En hel hög med RPi 3 10st med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

En hel hög med RPi 3 10st med allt vad det innebär.

Hej!
Jag skulle behöva lite köpråd främst på strömkälla till Raspberry Pi 3.
Kommer ha 10 stycken RPi 3 som kommer vara ansluten till 10 stycken skärmar via hdmi och ansluten till nätverk via kabel.

De kommer läsa från varsin xml-fil om vad som ska visas på respektive skärm, det kommer sannolikt att visa html (med php vilket inte borde spela någon roll), de kommer troligen vara text på de flesta skärmar, vissa kommer även visa stillbilder samt någon enstaka kommer visa strömmad video.

Jag skulle behöva hjälp med följande:
Vart köper jag 8st RPi, 10 Cases till dem, 10 HDMI-sladdar i längd 0.5-1 meter, 10 st Micro-USB sladdar för strömförsörjning, samt någon form av strömkälla helst någon med flera portar, till bästa pris.

Är detta en lämplig strömkälla:
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/253533-usb-laddningsst...

Om det är en lämplig strömkälla kommer de längsta 4 skärm som är längst ut åt kanterna ha ca 2,5meter till strömkällan, är det ett problem?

Känns som jag har missat något men frågor och påpekanden tas gärna emot.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Hej!
Låter som ett kul projekt

Bäst pris kan du nog få på t.ex ebay, alt kolla runt på prisjakt eller liknande.

Dock funderade jag på vilka skärmar du tänkte använda?
Om de har USB uttag så kommer du kunna använda dessa för ström till respektive RPi, utan att behöva ha en extra strömkälla.
Dock kommer de givetvis att tappa strömmen om du t.ex stänger av en skärm, men de kommer att startas upp igen när du startar skärmen.
Kanske är ett bättre alternativ för att slippa långa kablar?

Annars kommer den laddningsstationen du länkar till att fungera bra.
Längden på USB kablarna kommer inte heller att vara något problem, så länge du har en strömkälla som kan leverera den ström du behöver

Lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera gänget på m.nu - de brukar kunna hjälpa dig. Skicka en fråga till dem!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kantarellsas:

Hej!
Låter som ett kul projekt

Bäst pris kan du nog få på t.ex ebay, alt kolla runt på prisjakt eller liknande.

Dock funderade jag på vilka skärmar du tänkte använda?
Om de har USB uttag så kommer du kunna använda dessa för ström till respektive RPi, utan att behöva ha en extra strömkälla.
Dock kommer de givetvis att tappa strömmen om du t.ex stänger av en skärm, men de kommer att startas upp igen när du startar skärmen.
Kanske är ett bättre alternativ för att slippa långa kablar?

Annars kommer den laddningsstationen du länkar till att fungera bra.
Längden på USB kablarna kommer inte heller att vara något problem, så länge du har en strömkälla som kan leverera den ström du behöver

Lycka till med projektet!

USB laddare är något jag gärna undviker att köpa från ebay då de sällan följer specifikation och deras konstruktion i många fall är rent av livsfarliga. I detta fallet är det bättre att välja något dyrare med ett seriöst företag i grunden. Video

Så länge RPI:n endast ska köra enkla webbsidor utan några inkopplade tillbehör bör inte strömförbrukningen vara speciellt hög och usb porten på en tv bör räcka. RPI 3 har dock en rekomenderad strömkälla på 2,5 ampere.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: den Deltacon på webhallen kan ju bara max leverera 1.92A per utgång när alla 10 används, och RPi 3 vill ju helst ha 2.5A

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en Raspberry Pi Zero och sen skruva fast den på baksidan av skärmen. Köpa skärm med USB så blir det minimalt med sladdar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Litenskit: Kommer alla enheter sitta i en meters radie från strömkällan? Inte lättare att köpa ett par separata strömkällor? Tänk om strömkällan går upp och plockar med alla enheter?

Annars hade jag skippat allt som heter USB-hubbar och shit. Köp en ordentlig strömkälla.
http://www.ebay.com/itm/Switching-Power-Supply-Converter-AC-1...
5V är spänningen du är ute efter, 12.5W per Raspberry Pi 3 behövs, alltså 125W totalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kantarellsas:

..Om de har USB uttag så kommer du kunna använda dessa för ström till respektive RPi, utan att behöva ha en extra strömkälla.
Dock kommer de givetvis att tappa strömmen om du t.ex stänger av en skärm, men de kommer att startas upp igen när du startar skärmen..

Strömmen från en TV/monitor brukar inte vara mer än 1A på en sån USB port så det blir nog inte bra.

Skrivet av SaltyLiquorice:

USB laddare är något jag gärna undviker att köpa från ebay då de sällan följer specifikation och deras konstruktion i många fall är rent av livsfarliga. I detta fallet är det bättre att välja något dyrare med ett seriöst företag i grunden. Video

Så länge RPI:n endast ska köra enkla webbsidor utan några inkopplade tillbehör bör inte strömförbrukningen vara speciellt hög och usb porten på en tv bör räcka. RPI 3 har dock en rekomenderad strömkälla på 2,5 ampere.

Håller med om att undvika dåliga grejer från Ebay! Men inte att den kan köras från TVn.

Om du monterar dit dem bak på TV/monitorerna så får du kortare HDMI kablage och kan placera dem på något vettigt ställe.

Ett litet case som går att köra med kardborre bak på en TV/monitor:
https://thepihut.com/products/velcro-case-feet-for-the-raspbe...

Jag hade nog rekommenderat att köra fler än ett powersupply, även om du kan köra med ett. Det blir kortare att dra kablar och förmodligen lite bättre. Vilken konfiguration ska TV/monitoerna sitta i? 2x5?

Beroende på vad du ska visa på sklärmarna så räcker förmodligen kraften från en Raspberry Pi B+, 3an är rätt mycket dyrare och drar mer kräm. Själv har jag en blandning av B+,2or och 3or. Har dem inte i case, de sitter med metallstänger och plastdistanser genom hålen på kretskortet. Som ett grillspett liksom.

Finns liknande, fast färdiga:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/enkortsdator...

Jag kör med ett powersupply från Kjell som har 6 portar. På den kör jag 3st B+ 2st 2or och en 3a just nu.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@Litenskit: den Deltacon på webhallen kan ju bara max leverera 1.92A per utgång när alla 10 används, och RPi 3 vill ju helst ha 2.5A

Nej. RPi Foundation skriver själva att "bare-board consumption" för RPi3 är ungefär 400 mA och absolut max jag sett är drygt 1,3 A vid stresstester med 4x100% CPU load. 2,5 A är alltså med god marginal vad bare-board och anslutna USB-enheter kan dra.

Problemet är att många använder billiga mobil-laddare som inte klarar av att hålla spänningen uppe när de belastas. En laddare märkt 5 V/2 A kanske bara ger 4,8 V vid 1,8 A och då kan man få en del märkliga fel. Om man inte ansluter en massa USB-prylar och håller CPU-belastningen på rimlig nivå klarar man sig långt t.o.m. på 5 V/1 A.

Om TS bara skall visa text och stillbilder på sina pajer räcker 1,92 A gott.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Strunta i att driva via usb, tror det blir dyrare samt sämre.
Driver själv en Pi via ett switchat spänningsaggregat.
Typ denna skulle ju fungera för dig:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-5-v-(dc)-130-w-p44816
Är på 26A vilket borde vara tillräckligt för 10st Pi's.
Koppla in +/- på pinne 2(+5v) och pinne 6(GND) på GPIO-porten.
Du lär ju få löda egna specialkablar men är ju inte så krångligt direkt om du har grejjer.
Angående lådor skulle du ju kunna köpa akrylglas på typ biltema och snickra ihop en egen stack med kanske 5st i varje eller så.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga tack till alla som har bemödat sig att hjälpa mig! Jag ska försöka svara på alla meddelanden på ett något så när vettigt sätt:)

Skrivet av kantarellsas:

Hej!
Låter som ett kul projekt

Bäst pris kan du nog få på t.ex ebay, alt kolla runt på prisjakt eller liknande.

Dock funderade jag på vilka skärmar du tänkte använda?
Om de har USB uttag så kommer du kunna använda dessa för ström till respektive RPi, utan att behöva ha en extra strömkälla.
Dock kommer de givetvis att tappa strömmen om du t.ex stänger av en skärm, men de kommer att startas upp igen när du startar skärmen.
Kanske är ett bättre alternativ för att slippa långa kablar?

Annars kommer den laddningsstationen du länkar till att fungera bra.
Längden på USB kablarna kommer inte heller att vara något problem, så länge du har en strömkälla som kan leverera den ström du behöver

Lycka till med projektet!

Skärmarna som ska användas är någon form av lite äldre Luxor TV-apparater om jag kommer ihåg rätt. Så jag litar inte på att de ens har USB-uttag(de kan ha jag vet faktiskt inte), än mindre tror jag de levererar särskilt mycket ström.

Skrivet av zyberzero:

Jag kan rekommendera gänget på m.nu - de brukar kunna hjälpa dig. Skicka en fråga till dem!

Tack för tipset jag ska kika på det.

Skrivet av SaltyLiquorice:

USB laddare är något jag gärna undviker att köpa från ebay då de sällan följer specifikation och deras konstruktion i många fall är rent av livsfarliga. I detta fallet är det bättre att välja något dyrare med ett seriöst företag i grunden. Video

Så länge RPI:n endast ska köra enkla webbsidor utan några inkopplade tillbehör bör inte strömförbrukningen vara speciellt hög och usb porten på en tv bör räcka. RPI 3 har dock en rekomenderad strömkälla på 2,5 ampere.

Känner lite samma sak, finns mycket bra på ebay men även mycket skrot tyvärr och ibland är det lite svårt att lyckas skilja dem från varandra.

Skrivet av b0bber:

@Litenskit: den Deltacon på webhallen kan ju bara max leverera 1.92A per utgång när alla 10 används, och RPi 3 vill ju helst ha 2.5A

Är medveten om rekommenderad strömstyrka och att Deltacon bara ger 19,2A totalt men jag tror inte de kommer ligga på så hög förbrukning ändå. Speciellt inte om jag startar dem en åt gången.

Skrivet av SexMachine:

Räcker det inte med en Raspberry Pi Zero och sen skruva fast den på baksidan av skärmen. Köpa skärm med USB så blir det minimalt med sladdar.

Skärmarna är redan köpta och är inte våra, vi har bara ansvar för driften av dem. Vi har redan 2 st RPi 3 och tänkte fortsätta med det så att alla är av samma modell så det inte blir några hjärnblödningar pga olika kompabliteter osv.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Litenskit: Kommer alla enheter sitta i en meters radie från strömkällan? Inte lättare att köpa ett par separata strömkällor? Tänk om strömkällan går upp och plockar med alla enheter?

Annars hade jag skippat allt som heter USB-hubbar och shit. Köp en ordentlig strömkälla.
http://www.ebay.com/itm/Switching-Power-Supply-Converter-AC-1...
5V är spänningen du är ute efter, 12.5W per Raspberry Pi 3 behövs, alltså 125W totalt.

Nä som jag tror jag skrev i ursprungsposten så kommer de som sitter längst bort vara ca 2,5 meter bort från "centrum".
Jag tror nog att jag kommer skippa USB-hubb eller åtminstone dela upp det på 2 st om jag kör USB-hubb ifall den ger en strömspik och grillar Rpierna, samt får lite kortare kablar.
Den där strömkällan såg intressant ut, dock var det någon annan som länkade en liknande på Kjell, tror jag köper den isf i hopp om att den har högre kvalitet och snabbare leverans.

Skrivet av HenKenny:

Strömmen från en TV/monitor brukar inte vara mer än 1A på en sån USB port så det blir nog inte bra.

Håller med om att undvika dåliga grejer från Ebay! Men inte att den kan köras från TVn.

Om du monterar dit dem bak på TV/monitorerna så får du kortare HDMI kablage och kan placera dem på något vettigt ställe.

Ett litet case som går att köra med kardborre bak på en TV/monitor:
https://thepihut.com/products/velcro-case-feet-for-the-raspbe...

Jag hade nog rekommenderat att köra fler än ett powersupply, även om du kan köra med ett. Det blir kortare att dra kablar och förmodligen lite bättre. Vilken konfiguration ska TV/monitoerna sitta i? 2x5?

Beroende på vad du ska visa på sklärmarna så räcker förmodligen kraften från en Raspberry Pi B+, 3an är rätt mycket dyrare och drar mer kräm. Själv har jag en blandning av B+,2or och 3or. Har dem inte i case, de sitter med metallstänger och plastdistanser genom hålen på kretskortet. Som ett grillspett liksom.

Finns liknande, fast färdiga:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/enkortsdator...

Jag kör med ett powersupply från Kjell som har 6 portar. På den kör jag 3st B+ 2st 2or och en 3a just nu.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Jag hade faktiskt tänkt att montera dem på baksidan av TV:n med kardborre, tror dock jag kör på en sån här variant https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

TV-skärmarna ska köras in konfigurationen 5 i bredd, 2 i höjd precis som du säger.

Kraften räcker nog alldeles säkert, men eftersom vi har 2 st 3or redan så vill vi fortsätta med det för att ha allt enhetligt.

Om jag inte kör på strömkällan länkat i sista citatet så kommer jag nog köra på den du kör.

Skrivet av zarkov:

Nej. RPi Foundation skriver själva att "bare-board consumption" för RPi3 är ungefär 400 mA och absolut max jag sett är drygt 1,3 A vid stresstester med 4x100% CPU load. 2,5 A är alltså med god marginal vad bare-board och anslutna USB-enheter kan dra.

Problemet är att många använder billiga mobil-laddare som inte klarar av att hålla spänningen uppe när de belastas. En laddare märkt 5 V/2 A kanske bara ger 4,8 V vid 1,8 A och då kan man få en del märkliga fel. Om man inte ansluter en massa USB-prylar och håller CPU-belastningen på rimlig nivå klarar man sig långt t.o.m. på 5 V/1 A.

Om TS bara skall visa text och stillbilder på sina pajer räcker 1,92 A gott.

Tack för informationen! Det var som jag misstänkte alltså så nu fick jag det bekräftat! Ska försöka få tag i någon vettig strömkälla.

Skrivet av bardbard:

Strunta i att driva via usb, tror det blir dyrare samt sämre.
Driver själv en Pi via ett switchat spänningsaggregat.
Typ denna skulle ju fungera för dig:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-5-v-(dc)-130-w-p44816
Är på 26A vilket borde vara tillräckligt för 10st Pi's.
Koppla in +/- på pinne 2(+5v) och pinne 6(GND) på GPIO-porten.
Du lär ju få löda egna specialkablar men är ju inte så krångligt direkt om du har grejjer.
Angående lådor skulle du ju kunna köpa akrylglas på typ biltema och snickra ihop en egen stack med kanske 5st i varje eller så.

Låter intressant, jag tror det känns som den bästa lösningen för strömkälla.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.