Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

DAC/AMP 0,5-2k

Hej Sweclockers!
Nu har det blivit tid för min första tråd.

Jag funderar på att köpa en DAC/AMP till mina hörlurar för ett till två tusen kronor.

Ett krav är att den är USB ansluten. Har Mini-ITX så har inga PCI platser lediga.
Jag skulle uppskatta om ljudkortet har en 3,5mm mic ingång då jag använder en Antlion Audio ModMic 4.0 och jag skulle ha problem att dra deras kabel till datorlådan.
SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1 verkar ha detta.
Volymknapp är inget jag behöver.

Använder i dagsläget Sennheiser HD 558 med en impedans på 50 Ω (och en känslighet på 112 dB/mW, om det nu spelar någon roll???) Driver de från mitt SupremeFX 2015 (är det möjligen ett Realtek ALC1150?)

Tror jag skall köpa Philips Fidelio X2 nästa gång dem kommer på rea igen. (Har ingen brådska så jag kan vänta på Black Friday, Cyber Monday och mellandagsrean. Under någon av dem, eller tidigare, bör de komma på rea.)
Philips Fidelio X2 har en impedans på 30 Ω (en känslighet på 100 dB/mW och en effekttålighet på 500 mW om det nu spelar någon roll???)

Har inget behov av en DAC/AMP med mina Sennheiser HD 558 TROR JAG baserat på tex. ↓ då jag inte hör några störningar, har tillräcklig volym och bra bas som det är.

...men har hört att Philips Fidelio X2 verkligen skall dra nytta av DAC/AMP så tror det kanske kan vara värt att köpa. Har dock inte haft möjlighet att prova de med DAC/AMP.

Jag tänkte ha DAC/AMP:en till musiklysning i Spotify Premium, datorspelande i fps spel (BF1, R6S m.m), äventyrsspel och racingspel och till långfilmer, serier och YouTube videos.
Jag lyssnar ofta på ganska så svagt ljud på låg volym (har aldrig gått över 20% med min setup och ligger oftast kring 8-12%)
Hade varit trevligt om den passsar bra både till mina Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2.

Virtuellt surroundljud är inget som jag riktigt har fallit för då jag endast har testat det i vanliga 5.1 & 7.1 gamingheadset i spel och med YT videos med mina hörlurar och inte varit allt för imponerad. Dock aldrig med ett riktigt dedikerat separat 7.1 ljudkort och riktiga hörlurar i spel tyvärr. Det kanske gör surroundljudet mycket bättre!
Videos som dessa.

Om ni dock har ett bra argument varför jag bör satsa på virtuellt surroundljud kom gärna med det!
Logan säger i denna videon att han inte hör någon fördel med 7.1, tankar?
https://youtu.be/d1rXcJuEsy0?t=818
Det skadar självklart aldrig om ljudkortet har surround ifall det går att stänga av.
Kan Sennheiser GSX 1000 vara värd att titta på, har hört att den skall ha bästa virtuella surrounljudet och man kanske börjar gilla det om man testar spela med det?

Förstår inte riktigt det här med impedans och vilken förstärkare som krävs, någon får gärna förklara det för mig. (50/8=6.25 endst ljudkort med lägre än 6.25?)

Verkar som en bra video men jag har aldrig riktigt förståt.

Också hur kommer det sig att det rekommenderas emot att använda en DAC/AMP inkopplad i en USB hubb, signalen till den är ju digital så det borde väl inte göra någon skillnad om den är direkt i datorn eller i en hub?

Sennheiser GSX 1000?

Xonar U7 MKII
ASUS Xonar U7 duger dess Cirrus Logic CS4398 @anon186252?

Creative SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1?
Creative SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO?
Creative Sound Blaster E5 duger dess Cirrus Logic CS4398?
Creative SOUND BLASTERX G5?
Creative SOUND BLASTER E3?
Creative SOUND BLASTER E1?
Creative SOUND BLASTERX G1?

Fiio E11K?
Fiio E10K?
Fiio Q1?
Fiio K1?

Audioengine D1?

Mayflower Electronics Objective 2 ODAC / Amplifier är tyvärr över budget.

Kanske @anon186252 & @heatm har några råd???

Mycket tacksam för alla eventuella svar och all eventuell hjälp.
Tack på förhand.

Hälsningar Eric

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem

Du får böja med att bestämma dig för vilka funktioner du behöver eftersom du inte har ingångar på en dac.
Odac+ O2 kostar €235 färdigmonterad och monterar du själv blir det ju billigare ca €160 , låt bli att köpa den i USA om du vill slippa importera och det extra jobb och kostnad det innebär att själv ta hand om moms och importdeklaration.
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tanken med att ha hubben extern är nog att så fort det digitala omvandlats till analoga signaler uppstår risken att den störs av andra komponenter.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hej Sweclockers!
Nu har det blivit tid för min första tråd.

Jag funderar på att köpa en DAC/AMP till mina hörlurar för ett till två tusen kronor.

Ett krav är att den är USB ansluten. Har Mini-ITX så har inga PCI platser lediga.
Jag skulle uppskatta om ljudkortet har en 3,5mm mic ingång då jag använder en Antlion Audio ModMic 4.0 och jag skulle ha problem att dra deras kabel till datorlådan.
SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1 verkar ha detta.
Volymknapp är inget jag behöver.

Använder i dagsläget Sennheiser HD 558 med en impedans på 50 Ω (och en känslighet på 112 dB/mW, om det nu spelar någon roll???) Driver de från mitt SupremeFX 2015 (är det möjligen ett Realtek ALC1150?)

Tror jag skall köpa Philips Fidelio X2 nästa gång dem kommer på rea igen. (Har ingen brådska så jag kan vänta på Black Friday, Cyber Monday och mellandagsrean. Under någon av dem, eller tidigare, bör de komma på rea.)
Philips Fidelio X2 har en impedans på 30 Ω (en känslighet på 100 dB/mW och en effekttålighet på 500 mW om det nu spelar någon roll???)

Har inget behov av en DAC/AMP med mina Sennheiser HD 558 TROR JAG baserat på tex. ↓ då jag inte hör några störningar, har tillräcklig volym och bra bas som det är.
https://www.youtube.com/watch?v=usLMRMkVgsI

...men har hört att Philips Fidelio X2 verkligen skall dra nytta av DAC/AMP så tror det kanske kan vara värt att köpa. Har dock inte haft möjlighet att prova de med DAC/AMP.

Jag tänkte ha DAC/AMP:en till musiklysning i Spotify Premium, datorspelande i fps spel (BF1, R6S m.m), äventyrsspel och racingspel och till långfilmer, serier och YouTube videos.
Jag lyssnar ofta på ganska så svagt ljud på låg volym (har aldrig gått över 20% med min setup och ligger oftast kring 8-12%)
Hade varit trevligt om den passsar bra både till mina Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2.

Virtuellt surroundljud är inget som jag riktigt har fallit för då jag endast har testat det i vanliga 5.1 & 7.1 gamingheadset i spel och med YT videos med mina hörlurar och inte varit allt för imponerad. Dock aldrig med ett riktigt dedikerat separat 7.1 ljudkort och riktiga hörlurar i spel tyvärr. Det kanske gör surroundljudet mycket bättre!
Videos som dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=7e_yVm-vcPM

https://www.youtube.com/watch?v=2BxO9cd-sYA

Om ni dock har ett bra argument varför jag bör satsa på virtuellt surroundljud kom gärna med det!
Logan säger i denna videon att han inte hör någon fördel med 7.1, tankar?
https://youtu.be/d1rXcJuEsy0?t=818
Det skadar självklart aldrig om ljudkortet har surround ifall det går att stänga av.
Kan Sennheiser GSX 1000 vara värd att titta på, har hört att den skall ha bästa virtuella surrounljudet och man kanske börjar gilla det om man testar spela med det?

Förstår inte riktigt det här med impedans och vilken förstärkare som krävs, någon får gärna förklara det för mig. (50/8=6.25 endst ljudkort med lägre än 6.25?)
https://www.youtube.com/watch?v=MDbh7yDVFL8

Verkar som en bra video men jag har aldrig riktigt förståt.

Också hur kommer det sig att det rekommenderas emot att använda en DAC/AMP inkopplad i en USB hubb, signalen till den är ju digital så det borde väl inte göra någon skillnad om den är direkt i datorn eller i en hub?

Sennheiser GSX 1000?
https://www.youtube.com/watch?v=MGX069Zo8kE

Xonar U7 MKII
ASUS Xonar U7 duger dess Cirrus Logic CS4398 @wille93?

Creative SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1?
Creative SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO?
Creative Sound Blaster E5 duger dess Cirrus Logic CS4398?
Creative SOUND BLASTERX G5?
Creative SOUND BLASTER E3?
Creative SOUND BLASTER E1?
Creative SOUND BLASTERX G1?

Fiio E11K?
Fiio E10K?
Fiio Q1?
Fiio K1?

Audioengine D1?
https://www.youtube.com/watch?v=T9QiXUagwUQ

Mayflower Electronics Objective 2 ODAC / Amplifier är tyvärr över budget.

Kanske @wille93 & @heatm har några råd???

Mycket tacksam för alla eventuella svar och all eventuell hjälp.
Tack på förhand.

Hälsningar Eric

Dold text

Välkommen till Sweclockers.
Glöm inte att ta en kik på våra forumregler om du inte redan gjort detta. Moderator OFF.

Har svårt att förstå varför du vill ha en hörlursingång på enheten. Notera att DAC - Digital-analog omvandlare. Inte tvärt om, en DAC har aldrig en mikrofoningång utan endast en utgång. Har en enhet både ingångar och utgångar är det inte en DAC längre utan ett ljudkort.

Det stämmer att SupremeFX är en glorifierad ALC1150 så DAC-delen är densamma, dock har du lite filter och en hörlursförstärkare i SupremeFX.

Vilken känslighet du har på lurarna spelar inte så stor roll i vilken AMP du väljer utan alla AMPs kommer klara lurarna som finns. Även SupremeFX klarar lurarna.

Den störta begränsningen du har är att du lyssnar på Spotify premium som är MP3 320kbit/s och Youtube som generellt är 192 kbit/s. Ingen av dessa ljudkällor är speciellt bra och en DAC gör nog ingen större skillnad i upplevelse. Inte för att det är klarar ljud utan kanske för att den ger karaktär som du kan märka eventuell skillnad.

All form av 7.1 och 5.1 i virtuellt format är i mitt tycke rent skräp. Undvik. Om du verkligen vill ha det så är det exakt samma algoritm som används, en form av FFT och efterbehandling. Detta går att göra i mjukvara i datorn och ger samma kvalité som ljudkortens inbyggda kretsar. Betala inte extra för det.

Anledningen till att man inte rekommenderas använda en DAC i en hubb har att med att riktigt högupplösta DAC:ar måste använda sig av asynkron-kommunikation över seriellbusen. Något som hubbar mycket sällan klarar av att tillhanda hålla (då den i princip är en tidsdividerande switch och delegerar mellan enheterna i tid och inte efter last). Min ODAC är asynkron och fungerar i Hubbar men lyssnar man riktigt noga kan man säkert höra lite skillnad mellan hubb och direkt.

Skrivet av mrqaffe:

Du får böja med att bestämma dig för vilka funktioner du behöver eftersom du inte har ingångar på en dac.
Odac+ O2 kostar €235 färdigmonterad och monterar du själv blir det ju billigare ca €160 , låt bli att köpa den i USA om du vill slippa importera och det extra jobb och kostnad det innebär att själv ta hand om moms och importdeklaration.
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Jag håller med @mrqaffe, Om du inte är ute efter någon specifik funktion så tycker jag att du sparar en slant och investerar i en ODAC. Den har även fördelen med att kretschema finns tillgängligt och det går att laga den om något pajar. Det kommer du aldrig kunna göra i samma utsträckning på någon av de andra du räknat upp. Jag äger själv O2 + ODAC. Dock är min hörlursförstärkare separat med batterier så rejält kraftpaket om är på språng med.

Skrivet av DeadMeat1234:

Tanken med att ha hubben extern är nog att så fort det digitala omvandlats till analoga signaler uppstår risken att den störs av andra komponenter.

I princip alla ljudkort är isolerade eller åtminstone balanserade. Således kan inte strömkällan från en Hubb störa. Det har med Asynkron/synkron kommunikation över seriellbusen som hubbar mycket sällan kan tillhandahålla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mrqaffe:

Du får böja med att bestämma dig för vilka funktioner du behöver eftersom du inte har ingångar på en dac.

SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1 (som i och för sig kanske är ett ljudkort verkar ha ingång för mic.
Ingång för mic är inget jag behöver, men det skulle vara en extra bonsu!

Skrivet av mrqaffe:

Odac+ O2 kostar €235 färdigmonterad och monterar du själv blir det ju billigare ca €160 , låt bli att köpa den i USA om du vill slippa importera och det extra jobb och kostnad det innebär att själv ta hand om moms och importdeklaration.
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Jasså, kan man bygga den själv? Det får jag kolla mer på.
Skulle det i sådana fall vara ett bra alternativ för €160?

Skrivet av DeadMeat1234:

Tanken med att ha hubben extern är nog att så fort det digitala omvandlats till analoga signaler uppstår risken att den störs av andra komponenter.

Skulle det funka att koppla in den direkt i datorn med USB förlängningskabel?

Skrivet av DavidtheDoom:

Välkommen till Sweclockers.
Glöm inte att ta en kik på våra forumregler om du inte redan gjort detta. Moderator OFF.

Är dock inte särskillt ny på Sweclockers, har ändå 181 inlägg i forumet, men tack så hemskt mycket i alla fall! 😊
Forumreglerna har jag läst och jag hoppas jag följt de när jag skapade tråden, säg gärna annars till vad jag gjort för fel! Om jag får reda på att det finns ett del så skall de självklart åtgärdas!

Skrivet av DavidtheDoom:

Har svårt att förstå varför du vill ha en hörlursingång på enheten. Notera att DAC - Digital-analog omvandlare. Inte tvärt om, en DAC har aldrig en mikrofoningång utan endast en utgång. Har en enhet både ingångar och utgångar är det inte en DAC längre utan ett ljudkort.

Är antingen ute efter en DAC/AMP eller ett ljudkort, förlåt om jag var otydlig!
[quote postid="16669979" userid="196379" name="DavidtheDoom"]
Det stämmer att SupremeFX är en glorifierad ALC1150 så DAC-delen är densamma, dock har du lite filter och en hörlursförstärkare i SupremeFX.

Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, vad är det för klass på hörlursförstärkaren i SupremeFX då?

Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken känslighet du har på lurarna spelar inte så stor roll i vilken AMP du väljer utan alla AMPs kommer klara lurarna som finns. Även SupremeFX klarar lurarna.

Okej vad bra, förlåt att jag inte riktigt vet vad alla siffror betyder. XD

Skrivet av DavidtheDoom:

Välkommen till Sweclockers.
Den störta begränsningen du har är att du lyssnar på Spotify premium som är MP3 320kbit/s och Youtube som generellt är 192 kbit/s.

Lyssnar även lite på rippar från CD som jag gjort i MP3, men som jag kan göra om i FLAC (Free Lossless Audio Codec) format.
Gillar dock verkligen enkelhet med Spotify Premium och att kunna lyssna på vad som helst. Tidal är tyvärr inte ett alternativ då jag har min Spotify prenumeration gratis.
Det är synd att YouTube gick ner från 256kbps.

Skrivet av DavidtheDoom:

DAC gör nog ingen större skillnad i upplevelse.

Tänkte mest att enheten skulle ha DAC för att jag skulle slipa koppla in den via 3,5mm.

Skrivet av DavidtheDoom:

All form av 7.1 och 5.1 i virtuellt format är i mitt tycke rent skräp. Undvik.

Har som sagt inte varit allt för imponerad över det...

Skrivet av DavidtheDoom:

Anledningen till att man inte rekommenderas använda en DAC i en hubb har att med att riktigt högupplösta DAC:ar måste använda sig av asynkron-kommunikation över seriellbusen. Något som hubbar mycket sällan klarar av att tillhanda hålla (då den i princip är en tidsdividerande switch och delegerar mellan enheterna i tid och inte efter last). Min ODAC är asynkron och fungerar i Hubbar men lyssnar man riktigt noga kan man säkert höra lite skillnad mellan hubb och direkt.

I princip alla ljudkort är isolerade eller åtminstone balanserade. Således kan inte strömkällan från en Hubb störa. Det har med Asynkron/synkron kommunikation över seriellbusen som hubbar mycket sällan kan tillhandahålla.

Där hängde jag inte riktigt med...
Klarar vanliga DAC/AMP kombos att köras över en USB förlängningskabel då? Om inte, kan man köpa en längre kabel till dem? USB 3.0 B? Micro-USB?

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag håller med @mrqaffe, Om du inte är ute efter någon specifik funktion så tycker jag att du sparar en slant och investerar i en ODAC. Den har även fördelen med att kretschema finns tillgängligt och det går att laga den om något pajar. Det kommer du aldrig kunna göra i samma utsträckning på någon av de andra du räknat upp. Jag äger själv O2 + ODAC.

Okej, hur är det att bygga/laga den då?
Sitter just nu och väntar på mitt Infinity ErgoDox från Massdrop och är lite nervös över att bygga det.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag äger själv O2 + ODAC. Dock är min hörlursförstärkare separat med batterier så rejält kraftpaket om är på språng med.

Kommer inte använda den på språng men bra om allt är i en enhet då jag kanske kommer vilja flytta den eftersom att mina föräldrar är separerade.
@DavidtheDoom: Vad skulle du rekommendera i det lägre prissegmentet, runt 800 till 1200?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Jag sitter på Hegel Super DAC väldigt nöjd men verkar inte finnas att köpa längre, enligt ljud och bild finns det en DAC som inte kostar skjortan men verkar bra!

Min DAC

Budget Tips!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är dock inte särskillt ny på Sweclockers, har ändå 181 inlägg i forumet, men tack så hemskt mycket i alla fall! 😊

mrquaffe vår rekordmedlem har över 43 000 inlägg. Jag har närmare 10 000. Dock har ju inte antalen inlägg någon betydelse utan det är innehållet!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Forumreglerna har jag läst och jag hoppas jag följt de när jag skapade tråden, säg gärna annars till vad jag gjort för fel! Om jag får reda på att det finns ett del så skall de självklart åtgärdas!

Nej det såg bra ut. Tänk gärna på att försöka köra ett inlägg och inte flera i rad. Använd Citera-flera och avsluta med sista användaren som "citera" om du skall svara flera personer i samma inlägg. Detta fungerar även om du skall citera flera personer eller svara på inlägg på separata sidor i en lång tråd.

Jag tog och sammanfogade dina tre inlägg ovan till ett.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är antingen ute efter en DAC/AMP eller ett ljudkort, förlåt om jag var otydlig!
Okej, vad är det för klass på hörlursförstärkaren i SupremeFX då?

Klass? Beror väl på vad man syftar på. Ska du bara lyssa på dina ljudkällor så spelar det ju ingen större roll mellan ALC1150 och en SUPERDAC 3000 kronor+++".

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Okej vad bra, förlåt att jag inte riktigt vet vad alla siffror betyder. XD
Lyssnar även lite på rippar från CD som jag gjort i MP3, men som jag kan göra om i FLAC (Free Lossless Audio Codec) format.
Gillar dock verkligen enkelhet med Spotify Premium och att kunna lyssna på vad som helst. Tidal är tyvärr inte ett alternativ då jag har min Spotify prenumeration gratis.
Det är synd att YouTube gick ner från 256kbps.
Tänkte mest att enheten skulle ha DAC för att jag skulle slipa koppla in den via 3,5mm.

Om du inte har ljudkällor som drar nytta av en bättre DAC. Och du inte behöver hörlursförstärkare? Varför vill du då ha en DAC? Fundera på behovet först och förklara för mig varför du behöver detta. Istället för att fråga mig vad du ska köpa för något.

Låter som att du egentligen inte behöver någon häftigare enhet än din SupremeFX i dagsläget. Jag köpte min ODAC då mitt inbyggda ljudkort inte var tillräckligt isolerat och plockade upp brus och oljud. Så då föll det på en USB-kopplad och isolerad DAC.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Klarar vanliga DAC/AMP kombos att köras över en USB förlängningskabel då? Om inte, kan man köpa en längre kabel till dem? USB 3.0 B? Micro-USB?

Ja, Max 5 meter kabel enligt USB-standarden. USB 2.0 är det för ODAC och i ärlighetensnamn behövs inte USB 3. B/A varierar mellan olika modeller och tillverkare.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Okej, hur är det att bygga/laga den då?

Det är möjligt, något som inte är möjligt med andra enheter. Så det handlar mer om att det är en investering där du kan återanvända enheten i årtionden framöver. (Om vi inte utvecklar någon fenomenalt annorlunda hörsel).

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Sitter just nu och väntar på mitt Infinity ErgoDox från Massdrop och är lite nervös över att bygga det.
Kommer inte använda den på språng men bra om allt är i en enhet då jag kanske kommer vilja flytta den eftersom att mina föräldrar är separerade.
@DavidtheDoom: Vad skulle du rekommendera i det lägre prissegmentet, runt 800 till 1200?

Då du inte direkt verkar vara helt hundra på varför du vill ha en DAC eller om du ens har behov av en tycker jag du tar en funderare först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AlexanderLindhe:

Enligt ljud och bild finns det en DAC som inte kostar skjortan men verkar bra!

Budget Tips!

Tack så hemskt mycket för tipset!

Skrivet av DavidtheDoom:

mrquaffe vår rekordmedlem har över 43 000 inlägg. Jag har närmare 10 000. Dock har ju inte antalen inlägg någon betydelse utan det är innehållet!

Jo självklart är det så, men är ändå inte helt ny.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det såg bra ut. Tänk gärna på att försöka köra ett inlägg och inte flera i rad. Använd Citera-flera och avsluta med sista användaren som "citera" om du skall svara flera personer i samma inlägg. Detta fungerar även om du skall citera flera personer eller svara på inlägg på separata sidor i en lång tråd.

Blir så himla långa inlägg ibland då bara... XD
Men jag skall ändra mig! (Detta inlägger blev rätt va?)

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tog och sammanfogade dina tre inlägg ovan till ett.

Tackar så hemskt mycket!

Skrivet av DavidtheDoom:

Beror väl på vad man syftar på. Ska du bara lyssa på dina ljudkällor så spelar det ju ingen större roll mellan ALC1150 och en SUPERDAC 3000 kronor+++".
Om du inte har ljudkällor som drar nytta av en bättre DAC. Och du inte behöver hörlursförstärkare? Varför vill du då ha en DAC? Fundera på behovet först och förklara för mig varför du behöver detta. Istället för att fråga mig vad du ska köpa för något.

Låter som att du egentligen inte behöver någon häftigare enhet än din SupremeFX i dagsläget. Jag köpte min ODAC då mitt inbyggda ljudkort inte var tillräckligt isolerat och plockade upp brus och oljud. Så då föll det på en USB-kopplad och isolerad DAC.

Då du inte direkt verkar vara helt hundra på varför du vill ha en DAC eller om du ens har behov av en tycker jag du tar en funderare först.

Jag har hört att Philips Fidelio X2 skall låta mycket bättre med en separat AMP. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på dem drivna från annat än min telefon. Skall försöka göra detta för att kunna jämföra och se om det är värt det med en AMP. Det är dock svårt då de endast säljs på siba, net on net, Webhallen och Elgiganten vilka inte är några direkta ljudbutiker med kanske få eller inga av de förstärkare som jag funderar på.

Jag har som tanke att flytta bort min PC från mitt skrivbord för att slipa höra den (öppna lurar och Mini-ITX (mini-DTX då den har två PCI platser?) chassin är inte den ultimata kombinationen).
Med datorn flera meter bort måste jag använda en 3,5mm hane till 3,5mm hona förlängningskabel på många meter, vilket jag har hört kan degradera ljudkvalitén och introducera störningar. Men det kanske inte stämmer?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag har hört att Philips Fidelio X2 skall låta mycket bättre med en separat AMP. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på dem drivna från annat än min telefon. Skall försöka göra detta för att kunna jämföra och se om det är värt det med en AMP. Det är dock svårt då de endast säljs på siba, net on net, Webhallen och Elgiganten vilka inte är några direkta ljudbutiker med många förstärkare som jag kan fundera på.

Ett par lurar kan inte bara bli "Bättre". Du måste jämföra med något annat. Fidelio mår rätt bra av en starkare källa ja men det är inget måste. Har svårt att tänka mig att man märker någon större skillnad mellan DAC och inbyggt i datorn om vi pratar YT och Spotify. Kanske i spel dock.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag har som tanke att flytta bort min PC från mitt skrivbord för att slipa höra den (öppna lurar och Mini-ITX (mini-DTX då den har två PCI platser?) chassin är inte den ultimata kombinationen).
Med datorn flera meter bort måste jag använda en 3,5mm hane till 3,5mm hona förlängningskabel på många meter, vilket jag har hört kan degradera ljudkvalitén och introducera störningar. Men det kanske inte stämmer?

Alla analoga källor är beroende av kablarna. En 3,5 mm AUX är inte att rekommendera, då skall du hellre dra en balanserad RCA-kabel. Eller allra helst köra en digital källa och en DAC i andra änden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jasså, kan man bygga den själv? Det får jag kolla mer på.
Skulle det i sådana fall vara ett bra alternativ för €160?

Ja "O prylarna" är från början ett open hardware projekt som ett fåtal företag även bygger ihop för de som själva inte kan/vill göra det, dacen finns bara som färdiglött kort för den använder ytmonterade komponenter men man kan köpa den utan att det är mekaniskt monterad i låda, O2 finns däremot som "en påse komponenter", prylarna är väldigt prisvärda oavsett vilket och köper man dem inte färdiga så kan man även modda in dem i andra prylar eller bygga egen låda eller vad man nu kan tänkas vilja göra, de går att ha som del i eller grund till diverse egna byggen.
Det finns en blogg som tar upp konstruktionsresonemanget kring "O" http://nwavguy.blogspot.se/ idag är den mest att se som teknisk referens eftersom konstruktionen är färdig/låst så det postas inget nytt där men det finns en massa intressant läsning där om man är tekniskt intresserad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett par lurar kan inte bara bli "Bättre".

Menade att de låter anmärkningsvärt bättre med en välanpassad AMP än med moderkortsljudet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fidelio mår rätt bra av en starkare källa ja men det är inget måste.

Så du skulle inte säga att det värt att köpa en AMP till dem?

Skrivet av DavidtheDoom:

Alla analoga källor är beroende av kablarna.
Allra helst köra en digital källa och en DAC i andra änden.

Därför jag tänkte köpa en DAC så att datorn istället blir en digital källa.

Skrivet av DavidtheDoom:

En 3,5 mm AUX är inte att rekommendera, då skall du hellre dra en balanserad RCA-kabel.

Är det ett bättre val än att köpa en DAC?

Skrivet av mrqaffe:

Ja "O prylarna" är från början ett open hardware projekt.

Jaha, det visste jag inte...

Skrivet av mrqaffe:

O2 finns däremot som "en påse komponenter"

Är det relativt lätt att bygga då???

Skrivet av mrqaffe:

Köper man dem inte färdiga så kan man även modda in dem i andra prylar eller bygga egen låda eller vad man nu kan tänkas vilja göra, de går att ha som del i eller grund till diverse egna byggen.

Nu blir man ju typ sugen på att bygga sin egen låda...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

De flesta klarar sig bra med en Fiio E10k

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Menade att de låter anmärkningsvärt bättre med en välanpassad AMP än med moderkortsljudet.

Nej, en AMP skall inte påverka ljudbilden överhuvudtaget utan bara säkerställa att man inte får bottning i ljudet. Ditt moderkort klarar av att driva lurarna så då har du ingen nytta av en AMP.
En DAC har du ingen större nytta av heller om du inte lyssnar på digitala ljudkällor av hög kvalité. Är det spotify och YT så kommer du inte märka någon särskild skillnad mellan det inbyggda och en 1000 kr DAC då det är filerna som är begränsningen.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Så du skulle inte säga att det värt att köpa en AMP till dem?

Inte om du redan har SupremeFX som redan har en inbyggt hörlursförstärkare. Dock skall du köpa DAC så finns det vissa DACs som inte kan driva hörlurar alls. ODAC skall t ex inte användas för att driva hörlurar alls.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Därför jag tänkte köpa en DAC så att datorn istället blir en digital källa.

En digital ljudkälla är t ex en video. Datorn använder digitala källor för att spela upp ljudet. Men jag förstår tanken. Om du skall placera datorn långt bort kan det finnas vits med en DAC-AMP som placeras via en USB-kabel närmre dig för att slippa analoga kablar. Det är väl fullt förståeligt.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är det ett bättre val än att köpa en DAC?

Nej, tvärt om. En DAC är bättre om du vill föra signalen över längre avstånd.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är det relativt lätt att bygga då???

Beror på kunskapsnivå. Första lödningsprojektet är väl kanske inte jättelämpat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är det relativt lätt att bygga då???
Nu blir man ju typ sugen på att bygga sin egen låda...

Man måste inte bygga allt men kan man löda så är O2 inte så svår men det är väl inte nått man ska ha som första lödövning om man är total nybörjare.
Det finns en del folk som löder åt andra också också, eftersom upplägget är som det är på konstruktionen finns det nästan oändligt med kombinationer, det finns även jättetråden om O2 på Diyaudio forum http://www.diyaudio.com/forums/headphone-systems/193977-objec... Prylarna dyker upp på många andra forum också då de kan användas till ganska mycket hempulande och moddande om man vill, det finns ett par andra saker som också är populära och intressanta som Hifiberry och Minidsp, det är din fantasi som sätter gränserna för "halfabrikatsdelarna" går att kombinera i oändlighet.
https://www.hifiberry.com/
https://www.minidsp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av DavidtheDoom:

En DAC har du ingen större nytta av heller om du inte lyssnar på digitala ljudkällor av hög kvalité. Är det spotify och YT så kommer du inte märka någon särskild skillnad mellan det inbyggda och en 1000 kr DAC då det är filerna som är begränsningen.

Om du skall placera datorn långt bort kan det finnas vits med en DAC-AMP som placeras via en USB-kabel närmre dig för att slippa analoga kablar. Det är väl fullt förståeligt.
En DAC är bättre om du vill föra signalen över längre avstånd.

Lite motsägelsefullt...

DAC/AMP kombo alternativt ljudkort som placeras via en USB-kabel närmre mig för att slippa analoga kablar var min ursprungliga idé.

Skrivet av DavidtheDoom:

Första lödningsprojektet är väl kanske inte jättelämpat.

Skrivet av mrqaffe:

Man måste inte bygga allt men kan man löda så är O2 inte så svår men det är väl inte nått man ska ha som första lödövning om man är total nybörjare.

Jag har lött innan. Mitt Infinity ErgoDox kommer bli första "större" lödningsprojekt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hej Sweclockers!
Nu har det blivit tid för min första tråd.

Jag funderar på att köpa en DAC/AMP till mina hörlurar för ett till två tusen kronor.

Ett krav är att den är USB ansluten. Har Mini-ITX så har inga PCI platser lediga.
Jag skulle uppskatta om ljudkortet har en 3,5mm mic ingång då jag använder en Antlion Audio ModMic 4.0 och jag skulle ha problem att dra deras kabel till datorlådan.
SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1 verkar ha detta.
Volymknapp är inget jag behöver.

Använder i dagsläget Sennheiser HD 558 med en impedans på 50 Ω (och en känslighet på 112 dB/mW, om det nu spelar någon roll???) Driver de från mitt SupremeFX 2015 (är det möjligen ett Realtek ALC1150?)

Tror jag skall köpa Philips Fidelio X2 nästa gång dem kommer på rea igen. (Har ingen brådska så jag kan vänta på Black Friday, Cyber Monday och mellandagsrean. Under någon av dem, eller tidigare, bör de komma på rea.)
Philips Fidelio X2 har en impedans på 30 Ω (en känslighet på 100 dB/mW och en effekttålighet på 500 mW om det nu spelar någon roll???)

Har inget behov av en DAC/AMP med mina Sennheiser HD 558 TROR JAG baserat på tex. ↓ då jag inte hör några störningar, har tillräcklig volym och bra bas som det är.
https://www.youtube.com/watch?v=usLMRMkVgsI

...men har hört att Philips Fidelio X2 verkligen skall dra nytta av DAC/AMP så tror det kanske kan vara värt att köpa. Har dock inte haft möjlighet att prova de med DAC/AMP.

Jag tänkte ha DAC/AMP:en till musiklysning i Spotify Premium, datorspelande i fps spel (BF1, R6S m.m), äventyrsspel och racingspel och till långfilmer, serier och YouTube videos.
Jag lyssnar ofta på ganska så svagt ljud på låg volym (har aldrig gått över 20% med min setup och ligger oftast kring 8-12%)
Hade varit trevligt om den passsar bra både till mina Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2.

Virtuellt surroundljud är inget som jag riktigt har fallit för då jag endast har testat det i vanliga 5.1 & 7.1 gamingheadset i spel och med YT videos med mina hörlurar och inte varit allt för imponerad. Dock aldrig med ett riktigt dedikerat separat 7.1 ljudkort och riktiga hörlurar i spel tyvärr. Det kanske gör surroundljudet mycket bättre!
Videos som dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=7e_yVm-vcPM

https://www.youtube.com/watch?v=2BxO9cd-sYA

Om ni dock har ett bra argument varför jag bör satsa på virtuellt surroundljud kom gärna med det!
Logan säger i denna videon att han inte hör någon fördel med 7.1, tankar?
https://youtu.be/d1rXcJuEsy0?t=818
Det skadar självklart aldrig om ljudkortet har surround ifall det går att stänga av.
Kan Sennheiser GSX 1000 vara värd att titta på, har hört att den skall ha bästa virtuella surrounljudet och man kanske börjar gilla det om man testar spela med det?

Förstår inte riktigt det här med impedans och vilken förstärkare som krävs, någon får gärna förklara det för mig. (50/8=6.25 endst ljudkort med lägre än 6.25?)
https://www.youtube.com/watch?v=MDbh7yDVFL8

Verkar som en bra video men jag har aldrig riktigt förståt.

Också hur kommer det sig att det rekommenderas emot att använda en DAC/AMP inkopplad i en USB hubb, signalen till den är ju digital så det borde väl inte göra någon skillnad om den är direkt i datorn eller i en hub?

Sennheiser GSX 1000?
https://www.youtube.com/watch?v=MGX069Zo8kE

Xonar U7 MKII
ASUS Xonar U7 duger dess Cirrus Logic CS4398 @wille93?

Creative SOUND BLASTER OMNI SURROUND 5.1?
Creative SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO?
Creative Sound Blaster E5 duger dess Cirrus Logic CS4398?
Creative SOUND BLASTERX G5?
Creative SOUND BLASTER E3?
Creative SOUND BLASTER E1?
Creative SOUND BLASTERX G1?

Fiio E11K?
Fiio E10K?
Fiio Q1?
Fiio K1?

Audioengine D1?
https://www.youtube.com/watch?v=T9QiXUagwUQ

Mayflower Electronics Objective 2 ODAC / Amplifier är tyvärr över budget.

Kanske @wille93 & @heatm har några råd???

Mycket tacksam för alla eventuella svar och all eventuell hjälp.
Tack på förhand.

Hälsningar Eric

Djävlar vad du har forskat! Jag gillar det!

Mitt råd är att aldrig lyssna på Logan. Någonstans i den youtubevideon har jag ett svar. Så sjukt mycket bullshit i den videon så jag blev chockad.

Jag kör ju med SBX och testat åtskilliga gånger i scenarion att virtuellt 5.1/7.1-ljud fungerar, även i CS:GO även om jag inte skulle använda det i CS direkt. Eller det är ju ingen nackdel men det är inte nödvändigt då jag mer ser virtuellt 7.1-ljud som stömningshöjande. Det lyfter ljudet från hörlurarna till rummet. Känner mig instängd om jag spelar i ren stereo nuförtiden. Testat i Witcher 3, Fallout 4, Mafia 3 osv. Det hjälper i filmer också fast lite mindre.

Dock bara testat SBX samt sett/hört dom andra i filmer på tuben. SBX låter enligt mig bäst och det var en av anledningarna till varför jag skaffade just E5:an.

Så jag skulle gått på E5:an eller G5:an om du inte behöver en massa andra funktioner så som mick, batteri och bluetooth som finns i E5an. Varför du inte ska välja något onboardljudkort vet du redan (för hög utimpedans).

Är du inte intresserad av virtuellt ljud så har jag redan rekommenderat O2:an som en förstärkare du kan växa i och var det bara musik du ville lyssna på skulle nog den var mitt tips.

Sen tycker jag du fettfetischister lite bakvänt med X2:orna. Dom fungerar utmärkt med onboard-ljudkort. Även telefoner och liknande fast har du en telefon likt en Samsung S5 eller liknande med helt kass hörlursförstärkning så är det verkligen på gränsen. Min iPad har inge problem dock. Finlyssnar man och skiftar från en O2/odac-kombo och sedan iPaden så kanske man kan höra skillnad men jag tvivlar att det är någon märkbar skillnad med samma ljudkälla och exakt samma volym. Många misstar ljudkvalité med ljudvolym så när folk säger att det låter bättre så är det inte sällan att dom bara spelat högre.

Om det nu är X2:orna du tänkt köpa så sätt en bevakning på prisjakt. Jag tycker iofs dom är värda priset dom ligger på idag också. Du kan lätt använda sitt inbyggda ljudkort för att driva dom och virtual surround kan du få med Razers mjukvarulösning. Ska du flytta datorn så kan det dock vara läge att investera i en DAC/amp närmare dig. Du kan ju även göra datorn tystare vilket kanske är möjligt?

Lycka till!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Lite motsägelsefullt...

Vad är motsägelsefullt? Misstänker du har missförstått mig något?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

DAC/AMP kombo alternativt ljudkort som placeras via en USB-kabel närmre mig för att slippa analoga kablar var min ursprungliga idé.
Jag har lött innan. Mitt Infinity ErgoDox kommer bli första "större" lödningsprojekt.

Det är stor skillnad på brytare för ett tangentbord och 0603 ytmonterade motstånd. Dock inget möjligt att göra. Man behöver bara vara lite införstådd i att använda sig av en mejselspets och investerat i schyssta pincetter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av heatm:

Djävlar vad du har forskat! Jag gillar det!

Har efterforskat mycket mindre än vad jag brukar gör (Hörlursköp, datorköp, musköp och tangentbordsköp)
Därför jag skapade denna tråden för att få mer hjälp!

Skrivet av heatm:

Mitt råd är att aldrig lyssna på Logan. Någonstans i den youtubevideon har jag ett svar. Så sjukt mycket bullshit i den videon så jag blev chockad.

Okej? Kan du motivera dig varför man aldrig skall lyssna på honom? Har han inget alls bra att säga?

Skrivet av heatm:

Jag kör ju med SBX och testat åtskilliga gånger i scenarion att virtuellt 5.1/7.1-ljud fungerar, även i CS:GO även om jag inte skulle använda det i CS direkt. Eller det är ju ingen nackdel men det är inte nödvändigt då jag mer ser virtuellt 7.1-ljud som stämningshöjande. Det lyfter ljudet från hörlurarna till rummet. Känner mig instängd om jag spelar i ren stereo nuförtiden. Testat i Witcher 3, Fallout 4, Mafia 3 osv. Det hjälper i filmer också fast lite mindre.

Okej. Jag skulle också använda det för att det är stämningshöjande. Jag spelar FPS spel på en 21:9 skärm så jag är väl mer ute efter stämningshöjande faktorer än fler kills i R6S och BF1. Är ändå så sjukt dålig...

Skrivet av heatm:

Jag kör ju med SBX och testat åtskilliga gånger i scenarion att virtuellt 5.1/7.1-ljud fungerar, även i CS:GO även om jag inte skulle använda det i CS direkt. Eller det är ju ingen nackdel men det är inte nödvändigt då jag mer ser virtuellt 7.1-ljud som stömningshöjande. Det lyfter ljudet från hörlurarna till rummet. Känner mig instängd om jag spelar i ren stereo nuförtiden. Testat i Witcher 3, Fallout 4, Mafia 3 osv. Det hjälper i filmer också fast lite mindre.

Dock bara testat SBX samt sett/hört dom andra i filmer på tuben. SBX låter enligt mig bäst och det var en av anledningarna till varför jag skaffade just E5:an.

Så jag skulle gått på E5:an eller G5:an om du inte behöver en massa andra funktioner så som mick, batteri och bluetooth som finns i E5an. Varför du inte ska välja något onboardljudkort vet du redan (för hög utimpedans).

Okej för jag har hört att Sennheiser GSX 1000 skall ha bäst surround...
Har du sett denna videon med Sennheiser GSX 1000?

Skrivet av heatm:

Är du inte intresserad av virtuellt ljud så har jag redan rekommenderat O2:an som en förstärkare du kan växa i och var det bara musik du ville lyssna på skulle nog den var mitt tips.

O2 verkar smått intressant...

Skrivet av heatm:

Sen tycker jag du fettfetischister lite bakvänt med X2:orna. Dom fungerar utmärkt med onboard-ljudkort. Även telefoner och liknande fast har du en telefon likt en Samsung S5 eller liknande med helt kass hörlursförstärkning så är det verkligen på gränsen. Min iPad har inge problem dock. Finlyssnar man och skiftar från en O2/odac-kombo och sedan iPaden så kanske man kan höra skillnad men jag tvivlar att det är någon märkbar skillnad med samma ljudkälla och exakt samma volym. Många misstar ljudkvalité med ljudvolym så när folk säger att det låter bättre så är det inte sällan att dom bara spelat högre.

Okej, att Philips Fidelio X2 drar stor nytta av en dedikerad DAC/AMP kombo eller dedikerat externt ljudkort är endast vad jag har läst på internet.
Jag har en One Plus Two, skall visst ha ganska medioker DAC/AMP.
Jag misstar nog inte ljudkvalité med ljudvolym. Det är oftare min mamma, pappa eller farföräldrar ber mig höja volymen för att det är en bra låt (när jag redan lyssnar på min föredragna nivå), än de skriker åt mig att sänka volymen.

Skrivet av heatm:

Om det nu är X2:orna

Jag är inte helt säker. Status Audio OB-1 verkar intressanta också. Ett förhållande vis mer analytiskt ljud med mindre betoning på de lägre frekvenserna. Som jag idag gillar det med mina Sennheiser HD 558,men kul att ha två som är lite olika!

Skrivet av heatm:

Om det nu är X2:orna du tänkt köpa så sätt en bevakning på prisjakt.

Har jag på typ 10 hörlurar redan i dagsläget...

Skrivet av heatm:

Jag tycker iofs dom är värda priset dom ligger på idag också.

Oja, men jag tror de kommer gå ned, eftersom jag är relativt nöjd i dagsläget kan jag vänta.

Skrivet av heatm:

Ska du flytta datorn så kan det dock vara läge att investera i en DAC/amp närmare dig.

Därför jag skapade denna tråden!

Skrivet av heatm:

Du kan ju även göra datorn tystare vilket kanske är möjligt?

Har ett Mini-ITX chassi så i viss del begränsade möjligheter.
Har en Be Quiet! Dark Rock TF med en TDP på 220W , blir inte mycket bättre heatsink än så. Finns två stycken på 250W men de får inte plats i mitt lilla chassi.
Be Quiet! Dark Rock TF har två Be Quiet! Silent Wings 2 135mm på PWM styrning baserat på CPU temperatur.
Har en chassi fläkt som är PWM styrd, skall byta den till en av högre kvalité.
PSU:n är semi-passiv och är helt tyst tills man spelat krävande spel en stund, inget coil whine.
GPU:n kör på stock (semi-passiv) fläktkurva. Vill inte dra ned den då GPU temps kan bli relativt höga.
Så vet inte om det är möjligt...

Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är motsägelsefullt? Misstänker du har missförstått mig något?

Mycket möjligt...
Att du först säger att det inte är värt det med en DAC men att du sen säger att det är det.
Är det värt med en DAC om jag skall flytta datorn till ett annat rum eller skall man köra på en balanserad RCA-kabel?
Om jag inte skall flytta datorn förstår jag självklart att det inte är det efter alla bra förklaringar jag fått!

Skrivet av DavidtheDoom:

Det är stor skillnad på brytare för ett tangentbord och 0603 ytmonterade motstånd. Dock inget möjligt att göra. Man behöver bara vara lite införstådd i att använda sig av en mejselspets och investerat i schyssta pincetter.

Därför jag frågade hur svårt det var ungefär.
Pincetter låter pilligt... Kanske inte är något för mig...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Ofan, folk försöker pinga lilla mig.. Sorry, jag kollar aldrig efter sådant, kikar bara i trådar jag redan besvarat, eller jag finner intressanta.

Tror du läste in lite för mycket i mina inlägg i tråden vi talats vid i. Det är inte världens grej att inte ha en separat DAC/AMP. Har du inte störningar, och inte riktigt dåligt ljudkort, så klarar du dig ganska bra i många fall. Vart lite virrigt då jag mest försökte besvara frågorna TS hade i tidigare tråden.
Ditt ljudkort, som är en glorifierad 1150, har en outputimpedance på 2ohm ur frontjacket, och cirkuspirkus 1.1 Vrms. Detta kommer du ganska långt på. Det kan göra nytta med lite mer, men skillnaderna är det inte sådan waow-känsla i, som jag kanske fick det att verka.
DACar och AMPar är mest till för att få renare ljud, lite annan bearbetning, och tillräkligt med kraft. Framför allt för att få upp volymen till den nivån de flesta anser som "tillräkligt högt" är orsaken att man köper en AMP. "Tillräkligt högt" är enligt många 100-115dB, och du är ju inte förtjust i dessa volymer.
Skulle tagit och köpt lurarna, och därefter gått runt i lite affärer och provat med starkare AMP, samt någon DAC. Allt lyssnande med en stor fundering över om det är placebo, eller inte. Hör du någon skillnad, och det inte är en färgning utav ljudet, samt att du anser det förbättra. Tja, köp, om det känns värt.
Det du istället bör fråga i tråden är om någon har tips på DAC/AMP du kan prova i butik, som inte är färgad åt något håll.

Jag är tyvärr inte överdrivet insatt i vilka AMPs/DACs som är något att ha, som går att provlyssna. Men E10K vet jag att många anser vara väldigt bra, och den har garanterat tillräkligt med kraft.

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Angående Sennheiser vs Creative så är det nog en smaksak. Jag finner reverben som man kan slå på på Sennheisers totalt avskyvärd, så den hade jag inte haft någon användning av. Jag vill inte tro att jag springer omkring eller sitter och lirar i en grotta. Sen testade jag att aktivera SBX (på 70 %) under musikklippet när han körde 2.0 och jämförde med Sennheisers grunka när han aktiverade samma på musiken i 2.0 och enligt mig låter SBX mindre burkigt. Men så länge man inte har enheterna brevid sig eller kan lyssna på samma klipp efter varandra i en video så är det svårt att avgöra.

Hur som så är nog båda bra och gör det de lovar!

Och visst kan du lyssna på Logan, bara inte när det gäller ljud tydligen. Jag unsubbade när den videon kom ut för jag tyckte det verkade som om dom satt och babblade om saker dom inte förstod/knappt hade testat. Har nu subbat till honom igen som stöd efter hans förklarande video kring sörjan med hans skäggiga partner (kommer inte ihåg namnet). Inte för att jag brydde mig om det, utan den dök upp i rekommended listan, jag såg den och tänkte att va fan. Den här mannen behöver lite stöd.

Kan ju även säga att jag är likadan själv när det gäller köp. Det roligaste är nästan att forska omkring innan köpet. Det kan lätt bli lite överdrivet men så får jag bra prylar också. Sen kontaktar folk mig så fort dom ska köpa något också. Har nog hjälpt ett 20-tal kompisar med sina inköp. Jag tror du har rätt så bra koll på dina alternativ iaf! Skriv gärna i något utan inläggen och ge feedback när du slagit till!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: I den här videon kan du jämföra. Kolla GSX vid 5.00 och SBX vid 6.26 (ungefärliga tidsstämplar när han går lite och kastar en granat). Jag tycker SBX låter bättre då det uppfattas som mindre burkigt. SBX kanske har mer surroundkänsla/större djup men speciellt fotstegen låter off för mig. Kan vara för att jag är van. Dock har jag aldrig SBX ställt på 100 % utan mer runt 70-80 %.

GSX vid 5:03

SBX vid 6:24

Du kan senare höra skillnad också när han klättrar upp för repet och planterar bomben. GSX:en låter off för mig och det hörs väldigt väl om man öppnar två flikar och kör klippen efter varandra. Kan vara min hjärna som är så van vid SBX dock.

Tyvärr har han fått med en massa brus men man kan iaf höra skillnaden. Om detta är pga sämre ljudkvalité på GSX-inspelningarna vet jag inte riktigt (edit: kan vara så för det låter som det är inspelat i 64 kb/s :/) Videon är lång så du har hela dagen bokad nu.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ursäkta 1000 posts men i den här videon låter GSX mycket bättre förutom Dead Rizing som låter skit generellt. Witcher 2 i slutet är väl det bästa testet skulle jag säga. Dock är volymen på SBX mycket högre än på GSX så man får sitta och höja och sänka. Så det suger. Underlättar inte att man måste kolla i beskrivningen för att veta vad som spelas. Det är svårt sånt här.

Intressant iaf! Jag tror du blir nöjd med båda så kör så det ryker bara och ta den bästa dealen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Att du först säger att det inte är värt det med en DAC men att du sen säger att det är det.
Är det värt med en DAC om jag skall flytta datorn till ett annat rum eller skall man köra på en balanserad RCA-kabel?
Om jag inte skall flytta datorn förstår jag självklart att det inte är det efter alla bra förklaringar jag fått!

Sista meningen är nyckeln.
För ljudkvalité är det inte lönt för dig med dagens användningsområden.

Om det är just för att förflytta datorn är det värt. Jag hade inte kört med en RCA om jag inte var tvungen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara jag som undrar lite vad en balanserad rca är för något ?
@DavidtheDoom skriver i början om att ljudkort oftast är balanserade, om det syftar på anslutningarna så är det ju sällan "spelljudkort" har balanserade anslutningar, ljudkort tänkta för musikproduktion har däremot ofta men inte alltid balanserade anslutningar, de har dessutom ofta mikrofoningångar med fantommatning men saknar oftast möjlighet till biasmatning vilket gör att enklare "datormikrofoner" och headset kan uppföra sig illa för att de behöver biasmatning för att låta som de är avsedda att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Två kanaler räcker för surround när det kommer till hörlurar, man har ju trots allt bara två öron.

Det gäller att spelen har en bra implementering. Det blir inget bra resultat när mjukvara försöker kompensera utan positionsdata. Bra Audio Processing Objects satsar på att göra en virtual sound-stage, vilket skapar missljud och förvränger ljudbilden. Det positiva är att den större ljudscenen gör det lättare att bedöma ljudets avstånd.

Logan anser nog att de är onödiga, då många kvalitetshörlurar redan har en stor soundstage. Dessa hörlurar skapar oftast en virtual soundstage igenom att ha två olika frekvenskurvor, en för vardera öra. Medans ljudkort och mjukvaror oftast implementerar en APO i Windows för att manipulera volymnivån.

Mer utförligt.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hej Sweclockers!
......
Jag tänkte ha DAC/AMP:en till musiklysning i Spotify Premium, datorspelande i fps spel (BF1, R6S m.m), äventyrsspel och racingspel och till långfilmer, serier och YouTube videos.
Jag lyssnar ofta på ganska så svagt ljud på låg volym (har aldrig gått över 20% med min setup och ligger oftast kring 8-12%)
Hade varit trevligt om den passsar bra både till mina Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2.

Virtuellt surroundljud är inget som jag riktigt har fallit för.....

Hälsningar Eric

Förvänta dig inte hörbar skillnad. Sennheiser HD 558 och Philips Fidelio X2 behöver inte en ny DAC eller AMP. Vill du ha bättre ljud så kan du uppgradera eller kalibrera dina hörlurar. Här har du en bra EQ-Profil för HD558. Profilen kräver ironiskt nog en AMP.

Om du fortfarande vill köpa en DAC/AMP så rekommenderar jag FiiO e10k.

Ha en bra dag och se upp för placebo uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Jag hörde märkbar skillnad när jag skaffade en uDAC3 till mina BeyerDynamic 770 pro 250ohm, Jag skaffade oxå Razers surround pro för att prova lite i spel och jag tycker de funka rätt bra för surround men de går ju inte jämföra med ett 5.1 system med högtalare =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Två kanaler räcker för surround när det kommer till hörlurar, man har ju trots allt bara två öron.
https://www.youtube.com/watch?v=_dxIK3-vqpc

Det gäller att spelen har en bra implementering. Det blir inget bra resultat när mjukvara försöker kompensera utan positionsdata. Bra Audio Processing Objects satsar på att göra en virtual sound-stage, vilket skapar missljud och förvränger ljudbilden. Det positiva är att den större ljudscenen gör det lättare att bedöma ljudets avstånd.

Logan anser nog att de är onödiga, då många kvalitetshörlurar redan har en stor soundstage. Dessa hörlurar skapar oftast en virtual soundstage igenom att ha två olika frekvenskurvor, en för vardera öra. Medans ljudkort och mjukvaror oftast implementerar en APO i Windows för att manipulera volymnivån.

Det är som sagt väldigt viktigt att spelen har bra ljuddesign och så klart att dom stödjer 5.1 eller 7.1 kanaler eller binaural audio. Men en stor soundstage är inte samma som virtual surround. En stor soundstage gör inte att du hör ljud bakifrån annorlunda än ljud framifrån när dom spelas från motsatt vinkel i samma öra. Och dom motsäger sig själv dessutom. Dom nämner virtual barber shop som ett exempel att det räcker med två högtalare (dvs vanliga hörlurar) för att simulera surround, men i samma andetag dissar dom 7.1-virtual surroundmjukvara (menar dom hårdvara?) som faktiskt simulerar (försöker) just den effekten.

Samtidigt så förstår jag vad dom säger. Spel som har binaural audio inbyggt (typ battlefield 1) och som aktiveras när man väljer "headphones" i ljudinställningarna (surround + headphones i bf1 tror jag) klarar sig utan headphone surround. Hur många spel har det dock? Många spel jag spelar kan jag få ut 5.1- eller 7.1-ljud men sällan HRTF eller binaural audio för dom har inte det inbyggt i ljudmotorn. Dessutom så låter oftast SBX med 7.1-ljud betydligt bättre. T.ex i CS:GO. Inte för att jag hade kört med det på i CS:GO för där är det inte kvalitén som spelar roll utan exaktheten. Men det samma gäller dom flesta spelen, även dom få som har binaural-ljud implementerat. Fördelen med binaural är att den tekniken kan skilja på upp och ner men det är sällan implementerat eller bara till en viss del. Mest för att det är mycket svårare att lura öronen i Z-axeln än det är i x- och y- axeln.

Men som dom säger, att mjukvarulösningarna (Menar dom hårdvarulösningarna? För mjukvarulösningarna innefattar typ Razer Surround samt faktiskt alla implementationer inbyggda spelen) är meningslösa finner jag lite knepigt, minst sagt.

Som slutkommentar så kan man ju bara hoppas att virtual reality kommer få fart på ljudteknikerna inom spelindustrin för det är fruktansvärt dåligt som är det är idag, med några få exempel som sticker ut. Jag antar att det är upp till industrin som helhet att komma överens och sätta upp en bra SDK som förenklar ljuddesignen men det var ju bättre för 10-15 år sedan för då hade vi iaf EAX. Jag skulle bli mer glad om det kom ljudmotorer med raytracingteknik och feta matematiska formler som gav grym virtual surround än om det kom grafikmotorer med samma teknik.

Nåja, det var mina 2 cents angående detta.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En sak som bör tillägas i tråden är att ju bättre prylar man har (lurar/dac/amp/osv) desto större risk är det att skräp material som mp3/spotify/youtube kommer att låta sämre o sämre ju bättre prylarna blir.
Dom flesta hör nog dock ingen direkt skillnad när det handlar om detta men jag tycker att mp3/etc låter något "renare" när jag kopplar i mina 15+år gamla sony (då 700:-) lurar i min odac/o2 än med mina Hifiman HE-400.
Överlag så ger HE-400 ett bättre ljud för mig tack vare bättre frekvens kurva MEN sony lurarna låter "renare" så att säga dvs dom återger troligen inte komprimerings artefakerna lika bra därav låter "renare"

Skrivet av heatm:

Och visst kan du lyssna på Logan, bara inte när det gäller ljud tydligen. Jag unsubbade när den videon kom ut för jag tyckte det verkade som om dom satt och babblade om saker dom inte förstod/knappt hade testat. Har nu subbat till honom igen som stöd efter hans förklarande video kring sörjan med hans skäggiga partner (kommer inte ihåg namnet). Inte för att jag brydde mig om det, utan den dök upp i rekommended listan, jag såg den och tänkte att va fan. Den här mannen behöver lite stöd.

Skäggige=Wendell som har en ny "show" på tuben https://www.youtube.com/channel/UC4w1YQAJMWOz4qtxinq55LQ kallad level1tech som egentligen är den gamla tekthing kanalen omdöpt.
Samt ett par sido kanaler som level1linux o level1enterprise.

Logan och Wendell ihop funkade riktigt bra enligt mig.
Logan för sig själv (eller med dom andra) blev enbart irriterande att titta på för mig.
Wendell och dom två andra på level1 är inte lika bra som logan+Wendel men går i alla fall att titta på utan att bli irriterad.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak som bör tillägas i tråden är att ju bättre prylar man har (lurar/dac/amp/osv) desto större risk är det att skräp material som mp3/spotify/youtube kommer att låta sämre o sämre ju bättre prylarna blir.
Dom flesta hör nog dock ingen direkt skillnad när det handlar om detta men jag tycker att mp3/etc låter något "renare" när jag kopplar i mina 15+år gamla sony (då 700:-) lurar i min odac/o2 än med mina Hifiman HE-400.
Överlag så ger HE-400 ett bättre ljud för mig tack vare bättre frekvens kurva MEN sony lurarna låter "renare" så att säga dvs dom återger troligen inte komprimerings artefakerna lika bra därav låter "renare"

Skäggige=Wendell som har en ny "show" på tuben https://www.youtube.com/channel/UC4w1YQAJMWOz4qtxinq55LQ kallad level1tech som egentligen är den gamla tekthing kanalen omdöpt.
Samt ett par sido kanaler som level1linux o level1enterprise.

Logan och Wendell ihop funkade riktigt bra enligt mig.
Logan för sig själv (eller med dom andra) blev enbart irriterande att titta på för mig.
Wendell och dom två andra på level1 är inte lika bra som logan+Wendel men går i alla fall att titta på utan att bli irriterad.

Wendell var det ja! Dom var ett bra par men tydligen amatörer inom business vilket verkar slagit in kylar i relationen. Wendell är soft och jag kollade på dom för att hålla mig to date när det gällde integritetskyddet i våra mjukvaror.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770