Jag minns den tid då jag tyckte att spel som tog upp så mycket som en hel gigabyte var onödigt stora.
Även ännu längre tid tillbaka då det fick plats både operativsystem (till Amiga) och ett par spel på en ~800 kB diskett.
Du tänker på exemplet med flipperspelet som tog upp 55MB på en CD, men bara innehöll ungefär 5MB kod som faktiskt användes?
Någon cracker bytte ut all onödig kod till nollor så att spelet bara blev 2MB efter komprimering.
Spelkatalogerna (Steam, Origin, BattleNet, Uplay) på min dator, som bara innehåller spel som jag och/eller min son spelar minst en gång per vecka, tar upp snudd på 1TB av HDD-utrymmet.
Operativsystemet och annan programvara körs med gott om svängrum på en 120GB SSD.
Tur för dig då att programmet är komprimerat till ungefär hälften.
När jag tankade spel från en kompis via nollmodemkabel för 25 år sedan var överföringshastigheten ganska exakt 10MB/h. Ett komprimerat spel på 50MB tog en helkväll.
För knappt 20 år sedan laddade jag ner en gratisversion av Steel Panthers via telefonmodem. 245MB tog fem nätter i anspråk och kostade ungefär 250kr i rörlig avgift till Telia. Skulle inte vilja ladda hem 50GB med samma hastighet och minutavgift...