CPU-kylaren får ej plats i chassit, går det att lösa på något sätt? (Diffar bara 1mm)

Permalänk

CPU-kylaren får ej plats i chassit, går det att lösa på något sätt? (Diffar bara 1mm)

Tjenna helt ny här, har ett mindre problem med delarna jag beställt.. 1mm exakt. chassit blev ett "Phanteks Eclipse P400S." med cpu clearance på 162mm.. jag vart dock kär i utseendet på dark rock 3 pro och beställde hem en sådan utan att kolla på hur hög den är(163mm).

hur mycket vaselin kommer jag att behöva för att kunna stänga glaspanelen, eller finns det nån bättre lösning? packning kanske?

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

pressar du på sidan så kommer den bukta ut.
Det mesta går med massa våld, men snyggt blir det inte... Dessutom kommer påsmetad vaselin se förjävligt ut på glaset.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Välkommen till forumet!

Först och främst, glaspanelen finns där för att det ska vara snyggt antar jag, så då kan man ju börja med att fråga sig hur snyggt det blir med en inklämd kylare som trycker mot glaset så det buktar ut. Själv skulle jag sett det som en utmärkt anledning att delidda processorn och kunna slipa ner kylarfästena några millimeter, så får du både lägre temperaturer och lägre kylare i samma fix Men det är jag det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stor risk att du knäcker cpun. Kylaren blir en hävarm som trycker mot cpu. Ny kylare eller låda tror jag det är som gäller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

problemet är att våld är jag osäker på hjälper då det är tempererat glas! dock ser det ut som jag nog kan använda mig utav o-ringar mellan chassi och glaspanel, någon som har erfarenhet utav eclipse p400s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob af fiskarbyn:

problemet är att våld är jag osäker på hjälper då det är tempererat glas! dock ser det ut som jag nog kan använda mig utav o-ringar mellan chassi och glaspanel, någon som har erfarenhet utav eclipse p400s?

Din lösning på att det är för trångt mellan glas och kylare är alltså att lägga mer saker mellan de två?

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Din lösning på att det är för trångt mellan glas och kylare är alltså att lägga mer saker mellan de två?

Ja det låter kanske lite dumt att göra en glipa mellan glas och chassi, kommer till insikt att jag nog kommer få skicka tillbaka kylet och byta ut det till något annat istället när det väl kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Din lösning på att det är för trångt mellan glas och kylare är alltså att lägga mer saker mellan de två?

Mellan chassi och glaspanel. Läs igen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Med lite tur har de tagit i och clearance på chassit är 163 och kylaren bara 161 hög

Permalänk

Jag skulle chansa på att utöka avståndet mellan Chassi och glas om du nu måste behålla kylaren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Hej,
Det fungerar fint och du behöver ej använda vaselin
Här är en annan som har monterat in en på youtube. Dock en Phanteks Eclipse P400, men det är samma mått på clerance.
https://www.youtube.com/watch?v=YXwfhh7QdJo

Permalänk

@omega: tyvärr är dark rock 3 pro nån mm högre av nån dum jävla anledning gentemot dark rock 3 som fransmannen använder i videon.

Permalänk

Får nog förtydliga, nej självfallet kommer inte vaselin att användas, det är snarare ett uttryck man använder när man ska försöka få in nått i något som egentligen inte passar. ta det inte för seriöst!

Höll på att referera till 1177s vårdguide om autism men hoppar nog det första tråden jag skapar på forumet.

Tack till alla svar. får vänta och se hur glas panelen monteras men blir nog att skicka tillbaka kylet skulle jag tro. Att börja skapa en glipa i ett ljuddämpat chassi känns väldigt paradoxalt.. även för mig!

Permalänk
Medlem

Har du testat eller bara läst specarna? Brukar skilja en del mot vad som uppges på pappret och verkliga livet. Kineserna har ofta inte superprecision när de bygger chassin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har du testat eller bara läst specarna? Brukar skilja en del mot vad som uppges på pappret och verkliga livet. Kineserna har ofta inte superprecision när de bygger chassin.

Läst specs på inet, grejerna är förhoppningsvis hos mig imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@rob af fiskarbyn *Rubrik förtydligad, tråd rensad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Dessutom slipper man urspårning och icke-konstruktiva inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Går det inte att slipa ner heatpipsen på toppen en bit?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av rob af fiskarbyn:

kär i utseendet på dark rock 3 pro

Skrivet av rob af fiskarbyn:

@omega: tyvärr är dark rock 3 pro nån mm högre av nån dum jävla anledning gentemot dark rock 3 som fransmannen använder i videon.

Be Quiet! Dark Rock Pro 3 har väldigt liknande design Be Quiet! Dark Rock 3.
Om din återförsäljare har fri retur är det bara att byta ner sig.

Skrivet av Bascule666:

Har du testat eller bara läst specarna? Brukar skilja en del mot vad som uppges på pappret och verkliga livet. Kineserna har ofta inte superprecision när de bygger chassin.

På mitt Lian Li PC-Q10 skiljer det centimeter mellan vad som är angivet och vad som faktiskt får plats.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Hej alla! 1000 tack för alla svar!

fått hem delarna och som någon nämnde innan så stämmer inte specsen riktigt på chassit så delarna gick att installera utan några större problem i chassit!

Phanteks Eclipse P400S tempered glass går utan problem att få in en dark rock 3 pro i
fast specs säger annat!