Gears of War 4 för PC/Windows kräver nu över 100 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem

Gäller att fixa fler kompisar med 100Mb + linor om det ska förtsätta såhär. Har redan extern hdd.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag minns den tid då jag tyckte att spel som tog upp så mycket som en hel gigabyte var onödigt stora.
Även ännu längre tid tillbaka då det fick plats både operativsystem (till Amiga) och ett par spel på en ~800 kB diskett.

Du tänker på exemplet med flipperspelet som tog upp 55MB på en CD, men bara innehöll ungefär 5MB kod som faktiskt användes?
Någon cracker bytte ut all onödig kod till nollor så att spelet bara blev 2MB efter komprimering.

Spelkatalogerna (Steam, Origin, BattleNet, Uplay) på min dator, som bara innehåller spel som jag och/eller min son spelar minst en gång per vecka, tar upp snudd på 1TB av HDD-utrymmet.
Operativsystemet och annan programvara körs med gott om svängrum på en 120GB SSD.

Tur för dig då att programmet är komprimerat till ungefär hälften.

När jag tankade spel från en kompis via nollmodemkabel för 25 år sedan var överföringshastigheten ganska exakt 10MB/h. Ett komprimerat spel på 50MB tog en helkväll.
För knappt 20 år sedan laddade jag ner en gratisversion av Steel Panthers via telefonmodem. 245MB tog fem nätter i anspråk och kostade ungefär 250kr i rörlig avgift till Telia. Skulle inte vilja ladda hem 50GB med samma hastighet och minutavgift...

Ändå var det revolutionerande när man upptäckte nollmodemkabeln. Visserligen var det långsammare än floppies, men man slapp sitta och manuellt byta diskett när man skulle kopiera ett RAR-arkiv på 39 disketter... Bara att sätta igång och göra något annat medan den skötte sig själv. Oftast fungerade t.o.m. utan CRC-fel, så man slapp göra om det 2 gånger

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Kan redan se idag att det är dåligt optimerat. Hoppas bara att prestanda optimeringen oå pc är någolunda.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Herregud. Det måste ju gå att optimera resurserna bättre på något sätt, och fortfarande få ett vackert resultat på grafiken.

Apråpå nåt helt annat som inte har med utrymme att göra, den här är ju alltid rolig att se. Första gången, och sedan varje gång man uppdaterat drivers bl.a, det går inte på ett kick:

http://www.thejimquisition.com/wp-content/uploads/2016/11/cod...

Communityt gjorde sin egen variant som tar upp betydligt mindre plats...

Skickades från m.sweclockers.com