Permalänk
Avstängd

Missljud från mekaniska brytare

Köpte mig ett nytt tangentbord, ett Gigabyte Aivia och förutom att belysningsfärgen naturligtvis var fel (skulle vara blå, var vit) så är det visst missljud från vissa tangenter. CTRL låter 'blänggg", N låter "plong!" och andra tangenter, inte alla utan bara ett tiotal har en blandad kompott av diverse boing-ljud från fjädrarna i brytarna.

Alltså, detta är ju mitt första tangentbord med mekaniska Cherry-brytare (brown), men allvarligt, skall det låta så om tangenterna? Det är sanslöst irriterande

Permalänk

Jag har Cherry MX Red brytare på mitt tangentbord (QPad MK-70), vilket så vitt jag vet påminner rätt mkt om MX Brown, och min F-tanget har ett fjäderaktivt plong som du beskriver, detta är dock något som uppkommit efter ungefär ett års användande.

Har du just köpt det är det väl bara att skicka tillbaka det och begära ett nytt? Så ska det inte låta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nästan alla mekaniska bord jag provat kan få fjäderljud om man släpper tangenterna snabbt från botten, enklaste botemedlet brukar vara att inte "kliva av kopplingen i sidled" och inte bottna knappar helt. En del brytare låter helt klart mer än andra när det kommer till fjäderljud och det finns ett par testare på youtube som provar just detta. Enda bordet jag testat som har lite mindre fjäderljud är k95/k70 från corsair och något low profile bord från vem det nu var...

Det kan hjälpa något att köra med O ringar som dämpning då man inte får lika lång travel och därmed inte spänner fjädern lika långt och får en snällare smäll tillbaka upp, bra om man vet med sig att man bottnar knappar. Körde själv med ett G710+ med MX brown & o-ringar och det var rätt tyst frånsett lite halvdana keycaps. G810 jag kör nu har rätt horribelt fjäderljud faktiskt om man tvärsläpper bottnade tangenter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Det kan hjälpa något att köra med O ringar som dämpning då man inte får lika lång travel och därmed inte spänner fjädern lika långt och får en snällare smäll tillbaka upp, bra om man vet med sig att man bottnar knappar.

O-ringar har jag redan provat och det hjälper inte överhuvudtaget. Att det sedan låter när man snäpper upp en tangent kan jag köpa, det är ingenting jag gör när jag skriver, men av helt vanlig användning tycker jag inte att det skall låta något om fjädrarna alls. Det låter ju; tjock, tjock, tjock, tjock, blänng! tjock, tjock, pling, tjock, tjock, tjock, tjock, boing, tjock, planglang eftersom bara vissa av tangenterna uppvisar detta fenomen och det stör mig enormt. Om detta är ett vanligt förekommande fenomen på tangentbord med mekaniska brytare kommer jag byta tillbaka till membran.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Jag behövde ha två ringar på varje brytare på mitt tangentbord för att de skulle ha effekt. Finns olika tjocklekar, om de är för tunna kommer inget hända då de inte är tillräckligt tjocka för att gå emellan. Så dubbla och kör på det om det funkar eller köp tjockare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

@VresiBerba: Jag behövde ha två ringar på varje brytare på mitt tangentbord för att de skulle ha effekt. Finns olika tjocklekar, om de är för tunna kommer inget hända då de inte är tillräckligt tjocka för att gå emellan. Så dubbla och kör på det om det funkar eller köp tjockare.

Har redan provat tre olika typer av o-ringar och experimenterat med kombinationer och dubbla lager osv. osv. Det hjälper inte och medverkar bara till att känslan förstörs helt och hållet. Jag köpte ju ett tangentbord med mekaniska brytare enbart för att förbättra känslan vid nedslag och den blir ganska så slemmig med o-ringar. Jag gillar 'klack'-ljudet och det abrupta och distinkta stoppet i nedslagets botten.

Edit: Vad menar du med "effekt"? Hade du också fjäderljud och det försvann men o-ringar, alltså?

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det är nå vajsing ändå, kan kanske vara värt att få det bytt. Mitt g810 väsnas som sagt ganska mycket om man bottensläpper med fjäder resonans men nästan inget alls vid "normal" användning. Men det låter rätt snarlikt på alla tangenter.
Det besvärliga är att problemet kan också komma av att du är lite för vårdslös med tangentteyckningar och då lär du nog leta efter brytare/bord som specifikt inte har fjäderresonans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

@VresiBerba:
Ta en titt på https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/modificatio...

Men personligen hade jag nog provat att byta det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Edit: Vad menar du med "effekt"? Hade du också fjäderljud och det försvann men o-ringar, alltså?

Stämmer. Har dem mest för att inte störa tjejen dock, hade inte så stora problem med missljud.

Permalänk
Avstängd

Wow. Där ser man, det där med mekaniska brytare som alla talat så varmt om var tydligen inte så bra när allt kom omkring.

Skrivet av anon257891:

Men personligen hade jag nog provat att byta det först.

Ja, för efter mina experiment med diverse o-ringar kan jag konstatera att 'boing'-ljudet faktiskt bara blev värre eftersom ljudet från nedtryck kraftigt minskas medans fjäderljudet består, hör man ljudet från fjärdarna ännu tydligare. Alltså, det här tangentbordet är fullständigt oanvändbart, jag kan inte lyssna på det här CTRL är värst, och den använder jag hela tiden. Det låter så här när jag trycker och bara släpper CTRL-tangenten helt vanligt, alltså inte hårdhänt utan snarare tvärtom, jag är mycket, mycket mjuk på tangenterna när jag skriver;

https://www.youtube.com/watch?v=-sOueCY6uxg

Är det verkligen så här med alla tangentbord med mekaniska brytare? Annars är det ju ingen idé att byta till ett likadant om det är ett vanligt förekommande fenomen utan då får jag gå tillbaka till membran.

Permalänk
Inaktiv

@VresiBerba:
Du har antagligen en trasig/felfungerande produkt: reklamera den!

Ett visst ljud ("klack") från uppsläppet är normalt på clickety-clack-brädor (Cherry MX). Men "Ping" och "boing" är inte något som man ska få på ett "friskt" mekaniskt. (Precis som du inte ska få "coil-whine" från ett grafikkort, eller klustrar med döda pixlar på en bildskärm)

Det jag länkade i mitt förra inlägg är åtgärder hur man själv kan åtgärda "fjäderping" (t.ex. efter garantin har löpt ut), men även andra åtgärder för att minska ljudnivån från clickety-clack brädor.

Vill du ha ett riktigt tyst tangentbord är det Topre, Matias Quiet, Cherry MX Silent eller mebran tangentbord du ska titta efter. Se vidare t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465099-guide-vilket-ta... och/eller http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Är det verkligen så här med alla tangentbord med mekaniska brytare?

Mer eller mindre. Det hänger inte bara på brytar-typen utan också på hur tangentbordet är konstruerat - hur metallplattan och kretskortet som brytarna sitter i är upphängd, hur ljud reverbererar inuti lådan och hur ljud transporteras till kontakten mot skrivbordet.
Med vissa tangentbord kan det hjälpa ganska mycket om man byter ut gummifötterna eller ställer tangentbordet på en stor mjuk musmatta/skrivbordsmatta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.