Permalänk
Medlem

Har alla filmer/serier lagrade på en Synology DS213j.

Streamar dessa till mobil, iPad, tv och dator. Ingen form av så kallad "transcoding" behövs då filerna redan från början lagras i ett format som alla enheterna klarar av att spela upp direkt.

Nu använder jag förvisso inte längre den inbyggda mediaspelaren i tv:n. Utan har bytt till Nvidia Shield med kodi för att kunna få ett lite trevligare mediabibliotek med omslag och dylikt.

Permalänk
Medlem

HBO Nordic, Viaplay och Netflix på PS4 i vardagsrummet. Samma tjänster fast via webbläsaren på stationära i sovrummet.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag använder en del strömtjänster som Netflix och HBO Nordic samt har lokal media på en Synology NAS. Har PLEX server på NAS samt på en hyfsat kraftfull HTPC och det är HTPCn som jag absolut föredrar om man behöver transkoda.

Använder en Nexus player när jag kikar på media från min NAS och den är kopplad via förstärkare till TVn. Kör mest Kodi på den, men har även PLEX. Tycker dock att Kodi fungerar bättre än PLEX när man kollar på lokalt media och inte transkodar - detta främst för att man inte behöver starta om strömmen om man ändrar ljudspår eller undertexter.

4k-materiel från Netflix och Youtube kikar jag på via LGs smartappar i TVn och 4k Bluray kör jag via en XBox One S.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

i soffan, på TVn som använder en raspberry pi 2 med Kodi, och en share utdelat från min lagringsburk
ingen transcodeing och har inte stött på något som inte fungerat än..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Filserver i källaren och Raspberry Pis med Kodi (OSMC) till TV i Vardagsrummet och Sovrummet.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag kör AppleTV 4 där jag streamar via Viaplay, Netflix, HBO och CMore Play.
Har också mina filmer/serier på en extern hårddisk inkopplad i min router som agerar smb-server. Därifrån streamar jag via Infuse på ATV:n.

Permalänk

Jag har en extern hårddisk kopplad till min router. Filerna där kommer jag åt via en Raspberry Pi med Kodi och mobilen som fjärrkontroll. Streama material typ Netflix och Svt play kör jag via en Chromecast.

Både Pin och CC går via min surround förstärkare så jag kan få 5.1 ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag kör min HPPC som jag brukar kalla den en HP laptop anno 2014 som är delvis vätskeskadad och jag fick den gratis men var ett par droppar som tog sig in till moderkortet och stekte "smälte" banorna för tangenbord och mus delen men kör tangentbord+mus trådlöst kitt på usb med ubuntu och har vikt i hop datorn och ställt den bakom tvbänken så den inte syns eller hörs och inga sladdar syns och en lösning som jag vart nöjd med och används mest till barnkanalen men orkar film och div utan problem med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spixel:

Mest nyfiken. Varför köpa en NAS för 16 k när man kan köpa en helt ny datorn med flera hårddiskar och förmodligen bättre processor för en billigare peng?.

Är det något jag missar eller vill du ha en NAS mest för att den tar mindre plats och kanske är snyggare?

Eller är det mest för att det är enkelt? Mer eller mindre plug and play.

Lite OT tycker jag, har 16TB och att bygga en NAS och hela tiden ta hand om den är inget jag har tid med helt enkelt, jag har andra servrar som jag behöver ta hand om Dessutom lagrar jag rätt mycket data så trevligt med support. Men jag har också begränsat utrymme.

Permalänk
Medlem

Netflix direkt som app i Tvn. Eller annat via min NUC som jag kör Windows 10 på och kör HBO eller något annat via webläsaren osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Delar ut mappar från huvudburken över SMB. Vid filmtittande (vilket är ganska sällan) brukar jag koppla in en bärbar i förstärkaren och köra igång Kodi.

Filmer sorteras fint i Kodi, lite synd att TV-serier fungerar mindre bra.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Jag kör en Synology-NAS DS415Play. Play-versionerna stödjer videoomkodning så behöver inte fler enheter än så.
Kör Synologys egna videoapp och funkar hur bra som helst till Chromecast. Körde innan Plex men den anser jag vara mycket krångligare än Synologys egna. Denna laddar bla ner subtitles automagiskt.

Det står att den inte stödjer DTS men går enkelt att fixa själv på någon minut.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Plex på nvidia shield TV, strömmar från en dedikerad plexserver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Testpilot
Skrivet av studiox_swe:

Jag har Plex på min Nas och en AppleTV (gen 4) - båda står i en garderob tillsammans med Tivo och massa annat junk. Till vardagsrummet går det HDMI över fiber till min förstärkare och min tv + projektor.

Hur ser den där lösningen med HDMI över fiber ut? är det nått sånt här eller är det liknande ethernet-lösningarna med en omvandlingsdosa där man ansluter fiber av valfri längd?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

sitter oftast vid datorn eller skärmspeglar mobilen till tv:n. funkar för mina behov och kostar inget extra

Permalänk
Medlem

Via min nas med plex server, sen plex appen i min tv!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Antingen direkt framför datorn eller på teven mha Chromecast+Plex. När det funkar så är det klockrent. Jag kollar på film ganska sällan och ptja, 10-20% av gångerna så är det nåt tjall någonstans som får mig att tappa humöret.

Permalänk
Avstängd

Har alltid tidigare kört med en hemmabyggd HTPC + Kodi/XBMC med något fancy tema men de har alltid varit något litet man stört sig på i Kodi/XBMC oftast har de löst sig med en uppdatering men då har man istället fått ett annat bekymmer hängningar av olika slag t.ex. Sen tycker jag att Kodi utvecklas alldeles för långsamt..

Så jag köpte en HP MS Gen8, 16GB, E3-1265L. Kör Plex i Docker då jag vill ha de så nära 100% stabilt de går samt känns de lite waste att tilldela en fast summa med RAM till en VM blir alltid att man måste överkompensera "i fall att"

Som klient använder jag en ATV4 med Plex installerat eller tar jag min ipad o kollar på. Kunde inte varit mer nöjd!

Permalänk
Medlem

Raspberry pi med Kodi, Samsung smart TV med Chromecast för resten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Film film, ses från HTPC med Kodi som drar all data från en gemensam lagringsyta.

Serier och film on the go körs via Plex som tar data från samma lagringsyta som ovan (väntar ivrigt på att de ska lösa så att ljudböcker kan köras via Plex på ett bra sätt men det går väldigt trögt )

Streaming körs genom Apple TV

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hunden:

Hur ser den där lösningen med HDMI över fiber ut? är det nått sånt här eller är det liknande ethernet-lösningarna med en omvandlingsdosa där man ansluter fiber av valfri längd?

Kramer gör diverse förlängare av olika typer både såna som kör direkt över nätverkskabel/fiber men även såna som går över nätverket.
https://www.kramerav.com/products/range_extenders_repeaters

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dator och virtuell projektor med Oculus Rift eller ser film på ultrawide skärmen för de 50 % film som kör i de formatet. Men oftast Oculus Rift.
Plasma i vardagsrummet kör bluray film etc för bästa kvalitet. Tycker det är nära noll strul med att koppla in bärbara. Receivern har hdmi ut fram.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bruka hyra vissa filmer från Google Play Filmer, bruka ge så där 50-75% rabatt så det kostar typ 8:- hyra en film, sedan har man Netflix, HBO Nordic till och från, sedan Viasat to GO så man kan se alla Viasat utbudet på en datorskärm för kringgå TV licensen då man inte har en TV mottagare.

Permalänk

Dedikerad Plex server med lagring på nas. Streamar till TV, Dator, Mobil etc

Visa signatur
Permalänk

Synology Nas. I vardagsrummet Intel i5 Nuc och Kodi för film, Xbox one samt PS4 för streamingtjänster (Viaplay, Netflix, Hbo Nordic). I sovrummet Intel i3 Nuc och Kodi för film, Hbo Nordic. PS3 för Viaplay, Hbo Nordic. Wd tv live oftast för Netflix och film sent då det krävs tyst enhet så småttingarna kan sova (vi får ha ljudet avstängt då också).

I köket samsung tv där de inbyggda apparna används men blir inte riktigt film tittande där.

Permalänk
Medlem

Har en rpi3 som kör RasPlex i vardagsrummet. Sen en server i garderoben för lagring och plex.
Men ser alltid filmer genom MPC-HC på datorn. Mycket bättre ljud och bild vid datorn (någon 47" LCD i vardagsrummet, inga extra högtalare pga lägenhet).

Drömmen är ju ett dedikerat rum med antingen en fet OLED skärm eller projektor. Skön fåtölj med skakare och ett ljudsystem i prisnivå mindre mindre hus.
Blu-rayspelare gömd bakom en vägg så man undviker eventuellt ljud från den.

Räknar man in serier så är dock plex gudomligt. Inte provat någon konkurrent till Plex än.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt börjat se på mer och mer film i VR, trots upplösningen. Avatar i 3D på en gigantisk, böjd skärm är till exempel riktigt grymt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter här, egenbyggd NAS med Blu-ray filmer och serier, spelas sedan upp på huvuddatorn med MPC eller VLC, blir även en del Netflix. Ingen TV för min del.

Permalänk
Medlem

Har dem på min stationära som har plex installerat. Kollar sedan genom Chromecast via plex appen eller på telefonen. Fungerar bra, men drömmen är att sätta en NAS i källaren med plex på istället, men kollar film kanske 1-2 gånger i veckan så kan inte riktigt motivera priset.

Använder Netflix också, mest för serierna.

Har ingen tv antenn så ska jag kolla på tv(vilket nästan aldrig någonsin händer) så får det bli play kanalerna till Chromecasten. Har inte brytt mig om att skaffa fiber tv, ser ingen mening med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunden:

Hur ser den där lösningen med HDMI över fiber ut? är det nått sånt här eller är det liknande ethernet-lösningarna med en omvandlingsdosa där man ansluter fiber av valfri längd?

Ingen CAT-6 lösning eller IP (ingen klarar 4k@60hz). Kör Simplex multimode fiber. http://gefen.com/kvm/ext-hdrs2ir-4k2k-1fo.jsp?prod_id=14842