har tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

SVT är inte inblandade i detta. Du menade kanske SF?

Eh, jo. SVT var med.
http://www.svt.se/kultur/tv-bolagen-initiativtagare-till-proc...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Till och med i den länken du gav står det klart och tydligt att SVT inte är juridiskt inblandade.
Det står att SVT stödjer utfallet och det är givetvis fritt fram att bojkotta dem av den anledningen. Men SVT var inte en av målsägarna i fallet, vilket inlägget jag svarade på påstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Till och med i den länken du gav står det klart och tydligt att SVT inte är juridiskt inblandade.
Det står att SVT stödjer utfallet och det är givetvis fritt fram att bojkotta dem av den anledningen. Men SVT var inte en av målsägarna i fallet, vilket inlägget jag svarade på påstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, nej inte målsägare. Men räcker väl att de stödjer aktivt?

Citat:

Hela FTVS [där SVT ingår] står bakom arbetet mot The Pirate Bay och Swefilmer.

Samt
http://www.svt.se/omsvt/gemensam-process-for-att-stoppa-illeg...

Citat:

Initiativtagare och drivande i processen är Film-och tv-branschens samarbetskommitté, IFPI Sverige och Sveriges Videodistributörer. I Film- och tv-branschens samarbetskommitté är producenter, distributörer, biografägare och tv-kanalerna SVT, TV4-Gruppen, MTG TV, SBS Discovery och C More representerade.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

En artist som inte går i musikbranchens ledband och inte tar betalt för nedladdning.

@Dem8n:
Chance the Rapper!
https://www.engadget.com/2017/02/12/chance-the-rapper-first-s...
Chance the Rapper's Coloring Book is the first time that an album available only through streaming services.
https://open.spotify.com/user/salakalle/playlist/5XZUWx9gF8k1...

Permalänk
Skrivet av hunterxx:

Från DN: "Företagen bakom kravet är skivbolagen Warner Music, Sony Music och Universal Music samt filmbolagen Nordisk film och Svensk Filmindustri. Deras företrädare har argumenterat för att bredbandsföretagen inte kan se på medan deras uppkopplingar används för brott. "

Så vi skall blockera alla samhällstjänster och all infrastruktur som kan användas för brott?

Bra jobbat korrupta regeringen, NF och SF...
"Biobesök kan nämligen bli dyrare i hela landet när momsen på biobiljetter höjdes från 6 till hela 25 procent vid årsskiften."
https://www.svd.se/9-nya-lagar-dyrare-bio-men-gratis-p-piller
John Wick 2 som jag har hört gott om och funderade på att se på bio,efter bottennappet Assassins Creed. "Filmen får amerikansk premiär den 10 februari. I Sverige går den dock direkt till dvd och digital streaming - gissningsvis någon gång i sommar."
https://www.moviezine.se/nyheter/john-wick-chapter-2-kommer-i...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Det är väl bara köra vpn och problemet är löst eller har jag missat något? Blir bara att de som verkligen borde övervakas blir svårare att hitta och spåra.

Nja VPN är inte så säkert som de ger sken av, speciellt inte om du använder en VPN huserad i landet du bor i, då går de in och plockar servrar av hotellet den huserar i och vips har de loggar på vilka som anslutit till denna VPN-tjänst och vilka IP-nummer respektive fått.

Det säkraste just nu är väl VPN med dubbelhopp och blockering av alla kända läckor, t.ex IPv6, WebRTC osv. Inte ens det är helt vattentätt dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag piratkopierar inte, men för hellvete! Finns gott om laglig skit på tpb sist jag kollade. DHT har gjort torrentsidor menlösa iofs så det betyder bara att det kommer bli ännu svårare att hitta pirater om man stänger ned tpb.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Alla verkar så väldigt upprörda.
Men ingen här verkar ju använda sidan till att ladda ner något.
Så varför bryr ni er så?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrhype:

Om det nu är såhär de vill ha det, så har de gått fel väg, de måste ge sig på dem som gör det möjligt för isp att tillhandahålla tjänsten. Elbolagen all teknik behöver el för fungera, det är helt klart elbolagens fel att isp kan tillhandahålla tjänsterna, utan el kan vi heller inte titta på våra piratkopierade filmer. Jag hoppas att nästa gång ett grövre brott begås som hade kunnat undvikas om el inte funnits så stämmer man bolaget som tillhandahöll elen som gjorde brottet möjligt. Tex om ett antal kriminella planerar ett rån via sina mobiler så ligger ansvaret hos det bolag som möjliggjorde att de kunde ladda sina batterier, för utan el hade sannolikt inte kunnat utföra brottet. Kan nu alla som blir utsatta för ett brott där elektricitet spelat en avgörande faktor kräva att elbolagen är tvungna att stänga av strömmen för alla som kan tänkas ha ett kriminellt uppsåt så kommer världen att bli bättre.

Google klarar sig alldeles utmärkt med sin motor att presentera torrenter, men när andra sökmotorer (för Hovrätten kan väl förstå vad "sökning" betyder?) klarar de sig alldeles utmärkt från rättsliga påhopp.

TPB hade som störst trafik avsedd för musikskapare och dylikt en tjänst, forum och en hel plattform för just möjligheten att kunna dela sina verk med varandra. Sen spårade det ur, fullständigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Men med det sagt stoppar det ju ingen pirat.

Om det inte stoppar några pirater är det väl inget att gnälla om.

Skrivet av huttala:

Det är bara fjanterier som drabbar svensson mer än piraterna.

Hur... drabbar detta "svensson", vem nu det är och inte dessutom är pirat som enligt ovan inte ens blir drabbad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Alla verkar så väldigt upprörda.
Men ingen här verkar ju använda sidan till att ladda ner något.
Så varför bryr ni er så?

Ta inte det här fel, men tänk lite...varför tror du att folk blir förbannade när utländska filmbolag formar och kör ner vår egen lagbok i halsen på oss, stup i ända? Hur det svenska rättsystemet fokuserar på att jaga tonåringar som rökar cannabis, istället för att lösa de brott som faktiskt gör folk rädda att de händer?

Bryr sig, det ska alla göra. Men just det här med vårt svenska rättsystem och synen på allt vad som har med IT att göra...gör även mig förbannad.

Åter igen, ta det inte som ett påhopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag ser fortfarande inte kopplingen du gör till vänstervinklat. Om något så kommer det gå mer och mer mot USA och allting kommer bli högervridet och endast kapitalets narrativ kommer att accepteras. Vänstern är ju knappast de med pengarna, och de med pengarna är de som bestämmer.

Ursäkta? Vänstern är knappast de med pengarna? Måste ha snubblat över ett alternativt universum...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Ta inte det här fel, men tänk lite...varför tror du att folk blir förbannade när utländska filmbolag formar och kör ner vår egen lagbok i halsen på oss, stup i ända?

Jadu, inte är det för att utländska filmbolag formar och kör ner vår egen lagbok i halsen på oss, det är en sak som är säker. Det är för att kidsen som hänger här blir skraja att dom inte kan tanka fett längre.

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

För rättsväsendet har inga större problem som kräver deras omedelbara uppmärksamhet, patetiskt. Påvisar endast att pengar och makt/inflytande trumfar allt..

Nja det är teknik som trummar allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jadu, inte är det för att utländska filmbolag formar och kör ner vår egen lagbok i halsen på oss, det är en sak som är säker. Det är för att kidsen som hänger här blir skraja att dom inte kan tanka fett längre.

Jag använder aldrig TBP, och dom får jaga efter hemsidan så mycket dom vill, även om det må vara slöseri av resurser. Men att blockera sidor, oavsett vilken typ av sida det är, via bredbandsbolagen, är helt fel. Inte bara moraliskt, utan det är fel eftersom det betyder att detta kommer fortsätta, företag och andra med makt kommer påverka nätet och censurera. Vi har just visat att vi tillåter censur. Om du tror att det kommer sluta vid piratsidor är du bra naiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

Är det ens någon här/ i Sverige som har fått böter för att ladda ner något? Har aldrig hört det isåfall.

Hmmm. Nä inte bara hämta tror jag. Det närmsta är väl de som även tankar upp och vanligen är det väl lite mer organiserat än att bara seeda nån torrent från hemmet.
Här är några fall. Finns säkert några nyare fall också, men de är rätt få och påföljderna är generellt ganska lindriga trots att det är mer organiserat.

Off topic
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förstår ni verkligen inte att det är en jäkla skillnad på TPB o posten/allmänna vägar..?

Hollywood vann. Tror inte Sverige kommer fixa detta själv. Kanske EU kan göra nåt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Men att blockera sidor, oavsett vilken typ av sida det är, via bredbandsbolagen, är helt fel. Inte bara moraliskt, utan det är fel eftersom det betyder att detta kommer fortsätta, företag och andra med makt kommer påverka nätet och censurera.

Verkligen? Oavsett vilken sida det är? Även barnporr?

"Polisen har genom IT&Telekomföretagen i mer än tio år samarbetat med ett antal Internetleverantörer för att hindra tillgång till och spridning av material på internet som skildrar övergrepp mot barn."

https://www.itotelekomforetagen.se/fakta-och-debatt/nyheter-o...

Permalänk

Egentligen är det inte så svårt - bojkotta företagen bakom, för pengar är det enda som driver dem och på det viset är det precis i plånboken som bakslag gör mest ont för dem.

Att nu lämna deras tjänster, säga upp eventuella abonnemang blir den tydligaste markering de kan förstå. Demokrati och vår frihet är långt viktigare än film några fredagskvällar. Själv är jag nu fri från några som helst prenumerationstjänster och abonnemang, och saknar dem inte - för nyheter som denna ger mig endast ny bekräftelse på att jag gjort rätt val och jag vill inte att mina pengar skall gå till deras häxjakt.

Idag handlar det om att blockera PirateBay, imorgon är det Sweclockers (för att de har ett forum där folk får diskutera detta)! Mycket står på spel.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

kommunist swe år 2017 Skrämmande

Jag tror du missuppfattat innebörden av ordet kommunist i detta fall.
Företag och privata intressen som sätter sin egna vinst över befolkningen de uppger sig betjäna är så långt ifrån kommunism du kan komma. Om någonting så är detta ett prima exempel på kapitalism, d.v.s. den direkta motsatsen till kommunism.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Förstår ni verkligen inte att det är en jäkla skillnad på TPB o posten/allmänna vägar..?

Hollywood vann. Tror inte Sverige kommer fixa detta själv. Kanske EU kan göra nåt....

Principiellt: Nej.
Om tillhandahållandet av en transporttjänst också medför ansvar för vad tjänsten används till så har posten ett medförst ansvar för vad som skickas med dem. Likaså har trafikverket ett medfört ansvar för vad vägarna används till. Eller flygbolag för vad som tas med i bagagen o.s.v.

Alternativet är att mena att internet, alltså digitala saker, skall behandlas annorlunda och inte följa samma lagar och regler som resten. Detta smakar om möjligt ännu sämre då "lika inför lagen" är en väldigt grundläggande del av vårt rättsväsende och hur mycket detta än må ignoreras ibland, så skulle ett principiellt ställningstagande om att det faktiskt SKA ignoreras vara värre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Såg på nyheterna igår när de hade en debatt på ämnet. De sa själva att denna lag är rätt så tandlös. Swefilmer har redan lagt ner och bytt namn och TPB räcker att de byter webadress så kan de köra på som vanligt.
Det är ändast dessa specifika adresser som BBB måste spärra, om TPB skulle byta till www.tpb.org så måste de till nya förhandlingar för att spärra även den adressen.
Vet inte alls hur krångligt detta förhavandet är men vi lever i Sverige så skulle inte tro att det är något enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Spotify och netflix och liknande lär ju iallafall sitta o gnugga händerna.
Härligt att staten nu kan välja åt mig vilka sidor jag får och inte får gå in på, big brother is watching you..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .