Hur rensar / formaterar jag hårddisken?

Permalänk
Inaktiv

Hur rensar / formaterar jag hårddisken?

Skall sälja min dator imorgon, och behöver därför rensa hårddisken.
Har bara en partition på den med Linux Mint.
Jag behöver rensa den, så att mitt inloggningskonto försvinner.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Om du vill vara säker på att den nya ägaren av hårddisken inte kan återställa någon data så bör du använda något program som tex KillDisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Om du vill vara säker på att den nya ägaren av hårddisken inte kan återställa någon data så bör du använda något program som tex KillDisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

ok, misstänker att det räcker att formatera den vanligt.

Finns det något inbyggt program som klarar detta?

Hur gör jag isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, misstänker att det räcker att formatera den vanligt.

Finns det något inbyggt program som klarar detta?

Hur gör jag isåfall?

Gparted kan formatera diskar och brukar finnas förinstallerat på de flesta linux-distros

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en dator som kör Windows kan du (Eller om du har du någon windows installationsskiva) göra ett USB-minne kan du dra ner Windows 10's installationsfil och göra USB:n bootbar. Boota med USB:n och sedan välja att formatera disken, sedan är du färdig och kan bara stänga av datorn.

Här är länken till W10 media creation tool.

Eller så bootar du från ett USB-minne och formaterar disken:
http://www.wikihow.com/Format-a-Hard-Drive#For_Linux_or_BSD_s...

Kan även ladda ner unraid (det körs på USB) och sedan formatera disken.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Gparted kan formatera diskar och brukar finnas förinstallerat på de flesta linux-distros

ok, hur kör jag i terminalen?

vilket kommando formaterar hårddisken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Gparted kan formatera diskar och brukar finnas förinstallerat på de flesta linux-distros

Ok, hade det på mitt Linux Mint

Var klickar man för att formatera hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, hade det på mitt Linux Mint

Var klickar man för att formatera hårddisken?

Tror inte du kan formatera disken du bootar ifrån. Kör en live USB istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det är som Lembritt skriver, men du kan boota Linux Mint Live med DVD skiva eller USB minne och ta bort (Delete) alla partitioner på hårddisken med hjälp av GParted https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö med "tester" där man köpt beggade datorer och sedan försökt att komma åt filerna som låg där.
Förvånande många diskar gick lätt att utvinna info ifrån.
Om du vill vara säkrare? Ladda ner ett krypterings program typ Vera-crypt. Kryptera disken.
Sen kan du trygt sälja datorn. Nya ägaren har nu en disk med vad som ser ut att vara random ettor och nollor. Vad nya ägaren anbelangar är disken mao ren (utan din krypto nyckel).
Kör bara en fullständig kryptering av disken innan du säljer den.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Tror inte du kan formatera disken du bootar ifrån. Kör en live USB istället.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, kan jag formatera från installationsskivan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Det är som Lembritt skriver, men du kan boota Linux Mint Live med DVD skiva eller USB minne och ta bort (Delete) alla partitioner på hårddisken med hjälp av GParted https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo

ok, har kvar installationsskivan med Linux Mint.

Kan jag formatera disken utan att behöva installera Mint igen?

Skall jag köra GParted direkt från installationsskivan vid boot?

Permalänk
Medlem

Använd DBAN för att rensa disken sen sälj. En nackdel med DBAN är att det tar cirka 40 min/100gb så ifall du har stor hårddisk kan detta ta lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, har kvar installationsskivan med Linux Mint.

Kan jag formatera disken utan att behöva installera Mint igen?

Skall jag köra GParted direkt från installationsskivan vid boot?

Ja boota Linux Mint skivan och kör den utan att installera något på hårddisken, detta kallas Linux Live CD men man kan även använda en DVD skiva eller ett USB minne.

Jag har bara kört Ubuntu som Live CD men det bör fungera lika bra med Linux Mint.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

sk. formatering raderar inte bort gammal användar-data - det är bara att prova med någon diskräddningsprogram som är tänkt att rädda trasiga filsystem så kommer man hitta förvånansvärt mycket även om disken är nyformaterad och ny OS är installerad.

Att köra Veracrypt och formatera hela disken som en krypterad volym är faktisk väldigt bra sätt att sudda ur alla spår av tidigare aktiviteter - den skriver också så fort som disken kan lagra data, men var beredd att det kan ta åtskilliga timmar när diskar är över 500 GB och större.

Det finns inget sätt att snabbradera om man skall ta bort alla spår - varenda sektor måste skrivas över och går en 'radering' på bara sekunder till några minuters tid så har man inte raderat något märkbart på disken.

På SSD-diskar har man på många modeller 'security erase' som kan gå ganska fort - men där byter man krypteringskod på krypteringen som används på disken och det är upp till förtroendet av tillverkarna om man riktigt litar på det....

Att bara köra 1 varv med tex verakrypt på en SSD tar inte bort allt - det finns alltid 5-15% osynlig Nand-flash som man inte kommer åt på normala vägar, vi pratar alltså om cellerna som skall förberedas för radering och sedan skrivning när nya skrivorder kommer till disken.

Kör man andra varv med tex. veracrypt så bör även den delen skrivas över men det är ingen garanti att man fått med varenda block ändå.

Med andra ord köra veracrypt två gånger på SSD och sedan köra 'security erase' minst två gånger'[1] så bör man ha gjort det väldigt besvärligt att hämta tillbaka gamma data.

[1]
Externa 2.5" diskar som WD-passport Ultra mfl. med inbyggd kryptering (vare sig man ville eller inte) så sparade man nyckeln av den föregående volymkrypteringen på en sektor så att man kunde öppna upp arkivet i efterhand trots 'security erase' - det fanns många fler andra svagheter införda (som dålig och förutsägbar slumptalsgenerator, samma salt vid nyckelgenerering av volymkrypteringen mm.), troligen var beställda av olika nationers underrättelstjänster men som kamouflerade till ganska blatanta buggar i firmware - vilket är fortfarande tillverkarnas ståndpunkt till det hela när detta belystes av säkerhetsforskare....

Med andra ord lita aldrig på att tillverkarna gör sitt jobb när det gäller säkerhetsdetaljer och kryptering som görs åt dig - Tillverkarna kan vara pressade till att öppna upp sprickor i säkerheten av ländernas säkerhetsstjänster för att över huvudtaget få verka som företag i landet, men kan aldrig någonsin erkänna det...

Permalänk
Medlem

Boota med live cd och kör kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev /sda bs=1M

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzeww:

Använd DBAN för att rensa disken sen sälj. En nackdel med DBAN är att det tar cirka 40 min/100gb så ifall du har stor hårddisk kan detta ta lång tid.

ok, det funkar lika bra med Gparted?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Ja boota Linux Mint skivan och kör den utan att installera något på hårddisken, detta kallas Linux Live CD men man kan även använda en DVD skiva eller ett USB minne.

Jag har bara kört Ubuntu som Live CD men det bör fungera lika bra med Linux Mint.

ok, har Gparted installerat redan på mitt nuvarande system.

inte så svårt att radera disken med det programmet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, har Gparted installerat redan på mitt nuvarande system.

inte så svårt att radera disken med det programmet eller?

Nej det är inte svårt att ta bort (Delete) alla partitioner på hårddisken och fomatera med GParted, men du måste boota Linux skivan och som många andra redan har skrivit så är det mycket enkelt att hitta och återställa gammal data om man bara tar bort partitionerna eller formaterar hårddisken med GParted.

Edit: Jag är inte någon van Linux användare men om vi litar på @fagerja bör hans förslag både radera och skriva över all data på hårddisken https://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1029849.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Nej det är inte svårt att ta bort (Delete) alla partitioner på hårddisken och fomatera med GParted, men du måste boota Linux skivan och som många andra redan har skrivit så är det mycket enkelt att hitta och återställa gammal data om man bara tar bort partitionerna eller formaterar hårddisken med GParted.

Edit: Jag är inte någon van Linux användare men om vi litar på @fagerja bör hans förslag både radera och skriva över all data på hårddisken https://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1029849.html

Ok, men måste jag boota från skivan om jag redan har Gparted installerat i datorn?

Räcker det att göra som beskrivs i denna videon:

Gparted

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Om du har tillgång till en dator som kör Windows kan du (Eller om du har du någon windows installationsskiva) göra ett USB-minne kan du dra ner Windows 10's installationsfil och göra USB:n bootbar. Boota med USB:n och sedan välja att formatera disken, sedan är du färdig och kan bara stänga av datorn.

Här är länken till W10 media creation tool.

Eller så bootar du från ett USB-minne och formaterar disken:
http://www.wikihow.com/Format-a-Hard-Drive#For_Linux_or_BSD_s...

Kan även ladda ner unraid (det körs på USB) och sedan formatera disken.

Om jag förstår rätt så kan jag inte rekommendera detta.

Jag råkade en dag, på detta sättet ta bort min D: partition. Lyckades få tillbaka all data från disken med hjälp av recovery program.

Man måste skriva random data på alla sektorer på disken för att skriva över gammal data som man vill inte ska kunna läsas om. Men du har fått en hel del bra tips på hur du skall gå tillväga.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, men måste jag boota från skivan om jag redan har Gparted installerat i datorn?

Räcker det att göra som beskrivs i denna videon:

Gparted

Du kan inte ta bort eller formatera allt som finns på hårddisken om du kör GParted i Linux Mint som finns på hårddisken så du måste boota Linux Mint Live skivan och köra även Gparted som Linux Live för att kunna radera allt.

Videon som du länkade vsade bara en partition på hårddisken men din har flera och du vill ta bort alla partitioner, här ser du hur man tar bort en partition https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo när du har tagit bort alla partitioner och hela hårddisken är unalocated så kan du formatera hela hårddisken med valfri filsystem

Edit: Och som jag skrev tidigare så är det mycket lätt att återställa gammal data om du använder GParted så jag tycker att det inte är något bra förslag att använda GParted.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Du kan inte ta bort eller formatera allt som finns på hårddisken om du kör GParted i Linux Mint som finns på hårddisken så du måste boota Linux Mint Live skivan och köra även Gparted som Linux Live för att kunna radera allt.

Videon som du länkade vsade bara en partition på hårddisken men din har flera och du vill ta bort alla partitioner, här ser du hur man tar bort en partition https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo när du har tagit bort alla partitioner och hela hårddisken är unalocated så kan du formatera hela hårddisken med valfri filsystem

ok, vilket alternativ väljer jag när jag bootar från skivan?

Hur går jag till väga rent praktiskt för att formatera disken rent praktisk med Mint skivan vid boot?

min dator ju bara en partition, valde att inte dela upp den vid installationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, vilket alternativ väljer jag när jag bootar från skivan?

Hur går jag till väga rent praktiskt för att formatera disken rent praktisk med Mint skivan vid boot?

min dator ju bara en partition, valde att inte dela upp den vid installationen

Nu är det några år sedan jag använde Linux men när jag bootade skivan så kom det upp olika alternativ och ett var att Testa eller Pröva Ubuntu utan att installera eller ändra något på datorn, om nu GParted redan finns i Mint Live CD så är det bara att köra ingång programmet och ta bort eller formatera hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Nu är det några år sedan jag använde Linux men när jag bootade skivan så kom det upp olika alternativ och ett var att Testa eller Pröva Ubuntu utan att installera eller ändra något på datorn, om nu GParted redan finns i Mint Live CD så är det bara att köra ingång programmet och ta bort eller formatera hårddisken.

ok, men finns gparted installerat om man bara prövar Mint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Om jag förstår rätt så kan jag inte rekommendera detta.

Jag råkade en dag, på detta sättet ta bort min D: partition. Lyckades få tillbaka all data från disken med hjälp av recovery program.

Man måste skriva random data på alla sektorer på disken för att skriva över gammal data som man vill inte ska kunna läsas om. Men du har fått en hel del bra tips på hur du skall gå tillväga.

Jag håller helt med dig, men om du läser första svaret TS fick så var det att använda KillDisk som helt enkelt ser till så att man inte kan få fram datan igen genom något recovery program. Men TS tyckte att det räcker med vanlig formatering, därav min rekommendation.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, men finns gparted installerat om man bara prövar Mint?

Jag vet ej om GParted finns i Live CDn men det ser du när du bootar skivan.

Jag använde Live CD på USB minne och då kunde man installera med sudo som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

kort kan man väl säga att ett formatering är att man tar bort vägskyltarna som säger vad en gata heter, men med en GPS hittar man rätt gata ändå.
lätt förklaring - skyltarna är partionerna på datorn och GPSen är recovery-programmet.

man måste skriva över all data på disken, och detta gör att man inte kan återskapa den.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Jag vet ej om GParted finns i Live CDn men det ser du när du bootar skivan.

Jag använde Live CD på USB minne och då kunde man installera med sudo som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=5aGYqDpwSVo

ok , men jag vill inte installera något, bara ta bort min nuvarande installation ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok , men jag vill inte installera något, bara ta bort min nuvarande installation ok?

Ja jag förstår det men jag tycker att du kan testa lite själv, om du bara har en hårddisk inkopplad i datorn så gör det ingenting om du råkar göra några misstag.

Visa signatur

janee