Permalänk
Medlem

USB-kort med UHCI?

Hej,

jag försöker få min MadCatz arcade figtstick (PS3) att fungera till min PC. Enligt experter på diverse forum så ska det fungera att koppla den till PC om man har en USB-kontroller som stöder UHCI. En länk till fungerande sådant är denna https://www.amazon.com/gp/product/B000JFJZGG/ref=ox_sc_sfl_ti...

Nu blev jag snål och tyckte det var tråkigt att betala mer i frakt än vad kortet kostar, så jag kastade mig ut på prisjakt för att hitta något här i sverige, men prisjakt var inte min vän när jag försökte hitta något likvärdigt.

Så är det någon som har koll och vet något bra (billigt) kort för det här?

tack på förhand

Permalänk

EHCI (USB 2.x) är bakåtkompatibelt med UHCI (USB 1.x)

xHCI (USB 3.x) ska vara bakåtkompatibelt med bägge ovanstående dvs borde att bara plugga in den i en 2.0 eller 3.0 port på moderkortet fungera lika bra.

tror det snarare handlar om att du behöver en passande drivrutin.

har t.ex själv logitech ratt och pedaler till min ps2 som även fungerar på min pc dock måste man manuellt tvinga in drivaren för pc versionen av ratten till den för den hittas inte automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Jag har de senaste drivrutinerna installerade. Tydligen är det något extra med 1:a och 2:a generationens fightsticks till PS3 att de behöver "naitive" UHCI. Så därför jag har lite problem att hitta något här i Sverige =/

Permalänk
Skrivet av burkabu:

@Rouge of Darkness:
Jag har de senaste drivrutinerna installerade. Tydligen är det något extra med 1:a och 2:a generationens fightsticks till PS3 att de behöver "naitive" UHCI. Så därför jag har lite problem att hitta något här i Sverige =/

du kan kolla i bios om du kan ställa ner USBportar till en lägre version brukar gå att välja där vad 2.0 portarna ska köras i (full speed/High speed) där det ena ska ha ett bättre stöd för usb 1.x (UHCI) mins inte vilket av alternativen men ska stå i beskrivningen för inställningen

har för mig att hastigheten på porten typ cappas till 12Mbit istället för 480Mbit som usb 2 ska klara.

att det kan vara svårt att hitta usbkort med native usb 1.0 eller 1.1 (UHCI) är för att den ersattes med usb 2.0 för mer än 15 år sedan om inte närmre 20 så dom är ganska rare nu och troligen legat som hyllvärmare ett bra tag om du hittar dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag ska kicka på det, tackar