AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Men tror du att någon skulle bryta NDA (vilket ett sådant uttalande skulle räknas som) bara för att man känner för det?

Ja det tror jag säkert, Inte just Jonas kanske men en kompis kompis kanske?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

@Emil Hansson: visst. men dem och anställda kommer vara under NDA, like med sweclockers redaktion. så dem få inte uttala sig. i fall av an anställd kan han då till och med riskera att blir av med sitt "jobb" hos MSI då.

Korrekt. Skulle MSI få reda på att en anställd yttrat sig alls så kan jobbet riskeras eftersom MSI kan i sin tur tappa sin rätt att få tidigare exemplar av Ryzen. Sedan vem säger att (ifall det skulle vara sant det han säger) han inte fått information från en ES?

Skrivet av Emil Hansson:

Ja det tror jag säkert, Inte just Jonas kanske men en kompis kompis kanske?

Då blir man inte långvarig i den branschen kan jag säga dig. MSI riskerar att tappa alla rättigheter till produkter om de bryter NDAn (vilket de räknas som om någon associerad med företaget yttrar sig). Hade jag varit MSI hade jag aldrig ens övervägt att anställa någon med de prioriteringarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Gissar att han har testat, Han jobbar väl på MSI, Eller gjorde iaf Annars har han nog en del kontakter som vet.

Många gissningar blir det.

Om en engineering sample lyckats komma upp i 5Ghz med en kärna så är det ju inte helt otroligt att färdiga exemplar klarar det på flera.

Jag ger ingen för mycket cred, och det är väl kaxigt att påstå att man vet saker utan att ange källa ordentligt.

Jag kan ju lika gärna själv påstå att jag jobbar på AMD och vet att de kommer klocka kanon liksom.. Ingen skillnad alls i trovärdighet,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: I stort sett håller jag med dig, dock så skulle jag inte ha något problem med att köpa något från t.ex. AMD om komponenten presterade till 95% lika som konkurrentens, för att stödja dem. Tappar vi en aktör blir det väldigt tråkigt för plånboken i längden. Nu håller vi tummarna att det går bra för Ryzen!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Skulle MSI få reda på att en anställd yttrat sig alls så kan jobbet riskeras eftersom MSI kan i sin tur tappa sin rätt att få tidigare exemplar av Ryzen. Sedan vem säger att (ifall det skulle vara sant det han säger) han inte fått information från en ES?

Då blir man inte långvarig i den branschen kan jag säga dig. MSI riskerar att tappa alla rättigheter till produkter om de bryter NDAn (vilket de räknas som om någon associerad med företaget yttrar sig). Hade jag varit MSI hade jag aldrig ens övervägt att anställa någon med de prioriteringarna.

Man får yttra sig hur mkt man vill så länge man själv inte är under NDA, Sweclockers bryter ju inte mot NDA när dom till exempel publicerar läckor och rykten från en tredje part

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sitter med AMD och Intel

Åh fan! Trodde du satt med VIA och Cyrix...

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: har kållat runt. han har inte jobbat på MSI I flera år.

#14186537

så han själv kanske inte riska nåt, men skulle det komma fram han har fortfarande kontakt till företaget och det är istället "en vän" som sa till han det, då riska vännen helt enkelt att bryta NDA. kan fortfarande har konsekvensen för vännen då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Man får yttra sig hur mkt man vill så länge man själv inte är under NDA, Sweclockers bryter ju inte mot NDA när dom till exempel publicerar läckor och rykten från en tredje part

Faktiskt så måste informationen kommit från någon som legat under NDA och därför har 1. Personen ifråga fått information från en annan som brutit mot NDA eller 2. Personen ifråga har själv sett produkten och därför står han mot NDA alt. har MSI klantat sig eller 3. Personen sitter och spekulerar. Oberoende så betvivlar jag att han sett något annat än en ES.

Skrivet av Bernd_P1:

@Emil Hansson: har kållat runt. han har inte jobbat på MSI I flera år.

#14186537

så han själv kanske inte riska nåt, men skulle det komma fram han har fortfarande kontakt till företaget och det är istället "en vän" som sa till han det, då riska vännen helt enkelt att bryta NDA. kan fortfarande har konsekvensen för vännen då.

Kan så vara och om så är fallet så är ju vederbörande inte direkt någon bra vän om han missbrukar det förtroende han fått.

Mycket lutar dock mot att personen ifråga spekulerar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 1400X @ +4 Ghz som är bra mycket mer prisvärt än Intels dito (läs pris för 1400X runt 2200 kr)? Hoppas kan man ju...inte för min skull, men för sönerna hemma som ska bygga nytt

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt så måste informationen kommit från någon som legat under NDA och därför har 1. Personen ifråga fått information från en annan som brutit mot NDA eller 2. Personen ifråga har själv sett produkten och därför står han mot NDA alt. har MSI klantat sig eller 3. Personen sitter och spekulerar. Oberoende så betvivlar jag att han sett något annat än en ES.

Kan så vara och om så är fallet så är ju vederbörande inte direkt någon bra vän om han missbrukar det förtroende han fått.

Mycket lutar dock mot att personen ifråga spekulerar.

Kan också vara FUD för att lura folk att köpa intel innan Ryzen kommit ut så att AMD går miste om de inkomsterna.

Jag kan ju säga att jag kommer köpa Ryzen oavsett, så mig rår det inte på!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt så måste informationen kommit från någon som legat under NDA och därför har 1. Personen ifråga fått information från en annan som brutit mot NDA eller 2. Personen ifråga har själv sett produkten och därför står han mot NDA alt. har MSI klantat sig eller 3. Personen sitter och spekulerar. Oberoende så betvivlar jag att han sett något annat än en ES.

Kan så vara och om så är fallet så är ju vederbörande inte direkt någon bra vän om han missbrukar det förtroende han fått.

Mycket lutar dock mot att personen ifråga spekulerar.

Att "någon" har brutit mot NDA när något läcker är dock inte så svårt att lista ut, Om Jonas Klar är en bra vän får du fråga/disskutera med någon annan

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Att "någon" har brutit mot NDA när något läcker är dock inte så svårt att lista ut, Om Jonas Klar är en bra vän får du fråga/disskutera med någon annan

Spelar egentligen ingen roll om personen ifråga är en total främling. Har NDA brutits (vilket det har om personen ifråga har fått information han inte borde ha) så kommer AMD ha synpunkter på detta. Nu så betvivlar jag att NDA brutits iof eftersom jag betvivlar påståendena som personen kommer med. Detta pga. att mycket tyder på raka motsatsen.

Hela ditt argument bygger på att personen ska ha varit anställd på MSI och därför vet vad han pratar om.. men det kan man inte förutsätta att han gör. Han kanske bara vill trolla? Vem vet? En sak är dock säker. Han ger inga belägg för sitt påstående och hans position på MSI för ett antal år sedan är inget belägg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska inte X1700 gå i 3,8 ghz, dvs underklockad i detta test (3.5ghz). Interpolerar man lite så får man ut att det bara är intels 17000 kr monster som slår amds näst värsta modell?

Permalänk
Avstängd

För er som missat

http://wccftech.com/amd-ryzen-am4-asus-motherboard-prices-lea... asus moderkort läckta med lansering "24:e"

ryzen box art: http://wccftech.com/amd-ryzen-processor-box-pre-order/

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700/ "ryzen lanseringsdatum 28:e och" priser satta på denna hemsida i artikeln med förhandsbokning tillgänglig redan

https://www.centralpoint.be/nl/zoeken/ryzen/

Permalänk
Medlem

Någon som har jobbat på MSI har förmodligen vänner hos både den ene och andre tillverkaren så att han skulle ha fått info är inte alls märkligt. MSI kommer inte förlora några rättigheter för att en tidigare anställd vet saker eftersom det inte är säkert att han/hon fått info därifrån. Har han rätt eller fel? Det vet vi inte förrän processorerna är släppta.

Hade han skrivit tvärtom, att Ryzen kommer klocka som en gud så hade folk gillat inlägget istället för att ifrågasätta det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köra dubbla Ryzens, finns det sådana moderkort/stöd i processorn? Eller är det serverversioner (opteron?) som gäller då?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har jobbat på MSI har förmodligen vänner hos både den ene och andre tillverkaren så att han skulle ha fått info är inte alls märkligt. MSI kommer inte förlora några rättigheter för att en tidigare anställd vet saker eftersom det inte är säkert att han/hon fått info därifrån.

Hade han skrivit tvärtom, att Ryzen kommer klocka som en gud så hade folk gillat inlägget istället för att ifrågasatt.

Själv hade jag ifrågasatt det också. Precis som jag ifrågasätter denna artikel eller snarare håller mig kritisk till den. Oberoende så ges det allt för lite information i inlägget för att det ska tyda på insiderinformation. Vilken processor såg han? Var det en ES? Var det på ett moderkort som ska lanseras eller var även det en ES? När såg han den? Vilken klock gick den på? Hur överklockades det? Auto?

Finns för många frågor för att man ska kunna det som belägg. Man kan inte heller utesluta att han bara trollar..

Skrivet av High1ander:

Är det möjligt att köra dubbla Ryzens, finns det sådana moderkort/stöd i processorn? Eller är det serverversioner (opteron?) som gäller då?

Vad jag förstått så kommer serverplatformen senare i år.

Först släpps desktopversionerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: så därför måste hans helt ur luft tagande påstående vara sant eller hur

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Själv hade jag ifrågasatt det också. Precis som jag ifrågasätter denna artikel eller snarare håller mig kritisk till den. Oberoende så ges det allt för lite information i inlägget för att det ska tyda på insiderinformation. Vilken processor såg han? Var det en ES? Var det på ett moderkort som ska lanseras eller var även det en ES? När såg han den? Vilken klock gick den på? Hur överklockades det? Auto?

Finns för många frågor för att man ska kunna det som belägg.

Vad jag förstått så kommer serverplatformen senare i år.

Först släpps desktopversionerna.

Men han har fått som han ville för nu sitter vi och diskuterar inlägget och han får uppmärksamhet, oavsett om han vet något eller inte.

Men tydligen så spelar det ingen roll.. Fick ju veta härom dagen att de flesta inte ens klockar sina K-processorer, så att gnälla på dålig överklickning när man inte ens överklockar är märkligt.

Men som sagt. Jag köper oavsett. Även om Ryzen kanske inte klockar så bra så bör de ju vara bättre än FX-8350 som jag har nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Haha 😍
Känns som man hamnat på en skämt sida ibland.

Bästa är ju alla fantastiska rubriker, typ:
BREAKING NEWS!!! Ryzen kommer kosta 500 kronor, resa till Disney Land ingår!

Sen längst ner på sidan bara näe: "AMD bekräftar att ryktet var falskt."

Känns som första april varje dag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha Toms Hardware? Med tanke på deras historia så vore det inte för långsökt att säga att det är snarare fel på THWs siffror än Futuremarks.

Ja det skulle inte förvåna mig ett dugg, känns ju mer sannolikt att en enskild recensent vrider och och vänder på siffror än att statistik från tusentals användare blir fel.

Jag påstod inte att det var "fel" på Futuremarks siffror, jag påpekade endast att det var konstigt att det var en rätt iögonfallande skillnad helt enkelt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

Ska inte X1700 gå i 3,8 ghz, dvs underklockad i detta test (3.5ghz). Interpolerar man lite så får man ut att det bara är intels 17000 kr monster som slår amds näst värsta modell?

X1700 har en maximal turbofrekvens på 3,8 GHz. Det lär vara frekvensen när endast en CPU-kärna är lastad. I detta fall lastas ju alla kärnor och alla trådar så turbofrekvensen lär hamna någonstans mellan basfrekvens (3,4 GHz) och max turbo (3,8 GHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@XFTality: Dags att uppdatera signaturen!

Permalänk
Medlem

jag är imponerad över den teoretiska kraften i ryzen men måste säga att jag är rätt besviken på hur dåligt en kärna presterar. så vidare ryzen inte är ett överklockningsmonster så lär ju 7700k vara bättre för spel. ryzen lär ju passa bättre för multitrådade applikationer, tex video encodning eller streaming. men för tex csgo eller random spel lär ju kaby lake prestera bättre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Börjar närma sig, spänningen är olidlig!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@SCORPIUS: AMD har tidigare sagt att Moderkorten kommer kunna användas i mer än 1 generation (så dem kommer inte drar en intel ). säkert komma med finnas nya moderkort när RyZen II släpps men har man köpt ett bra moderkort nu kommer det också funka.

Inte dra en intel? Intels brukar väl vara 2 gens för mobos? Säger AMD mer än en kanske de menar 2 gens.. så ingen skillnad. Men vi får se. Finns ju inte bara fördelar med att behålla samma socket för att inte tala om tekniskt omöjligt.

OnT: ska bli intressant att se riktiga speltester sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Var rädd att zen skulle bli över hypad och inte kunna leva upp till förväntningarna, lite som jag känt för amd på gpu fronten. Men grymt glad att se att amd håller på att överbevisa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inte dra en intel? Intels brukar väl vara 2 gens för mobos? Säger AMD mer än en kanske de menar 2 gens.. så ingen skillnad. Men vi får se. Finns ju inte bara fördelar med att behålla samma socket för att inte tala om tekniskt omöjligt.

OnT: ska bli intressant att se riktiga speltester sen

Med tanke på att AM4 ska hålla till 2020 så nej, du har fel.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu tycks holländarna har ledsnat, Ryzen är borta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Nu tycks holländarna har ledsnat, Ryzen är borta.

Någon var lite snabb med fingrarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds