Permalänk
Medlem

Vart köpa ny msi laptop-laddare?

Godagens,

Kort och gott så har jag en msi gt72-laptop, och gissningsvis har laddaren lagt av. Dioden på själva klumpen lyser som den skall, men datorn laddar ej pch själva klumpen blir inte varm längre.

Jag skulle köpa laddre i butik, men samtliga fysiska butiker sade att de ej hade någon laddare som var tillräckligt stark.

Någon som har möjlighet att länka till någon laddare som går att beställa? Det är som sagt en starkare laddare än standard som finns i butiker.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan vara batterikretsen som inte tillåter laddaren att ladda datorn. Kan du köra datorn utan batteri?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

googlade lite och såg att det var en 240W klump du skulle ha vilket känns i mina örona ganska special... aldrig tidigare stött på med den storleken trodde typ 120W var max...

är nog ingen vanlig datorbutik som har dem i lager då de flesta craptops som säljs för kontorsbruk osv bara behöver typ 90W max utan du får nog finkamma nätet.

finns en del kinakloner på Amazon men inget jag skulle frivilligt använda...eller är villig att rekommendera.

jag skulle nog vända mig till MSI för reservdelar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det första du bör göra är ju att kolla om laddaren är trasig eller inte, det finns nog nån i närheten som kan mäta om den ger spänning.
Eftersom det är "gaming" så är det nog svårt att hitta nått i butik men det är inte så svårt att beställa en men den lär vara betydligt dyrare än en normal laddare och kostar kanske inte mer att köpa som reservdel heller för det är ovanligt med så stora nätdelar så volymerna är små och priset blir högt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte bara spänning du behöver, utan även ström. Det är två helt "olika" saker, så även om du har spänning är det ingen garanti att laddaren fungerar som den ska.
Spänning är lätt att mäta upp, det som är intressant är vad för spänning du har när du försöker ladda datorn.

Inet vet jag gör specialbeställningar på laddare, kontakta dem med både modell på datorn, samt gärna även på laddaren (bilder är asbra) till info@inet.se med en förfrågan om pris, så bör de kunna få fram vad den skulle kosta/om den går att få tag på.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bellerefon:

Inte bara spänning du behöver, utan även ström. Det är två helt "olika" saker, så även om du har spänning är det ingen garanti att laddaren fungerar som den ska.
Spänning är lätt att mäta upp, det som är intressant är vad för spänning du har när du försöker ladda datorn.

Inet vet jag gör specialbeställningar på laddare, kontakta dem med både modell på datorn, samt gärna även på laddaren (bilder är asbra) till info@inet.se med en förfrågan om pris, så bör de kunna få fram vad den skulle kosta/om den går att få tag på.

Så länge spänningen är rätt så räcker strömmen och det vore fysiskt orimligt om det inte fungerade så men spänningen kan ju variera tex att laddaren stänger av sig pga överhettning så spänningen blir 0V.
Nätdelen ska ju egentligen bara se till att vara spänningsstum och man anger hur mycket ström det går att plocka ut innan den överhettar men så länge man har korrekt spänning så beror ev problem inte på nätdelen så för att felsöka funkar det bra att mäta spänningen men man bör ju inte bara mäta utan last utan även vid maximal last, det är ju inte helt säkert att felet beror på nätdelen utan det kan vara problem med laddregulatorn eller batteriet också och skulle nätdelen ge ca 19V så tyder det på att den åtminstone inte är död, den kanske överhettar fortare men man bör felsöka vidare i det läget så man vet vad grundorsaken är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inet eller Webhallen kan nog skaffa hem en åt dig då de är återförsäljare för MSI.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy