Permalänk
Medlem

55"-65" TV köpråd

Budget 10-15k, gärna närmare 10k.

Egenskaper jag tittar efter

  • 55"-65", gärna stort såklart men hellre bra panel och mindre, än en stor skräppanel

  • Smal ram

  • Så lite fördröjning som möjligt (för spel)

  • Möjlighet att helt kunna stänga av dynamisk kontrast.

Några jag har kikat på:
LG 65" 65UH615V
LG 65" 65UH664V
Samsung 65" UE65KU6405
Samsung 60" UE60KS7005

Samsung och LG är det som gäller känns det som. LG verkar ha fått något bättre kritik men jag har ärligt talat ingen aning. Brukar vara bra köp-forskning men när det gäller TV-aparater är jag helt nollad.
Hur vet jag tex. vilken modell som är ny/gammal? Jag köper TV en gång vart 5e år, man vill ju inte köpa något som redan är gammalt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bakteria: LG:s 6-serie ligger närmare ren budgetklass än vad Samsungs 6-serie gör. För att finna motsvarande kvalitet hos LG bör du kliva upp till deras 7- eller 8-serierer.

Just UH66X-serien har jag varnat för flera gånger här på forumet. Udda WRGB-pixelstruktur, tydlig glow-effekt, mycket lågt kontrastförhållande (ca 500:1) och färgfel som följd av den vita pixeln. Troligtvis är UH61X-modellerna samma sort men med ett enklare smart-system och väldigt sega menyer.

Den modell som sticker ut är KS7005 som kan räknas som den mest moderna TV:n för minst pengar från 2016. Den hanterar HDR och har ett effektivt spelläge. Kritiken där mot KS-serien handlar främst om byggkvaliteten med plastig konstruktion och lim som släpper i kanten på flera exemplar. Men rent bildtekniskt är den överlägsen de LG-modeller du tittar på.

Permalänk
Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@jemtegrannen: KS9005-serien är tyvärr sämre än KS7005 och KS8005-modellerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@jemtegrannen: KS9005-serien är tyvärr sämre än KS7005 och KS8005-modellerna.

Ajdå, det var mer än vad jag visste! ber om ursäkt

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

KS7005 och KS8005 om det är gaming TV (input lagg på ca 20ms)

// A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jemtegrannen: KS9005-serien är tyvärr sämre än KS7005 och KS8005-modellerna.

Vad är sämre i 9 serien jämfört med 7 och 8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vad är sämre i 9 serien jämfört med 7 och 8?

Skickades från m.sweclockers.com

Priset?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@220volt:

Samsung 9 serie är "top of the line", med andra ord deras värsting. Således så har den allt som 7, 8-serien har plus att den är curvad. 9005 och 8005 är i mångt och mycket mer eller mindre samma tv. Stora skillnaden är själva antalet "zoner" som kontrollerar ljushanteringen. Ca 512st för 7-serien och det dubbla för 8 & 9-serien.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jemtegrannen: KS9005-serien är tyvärr sämre än KS7005 och KS8005-modellerna.

Det låter intressant! Varför är deras toppmodell sämre än de billigare modellerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack så jättemycket för all information.
Skulle du säga att det är en dum tid att köpa en TV? Väntas nya modeller komma inom kort?

I övrigt är en välvd TV inte ens lite intressant.

Permalänk
Skrivet av Staz:

Det låter intressant! Varför är deras toppmodell sämre än de billigare modellerna?

Förmodligen för att den är curved/böjd med alla nackdelar det för med sig...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Välvd TV är helt ok, men inte så jag skulle prioritera det, har själv en 78" 9005 samsung, har dock inte testat att spela på den änn. Den har iaf en bildinställning för spel som ska dra ner delay, hur bra det är vet jag inte

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jemtegrannen:

Ajdå, det var mer än vad jag visste! ber om ursäkt

Inget att be om ursäkt för.

Skrivet av 220volt:

Vad är sämre i 9 serien jämfört med 7 och 8?

Den böjda konstruktionen är strukturellt undermålig vilket ger skeva exemplar. Denna skevhet påverkar också panelen vilket ger sämre uniformitet jämfört med de icke-böjda modellerna. Färgerna skiftar mer över ytan. Den elektroniska intrimmningen är sämre anpassad för hur panelen beter sig så att exempelvis röda färgtoner blir övermättade. Betraktningsvinkeln har också en större betydelse för hur färger återges. Den överdrivet röda färgen framifrån blir till exempel väldigt tydligt orange från sidan. Grönt ljus påverkas inte lika tydligt så effekten är att mot sidorna blir bilden märkbart grönorange.

De här problem finns också på KS7005 och KS8005 men är mer framträdande hos KS9005.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakteria:

@Laxpudding: Tack så jättemycket för all information.
Skulle du säga att det är en dum tid att köpa en TV? Väntas nya modeller komma inom kort?

Rätt tid för nu ligger priserna på utförsäljningsnivåer. Nya 2017-modeller är på väg, de kommer under sen vinter och vår. Då är priserna som regel 50 till 100 procent högre än vad de landar på under reorna framår Black Friday. Det vill säga att om du köper en efterföljare får du räkna med att betala kanske det dubbla för motsvarande kvalitet under de närmaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raappana: Spelläget ger ca 30 ms med Leo Bodnar Input Lag tester. Har inte haft möjlighet att kolla detta med HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Har inte sett UH770-modellen. Men alla andra tester verkar peka på en normal IPS-panel och då vet man vad man får i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inget att be om ursäkt för.

Den böjda konstruktionen är strukturellt undermålig vilket ger skeva exemplar. Denna skevhet påverkar också panelen vilket ger sämre uniformitet jämfört med de icke-böjda modellerna. Färgerna skiftar mer över ytan. Den elektroniska intrimmningen är sämre anpassad för hur panelen beter sig så att exempelvis röda färgtoner blir övermättade. Betraktningsvinkeln har också en större betydelse för hur färger återges. Den överdrivet röda färgen framifrån blir till exempel väldigt tydligt orange från sidan. Grönt ljus påverkas inte lika tydligt så effekten är att mot sidorna blir bilden märkbart grönorange.

De här problem finns också på KS7005 och KS8005 men är mer framträdande hos KS9005.

Tack för en förklaring!
Med risk att jag snor lite av TS uppmärksamhet så blir jag nyfiken på en möjlig uppdatering av min nuvarande TV, då du verkar ha en del kunskap.
Vad skulle du säja vore en värdig ersättare till Samsung f8005 om man är ute efter 4k 65" ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@jemtegrannen: Det är främst en fråga om vad du prioriterar? Kan du hålla dig till hösten 2017 har du fler och modernare alternativ att välja mellan samt att de bättre och sämre modellerna från 2017-utbudet har sållats fram.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@jemtegrannen: Det är främst en fråga om vad du prioriterar? Kan du hålla dig till hösten 2017 har du fler och modernare alternativ att välja mellan samt att de bättre och sämre modellerna från 2017-utbudet har sållats fram.

ptja, en krispig och klar bild

Anledningen till att jag inte har bytt tidigare är att jag (en av få) uppskattar möjligheten att titta på 3d hemma! men nu när alla tillverkare valt att lägga ner produktionen av 3d-tv så får man bita i det sura äpplet och köpa en annan.
Så tanken är att f8005'an får hänga i sovrummet och en ersättare får stå i v-rummet.
Då är kraven givetvis 4k, hdr, tunn design som inte tummar på bildkvalitén, icke curved samt 65" eller större.

Innan jag köpte vår nuvarande tv så spenderade jag ett antal timmar i research för att finna en som förhoppningsvis skulle uppfylla mina krav, och det gjorde den!

Så tanken med nästa tv är väll att den ska vara bättre på, ja typ allt

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Hur står sig Samsungs LED-paneler i det lite dyrare segmentet mot LGs AMOLED egentligen? Uppnår man samma svärta även med LED, eller är det LG man bör satsa på om man vill ha svärta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@jemtegrannen: Ifall du tycket din nuvarande Samsung är "krispig" lär du uppleva samma sak med nuvarande Samsungmodeller. På den fronten har det inte hänt så mycket.

@Blomman90: OLED kan släcka ned en pixel helt och hållet bredvid en annan som lyser i full styrka. Det klarar inte en LCD-TV med aktiv bakgrundsbelysning. Det räcker till att zonvis släcka ned i stora sjok och öka kontrastförhållandet med faktor 1,5 – 5x ungefär så länge man mäter på tillräckligt stora områden av "svart.". Där kan OLED släcka ned helt.

Samsung (och alla andra tillverkare) har för övrigt inga LED-paneler. Det är LCD-paneler med LED-belysning. LED-paneler finner man främst på husväggar för utomhusreklam, stora scenen på Summerburst och typ Jumbotronen i Globen.

Permalänk
Medlem

Gick från pioneer kuro plasma till lg b6 oled och skulle inte kunna vara nöjdare. Även många andra bildnördar har börjat byta ut sina kuro plasmor till fördel av lg oled.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Vill passa på att tacka för dina råd. Igår införskaffade jag en KS7005. Ser väldigt bra ut, inte hunnit ställa in den så värst mycket än.
En sak som jag försökte få rätt på igår var att TV'n verkar ändra ljusstyrka på baserat på vad bilden visar.
Detta även fast jag har stängt av eco-sensorn, eco-läget, dynamisk kontrast och smart brightness.
Jag kör i game mode och sedan movie-preseten.

Det är extremt jobbigt särskilt när man kikar på dagen när det är ljusare. En mörk scen där endast ett fåtal detaljer är ljusa blir helt förstörd för att man inte kan se ett dugg.
Har försökt att läsa mig om det är någon inställning man kan göra men verkar som samsung tycker att man inte ska ha kontroll över det.
Det var också väldigt tydligt igår kväll när det var helt mörkt i rummet och jag spelade GTA-V. Det började bli kväll i spelet och man såg direkt hur ljusstyrkan gick ner. Detta tyckte jag var konstigt för det var ju massa ljusa element på bild just då. Går jag in i menyn och ändrar bakgrundsbelysningen så hoppar ljusstyrkan upp igen men så fort man sätter igång att spela igen så går den ner igen.

Nu blev det mycket på en gång men du kanske har något bra tips på hur man kan göra en simpel kalibrering för att få så bra upplevelse som möjligt. Har inte tillgång till något kalibreringsvertyg och är föga intresserad av att införskaffa ett när man bara lär använda den en gång.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bakteria: Brukar vara funktionen som heter "Smart-LED" som håller belysning aktiv/reaktiv för att öka kontrastförhållandet. Nackdelen är den som du har märkt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag har stängt av det också men den ändrar ändå ljusstyrka hejvillt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@Laxpudding:
Vill passa på att tacka för dina råd. Igår införskaffade jag en KS7005. Ser väldigt bra ut, inte hunnit ställa in den så värst mycket än.
En sak som jag försökte få rätt på igår var att TV'n verkar ändra ljusstyrka på baserat på vad bilden visar.
Detta även fast jag har stängt av eco-sensorn, eco-läget, dynamisk kontrast och smart brightness.
Jag kör i game mode och sedan movie-preseten.

Det är extremt jobbigt särskilt när man kikar på dagen när det är ljusare. En mörk scen där endast ett fåtal detaljer är ljusa blir helt förstörd för att man inte kan se ett dugg.
Har försökt att läsa mig om det är någon inställning man kan göra men verkar som samsung tycker att man inte ska ha kontroll över det.
Det var också väldigt tydligt igår kväll när det var helt mörkt i rummet och jag spelade GTA-V. Det började bli kväll i spelet och man såg direkt hur ljusstyrkan gick ner. Detta tyckte jag var konstigt för det var ju massa ljusa element på bild just då. Går jag in i menyn och ändrar bakgrundsbelysningen så hoppar ljusstyrkan upp igen men så fort man sätter igång att spela igen så går den ner igen.

Nu blev det mycket på en gång men du kanske har något bra tips på hur man kan göra en simpel kalibrering för att få så bra upplevelse som möjligt. Har inte tillgång till något kalibreringsvertyg och är föga intresserad av att införskaffa ett när man bara lär använda den en gång.

Sitter själv på en samsung 7005 och med eco läge/sensor av/dynamisk kontrast av och smart led av så hade jag inget sådant problem. Dock kör jag smart led på hög nu och märker av minimalt av det du nämner om jag tittar i ett mörkt rum. Du har inget HDR+/HDR läge eller dylikt på? Jag kör film läget och med alla extra funktionerna av. Stängt av auto motion skräpet (det gav mig den mest hackiga upplevelse jag haft på en tv).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺