"Could not open /sys/devices/virtual/backlight"

Permalänk

"Could not open /sys/devices/virtual/backlight"

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig?

Min son fick en helt ny Asus surfplatta för ett bra tag sedan. När vi väl hade satt igång den åt honom gick han in och lade in ett lösenord... Syskonen fick ju så klart inte komma åt något på denna värdefulla pryl... Det var bara det att nästa gång han skulle låsa upp den så kom han inte ihåg vad han skrivit och jag hade inte hunnit få reda på vad han knappat in... Så, nu står vi med en helt ny, men låst platta... Högst irriterande!

När jag går in i själva systemet på plattan för att återställa hela rubbet vill det inte fungera. På alla andra plattor vi haft i familjen har det alltid gått att använda som nödlösning, när inget mer fungerar. Att gå in i systemet och återställa allt genom att hålla in de knappar som gäller för just den modellen.

När jag gör detta med Asus-plattan så händer ingenting... I slutändan av alla felmeddelanden som dyker upp, tillsammans med den stackars utslagna Androidgubben som ligger på rygg med varningstriangeln på magen, är bara "Could not open /sys/devices/virtual/backlight". Dessförinnan står det E:Installer device ignored samt E: no valid installer medium found.

Jag fattar inte... Vad är fel? Går det att komma in i systemet eller är det helt kört? Minns att jag googlade på denna felkod men blev inte mycket klokare. Snälla, någon som vet!?

Tack, tack, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Plattan är "brickad". Ladda ner senaste firmware till ASUS plattan och flasha firmware via fastboot eller ASUS flash program. Vilket nu ASUS kör med. Googla om fastboot eller typ flash asus tablet.
Har aldrig haft ASUS surfplatta, så kan inte hjälpa dig med det, men finns säkert guider om det på nätet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Plattan är "brickad". Ladda ner senaste firmware till ASUS plattan och flasha firmware via fastboot eller ASUS flash program. Vilket nu ASUS kör med. Googla om fastboot eller typ flash asus tablet.
Har aldrig haft ASUS surfplatta, så kan inte hjälpa dig med det, men finns säkert guider om det på nätet.

Tack för ditt svar! Ska försöka googla på det du pratar om. Har aldrig hört uttrycket "brickad" förr så känner mig lite ställd. Vad menas med "flasha firmware"??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@XPerion:

Googlade på asus sida och försökte hitta rätt firmware att ladda ner. Hittar bara en aktuell nedladdning till denna platta - Kernel code. Är det denna nedladdning jag kan använda mig av och köra via SD-kort?

Jag sökte på denna sida:
https://www.asus.com/supportonly/ASUS%20MeMO%20Pad%207%20(ME1...

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivemiracles:

@XPerion:

Googlade på asus sida och försökte hitta rätt firmware att ladda ner. Hittar bara en aktuell nedladdning till denna platta - Kernel code. Är det denna nedladdning jag kan använda mig av och köra via SD-kort?

Jag sökte på denna sida:
https://www.asus.com/supportonly/ASUS%20MeMO%20Pad%207%20(ME1...

Tack för hjälp!

Nej, stock firmware: https://forum.xda-developers.com/memo-pad-7/general/me176c-x-...

Hur går tillväga. https://forum.xda-developers.com/memo-pad-7/help/unbrick-memo...

Kort:
1. Ladda ner stock firmware
2. Överför till plattan eller SD-kort
3. Välj update och välj stock rom filen.

Möjligen behöver du zappa upp filen först innan Överför.

VIKTIGT!
Se till ladda ner rätt stock firmware till plattan. Ser att det finns olika versioner på Memopad 7.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Nej, stock firmware: https://forum.xda-developers.com/memo-pad-7/general/me176c-x-...

Hur går tillväga. https://forum.xda-developers.com/memo-pad-7/help/unbrick-memo...

Kort:
1. Ladda ner stock firmware
2. Överför till plattan eller SD-kort
3. Välj update och välj stock rom filen.

Möjligen behöver du zappa upp filen först innan Överför.

VIKTIGT!
Se till ladda ner rätt stock firmware till plattan. Ser att det finns olika versioner på Memopad 7.

@XPerion

Hmmm, undrar hur jag ska veta vilken som är den rätta? Lägger man det som en zipfil direkt på sdkortet eller uppackad? Tack för ditt tålamod med min okunskap!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivemiracles:

@XPerion

Hmmm, undrar hur jag ska veta vilken som är den rätta? Lägger man det som en zipfil direkt på sdkortet eller uppackad? Tack för ditt tålamod med min okunskap!

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom plattan är brickad och svårt att veta. Du får titta på kartongen, kvitto. Eller boota upp i recovery mode och ta bild på det och klistra in sen här.

Finns olika:
ASUS MeMO Pad 7 ME176C
Asus Memo Pad ME172V
Asus Memo Pad 7 ME572CL

Eftersom du inte kan boota up plattan, är det att lägga det på SD kort. Om det är en zip fil under efter man zippat en gång, då ska man zippa upp det. Om efter man zippat och det är många filer under zip filen, då ska man inte zippa upp filen.
Ändra zip filen till. update.zip innan lägger det på sd kortet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion:

Det som står på kartongen är ME176CX. Är det då detta jag ska gå efter?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivemiracles:

@XPerion:

Det som står på kartongen är ME176CX. Är det då detta jag ska gå efter?

Ja, ladda ner rätt firmware. Om du hade KitKat innan så ska du ladda ner: Version WW_12.10.1.36_KK (KK står för Kitkat)
Om du hade 5.0 Lollipop, ladda ner Version WW_12.10.1.36.
Filerna skall inte zippas upp, utan bara lägg över till sd kortet och boota upp plattan i recovery. Välj update from SD card.

https://www.asus.com/support/Download/28/6/0/23/3HzHuNmdcAgeMhJ1/32/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion:

Nu har jag följt alla dina instruktioner till punkt och pricka men inget hjälper tyvärr. Känns som om det är helt kört... Vet inte om det finns fler alternativ... "No valid installer medium found" verkar vara denna plattas motto... Jag har även provat att hämta hem recovery backup för att köra recovery från sd-kort men samma sak där... Får inte plattan att hitta sd-kortet ens... Hamnar bara på exakt samma bild som på länkarna...

Tack ändå för ditt tålamod och dina tips! Jag får försöka fortsätta leta.

TACK!

Permalänk

JAG KLARADE DET!!!!! Vet inte hur jag gjorde men jag låste upp den!!! TACK @XPerion!!!!!! Gissa om jag kommer ha en glad son här hemma i morgon!!!!! TACK!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivemiracles:

JAG KLARADE DET!!!!! Vet inte hur jag gjorde men jag låste upp den!!! TACK @XPerion!!!!!! Gissa om jag kommer ha en glad son här hemma i morgon!!!!! TACK!!!!!!!!!

Grattis! Hur menar du att du klarar det? Genom att lyckas flasha om med nedladdade firmwaren eller hard reset på plattan i recovery?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|