Passar allt i chassit? (speldator för bl.a. GTA)

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen den minst viktiga delen förutom psu och låda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Det är förmodligen den minst viktiga delen förutom psu och låda

Är du seriös? PSU är en av de viktigaste delarna i datorn. Det är ändå den komponenten som ska mata ström till datorn konstant...

Skrivet av Ljova69:

Hej, jag är en konsolspelare och jag vill bygga en pc och jag undrade om moderkortet är viktigast i pcn.

Datorn jag ska bygga

https://www.komplett.se/wishlists/520871a1-a614-468d-9d65-a1e...

Passar allting och skulle den kunna köra gta med 60 fps?

Brukar säga att det viktigaste är att man får med en bra PSU samt ett balanserad dator. Moderkortet kan du snåla lite med.. däremot grafikkort och CPU inte eftersom det lätt flaskhalsar annars.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljova69:

Hej, jag är en konsolspelare och jag vill bygga en pc och jag undrade om moderkortet är viktigast i pcn.

Datorn jag ska bygga

https://www.komplett.se/wishlists/520871a1-a614-468d-9d65-a1e...

Passar allting och skulle den kunna köra gta med 60 fps?

Det är en viktig komponent men det handlar i första hand om att välja baserat på funktionalitet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljova69:

Hej, jag är en konsolspelare och jag vill bygga en pc och jag undrade om moderkortet är viktigast i pcn.

Datorn jag ska bygga

https://www.komplett.se/wishlists/520871a1-a614-468d-9d65-a1e...

Passar allting och skulle den kunna köra gta med 60 fps?

Moderkortet har minst påverkan på prestanda av alla komponenter i datorn.
Får man däremot ett dåligt moderkort så blir det mycket tandagnisslan och svordomar.
Så skippa lort-billiga no-name kort.

Permalänk

Alla delar är ju viktiga eftersom datorn inte fungerar utan dom, men moderkortet tillför inget till prestandan i GTA. Däremot är det trevligt med olika finesser på moderkort, som många USB3-portar, M.2, eller SLI och Crossfire.

Permalänk
Medlem

Men passar alla delar i chassit? Tack för svaren
!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tog en titt på bygget. När du väljer ett moderkort med z270 chipset så ska du helt enkelt ha en K märkt processor som 6700k eller liknande. K står för upplåst multipel. det vill säga överklockningsbar. det betyder att du kan "trimma" den för att gå snabbare. väljer du en processor utan K märkning kan du välja ett moderkort märkt h270.

Moderkortet är en delad fråga. själv väljer jag gärna ett dyrare kort om jag ska bygga ett dyrare system runt omkring det. ska du inte överklocka och stoppa i 8 hårddiskar och expasionskort och allt mellan himmel och jord så kan du välja ett billigare alternativ. rent prestanda mässigt är dem rätt lika varandra.

på dem nya moderkorten finns något som heter m.2 nvme port. det betyder att du kan gå långt bortom sata 6 gränssnittet i hastighet då dem går via en pci-e 4x bana. dessa diskar är tyvärr lite dyrare än en vanlig ssd. men inte så dyra så att du bör hoppa över det. du kommer ångra dig i framtiden om du väljer att inte nyttja den då den finns.

minnena du har valt är för extrem överklockning. z270 har en standard på 2400mhz. och är du inte överklockare så bör du hålla dig på 2400mhz. men, väljer du z270 med en K märkt processor så kan du såklart köra på 3200mhz. asus har på sina moderkort något som heter 5way optimazation. vilket är en överklock som datorn gör själv åt dig utan att du behöver ha kunskap om överklockning.

ännu en sak att ha i åsikte just en tid som denna. 2:a mars kommer AMD ut med nya sockel am4 och nya processorer. dessa läckor som läckt visar imponerande siffror till ett mycket bra pris. jag själv ska bygga nytt, och jag väntar och ser vad för godis AMD kommer med om 14 dagar.

frågor är öppna. fråga på.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Inaktiv

Skoj att du ska bygga din första dator, eller iaf. planerar att göra det.

Alla delar är lika viktiga. Viktigast är nog grafikkortet och processorn, men om dessa inte passar ihop med ditt moderkort spelar det ingen roll, eller om ditt minne inte passar ihop med ditt moderkort.

Varför inte bara gå in i en butik och köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Svar JA. Men ska du ha en i5:a ta en k-modell. Går då att överklocka. Vad har du för skärm? Har moderkortet rätt utgångar för den? annars ser det bra ut.

*hårdnackad var snabbare....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Inaktiv

@Ljova69:

Du kan få bättre.

Gtx 1070, bättre moderkort,bättre psu, bättre kylning, snyggare chassi med tempered glas och en cpu som går att OC.

13 632kr.

Samma som ovan utan en processor som går att OC (7500), du kan köra på stock cooler så behöver du ingen aftermarket kylare.

12 773kr

Har du pengarna hade jag kört på alternativ 1, du får mycket mer prestanda för lite mer än en tusenlapp jämfört med din komplett lista. Är du inte intresserad av att betala så mycket kan du välja alternativ 2, även denna är mycket bättre än den kundvanen du själv länka för 500kr mer.

Tänk på att jag har tagit bort 3,5 hårdisken för att ha råd med bättre komponenter. Moderkortet och grafikkortet är på rean så passa på om du nu är intesserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är förmodligen den minst viktiga delen förutom psu och låda

Vilket bullshit... PSU är förmodligen den viktigaste delen i en dator.

Har flera gånger hjälpt polare, släktingar och andra med datorer där billiga nätagg har havererat och bränt upp andra komponenter i datorerna. Det har varit allt från grafikkort till hårddiskar och tangentbord...

Moderkort köper man efter vilka portar och utgångar man har behov av.. Så man får tänka efter vad man behöver och utgå från det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja för varje normal människa lägger hellre 1000:- extra på ett 600w nätagg än ett annat 600w nätagg istället för att lägga det på grafikkortet... lol

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gorham:

Vad har du för skärm? Har moderkortet rätt utgångar för den? annars ser det bra ut.

Vad spelar det för roll? Han ska inte koppla skärmen till moderkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ja för varje normal människa lägger hellre 1000:- extra på ett 600w nätagg än ett annat 600w nätagg istället för att lägga det på grafikkortet... lol

Att köpa ett kvalitetsagg handlar inte om att lägga 3,5k på ett 1200w platinumagg, utan att faktiskt köpa ett vettigt nätagg. Generellt rekommenderas evga G3 eller RM-serien från corsair. Dessa går på runt tusenlappen.
Köper man det billigaste nätagget och tänker att "600w är 600w, allt annat är marknadsföring" så ligger man rätt illa till, speciellt om man senare kommer testa att överklocka vilket rekommenderas friskt på sweclockers och andra forum.

Med detta sagt så menar jag absolut inte att alla byggen måste ha ett nätagg för ~1000kr, men om man bygger ett budgetbygge så bör man noggrant undersöka vilket nätagg som faktiskt är värt att köpa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spiffman:

Ja för varje normal människa lägger hellre 1000:- extra på ett 600w nätagg än ett annat 600w nätagg istället för att lägga det på grafikkortet... lol

Ja för varje normal människa lägger hellre 7000:- extra på nya komponenter när de gamla brunnit upp än 400:- extra på ett bra nätagg.

Det handlar inte om i närheten av 1000 kr extra (RM750X för 1079:-), och ett bra nätagg är värt att lägga lite extra pengar på. Förutom att nätagget råder över alla andra komponenters vara eller icke vara är ett bättre nätagg också tystare, kallare och modulärt. Man kan också ha det extremt länge (10 års garanti på RMX, 3 år på VS – hmm, svårt val).

Folk borde verkligen sluta köpa billiga budgetagg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

@Ljova69: Skippa det P12-chassit, gör rätt från början och köp ett Define C istället. Ta det som ett råd från någon som lärde sig den dyra vägen att enorma P12-chassin är något av det mest ovärda man kan köpa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@Ljova69 Jag skulle säga att allt är skitviktigt. Och då menar jag inte dyrt, utan att välja rätt. Ska du inte överklocka alls men spela, välj rätt moderkort till det. Ska du överklocka, välj rätt moderkort.

Fel val leder till antingen för dålig kvalitet eller ett för dyrt moderkort som gör att du måste spara in på annat och får någon annan flaskhals i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå skillnad på att gå att köpa ett "normalt" nätagg istället för ett skitagg eller ett klätt i guld.
Hälften av er köper säkert supra kablar till högtalarna och är övertygade om att det låter bättre.
För att få vettig prestanda i en dator så läggs pengar här enligt mig:
Grafikkort / SSD / cpu / minnen / moderkort / psu / låda.
Föredrar ni ett drop på 30fps för att nätagget som du ändå byter om 4 år har en chans att gå sönder efter 8 år så lägg gärna pengarna där

Permalänk
Digital fyndjägare

@Ljova69:
Ett litet tips för ett nybygge med bra prestanda!
GTX 1070 / i5 7600K / Z270 / SSD + HD / 16GB RAM / obs: EJ OS

Inet 13.300:-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194081/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@Ljova69:
Tips med något äldre komponenter!
GTX 1070 / i5 6600K / Z170 / SSD 480GB / 16GB RAM / obs: EJ OS

Inet 13.212:-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194183/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hårdnackad:

Tog en titt på bygget. När du väljer ett moderkort med z270 chipset så ska du helt enkelt ha en K märkt processor som 6700k eller liknande. K står för upplåst multipel. det vill säga överklockningsbar. det betyder att du kan "trimma" den för att gå snabbare. väljer du en processor utan K märkning kan du välja ett moderkort märkt h270.

Moderkortet är en delad fråga. själv väljer jag gärna ett dyrare kort om jag ska bygga ett dyrare system runt omkring det. ska du inte överklocka och stoppa i 8 hårddiskar och expasionskort och allt mellan himmel och jord så kan du välja ett billigare alternativ. rent prestanda mässigt är dem rätt lika varandra.

på dem nya moderkorten finns något som heter m.2 nvme port. det betyder att du kan gå långt bortom sata 6 gränssnittet i hastighet då dem går via en pci-e 4x bana. dessa diskar är tyvärr lite dyrare än en vanlig ssd. men inte så dyra så att du bör hoppa över det. du kommer ångra dig i framtiden om du väljer att inte nyttja den då den finns.

minnena du har valt är för extrem överklockning. z270 har en standard på 2400mhz. och är du inte överklockare så bör du hålla dig på 2400mhz. men, väljer du z270 med en K märkt processor så kan du såklart köra på 3200mhz. asus har på sina moderkort något som heter 5way optimazation. vilket är en överklock som datorn gör själv åt dig utan att du behöver ha kunskap om överklockning.

ännu en sak att ha i åsikte just en tid som denna. 2:a mars kommer AMD ut med nya sockel am4 och nya processorer. dessa läckor som läckt visar imponerande siffror till ett mycket bra pris. jag själv ska bygga nytt, och jag väntar och ser vad för godis AMD kommer med om 14 dagar.

frågor är öppna. fråga på.

Man kan klocka en icke K cpu rätt bra ochså om man väljer Z270 moderkort då det finns Bios en bit ner på denna sida att ladda hem till olika moderkort: http://overclocking.guide/overclocking-non-k-intel-skylake-cp...

En Intel Core i3 6320 kan man klocka till runt 5GHz.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ljova69 *Trådar sammanfogade*

Trådar sammanfogade då vi fortfarande inte tillåter korspostning. Observera att samtliga trådar kommer att låsas ifall det händer igen.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bl4ckIce:

@Ljova69:
Ett litet tips för ett nybygge med bra prestanda!
GTX 1070 / i5 7600K / Z270 / SSD + HD / 16GB RAM / obs: EJ OS

Inet 13.300:-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194081/

Skrivet av Bl4ckIce:

@Ljova69:
Tips med annat chassi (FD Define C "EJ fönster")!
GTX 1070 / i5 7600K / Z270 / SSD + HD / 16GB RAM / obs: EJ OS

Inet 13.200:-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194109/

RM750X istället, så är vi hemma. Jag hade även slängt skrammeldisken all världens väg, men jag förstår om vissa vill ha den. Hade personligen nog gått ner till ett GTX 1060 och på så sätt fått råd med en större SSD, men vet att många tycker att grafikkort är asviktigt. 

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Digital fyndjägare

@Alling: Ändrade något på den senaste riggen.

@Ljova69:
Här kommer alla 3 Tips!
1. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194081/

2. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194222/

3. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10194183/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Man kan klocka en icke K cpu rätt bra ochså om man väljer Z270 moderkort då det finns Bios en bit ner på denna sida att ladda hem till olika moderkort: http://overclocking.guide/overclocking-non-k-intel-skylake-cp...

En Intel Core i3 6320 kan man klocka till runt 5GHz.

Då det är hans första bygge så ska han nog inte börja trassla med olika bios. Bättre att guida honom rätt från början så han inte känner att han behöver börja pilla på entusiast nivå. Det kostar väldigt lite pengar också att göra rätt från början.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.