AMD Ryzen lanseras den 2 mars

Permalänk
Avstängd

Billigt... hälften av vad intel kostar, köp direkt för min del när den är ute.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att det mesta vi sett är rykten men ja blir fortfarande inte klok riktigt på detta. Är det korrekt att deras 8c/16t är den högst klockade CPU (vid turbo) än tex 4c/8t som går lägre i turbo. Mycket märkligt.
Sedan hur är det med cachen. 6c Varianterna ser ut att vara 8c varianter med avaktiverade kärnor men med samma angivna mängd cache. Kan de andra kärnorna nyttja detta cache eller är de en dåligt beskriven bild av 6c varianterna ja ser man länkat till i tråden.

lite beroende på hur turboläget kan användas och vilka frekvenser det blir så borde 1400x vara den naturliga 7700k motsåndet i framförallt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att tro 1400x ska vara likvärdig en 7700k har jag lite svårt att se faktiskt. Hoppas jag har fel dock 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Att tro 1400x ska vara likvärdig en 7700k har jag lite svårt att se faktiskt. Hoppas jag har fel dock 😊

1400x är nog närmare i5

1600x är lite över 7700k då den har 2 fler kärnor och 4 fler trådar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

1400x är nog närmare i5

1600x är lite över 7700k då den har 2 fler kärnor och 4 fler trådar.

Något sådant chansar jag också på. Det är fortfarande imponerande om de blir så

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Att tro 1400x ska vara likvärdig en 7700k har jag lite svårt att se faktiskt. Hoppas jag har fel dock 😊

Om du hänvisar till mitt inlägg tror jag inte att det är så.
Jag säger att det är en 4c/8t som alltså då borde gå emot 7700k. Fler kärnor på de andra proppar kommer inte nödvändigtvis betyda mer prestanda i framförallt spel utan kräver mer från mjukvaran för att prestera.
Därför jag också undrade över frekvenserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En kanske noob fråga.
Men har en äldre släkting som skulle vilja köpa en ny laptop.
Kommer det med släppas inom det snaraste med ryzen cpu??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Skönt att äntligen få veta.. ( och att det nu kan avslöjas... ) Att AMD nu släpper ZEN den 2 Mars.
För innan så har det bara spekulerats ca 25 ggr att den släpps, 2016, tidigt, Q2, Q3, Q4..
i början av året 2017.. Tidigt 2017.... Förmodligen i Q1....
Och alla uppgifter skulle avslöjas på mässa A, B eller C...
FÖR ATT ÄNTLIGEN NU VARA HÄR.....
Och det blev inte... ditt, datt eller bara 4/8 Kärnor... utan det blir....
Så tack och lov att den äntligen ska släppas... och då kanske till ett pris av....
Som ska Slå INTEL på fingrarna... i vissa klasser... etc.
[[ nämner jag nu här i all min trötthet över detta eviga skvallrande...]]
När det är så att när de släpper så får man veta... resten är bara kvalificerat
( och okvalificerat ) skvaller... - vilket jag är ganska trött på...
Så tack för avslöjandet... och tack AMD att detta nu är klargjort och detta då blir ur världen
- Så de som vill kan köpa... o.s.v.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Inaktiv

Första processorlanseringen under 2017 värd att bry sig om. Jag har verkligen sett fram emot att se (Ry)Zen testats länge och så nära nu. Sjukt sugen på köp med men mars blir en dyr månad som det är redan, 3 mars anländer förhoppningsvis min Switch. Men april, då borde det klarnat vilka moderkort som dyker upp med.

Prioriteten är fortfarande Vega före RyZen för min del, behöver ett vassare grafikkort mer än ny CPU i dagsläget. Men ja, sjukt sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Du menar väl K7. Visst jag körde en K6-III med hela 1MB bult-in L3 cache på moderkortet. Men hängde inte med PIII. Sedan kom AMDs K7 fullt med buggar som det tog ett bra tag innan de blev av med och CPUn blev stabil. AMD spöade skiten ur Intel när väl de hade övergett instickskorten och gått över till socket. Namnen Duron och Athlon inte bara spöade utan endel rev. klockade som tusan också

De första Athlon Slot A spöade också skiten ur allt vad Intel hade att erbjuda när de kom.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Det är moderkortet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Så "Dr. MASS" & "Delerium" propagerar hur AMD spöade Intel över 17 år sedan... wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Så "Dr. MASS" & "Delerium" propagerar hur AMD spöade Intel över 17 år sedan... wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Förringa det inte. Det var en stor händelse som skyndade på utveckling och sänkte priser.
Då och då har AMD slått Intel på fingrarna. Vilket är bra för alla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förringa det inte. Det var en stor händelse som skyndade på utveckling och sänkte priser.
Då och då har AMD slått Intel på fingrarna. Vilket är bra för alla.

Instämmer. K7 va en stor händelse på den tiden. Man tog intels dominans för givet.

Minns specielt amds duron processorer som var väldigt prisvärda.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Endast dual channel och pcie 8x (crossfire) år 2017, nej tack...

Man får vad ma betalar för. Men de där är ju vad Z170/270 erbjuder med

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Instämmer. K7 va en stor händelse på den tiden. Man tog intels dominans för givet.
Minns specielt amds duron processorer som var väldigt prisvärda.

Och Athlon 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Och Athlon 64

Och opteron för s939

Vill minnas att det var modellen 165 som bar i stort sett gratis sett till vad man fick

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Och Athlon 64

Intel's dominans är tydlig nu med. Även om AMD lyckas sno stor del av marknaden och dessa CPUer spöar skiten ur intel och deras nya GPU lineup också spöar skiten ur Nvidia, så har båda företagen råd att ligga efter ett år eller två och tyvärr så har de redan "vunnit" ur ett marknadsperspektiv, då de har råd att storsatsa på R&D och ligga efter medans de tar fram nytt att konkurrera med.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Verkar som att någon redan har roligt med ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Intel's dominans är tydlig nu med. Även om AMD lyckas sno stor del av marknaden och dessa CPUer spöar skiten ur intel och deras nya GPU lineup också spöar skiten ur Nvidia, så har båda företagen råd att ligga efter ett år eller två och tyvärr så har de redan "vunnit" ur ett marknadsperspektiv, då de har råd att storsatsa på R&D och ligga efter medans de tar fram nytt att konkurrera med.

Det viktiga för AMD är att ta marknadsandelar samt ta fram nya CPU:er och behålla det man tagit, de kommer då växa ännu mera då fler och fler ser vad de har att erbjuda som fungerar lika bra eller bättre än motsvarande (Intel) till ett bättre pris.

De har ju någon roadmap som sträcker sig 5 år framåt, så frågan är ju hur marknaden ser ut om 5 år.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

En kanske noob fråga.
Men har en äldre släkting som skulle vilja köpa en ny laptop.
Kommer det med släppas inom det snaraste med ryzen cpu??

Tror inte det, Ryzen för laptop ingår vad jag förstått i den serie, som släpps om ca ett halvår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förringa det inte. Det var en stor händelse som skyndade på utveckling och sänkte priser.
Då och då har AMD slått Intel på fingrarna. Vilket är bra för alla.

Det verkar dock inte som om detta kommer att hända denna gången dock.
K7 hade mycket bättre IPC än motsvarande Intel proppar då. Ryzen ser ut att få konkurrera med fler kärnor och troligen därför man alltitd jämför mot 6900k.

Dock verkar det som om utvecklingen kanske kan ta ett lite skutt i snabbare riktning en tid framöver.

Permalänk
Medlem

Överklockning per kärna.

https://videocardz.com/66015/amd-preparing-overclocking-tool-...

Kan då alla användare nå 5 GHz åtminstone på en av alla kärnor?!

Vill se!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

När jag byggde min första dator så minns jag att den billigaste Pentium 3an butiken hade låg på 3500kr. Jag fick köpa en Celeron 700MHz istället. Kort därefter sålde jag den datorn då jag upptäckte AMD Duron 800. Så mycket mer kraft för pengarna, för billiga var de och presterade utmärkt.

AMD nådde kulmen med Athlon64 och det var väl då någon gång Intel satte igång med sina fula metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Thunderbird och duron var ju långt före sin tid kan man lungt säga

Kanske tog i lite men de va bäst prestanda för sitt pris då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

När jag byggde min första dator så minns jag att den billigaste Pentium 3an butiken hade låg på 3500kr. Jag fick köpa en Celeron 700MHz istället. Kort därefter sålde jag den datorn då jag upptäckte AMD Duron 800. Så mycket mer kraft för pengarna, för billiga var de och presterade utmärkt.

AMD nådde kulmen med Athlon64 och det var väl då någon gång Intel satte igång med sina fula metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Pentium 2-priserna var ännu brutalare har jag för mig.

Min första helt egna dator hade en Duron 800MHz faktiskt. Riktigt fin för sin tid och användes länge med. Athlon XP 1800+ användes primärt ända till 2007, nästan tio år sedan jag köpte min Core 2 Duo E4300, april 2007 om jag inte minns helt fel.

Duron 800 finns kvar men saknar moderkort. Kondensatorsjukan. :/

Permalänk
Medlem

Grymt, sjukt taggad blir nog en uppgrade efter sommaren när priser sjunkit lite och vega har släppts.

Permalänk
Medlem

Blir lite småfnittrig! Ska bli väldigt roligt att se vad som kommer!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det är som att vänta på julafton

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Intels mainstream motsvarigheter lider av samma problem. Sen så gör quad channel och pcie 16x lite till ingenting för att förbättra prestandan i spel. Inte tal om att det gör moderkorten en bra bit dyrare..

Nej, men det är tydligen nu det börjar hända grejer igen då de flesta verkar ha legat under en sten de senaste fem åren. Om nu prollen kommer att kosta 5k så hoppas jag att den ska vara lika framtidssäker som min 5 år gamla 3930k som kostade det samma. Men men, det återstår väll att se om Vega och generationerna efter kommer att kräva mer bandbredd av pcie, och om spelen och andra program fortfarande klarar sig med dagens minnesbandbredd. En prolle för 5k är inte direkt billig så man ser väll gärna att den klarar av ändamålet ett par år framöver?