Permalänk
Medlem

Logitech G403 Wireless vs G602

Tjenare Clockers!

Har nyligen förstört min gamla Rival 300 efter lite late night fixande. Har länge velat skaffa en ny mus så det kanske var avsiktligt på ett undermedvetet plan.

Kör för det mesta på laptop och ogillar verkligen när sladdar sticker ut ur den så är därför sugen på att skaffa min första trådlösa mus. Fick upp ögonen för Logitech MX Master för ett tag sedan men specsen verkade inte tala för ens mitt semi-casual spelande av CS:GO och Overwatch. Istället fann jag Logitechs G603 som verkade vara precis det jag letade efter (speciellt i prisklassen). Har även hittat den dyrare G403an som verkar ha modernare tech. Har mycket svårt att välja och ber därför om hjälp att ta ett beslut här.

Som sagt, jag spelar mest casual och har inga förhoppningar på att livnära mig på CS eller Overwatch :). Använder datorn mest för arbete, skola och surf.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en G602 som jag gillar skarpt. När jag köpte den vägde jag mellan den och G900. Frågan var ifall jag kunde tänka mig en i princip obefintlig batteritid på 32h i utbyte mot en snabbare mus. Valet föll på G602'an på grund av att den i grunden uppfyllde kraven, men hade överlägset bättre batteritid samt att man kan växla mellan prestandaläge och energisparläge. G900'an kändes som att jag skulle ha kabeln inkopplad mest hela tiden och då kunde jag ju lika gärna köpt en trådad mus.

Kan säga att jag främst var ute efter en mus med många knappar, så jag hade inte övervägt G403'an.

Både G403 och G900 är ju bättre spelmöss i det avseendet att de är snabbare osv. Men om man tittar tillbaka några generationer möss så står ju även G602'an bra. Utvecklingen av trådlösa spelmöss har kommit långt under de senaste åren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ska du spela FPS spel så ska du köpa en G403 eller G900 om du vill ha en trådlös mus.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Läste precis om G602ans låga malfunction rate/speed vilket gjorde mig orolig. Speciellt då jag oftast spelar på låg sensitivity. Mellan 403 och G900 verkar helt klart G900 passa mig bättre. Bara priset som svider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Frågan var ifall jag kunde tänka mig en i princip obefintlig batteritid på 32h i utbyte mot en snabbare mus. G900'an kändes som att jag skulle ha kabeln inkopplad mest hela tiden och då kunde jag ju lika gärna köpt en trådad mus.

Hur kan man tycka att 32h är obefintlig batteritid? Hur länge spelar du i sträck? Att behöva ladda musen varje/varannan/var tredje dag kan väl inte vara något problem?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

Tack så mycket för svaren! Läste precis om G602ans låga malfunction rate/speed vilket gjorde mig orolig. Speciellt då jag oftast spelar på låg sensitivity. Mellan 403 och G900 verkar helt klart G900 passa mig bättre. Bara priset som svider...

Får jag fråga varför du tycker G900 passar dig bättre?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Maxy:

Tack så mycket för svaren! Läste precis om G602ans låga malfunction rate/speed vilket gjorde mig orolig. Speciellt då jag oftast spelar på låg sensitivity. Mellan 403 och G900 verkar helt klart G900 passa mig bättre. Bara priset som svider...

G900 har varit på rea från 990 kr vid flera tillfällen och 403 var nedsatt till 890 för någon dag sedan på Webhallen, verkar dock som om du inte har tid att vänta på nästa rea 😒

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Får jag fråga varför du tycker G900 passar dig bättre?

Bra fråga, nog mest att jag föredrar formen på musen. Tror att en längre mus passar min hand bättre. Men helt ärligt får jag såklart gå till media markt eller dylikt för att testa båda.

Skrivet av almness:

G900 har varit på rea från 990 kr vid flera tillfällen och 403 var nedsatt till 890 för någon dag sedan på Webhallen, verkar dock som om du inte har tid att vänta på nästa rea 😒

Skickades från m.sweclockers.com

Japp följer Prisjakt hårt på båda två. Nja, har ändå en gammal Microsoft-mus som kan hålla mig till nästa rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

Bra fråga, nog mest att jag föredrar formen på musen. Tror att en längre mus passar min hand bättre. Men helt ärligt får jag såklart gå till media markt eller dylikt för att testa båda.

Om det är till någon hjälp så slog jag till blint på g403 wireless när den var på rea häromdagen och är helnöjd. Sensorn är utmärkt (samma i g900), känner inte av någon acceleration eller latens alls (eller andra konstigheter). Knapparna och scrollen är väldigt bra också, enda klagomålet är att "scroll-knappen" är väldigt hård, vilket praktiskt taget gör den omöjligt att använda :/ Bra (låg) vikt för att våra trådlös också, sen går det att lägga till 10g om man nu vill att musen ska vara tyngre.

Jag diggade formen mycket också, fast det är väldigt såklart väldigt subjektivt. Låter som en bra ide att testa båda, tror du kommer bli nöjd vilken du än väljer

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Om det är till någon hjälp så slog jag till blint på g403 wireless när den var på rea häromdagen och är helnöjd. Sensorn är utmärkt (samma i g900), känner inte av någon acceleration eller latens alls (eller andra konstigheter). Knapparna och scrollen är väldigt bra också, enda klagomålet är att "scroll-knappen" är väldigt hård, vilket praktiskt taget gör den omöjligt att använda :/ Bra (låg) vikt för att våra trådlös också, sen går det att lägga till 10g om man nu vill att musen ska vara tyngre.

Jag diggade formen mycket också, fast det är väldigt såklart väldigt subjektivt. Låter som en bra ide att testa båda, tror du kommer bli nöjd vilken du än väljer

All info och intryck av mössen hjälper så tack! Har under dagen börjat luta mer och mer åt 403an. Det är förstås sensorn som är den viktigaste aspekten i valet. Just nu verkar ju dock priset tala för 403an och jag gillar även att den har en lite mer stilren look än 900. Är lite orolig att mina fingrar ska nå över mouse 1 & 2 bara. Får väl se när jag har den i handen. Vilken musmatta använder du med den?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

All info och intryck av mössen hjälper så tack! Har under dagen börjat luta mer och mer åt 403an. Det är förstås sensorn som är den viktigaste aspekten i valet. Just nu verkar ju dock priset tala för 403an och jag gillar även att den har en lite mer stilren look än 900. Är lite orolig att mina fingrar ska nå över mouse 1 & 2 bara. Får väl se när jag har den i handen. Vilken musmatta använder du med den?

Utseendet talar definitivt för g403 iaf

Angående storleken: Dessa siffror är från rocketjumpninja (en snubbe som spelat quake i 20 år och recenserat 50+ möss) och här är handstorleken han rekommenderar för olika grepp http://www.rocketjumpninja.com/logitech-g403-review/

Skrivet av rocketjumpninja:

Hand Size Guide
These are not exact measurements, only use them as a rough guide:
Palm 16.5-20cm / 6.5-7.9″
Claw 17-20.5cm / 6.7-8.1″
Fingertip 18-22cm / 7.1-8.7″

Kanske hjälper något

Jag använder den med en "ZOWIE G-SR". Jämförde den med en QCK heavy och och en QPAD UC och det är mer kontroll/friktion på den jämfört med de två iaf.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Klockrent, tack!

@RaxXeZ: Riktigt bra reviews och info, tackar för den!