Tips på server och OS för det mindre företaget

Permalänk
Medlem

Tips på server och OS för det mindre företaget

Vårt företag skall nu investera i en ny server för ca 10 användare och en del enklare databaskörning.

Vi tänkte köpa en färdig server ifrån t.ex. Dell eller HP. Är Microsoft Server 2012 eller 2016 att rekommendera? Det är ingen avancerad användning, alla skall ha en egen skrivbordsinloggning och alla ska kunna köra samma program som är installerade på servern. Vad är det för licens man behöver? Vad kallas inloggningarna för som man sätter upp så att alla får var sitt personliga skrivbord? Och hur behöver klientdatorerna konfigureras? I dagsläget har alla anställda enklare Windows 7 datorer med lokal inloggning, sedan har de kört en gammal speciallösning för att logga in på den gamla servern som ska bort.

Mottager också gärna tips på själva datorn. Skulle tro att en dator i 10-20 000 kronors klassen skulle räcka för behovet.

Tror vi kommer att köra Microsoft SQL Server Express 2012 eller 2014 samt en del andra lokala Windows-program samt mejlklienter.

Det vore en fördel om operativsystemet var förinstallerat på datorn samt om det fanns någon form av supportavtal ifrån HP/Dell/Microsoft, i alla fall de första åren.

Tacksam för svar/tips!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk

T.ex. HP/Dell har "färdiga" lösningar för detta.

Dock känns det på hur du förklarar det att ni inte riktigt vet syftet med varför ni vill ha det?
Är det verkligen detta ni behöver?
Vad är det ni skall ha det till?
Finns mängder med Cloud-tjänster som löser mycket, men först och främst så måste man ju veta vad det är man vill göra.

En server/db/dator är ju enbart till för att lösa något. Det är ju inte servern i sig ni är intresserade av.

Du skriver "ingen avancerad användning", vad ska ni med detta till då?

För mig låter det som ni nog skulle behöva sitta ner och ta fram, lista upp krav och önskemål.
Ta därefter in en konsult som reder ut/sätter upp lösningen, så att lösningen möter de krav/önskemål ni vill ha.

Du nämner Microsoft Windows Server samt SQL Server, men det känns inte som ni vet riktigt vad ni skall ha det till? Och när du dessutom specar specifika versioner (som dessutom är gamla), varför inte köra på de mest moderna versionerna?

Men kort oc gott låter det som att ni vill ha:
AD - För att lösa gemensam kontothantering, shares o.s.v.
SQL Server - För att ha en DB att bygga applikationer mot eller husera köpta applikationers databaser i.

Men som sagt, det låter som ni bör ta fram krav och önskemål först för de "problem" ni vill lösa!

Permalänk

@yurini:

Tjena,

Osäker på om 2016 licenser används live ännu, vår miljö kör på 2012, borde inte vara några problem om ni säger att de är för enklare behov.

När du menar att alla ska ha sina personliga skrivbord, menar du då att varje enskild användare ska ha ett eget inlogg på sin egna dator eller menar du att man ska kunna starta en fjärrsession mot servern genom någon form av "Remote application" lösning?

Om de är tänkt att man ska köra en vanlig " Klient / Server " lösning med Active Directory så räcker det enligt mig att ansluta klienterna i domänen och sen lägga upp någon form av hemkatalog för varje enskild användare, såvida ni inte kör lagringen av filer någon annanstans, dropbox/onedrive genom 365 eller liknande.

Om ni ska köra program genom fjärrsessioner genom servern behöver man sätta upp en RDS host och beställa in RDS CAL licenser and shit. Gissar på att i ert fall så behöver ni inte direkt göra detta då när ni är så få blir det enklare med en " klient / server " lösning.

Kolla upp exempelvis HP Proliant servrar för mindre företag, satsa på att köpa en server där ni kan nyttja Hyper-V, kan ni virtualisera de servrar som behövs, skulle köra en DC för hantering av domänen och användarkonton, en för gemensamma filer som delas på nätverket, en som hanterar SQL databasen. Blir lättare att hantera än att slänga in allt i en och samma server, samt att expandera de virtuella servrarna blir lättare att hantera.

Kolla upp minimikraven för Windows server 2012 och räkna på hur mycket som exempelvis 2012+SQL skulle kräva av en virtuell server, vad en 2012 domänkontrollant skulle kräva, samt vad 2012 filservern skulle kräva. Snåla inte för de blir ett helvete om man sen ska expandera.

Vad gäller klientdatorer, kör på Elitebooks eller Lenovos lite dyrare klienter, kring 10 000 - 16 000 klassen, många har onsite carepack i 3 år ifall något händer med hårdvaran. Se bara till att användare inte sparar sina dokument och skit lokalt på datorn, ta åtminstone fram någon form av backuplösning. Antingen om de sparar på sitt skit på filservern och den i sin tur backas upp eller så.

Hoppas de hjälper lite gran, finns massor som spelar roll men nu kanske ni har ett lite bättre hum om vad ni vill göra.

Mvh
Leffe

Permalänk
Inaktiv

@yurini: Jag skulle nog rekommendera att ni tog in en konsult som hjälper Er. Att sätta upp en server är inte det lättaste och om ni aldrig gjort det tidigare är det ingen vidare idé att ge sig på det. Lite som att bestämma sig att man helt plötsligt är elektriker.

Det finns en hel del licensbestämmelser som ni måste tänka på, du har ingen rätt att köra program "remote" om jag tolkar det du vill göra korrekt. Att köra Microsoft Express är heller inget som rätt många applikationsutvecklare inte supportar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills. Lite förtydliganden:

Det är en ny fysisk maskin på plats som är aktuellt i detta fall och inga molnlösningar. Bland annat av driftssäkerhetsmässiga skäl, alltså internetanslutningen.

Jag har svårt att tänka mig att Microsoft Server 2012 inte skulle räcka, det blir nog bra. Och ja det var just Active Directory jag var ute efter, tack för det!

Vad det handlar om är lokala bokföringsprogram. Idag fungerar det så att alla loggar in via AAD Server Client till den lokala servern och kan därigenom så kan alla starta och köra alla program på en och samma maskin samtidigt. Jag vet inte hur det fungerar med vanliga Windows Server 2012 och Active Directory, kan alla användare starta ett och samma program samtidigt på den, t.ex. ett lokalt bokföringsprogram? Alltså flera "instanser" då antar jag att det blir?

Jag tänkte försöka lösa konfigurationen själv, har mest erfarenhet av Linux-servrar, knappt sett Windows Server, men det lär ju inte vara svårare i grunden med alla grafiska gränssnitt osv. Man får läsa på lite helt enkelt.

Min fundering var mest detta med licenser och om man måste köpa någon slags klientlicens för varje anställd som ska logga in på servern? Att lägga upp användarkonton och mejl är nog inga konstigheter, frågan är bara som sagt om alla användare kan köra/starta ett och samma program på/via servern?

Vad gäller lagring så finns det en NAS i nätverket dit backuper av datan går varje natt. Absolut inte fel att ta till så att datorn skulle orka ha någon virtuell maskin igång förvisso, men i detta fall har vi nog tänkt att det skall räcka med ett grundoperativsystem. Det är bara ett av bokföringsprogrammen som använder sig av MS SQL för att spara datan. De andra programmen är enklare så att säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Inaktiv

Håller med föregående talare. Om ni kör Windows och är vana med det så kör på det, men satsa för all del på att installera servrarna i Hyper-V. Att inte virtualisera finns inte på kartan idag, även om man bara ska ha *en* server så virtualiserar man den på hosten pga. förenklade backuper samt att inte bli bunden till hårdvara. Nästa gång ni behöver ny hårdvara kan ni enkelt exportera VMen och kicka igång den på den nya utan att behöva migrera.. Detta är de facto standard praxis och bör verkligen följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Tack för svaren hittills. Lite förtydliganden:

Det är en ny fysisk maskin på plats som är aktuellt i detta fall och inga molnlösningar. Bland annat av driftssäkerhetsmässiga skäl, alltså internetanslutningen.

Jag har svårt att tänka mig att Microsoft Server 2012 inte skulle räcka, det blir nog bra. Och ja det var just Active Directory jag var ute efter, tack för det!

Vad det handlar om är lokala bokföringsprogram. Idag fungerar det så att alla loggar in via AAD Server Client till den lokala servern och kan därigenom så kan alla starta och köra alla program på en och samma maskin samtidigt. Jag vet inte hur det fungerar med vanliga Windows Server 2012 och Active Directory, kan alla användare starta ett och samma program samtidigt på den, t.ex. ett lokalt bokföringsprogram? Alltså flera "instanser" då antar jag att det blir?

Jag tänkte försöka lösa konfigurationen själv, har mest erfarenhet av Linux-servrar, knappt sett Windows Server, men det lär ju inte vara svårare i grunden med alla grafiska gränssnitt osv. Man får läsa på lite helt enkelt.

Min fundering var mest detta med licenser och om man måste köpa någon slags klientlicens för varje anställd som ska logga in på servern? Att lägga upp användarkonton och mejl är nog inga konstigheter, frågan är bara som sagt om alla användare kan köra/starta ett och samma program på/via servern?

Vad gäller lagring så finns det en NAS i nätverket dit backuper av datan går varje natt. Absolut inte fel att ta till så att datorn skulle orka ha någon virtuell maskin igång förvisso, men i detta fall har vi nog tänkt att det skall räcka med ett grundoperativsystem. Det är bara ett av bokföringsprogrammen som använder sig av MS SQL för att spara datan. De andra programmen är enklare så att säga.

Låter som att det smidigaste för er vore att skaffa en maskin med lite kraft i som kan vara Hyper-V host, med en Server 2012 r2 Standard licens får du köra Hyper-V och sen i det 2st virtuella Server 2012 r2 på samma licens (förutsatt att host OS inte används till något annat än Hyper-V)

Sen kan ni använda ena virtuella servern till AD/DNS/DHCP och om ni vill köra applikationer från servern och inte lokalt på era workstations kan ni använda RemoteApp och dela ut dessa med GPO, men då behöver ni även ha CAL-licenser. Vi gör detta på mitt jobb från en server på ett separat nätverk där vi kör Surf och Email osv. Går bra med flera instanser av samma program. (vet inte hur det funkar för just erat bokföringsprogram men det borde gå bra).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det hela beror på om ni vill fortsätta med att köra programmen i terminalserver. Fördelen är att prestandan blir bättre, bara ett ställe att uppdatera mjukvaran på. Nackdelen är integration med tex den lokala Outlook blir lidande och det upplevs ofta krångligare att jobba på.

Skulle satsa på en HP ml310, Server essentials (2012/2016) och lokala installationer av bokföringsprogrammet. Datorerna anslutna till domänen som finns i essentials. Fördelen med essentials är det låga priset och att man får 25 CAL licenser för användarna. För backupen kör Windows servers inbyggda till en USB-disk och sedan en molntjänst som tar backup på det viktigaste som bokföringen och de gemensamma filerna.

Kör man terminalserver hade jag gått på en kraftigare server typ HP ML350 med 32GB ram. Riktiga server 2012 standard (ej essentials). Två virtuella servrar, en domänkontrollant, fil och print samt en virtuell terminalserver med bokföringsprogrammet. Krävs då både user och terminalserver CAL. Då tänker jag mig att man kör hela skrivbordet i servern med Outlook, office, surf, bokföring etc. Men om man bara väljer att köra bokföringsprogrammet räcker en ML310.

Vill man komma ifrån det irriterande momentet med terminalserver där man har två skrivbord kan man köra remote-app som klipper ut programmets vy ur terminalserven. Men ger de andra fördelarna.

Essentials kan man klara av att sätta upp själv, men blir dock aldrig lika bra som om en erfaren konsult gör det. Men med standard är det räck mycket installation och konfiguration och då skulle jag definitivt ta in en IT-konsult

Permalänk

På vilket sätt skulle en molnlösning inte klara av driftsäkerhet? Om det är något som molnlösning har är det en hög upptid på internetpipan.

Eller är det er internettjänst som inte håller måttet?

Jag skulle ta in en firma och betala för experthjälp i detta läge och att ha en egen server kostar i många fall samma peng som att ha en helhetslösning hos en konsulfirma. Speciellt med rds-licenser och server licens inräknat.

Helhetslösningen som en konsulfirma erbjuder sköter även backupen och denna del är den viktigaste.

Ta in hjälp även om det handlar om en dc och terminalserver. Det är värt pengarna.

//Tobias
P.S
Driftar många sådana lösningar som ni vill sätta upp.
D.S

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Inaktiv

För mig låter det som en Windows MultiPoint Server som ni önskar: https://www.youtube.com/watch?v=eT2zE5tMglM&t=234s

Problemet är var köper man denna hur mycket kostar den? Den finns en ny 2016 års version av Windows MultiPoint Server.

Annars har jag lekt lite med Windows Server Essentials som jag ogillar, skillnaden emot denna emot den riktiga är:
* Billigare.
* Allt är färdiggjort för små företag, det är betydligt enklare för vanliga användare att lägga till nya användare etc. Det är alltså väldigt användarvänligt.

Nackdel.
Begränsat, för oss som jobbar med fullversion får vi nu lära oss ett nytt begränsat gränssnitt.

Men i ert fall låter Windows Server Essentials som rätt val:
https://www.dustin.se/product/5010944326/microsoft-windows-se...
Var noga med att välja emot rätt märke, jag själv brukar enbart köpa datacenterversionen av windows och den kräver att biosen är av samma fabrikat som skivan är på. (det är någon kod som man kan skicka vidare om man använder sig av hypervisors)

Mitt råd är att anlita en exjobbare eller praktikant från en vettig KY utbildning inom området, sedan i samtal med denna diskutera vad ert behov är. När detta är klart så då kan ni ta in någon konsult. På frågan varför inte ta in en konsult direkt, ja vi brukar faktura runt 1000kr/h och det är bra att ha så mycket förarbete som möjligt gjort innan.

Angående Remote Desktop så används det väldigt mycket, men man ska använda det rätt. Nackdelen är bl.a. Microsoft hutlösa priser på RDP licenser, ca 6000kr för 5 cals. Annars tycker jag i många fall att RDP appar är bättre, alltså användaren kör apparna på servern men det ser ut för användaren som att applikationen körs på sin egen dator.

Permalänk
Medlem

Stort tack för fortsatt hjälp!

Nu börjar lite pusselbitar att falla på plats. Själva maskinen lutar åt en Dell Poweredge T330 ifrån Dustin, https://www.dustin.se/product/5010970346/poweredge-t330, med lite mer ramminne och större diskar.

Det är licensfrågorna som är lite knepiga här. Efter att ha varit i kontakt med både Dustin och Microsoft (som hade något jävla callcenter som hade 0 kunskap) så verkar ju Windows Server 2016 Essentials klockrent i vårt fall. Det ingår ju 25 användare och 50 enheter för en billig penning i denna utgåva och på firman är det under 10 anställda så det ska ju räcka.

Frågorna som återstår är två:

1. Det finns behov för de anställda att kunna logga in hemifrån. Det framgick inte om det krävs särskilda licenser för detta i Essentials? Alltså Remote Desktop. Det vore ju löjligt om de 25 användarna bara kunde logga in på kontoret men inte hemifrån till samma användare, men det kanske är så? Kan man då lägga till några RDP-licenser eller går det inte att använda Essentials alls då? Frågan är om Teamviewer här är ett alternativ. Varje anställd har ju en egen Windows 7-dator på kontoret. Kan de ansluta med Teamviewer till denna dator och sedan logga in på sin profil lokalt eller blir Teamviewer "utsparkad" är den försöker logga in på en annan domän på klient-datorn så att säga?

2. Virtualisering
Att virtualisera Windows Server är ju intressant, men kanske inte absolut nödvändigt. Men idé är ju den fria VMware ESXi utgåvan installerad i grunden och sedan Windows Server 2016 Essentials uppepå den. Frågan är om ROK-licensen (retail only kit), som det kallas för när man köper med operativet med servern går att installera som virtuell maskin uppepå ESXi på servern. Någon som vet något om det? En vanlig OEM licens brukar ju knytas till den första daton den blir installerad på:s moderkorts serienummer. Frågan är om det går i en virtuell miljö med en ROK-licens?

Tacksam för all input!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Jacob Fanboy

@yurini: Ser att det redan har sagts i tråden men Windows Server standard så får du gratis virtualisera 2 maskiner, till exempel:

1. Server1 (fysisk), installerad med Server 2016 Standard på den kör du HYPER-V
2. Server 2 (virtuell), Domänkontrollant, fil- print.
3. Server 3 (virtuell), Applikationsserver

Allt detta för en licens

Permalänk
Livsnjutare 😎

Windows Server 2016 Essentials
"Microsoft has released the small-business version of Windows Server 2016, meant for up to 25 users and 50 devices."
Aka. "Small Business/ SBS" tidigare.

https://virtualizationreview.com/articles/2016/10/26/microsof...

Rent historiskt kostar inte dessa utgåvor en mindre förmögenhet som de andra gör, samt innehåller allting man behöver. Exchange/mail, domän / AD, DHCP, DNS osv osv.
Det begränsas på antal användare och enheter dock.

Men detta går att uppgradera till "vanliga" versioner sedan om företaget växer och behovet finns.

// IT-ansvarig på större företag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om folk har hemdatorer och lämnar datorn kvar på kontoret är essentials klockrent. Men loggar in på en webbsida remote.foretaget.se och där dyker de datorer man har access till upp, vanligen bara sin egen då och kan köra fjärrskrivbord.

Nackdelen är att alla måste ha sin dator på kontoret igång. Man måste ha en hemdator vilket blir ovanligare. Man kan inte ta med sin bärbara om man vill kunna köra systemen på kontoret.

Permalänk
Medlem

@jocke92: Nu råkar det vara just så att alla har fasta datorer som är igång på kontoret och att de använder hemdatorer när de ska logga in och arbeta på distans så det skulle kanske fungera. Vilken anslutningsteknik menar du används här för att logga in via en webbsida? Det jag satt och funderade på vore om det inte skulle fungera att installera Teamviewer direkt i själva "Active Directory" profilen som står igång och tillåter en anslutning? Då kan man ju på så vis logga in direkt på själva servernanvändarprofilen utan att någon dator klientdator på kontoret är på gång.

Alternativt som sagt köra Teamviewer mot klientdatorerna med Windows 7 och därifrån logga in mot domänen, men jag vet som sagt inte om "Teamviewer-uppkopplingen" hänger med när man loggar in på en annan domän. Någon som vet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

Jag kör en setup hemma med en "Ubuntu 16"-baserad server som bland anant kör en VM med Windows Server 2016 som agerar primär domänkontrolant. Min är baserad på en dual e5 2670 setup som jag låter köra en hel del saker åt 5 pers och den är inte i närheten av att svettas.
Beroende på hur mycket ni vill spenadera på hw och sw, om ni vill ha helt nya grejer (och garanti) eller kan tänka er spara en massa pengar på att köpa lite äldre hårdvara så finns det nog lite olika rekommendationer.

Gällande RDP så kanske kostnaden för kommerciellt bruk av TeamViewer täcker upp vad en version av Windows Server med mer funktionallitet skulle kosta? Har endast kört TeamViewer privat så inte behövt gräva ner mig i deras licenser.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

@jocke92: Nu råkar det vara just så att alla har fasta datorer som är igång på kontoret och att de använder hemdatorer när de ska logga in och arbeta på distans så det skulle kanske fungera. Vilken anslutningsteknik menar du används här för att logga in via en webbsida? Det jag satt och funderade på vore om det inte skulle fungera att installera Teamviewer direkt i själva "Active Directory" profilen som står igång och tillåter en anslutning? Då kan man ju på så vis logga in direkt på själva servernanvändarprofilen utan att någon dator klientdator på kontoret är på gång.

Alternativt som sagt köra Teamviewer mot klientdatorerna med Windows 7 och därifrån logga in mot domänen, men jag vet som sagt inte om "Teamviewer-uppkopplingen" hänger med när man loggar in på en annan domän. Någon som vet?

Det är en funktion baserad på rdgateway. Så remote desktop. Är smidigt för användaren. Man behöver inte installera några program och användarnamn och lösenord är samma som på datorn på kontoret. Det enda som krävs i kostnadsväg är ett ssl-certifikat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yurini:

1. Det finns behov för de anställda att kunna logga in hemifrån. Det framgick inte om det krävs särskilda licenser för detta i Essentials? Alltså Remote Desktop. Det vore ju löjligt om de 25 användarna bara kunde logga in på kontoret men inte hemifrån till samma användare, men det kanske är så? Kan man då lägga till några RDP-licenser eller går det inte att använda Essentials alls då? Frågan är om Teamviewer här är ett alternativ. Varje anställd har ju en egen Windows 7-dator på kontoret. Kan de ansluta med Teamviewer till denna dator och sedan logga in på sin profil lokalt eller blir Teamviewer "utsparkad" är den försöker logga in på en annan domän på klient-datorn så att säga?

Windows Essentials 2012 hade inga som helst problem med detta. Däremot verkar det inte vara lika enkelt i 2016, den funktionen verkar inte finnas där? https://glennopedia.com/2017/01/06/windows-server-2016-essent...

Jag skulle fråga Dustin/Microsoft vad som hänt med RDS i 2016.

Skrivet av yurini:

2. Virtualisering
Att virtualisera Windows Server är ju intressant, men kanske inte absolut nödvändigt. Men idé är ju den fria VMware ESXi utgåvan installerad i grunden och sedan Windows Server 2016 Essentials uppepå den. Frågan är om ROK-licensen (retail only kit), som det kallas för när man köper med operativet med servern går att installera som virtuell maskin uppepå ESXi på servern. Någon som vet något om det? En vanlig OEM licens brukar ju knytas till den första daton den blir installerad på:s moderkorts serienummer. Frågan är om det går i en virtuell miljö med en ROK-licens?

Rent tekniskt borde det gå, jag har dock inte testat 2016 essentials. Microsoft har ändrar en del i sina licensvillkor så att det mesta ska gå att köra virtuellt, skulle läsa MS licensavtal och kolla.

Permalänk

Visst gratis i all ära, men när nått går sönder och du inte kan felsöka det utan behöver hjälp då sitter man i skiten. och som de flesta vet, tid=pengar.

Det finns en licens som är byggd för "small businesses", Vmware vsphere essentials.
Det som skiljer är att du har support från vmware, du har stöd för 3 hostar om det skulle bli aktuellt, du har stöd för det fulla API:et om du kommer vilja köra backuper via vcenter.

Och det finns många andra fördelar av att köra den med support, de jag beskrev är bara några av dem.

http://store.vmware.com/DRHM/store?Action=DisplayProductDetai...

Kostar ungefärligt 8000kr.

Vad gäller windows server essentials och rätt att köra detta på virtuell hårdvara, har faktiskt inte en aning om detta.
Detta är nog något du får fråga experter på licensering om. Det finns flera såna företag.

Det finns flera frågetecken runt windows server essentials 2016, om den har ett tak för ram-minne som 2012 hade osv.
Kanske nån annan i tråden har vetskap om det finns mer specifik information runt den licensen?

Jag kör fortfarande på att ta in hjälp för detta. Visst det kostar en slant i slutänden men ni kommer att få personlig hjälp och du har någon att ringa om något går sönder.

Och glöm inte backuperna!!!!!(!)

The most important thing.

Utan backuper är er data på servern värd enligt er 0 kronor. Vilket inte är fallet i väldigt många fall, det vore helt katastrof att tappa all data utan att kunna få tillbaka det i de flesta fall.

Så tänk efter vad ni behöver, vad det får kosta, och ta in hjälp.

Att köra sin IT-miljö själv, samt utan support kan innebära att man får tillbringa mer tid att laga än att jobba.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Windows Essentials 2012 hade inga som helst problem med detta. Däremot verkar det inte vara lika enkelt i 2016, den funktionen verkar inte finnas där? https://glennopedia.com/2017/01/06/windows-server-2016-essent...

Jag skulle fråga Dustin/Microsoft vad som hänt med RDS i 2016.
Rent tekniskt borde det gå, jag har dock inte testat 2016 essentials. Microsoft har ändrar en del i sina licensvillkor så att det mesta ska gå att köra virtuellt, skulle läsa MS licensavtal och kolla.

Den behöver inte vara session host om man tänker använda de som rd-gateway och fjärrstyra sin dator på kontoret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Den behöver inte vara session host om man tänker använda de som rd-gateway och fjärrstyra sin dator på kontoret.

Jag antar att man även plockat bort RDS licenserna?

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit i kontakt med Dustin och andra parter verkar det tyvärr vara så att det inte finns något RDS stöd alls i Windows Server 2016 Essentials, utöver remote-administration av själva servern. Det finns inte RDS Cal licenser att köpa till ens. Essentials hade dock passat hos kanonbra på alla andra sätt.

Den enda fråga som nu återstår egentligen är om man kan köra Teamviewer antingen direkt i/till en användarprofil på servern (AD) och logga in direkt mot den på distans, alternativt till Windows 7-klientdatorn på kontoret och sedan därifrån logga in på den lokala domänen och få med skrivbordet in i den inloggningen så att säga?

Vore mycket tacksam om någon kunde testa!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Inaktiv

Ska vi testa det åt dig menar du?

Permalänk
Medlem

https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/essen...

Remote Web Access finns i Essentials, sätter i praktiken upp en RD GW så kan du RDP:a till klienter på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Vårt företag skall nu investera i en ny server för ca 10 användare och en del enklare databaskörning.

Vi tänkte köpa en färdig server ifrån t.ex. Dell eller HP. Är Microsoft Server 2012 eller 2016 att rekommendera? Det är ingen avancerad användning, alla skall ha en egen skrivbordsinloggning och alla ska kunna köra samma program som är installerade på servern. Vad är det för licens man behöver? Vad kallas inloggningarna för som man sätter upp så att alla får var sitt personliga skrivbord? Och hur behöver klientdatorerna konfigureras? I dagsläget har alla anställda enklare Windows 7 datorer med lokal inloggning, sedan har de kört en gammal speciallösning för att logga in på den gamla servern som ska bort.

Mottager också gärna tips på själva datorn. Skulle tro att en dator i 10-20 000 kronors klassen skulle räcka för behovet.

Tror vi kommer att köra Microsoft SQL Server Express 2012 eller 2014 samt en del andra lokala Windows-program samt mejlklienter.

Det vore en fördel om operativsystemet var förinstallerat på datorn samt om det fanns någon form av supportavtal ifrån HP/Dell/Microsoft, i alla fall de första åren.

Tacksam för svar/tips!

Tjena, någon speciell anledning att ni måste köra RDS?. Kan ni inte köra med AD inloggning sen köra appar/program lokalt på datorerna?

Vad är det ni vill uppnpå med att köra i en RDS miljö? slippa lagra lokalt?

Skulle säga Server 2016 Standard med RDS då kan ni även köra era clienter i Azure i molnet.

https://www.microsoft.com/sv-se/cloud-platform/windows-server...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bart112:

https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/essen...

Remote Web Access finns i Essentials, sätter i praktiken upp en RD GW så kan du RDP:a till klienter på kontoret.

Ja, fast TS är borta, det fanns i 2012. Kul att allt inte försvann dock

Permalänk
Medlem

bart112: Det är endast för administration av själva servern. De vanliga användarna kan inte remota in på sina profiler och arbeta på kvällar och helger med Essentials 2016.

Valet landade på Windows Server 2012 Foundation R2. Utgåvan är endast tillgänglig vid köp av en server - i detta fall ifrån Dell och har stöd för upp till 15 användare som då får full tillgång till Remote Desktop. Företaget räknar inte med att ha över 15 anställda de närmsta tre åren så då blir det överlägset billigast med denna utgåva då inte en enda CAL behöver köpas till och ROK-priset på OS:et landade på 2079kr. Om man jämför det med 2016 Standard med tillhörande licenser hade vi landat på mellan 15-20 000 så med vår kravprofil blev valet inte så svårt

Tack för alla inkomna tips i tråden! Får säker anledning att återkomma här..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

bart112: Det är endast för administration av själva servern. De vanliga användarna kan inte remota in på sina profiler och arbeta på kvällar och helger med Essentials 2016.

Valet landade på Windows Server 2012 Foundation R2. Utgåvan är endast tillgänglig vid köp av en server - i detta fall ifrån Dell och har stöd för upp till 15 användare som då får full tillgång till Remote Desktop. Företaget räknar inte med att ha över 15 anställda de närmsta tre åren så då blir det överlägset billigast med denna utgåva då inte en enda CAL behöver köpas till och ROK-priset på OS:et landade på 2079kr. Om man jämför det med 2016 Standard med tillhörande licenser hade vi landat på mellan 15-20 000 så med vår kravprofil blev valet inte så svårt

Tack för alla inkomna tips i tråden! Får säker anledning att återkomma här..

Vill du alltså använda server som Remote Desktop Server? Isåfall kommer inte 2012 Foundation funka heller, precis som för 2016 Essentials är det bara en Remote Desktop Gateway, stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yurini:

Det är endast för administration av själva servern. De vanliga användarna kan inte remota in på sina profiler och arbeta på kvällar och helger med Essentials 2016.

Går utmärkt med 2016, men bara "remote" (som du kallar det) till sin dator, inte till servern.
Som jag sa ursprungligen är det inte alla som tillåter det heller, licensmässigt. Finns massor av program som du försöker installera på en server som har TS som helt enkelt vägrar att installera sig. Men lycka till med din nya server!

Permalänk
Medlem

@bart112: Alltså Microsoft är inte sanna. Ska inte utgåvan vara komplett så till vida att det finns stöd för att ansluta via "Remote Desktop", men systemet kan inte tillhandahålla själva tjänsten? Låter inte klokt. Så du menar (ingen kritik mot dig givetvis) att det inte räcker med att köpa en fysisk server och Windows Server 2012 Foundation R2 för att de 15 användare som ingår ska kunna ansluta till och arbeta mot sina profiler (domänen med egna dokument, starta program etc) när de arbetar hemifrån? Vilken tjänst/programvara ska man då ha för att det ska fundera?

Så här står det ju i specifikationerna för Windows Server 2012 Foundation:

Maximum number of Remote Desktop Services (RDS) Gateway connections: 50

Remote Desktop Services: Available

Här är den fullständiga specifikationen: https://technet.microsoft.com/sv-se/library/jj679892(v=ws.11)...

Ursäkta min okunnighet på/inom Microsoft-system, men jag som kört mer Linux på serversidan trodde det skulle vara enklare med Windows...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb