Permalänk

V70 2010 konstigt ljud i kupé

Köpte mig en V70 i helgen som gått 10k mil som passar oss i familjen utmärkt.
Märkte dock ett konstigt fel när jag åkte E18 hem.

När jag kommer över 100km/h så börjar det vissla om ett utav utblåsen i kupén (till
Vänster om ratten). Ju fortare man åker desto tydligare hörs ljudet. Dock aldrig under 100

Stänger jag av fläktarna helt så försvinner ljudet (detta utesluter något glapp vid vindrutan)

Skulle det nu vara kupéfläkten så borde det väl vissla om alla utblås? Inte bara "bakom" ratten

Skulle uppskatta lite idéer innan jag åker tillbaks till bilhandlarn.

Spelade in en video där ni hör ljudet
https://youtu.be/gpzKPrwgAF8
Hoppas någon känner igen detta!
Tack på förhand

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det blir någon form av turbulens i just det utblåset, prova att ändra lite på öppningen.
Kolla även att inte uttagen är stängda, öppna alla.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Har öppnat alla och stängt alla. Kan cirkulera luft i bilen med fullt blås utan ljud. När man slår på så att luft utifrån kommer in så uppstår ljudet oavsett hastighet på fläkten. Hoppas du förstår. Är inte så haj på bilar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har precis samma ljud i min 850 T5, vad jag har kommit fram till som total okunnig är att kupéfläkten behövs smörjas upp eller bytas ut, har dock inte kommit så långt att jag fixat det och kan bekräfta detta men det är min gissning.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Svårt att säga exakt vad det kan vara men helt klart så är det ökade luftflödet som skapas vid 100km/h som får någonting att gå banans. Har du köpt den via handlare så borde du ha några månaders garanti så dom man fixa det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Svårt att säga exakt vad det kan vara men helt klart så är det ökade luftflödet som skapas vid 100km/h som får någonting att gå banans. Har du köpt den via handlare så borde du ha några månaders garanti så dom man fixa det.

Okej ja tänker också i de banorna vad det gäller ökade luftflödet. Är köpt på handlare men 20mil enkel resa så kan jag lösa det själv vore det klart det bästa!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

får liknande ljud på passagerarsidan i min v60, dock kommer ljudet från fönstret/dörröppningen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Om det är kupéfläkten så vill du troligen inte byta den själv.

Nu vet jag inte hur V70 är byggd, men det brukar vara så att det första de tar fram på bilfabriken är värmepaket och kupéfläkt, sen monterar man resten av bilens delar runt den

Nu kanske jag är helt fel med V70 som sagt, men de bilar jag skruvat med brukar vara en depression på recept när det gäller såna saker, trångt och eländigt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Pelle:

får liknande ljud på passagerarsidan i min v60, dock kommer ljudet från fönstret/dörröppningen

Okej tack för tipset men med tanke på att ljudet försvinner när man stänger av fläkten så borde det inte vara problemet

Skrivet av Karaff:

Om det är kupéfläkten så vill du troligen inte byta den själv.

Nu vet jag inte hur V70 är byggd, men det brukar vara så att det första de tar fram på bilfabriken är värmepaket och kupéfläkt, sen monterar man resten av bilens delar runt den

Nu kanske jag är helt fel med V70 som sagt, men de bilar jag skruvat med brukar vara en depression på recept när det gäller såna saker, trångt och eländigt..

Okej kanske är lika bra att låta bilfirman skruva då tack

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker att det låter som en fläktmotor, det kanske påverkas av hur spjällen står för fartvinden trycker ju ganska olika mycket luft genom systemet utan fläkt och påverkar hur hårt fläkten belastas, vindbrus brukar inte påverkas av ventilationssystemet men kan kanske påverkas om det läcker nånstans, trasiga packningar i spjällen kan ge olika ljud men brukar inte låta som det du spelat in.
Påverkas ljudet av om du öppnar fönster eller taklucka eller på annat sätt kraftigt ändrar lufttrycket i bilen ?
Det finns inget skräp i luftintagen i motorrummet eller i luftfiltret för kupen, är filtret bytta enligt serviceinstruktionerna så det inte är igengrott och ser ut som en komposthög ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

får liknande ljud på passagerarsidan i min v60, dock kommer ljudet från fönstret/dörröppningen

Samma på min v50, luften smiter ut och det blir ett visslande ljud vid listen vid dörren.
Kör jag återcirkulerande så slutar ljudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

får liknande ljud på passagerarsidan i min v60, dock kommer ljudet från fönstret/dörröppningen

Samma på min v50, luften smiter ut och det blir ett visslande ljud vid listen vid dörren.
Kör jag återcirkulerande eller öppnar ett fönster lite så slutar ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om det är kupéfläkten så vill du troligen inte byta den själv.

Nu vet jag inte hur V70 är byggd, men det brukar vara så att det första de tar fram på bilfabriken är värmepaket och kupéfläkt, sen monterar man resten av bilens delar runt den

Nu kanske jag är helt fel med V70 som sagt, men de bilar jag skruvat med brukar vara en depression på recept när det gäller såna saker, trångt och eländigt..

På 850/S/V70 är själva fläkten inte så fasligt svår att komma åt, men något säger mig att det är värre på en så ny som 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Okej ja tänker också i de banorna vad det gäller ökade luftflödet. Är köpt på handlare men 20mil enkel resa så kan jag lösa det själv vore det klart det bästa!

Ring handlaren och hör om garantin täcker det, gör den det så kan du be att få lämna in bilen där du bor.
Garantin brukar dock bara gälla saker som har med trafiksäkerheten att göra, ett visslande i 100km/h borde du nog ha upptäckt vid provkörningen så jag tvivlar på att du kan få firman att bekosta felsökningen.

Permalänk
Skrivet av soulis:

Ring handlaren och hör om garantin täcker det, gör den det så kan du be att få lämna in bilen där du bor.
Garantin brukar dock bara gälla saker som har med trafiksäkerheten att göra, ett visslande i 100km/h borde du nog ha upptäckt vid provkörningen så jag tvivlar på att du kan få firman att bekosta felsökningen.

Tacksam för alla svar. Det var vindrutan som satt löst. De ska byta den under morgondagen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass