Installera Win 98. Får "Device driver not found"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Finns ju freedos annars? Kika på det. http://www.freedos.org/
Utvecklas än idag..

Ok, ska kolla på det, tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har nu installerat XP men har inget ljud och inga drivrutiner för nätverkskortet så jag kommer åt Internet.

Försökte hitta men tycker det är svårt.

Hittade detta men när jag ska installera ny hårdvara är det svårt att hitta rätt drivrutin.

Tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsp777:

Har nu installerat XP men har inget ljud och inga drivrutiner för nätverkskortet så jag kommer åt Internet.

Försökte hitta men tycker det är svårt.

Hittade detta men när jag ska installera ny hårdvara är det svårt att hitta rätt drivrutin.

Tips?

Virtualisera ? XP gör det iallfall lite enklare för då går det att hitta hårdvara på begmarknaden gasnka enkelt och billigt om det skulle behövas och usb fungerar också ganska bra, har du pciplatyser lediga så går det att hitta ljud och nätverkskort som funkar för nån tia, det kan fungera bättre om du installerar linux och kör xp eller 98 virtuellt, många gamla spel funkar också direkt i linux om du startar dem med wine.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har nu installerat XP men har inget ljud och inga drivrutiner för nätverkskortet så jag kommer åt Internet.

Försökte hitta men tycker det är svårt.

Hittade detta men när jag ska installera ny hårdvara är det svårt att hitta rätt drivrutin.

Tips?

https://www.pci-z.com/
Kan nog hjälpa dig ta reda på vad det är för komponenter i den lite bättre än vad kanske windows beskriver, skriv gärna vad fulla modellnamnet och serienumret på laptopen så jag kan leta efter specs på den lite bättre.
Medans asus inte har drivrutiner på sin sida för den laptopen så skulle jag tro tillverkaren av t ex ljud,wifi,lan har windows xp drivers ifall du vet vad det är för något de heter + chipset drivers.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag kollade på asus hemsida och kunde se att det sitter Realtek ljudkort och Atheros nätverkskort i den. Det borde nog gå att hitta drivrutiner på respektive tillverkares hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Jag kollade på asus hemsida och kunde se att det sitter Realtek ljudkort och Atheros nätverkskort i den. Det borde nog gå att hitta drivrutiner på respektive tillverkares hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen. Har fått ljudkortet att fungera nu.

Får se om jag kan få nätverkskortet att fungera också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack för hjälpen. Har fått ljudkortet att fungera nu.

Får se om jag kan få nätverkskortet att fungera också.

Kanske lite sent in i matchen, men har du försökt googla nätverkskortets hårdvaru-ID för att ta reda på vad det verkligen är för hårdvara? Det brukar inte vara svårt att hitta referensdrivers till diverse nätverkschip för allsköns OS, för de fall där OEM:en inte tillgängliggör dem på hemsidan. Rör det sig som tidigare föreslaget i tråden om ett Realtekchip, så skulle jag vara högeligen förvånad om du inte kan hitta drivers för XP, eller för all del typ för vilket OS som helst ner till DOS. Realtek är sjukt bra med det där.

Leta upp nätverkskortet i device managern. Under fliken Details har du en dropdownmeny. Välj Hardware IDs från den. Där ska du ha ett ID på formatet VEN_XXXX&DEV_YYYY. Antingen googlar du det själv, eller postar det här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kanske lite sent in i matchen, men har du försökt googla nätverkskortets hårdvaru-ID för att ta reda på vad det verkligen är för hårdvara? Det brukar inte vara svårt att hitta referensdrivers till diverse nätverkschip för allsköns OS, för de fall där OEM:en inte tillgängliggör dem på hemsidan. Rör det sig som tidigare föreslaget i tråden om ett Realtekchip, så skulle jag vara högeligen förvånad om du inte kan hitta drivers för XP, eller för all del typ för vilket OS som helst ner till DOS. Realtek är sjukt bra med det där.

Leta upp nätverkskortet i device managern. Under fliken Details har du en dropdownmeny. Välj Hardware IDs från den. Där ska du ha ett ID på formatet VEN_XXXX&DEV_YYYY. Antingen googlar du det själv, eller postar det här.

Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack för tipset!

Berätta gärna hur det gick sen

Värt att veta är också att driverinstallationen använder hårdvaru-ID:t för att identifiera hårdvaran. Du kan alltså även dubbelkolla att du verkligen hittat en kompatibel driver genom att öppna .inf-filen i driverpaketet i Notepad, och kolla om kortets ID finns med där, innan du försöker installera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Berätta gärna hur det gick sen

Värt att veta är också att driverinstallationen använder hårdvaru-ID:t för att identifiera hårdvaran. Du kan alltså även dubbelkolla att du verkligen hittat en kompatibel driver genom att öppna .inf-filen i driverpaketet i Notepad, och kolla om kortets ID finns med där, innan du försöker installera.

Det ska jag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Berätta gärna hur det gick sen

Värt att veta är också att driverinstallationen använder hårdvaru-ID:t för att identifiera hårdvaran. Du kan alltså även dubbelkolla att du verkligen hittat en kompatibel driver genom att öppna .inf-filen i driverpaketet i Notepad, och kolla om kortets ID finns med där, innan du försöker installera.

Menar du enhetshanteraren? Högerklickar men hittar imgen flik details.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Menar du enhetshanteraren? Högerklickar men hittar imgen flik details.

Han menade:
I mappen där du packade upp drivrutinerna finns en .inf-fil, öppna den i notepad.
(Om jag inte läste vad han skrev baklänges...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Menar du enhetshanteraren? Högerklickar men hittar imgen flik details.

Antar du refererar till mitt inlägg innan det du citerar?

Du får dubbelklicka på nätverkskortet i enhetshanteraren, så får du upp ett nytt fönster. I det borde du ha fliken Detaljer, eller vad den nu kan heta i svenska Windows om du kör det. I dropdownmenyn väljer du Hårdvaru-ID, och sen postar/googlar du det inringade värdet VEN_XXXX DEV_YYYY. Såhär kan det se ut, det intressanta pedagogiskt inringat i rött:

Kör som synes engelsk version, och har ingen vidare koll på vad grejorna heter i svenska, så du får lista ut vad som motsvarar vad själv om jag gissat fel. Vidare lär du väl också ha ett annat nätverkskort

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Antar du refererar till mitt inlägg innan det du citerar?

Du får dubbelklicka på nätverkskortet i enhetshanteraren, så får du upp ett nytt fönster. I det borde du ha fliken Detaljer, eller vad den nu kan heta i svenska Windows om du kör det. I dropdownmenyn väljer du Hårdvaru-ID, och sen postar/googlar du det inringade värdet VEN_XXXX DEV_YYYY. Såhär kan det se ut, det intressanta pedagogiskt inringat i rött:

http://i.imgur.com/2qQjEAw.png

Kör som synes engelsk version, och har ingen vidare koll på vad grejorna heter i svenska, så du får lista ut vad som motsvarar vad själv om jag gissat fel. Vidare lär du väl också ha ett annat nätverkskort

Ja, precis

Ok, kollar igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Antar du refererar till mitt inlägg innan det du citerar?

Du får dubbelklicka på nätverkskortet i enhetshanteraren, så får du upp ett nytt fönster. I det borde du ha fliken Detaljer, eller vad den nu kan heta i svenska Windows om du kör det. I dropdownmenyn väljer du Hårdvaru-ID, och sen postar/googlar du det inringade värdet VEN_XXXX DEV_YYYY. Såhär kan det se ut, det intressanta pedagogiskt inringat i rött:

http://i.imgur.com/2qQjEAw.png

Kör som synes engelsk version, och har ingen vidare koll på vad grejorna heter i svenska, så du får lista ut vad som motsvarar vad själv om jag gissat fel. Vidare lär du väl också ha ett annat nätverkskort

Hittar inget om network-adapters. Kanske för det är integrerat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hittar inget om network-adapters. Kanske för det är integrerat?

Ah, haha, borde tänkt på det.. du har ju ingen driver installerad, så datorn vet inte att det är ett nätverkskort än. Har du något med gul triangel som ikon i enhetshanteraren? Nåt av det torde vara nätverkskortet. Att det är integrerat gör i övrigt ingen skillnad så.

Är det integrerat kan det ju vara så att det är avstängt i BIOS också, om du inte hittar nåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att även om ovan erfarenhet kan vara lärorik så slipper du dessa problem med en virtualiserad maskin då all hårdvara emuleras, vidare blir datorn inte helt värdelös om en skulle vilja använda den till något annat emellanåt

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ah, haha, jag är fan hög eller nåt, glömde att det var W98 det var frågan om (svarade via Mina citat-funktionen). Då har du ingen details-tab. Det går dock fortfarande att ta rätt på device ID, men du får använda regedit.

Startmenyn -> Kör -> knappra in regedit i rutan och tryck enter. Leta upp HKEY_LOCAL_MACHINE\enum\PCI. Där har du alla PCI-devices listade som registernycklar (nätverkskortet är anslutet till PCI-bussen oavsett att det är internt och inte sitter i en PCI-plats) med device ID:t i namnet. Under varje devicenyckel har du en undernyckel som börjar med BUS_.

Nu kommer det krångliga. Du får gå in i varje devices BUS_-nyckel, en efter en, och kolla vad det står under värdet "DeviceDesc". Det är det du ser ute i device managern. Nätverkskortet kommer vara en okänd enhet. I engelska W98 skulle det stått "Unknown Device". Har du flera okända enheter, så får du helt enkelt kolla upp allas device ID. Bara en av dem kommer ju vara nätverkskortet, så är lätt att pinpointa.

Gjorde en till pedagogisk screenshot, dock har ju nätverkskortet i min gamla 98-häck fått en riktig device description, i och med att korrekt driver är installerad:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, haha, jag är fan hög eller nåt, glömde att det var W98 det var frågan om (svarade via Mina citat-funktionen). Då har du ingen details-tab. Det går dock fortfarande att ta rätt på device ID, men du får använda regedit.

Startmenyn -> Kör -> knappra in regedit i rutan och tryck enter. Leta upp HKEY_LOCAL_MACHINE\enum\PCI. Där har du alla PCI-devices listade som registernycklar (nätverkskortet är anslutet till PCI-bussen oavsett att det är internt och inte sitter i en PCI-plats) med device ID:t i namnet. Under varje devicenyckel har du en undernyckel som börjar med BUS_.

Nu kommer det krångliga. Du får gå in i varje devices BUS_-nyckel, en efter en, och kolla vad det står under värdet "DeviceDesc". Det är det du ser ute i device managern. Nätverkskortet kommer vara en okänd enhet. I engelska W98 skulle det stått "Unknown Device". Har du flera okända enheter, så får du helt enkelt kolla upp allas device ID. Bara en av dem kommer ju vara nätverkskortet, så är lätt att pinpointa.

Gjorde en till pedagogisk screenshot, dock har ju nätverkskortet i min gamla 98-häck fått en riktig device description, i och med att korrekt driver är installerad:

http://i.imgur.com/vb4bHa9.png

Nja, ursäkta om jag lurade dig. Från början var det Win 98 men efter tips i tråden installerade jag Win XP istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nja, ursäkta om jag lurade dig. Från början var det Win 98 men efter tips i tråden installerade jag Win XP istället.

Ah, jasså, ja, men då vet du hur man gör det i 98 också nu då om du får för dig att klabba med det senare

Lyckades du hitta device ID då?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, jasså, ja, men då vet du hur man gör det i 98 också nu då om du får för dig att klabba med det senare

Lyckades du hitta device ID då?

Nja, inte var ska det finnas i Win XP?

och, jo, där är gula ikoner...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare rekomendera Linux dist pga säkerhetsproblem att ens tänka tanken att koppla in Win98 eller ens XP för den delen till nätverket.

Wine för att köra äldre program borde funka helt utmärkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nja, inte var ska det finnas i Win XP?

och, jo, där är gula ikoner...

Det ser ut ungefär som i den första screenshoten. Device manager -> dubbelklicka någon med gul ikon -> Details-fliken -> Hardware ID i dropdownmenyn. Rinse and repeat för alla med gul ikon om du inte får någon ledning av deras namn. Ibland står det väl nåt typ "Unknown networking device" eller nåt sånt.

Sen äre bara att googla loss på de ID:s du fått (eller posta dem här så gör jag det), bara en av dem är nätverkskortet. Kan ju vara intressant att ta rätt på vad resten är och få det installerat också iofs.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag skulle snarare rekomendera Linux dist pga säkerhetsproblem att ens tänka tanken att koppla in Win98 eller ens XP för den delen till nätverket.

Wine för att köra äldre program borde funka helt utmärkt.

Det är lugnt att köra W98/XP innanför en vanlig NAT-router, så länge man låter bli att exponera dem mot internet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det ser ut ungefär som i den första screenshoten. Device manager -> dubbelklicka någon med gul ikon -> Details-fliken -> Hardware ID i dropdownmenyn. Rinse and repeat för alla med gul ikon om du inte får någon ledning av deras namn. Ibland står det väl nåt typ "Unknown networking device" eller nåt sånt.

Sen äre bara att googla loss på de ID:s du fått (eller posta dem här så gör jag det), bara en av dem är nätverkskortet. Kan ju vara intressant att ta rätt på vad resten är och få det installerat också iofs.

Ok, har inte tid just nu men ska kolla imorgon.

Tack så jättemycket att du har tagit dig tid med detta.

Uppskattas verkligen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är lugnt att köra W98/XP innanför en vanlig NAT-router, så länge man låter bli att exponera dem mot internet

Inte om man kommer använda sig av webbläsaren då Chromium slutat komma med uppdateringar till XP för ett tag sen, Firefox kommer sluta med sina detta året. Sedan är jag osäker om ens SSL/TLS fungerar på Windows XP, .NET 4.5 krävs för nuvarande. (4.0) är det enda som stöds på XP.

Med tanke på hur nätet utvecklas mot senaste cert så lär knappt några hemsidor fungera heller inom kort. Jag menar WPA2 fungerar inte ens på XP. WEP och WPA kan man knäcka på några sekunder utan några större kunskaper...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte om man kommer använda sig av webbläsaren då Chromium slutat komma med uppdateringar till XP för ett tag sen, Firefox kommer sluta med sina detta året. Sedan är jag osäker om ens SSL/TLS fungerar på Windows XP, .NET 4.5 krävs för nuvarande. (4.0) är det enda som stöds på XP.

Med tanke på hur nätet utvecklas mot senaste cert så lär knappt några hemsidor fungera heller inom kort. Jag menar WPA2 fungerar inte ens på XP. WEP och WPA kan man knäcka på några sekunder utan några större kunskaper...

Hehe, att använda webläsare på maskinen är väl ändå ett typexempel på exponering mot internet?

Att ha den igång och köra mot lokala nätverksshares för att transferera över spel är hur lugnt som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, att använda webläsare på maskinen är väl ändå ett typexempel på exponering mot internet?

Att ha den igång och köra mot lokala nätverksshares för att transferera över spel är hur lugnt som helst.

Iofs, men är så lätt att bryta utan att ens tänka på det

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.