240Hz uppdateringsfrekvens - stor skillnad från 120Hz?

Permalänk
Medlem

240Hz uppdateringsfrekvens - stor skillnad från 120Hz?

Hej alla glada!

Jag postade den här tråden för ett tag sedan, men jag skulle vilja ställa i princip samma fråga (nästan samma) i den här tråden som jag gjorde i den förra. Jag får lov att be alla snälla mods att inte räkna detta som spam. Anledningen till detta är att jag i den förra tråden nog var alldeles för långrandig, och kanske därmed skrämde bort människor från en diskussion, medan jag egentligen bara vill ställa en enkel och rak fråga, d.v.s. den jag för fram i rubriken!

Så, till frågan: vet någon här om det är en stor skillnad på 120hz och 240hz? Jag tänker köpa en ny monitor, och funderar på om en uppdateringsfrekvens på 144hz kommer att räcka en längre tid. Jag spelar inte konkurrensbaserad First Person Shooters, eller någon annan konkurrensbaserad genre för den delen, men jag kanske skulle börja vilja testa det i framtiden, och undrar då om man är i klart underläge gentemot motståndaren om man har en monitor som inte kan klämma fram 240 fps?

Framförallt Fighting-genren lockar mig lite (Street Fighter 5!), och då kanske det är så att man nuförtiden måste kunna ha 240Hz för att ha en chans online? Samma sak gäller för spel som "For Honor"?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk

@Felidae: För min del är skillnaden inte ens märkbar. 60-100 är påtaglig skillnad men över det ingen skillnad. Förmodligen individuellt dock.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med benqs 240Hz 25 tum och det va stor skillnad från 144Hz

Provat olika 165Hz ips skärmar men man känner av input lag på de så inga sköna att spela FPS spel på.

Klara färger och tok skarp bild på 240Hz skärmen.

Permalänk
Medlem

Ju högre hz ju bättre ofc. Tex muspekaren i Windows, laggar som fan på en 60hz skärm och är rätt mjukt i 144 men det lär va stor skillnad att gå upp till 240. Så länge skärmen hanterar det bra så skulle jag jättegärna gå upp till 200+ men de kan bli lite dyrt då jag även vill ha G-Sync + IPS + 27" haha (finns inte ens att köpa).

Kör på högsta du kan få så länge det är en kvalitetspanel. Läs alltid reviews innan du köper

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Sedär, då var det uppenbarligen högst individuellt ändå 😁

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

försökte googla och köra pricerunner men hittar inget.. vart köper man en 240hz skärm???? verkar intressant!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv

Jag sökte. Sök på Benq xl2540, finns ett annat märke ochså Asus eller Acer.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min Benq xl2540 240Hz för 3800kr på rean.

Permalänk

tjenare, jag gick från en benq xl2411z (144hz) till en zowie by benq xl2540 (240hz).
när jag först började använda skärmen så märkte jag viss skillnad, inte direkt någon "wow" upplevelse men man kände att spelet flöt bättre.
efter att jag använt skärmen nu i 2 månader och testar att gå tillbaka till 144hz så är det katastrof, spelet känns grötigt och det märks stor skillnad.
tänk dock på att du behöver få minst 240fps i spel för att dra nytta av 240hz.
spelen jag använt skärmen till är overwatch, csgo, och lol.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag köpte min Benq xl2540 240Hz för 3800kr på rean.

galet bra pris!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleteodor:

tjenare, jag gick från en benq xl2411z (144hz) till en zowie by benq xl2540 (240hz).
när jag först började använda skärmen så märkte jag viss skillnad, inte direkt någon "wow" upplevelse men man kände att spelet flöt bättre.
efter att jag använt skärmen nu i 2 månader och testar att gå tillbaka till 144hz så är det katastrof, spelet känns grötigt och det märks stor skillnad.
tänk dock på att du behöver få minst 240fps i spel för att dra nytta av 240hz.
spelen jag använt skärmen till är overwatch, csgo, och lol.

Vart samma för mig, 144Hz känns inte bra nu.

@kalleteodor
Tyckte du med att färgerna va helt underbara på xl2540?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Haha, ni gör det inte lätt för mig. Det är i princip samma jargong man hör på övriga forum. Här är två trådar där man diskuterar hur märkbart 240hz är på BenQ XL2540:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453409-benq-zowie-xl25...
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/5elg7m/ive_been_us...

... och här är två videorecensioner av den kommande ASUS PG258Q (har samma specs som XL2540, men även G-Sync):

https://www.youtube.com/watch?v=pV-CDxURrzY
https://www.youtube.com/watch?v=Fi_CSF-Nedo

Och ja, meningarna är delade, helt klart. Vissa tycker att det är värt det, andra inte. Vissa tycker att det är såpass märkbart med 240Hz kontra 120Hz att det motiverar prishöjningen, andra inte. Det är mycket svårt att skaffa sig en uppfattning om vad man själv tycker! Jag tror inte jag kommer spela så mycket FPS och MOBA, som t.ex. @anon200632 och @kalleteodor gör, så det kanske vore bättre för mig att satsa på 1440p, IPS och G-Sync- Köper jag en sådan skärm vore det dock synd om jag plötsligt skulle vilja börja spela lite mer konkurrensbetonat online-spel! Köper man "fel" så sitter man trots allt där med en skärm för flera tusen kronor som man kanske inte är helt nöjd med. Det vore hemskt! Å andra sidan sitter jag nu på en Samsung Syncmaster P2450, så oavsett vilken skärm jag köper så lär det väl bli en uppgradering.

Permalänk
Medlem

@Felidae:
Alltså, om det bara handlar om möjligheten att få en "competitive edge" pga hz, men du faktiskt inte spelar någonting competitive redan så kan du nog räkna med att det skulle ta minst en skärm-generation eller två av speltid innan du är bra nog för att "dra nytta av" den skillnad som ett steg från 144-240 hz skulle innebära.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kalleteodor:

tänk dock på att du behöver få minst 240fps i spel för att dra nytta av 240hz.

Påståenden av detta slag behöver sluta förekomma. Med den logiken är det ingen idé att gå från 60 till 144 Hz om man (teoretiskt) ligger på konstant 143 fps i de spel man spelar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med tanke på att få har spelriggar som klarar av att rendera 240 fps i nya titlar, så kommer det nog ta ett tag innan det blir ett "måste".
Personligen har jag inte spelat på någon 240Hz skärm, så jag kan inte uttala mig specifikt om upplevelsen, men rent krasst. Ska man inte spela på elitnivå, känns det inte värt att satsa på. Kan folk spela på konsoler med 30 FPS, så är 60-100FPS mer än nog för PC-spelare rent generellt. Eftersom folk tydligen har problem med att gå tillbaka ner i FPS, ska man kanske inte utmana plånboken i onödan, utan ligga kvar under 100Hz strecket tills det blir bättre ekonomi i det hela...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Folk har hittills jämfört olika Hz på Olika skärmar. Det går inte, så klart ni upplever skillnad!
Jämför med samma tillverkare o paneltyp. Gjorde det i en butik och kunde ärligt inte säga vilken som var vilken.

Och competetive edge? Tror du ärligt spelet uppdaterar din position 240 ggr per sekund via nätverket? Knappast... Enda edgen du får är om du nöter spelet timme efter timme efter timme.

Ni är som golfarna som aldrig kommer ut ur golfbutiken utan bara snackar material i klubbskaftet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Folk har hittills jämfört olika Hz på Olika skärmar. Det går inte, så klart ni upplever skillnad!
Jämför med samma tillverkare o paneltyp. Gjorde det i en butik och kunde ärligt inte säga vilken som var vilken.

Och competetive edge? Tror du ärligt spelet uppdaterar din position 240 ggr per sekund via nätverket? Knappast... Enda edgen du får är om du nöter spelet timme efter timme efter timme.

Ni är som golfarna som aldrig kommer ut ur golfbutiken utan bara snackar material i klubbskaftet

Jag har en benq xl2430t 144Hz och en benq xl2540 240Hz och när jag har de brevid varandra och klonar skärmen och spelar så flyter det på bra mycket bättre på 240Hz skärmen.

Kollar jag mig omkring fort "rör siktet fort" så är bilden hela tiden skarp och tydlig med 240Hz skärmen, och 144Hz skärmen hänger inte med riktigt och bilden uppfattas som om man inte ser tydligt.

Så jag tror inte du har jämfört för det är stor skillnad och det märks ute i windows miljö ochså.

Permalänk
Medlem

@Felidae
Man ska inte lyssna på folk som säger att en förbättring inte märks av Bakåtsträvare är pessimister och såna gillar ingen
Det är extremt svårt att hitta en skärm som har allt och som du blir riktigt nöjd med när de gäller färger ect. Min kostade 6.5k men den är långt ifrån perfekt men fortfarande en extrem förbättring mot gamla 60hz skiten man satt med innan. Allt under 100hz kan slänga sig i väggen.

Du lär inte få det lätt med ditt val eftersom marknaden just nu är i en övergångsfas där riktigt hög hz BÖRJAR komma ut på marknaden men ska man dessutom ha finesser som G-Sync och ips så blir det DYRT. Så vill man inte spendera 10k+ så måste man kompromissa på nått, eller vänta på större utbud.

Samma sits sitter man i om man vill ha 4k skärm med hög hz. Får man tag på en så är det ändå stopp på grafikkortsidan haha. Som sagt, vi är i en övergångsfas

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har en benq xl2430t 144Hz och en benq xl2540 240Hz och när jag har de brevid varandra och klonar skärmen och spelar så flyter det på bra mycket bättre på 240Hz skärmen.

Kollar jag mig omkring fort "rör siktet fort" så är bilden hela tiden skarp och tydlig med 240Hz skärmen, och 144Hz skärmen hänger inte med riktigt och bilden uppfattas som om man inte ser tydligt.

Frågan är hur mycket av det här som är mentalt. Jag gör en jämförelse med dyra ljudkablar, där folk svär på att de hör skillnad, men vid blindtest kan de inte göra mer än gissa vilket alternativ som är det dyra vs billiga.
I grund och botten är vi fortfarande kvar i att du måste ha signifikant högre FPS än vad den skärmen med lägst uppdateringsfrekvens har, för att det ska bli någon skillnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Frågan är hur mycket av det här som är mentalt. Jag gör en jämförelse med dyra ljudkablar, där folk svär på att de hör skillnad, men vid blindtest kan de inte göra mer än gissa vilket alternativ som är det dyra vs billiga.
I grund och botten är vi fortfarande kvar i att du måste ha signifikant högre FPS än vad den skärmen med lägst uppdateringsfrekvens har, för att det ska bli någon skillnad.
B!

Skulle ja testa 60/120/144/240hz "blind test" Dvs ändra utan att veta vad skärmen är inställd på så VET jag att jag skulle se vilken Hz skärmen är inställd på.
Så jämförelsen är nog isåfall tydligare än med ljudkablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alling:

Påståenden av detta slag behöver sluta förekomma. Med den logiken är det ingen idé att gå från 60 till 144 Hz om man (teoretiskt) ligger på konstant 143 fps i de spel man spelar.

Så du menar att att det är skillnad på en 60hz panel och en 144hz panel om båda är låsta till 60 bildrutor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Personligen är jag inte nöjd förän vi kommit upp i 500Hz, 400Hz är kring den hösta frekvensen en människa kan se en bild flasha framför ögonen Bara man det fanns grafikkort med 50-75 Terflopp

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Du lär troligtvis aldrig finna ett svar som passar in på alla så följ ditt hjärta bara.

Permalänk
Medlem

Jag säger fortfarande att en dyr kvalitetspanel på 144hz är mjukare än en billig på 240. Handlar inte bara om Hz utan annat spelar också in.

Men alla köper det de själva vill. Oavsett anledning så är det ju upplevd känsla som är viktigt för individen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag säger fortfarande att en dyr kvalitetspanel på 144hz är mjukare än en billig på 240. Handlar inte bara om Hz utan annat spelar också in.

Men alla köper det de själva vill. Oavsett anledning så är det ju upplevd känsla som är viktigt för individen

Skickades från m.sweclockers.com

Vart hittar du en "billig" 240hz skärm och vad är en 144hz kvalitetspanel?
Xl2540 har dessutom väldigt låg inputlag.

Permalänk
Medlem

Du kommer se lika stor skillnad som en färgblind ser skillnad på grön och röd.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Jag kör med benqs 240Hz 25 tum och det va stor skillnad från 144Hz

Provat olika 165Hz ips skärmar men man känner av input lag på de så inga sköna att spela FPS spel på.

Klara färger och tok skarp bild på 240Hz skärmen.

Jag ställer mig mycket mycket frågande till att skärmen vara något ess när det gäller färgåtergivning. Den absoluta nackdelen med alla TN skärmar är att färgerna ser ut som crap. När man sedan pressar upp uppdateringsfrekvensen och samtidigt vill hålla nere priset så är det något som kommer att bli lidande, i de flesta fall färgerna.

Skrivet av Felidae:

Hej alla glada!

Jag postade den här tråden för ett tag sedan, men jag skulle vilja ställa i princip samma fråga (nästan samma) i den här tråden som jag gjorde i den förra. Jag får lov att be alla snälla mods att inte räkna detta som spam. Anledningen till detta är att jag i den förra tråden nog var alldeles för långrandig, och kanske därmed skrämde bort människor från en diskussion, medan jag egentligen bara vill ställa en enkel och rak fråga, d.v.s. den jag för fram i rubriken!

Så, till frågan: vet någon här om det är en stor skillnad på 120hz och 240hz? Jag tänker köpa en ny monitor, och funderar på om en uppdateringsfrekvens på 144hz kommer att räcka en längre tid. Jag spelar inte konkurrensbaserad First Person Shooters, eller någon annan konkurrensbaserad genre för den delen, men jag kanske skulle börja vilja testa det i framtiden, och undrar då om man är i klart underläge gentemot motståndaren om man har en monitor som inte kan klämma fram 240 fps?

Framförallt Fighting-genren lockar mig lite (Street Fighter 5!), och då kanske det är så att man nuförtiden måste kunna ha 240Hz för att ha en chans online? Samma sak gäller för spel som "For Honor"?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Helt klart så är ju hög fps att föredra i vissa spel, så nyttan med 240Hz behöver vi inte debattera. Den stora frågan är hur gärna du vill ha den höga fps'en kontra andra saker. TN-tekniken som används i snabba skärmar har sina begränsningar när det gäller bildkvalitet, färger och betraktningsvinkel. Tycker du att snabb uppdateringsfrekvens är viktigare än korrekta färger så är det bara att köra på.

Enligt min standard för skärmar skulle jag aldrig gå tillbaka till en TN skärm igen, och min bild är att de TN skärmar som har hög uppdateringsfrekvens antingen kostar mycket eller har seriösa problem när det gäller bildkvalitet och färger. Eftersom 240Hz är relativt nytt räknar jag inte 4000kr som en särskilt dyr skärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag ställer mig mycket mycket frågande till att skärmen vara något ess när det gäller färgåtergivning. Den absoluta nackdelen med alla TN skärmar är att färgerna ser ut som crap. När man sedan pressar upp uppdateringsfrekvensen och samtidigt vill hålla nere priset så är det något som kommer att bli lidande, i de flesta fall färgerna.

Helt klart så är ju hög fps att föredra i vissa spel, så nyttan med 240Hz behöver vi inte debattera. Den stora frågan är hur gärna du vill ha den höga fps'en kontra andra saker. TN-tekniken som används i snabba skärmar har sina begränsningar när det gäller bildkvalitet, färger och betraktningsvinkel. Tycker du att snabb uppdateringsfrekvens är viktigare än korrekta färger så är det bara att köra på.

Enligt min standard för skärmar skulle jag aldrig gå tillbaka till en TN skärm igen, och min bild är att de TN skärmar som har hög uppdateringsfrekvens antingen kostar mycket eller har seriösa problem när det gäller bildkvalitet och färger. Eftersom 240Hz är relativt nytt räknar jag inte 4000kr som en särskilt dyr skärm.

Det är stor skillnad på färgåtervinningen på mina två skärmar xl2430t och xl2540 där xl2540 har bra mycket klarare och starkare färger om man ställer båda på standard läget.

Jag har provat 2 st ips skärmar på 27 tum och 165Hz och det är för mycket inputlag samt bilden hänger inte med riktigt när man kollar sig omkring fort "flyttar omkring siktet".

På 240Hz skärmen är bilden skarp hur fort du än rör siktet i spelet, det är en stor fördel.

Jag personligen föredrar att kunna spela ordentligt än att sitta med ips och beundra de klara färgerna och knappt se när det blir lite aktion på skärmen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kalleteodor:

Så du menar att att det är skillnad på en 60hz panel och en 144hz panel om båda är låsta till 60 bildrutor?

Läs vad jag skriver innan du svarar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers