Permalänk

480 eller 1060

Tjenare, går i tankarna om att uppgradera mitt grafikkort.
Har för nuvarande ett 760 och har tänkt att antingen uppgradera till ett 480 eller ett 1060..
Jag har sett att folk rekommenderat 480 över 1060 men när man kollar på faktiska benchmarks här på SweC så ligger 1060 i överkanten med ett x-antal procent. Är det inte så längre pga nya drivrutiner eller är det så att 1060 fortfarande presterar bättre?

edit: gällande 1080p

Permalänk
Entusiast

Man kan summera det som:

RX 480
+ Några hundralappar billigare över lag.
+ FreeSync-skärmar.
+ CrossFire-stöd.

- Drar lite mer ström, blir också väldigt mycket varmare vid överklockning i jämförelse med GTX 1060.

GTX 1060
+ Strömsnålare, därmed tystare/kallare.
+ Kan kylas ganska tyst även vid överklockning.

- Inga FreeSync-skärmar.
- Lite dyrare.
- Inga SLI-möjligheter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Med nya drivrutiner till AMD är 1060 bara 4% snabbare average om jag minns rätt, du kan ju kolla skjälv, men är snabbare i DX12 och vissa andra spel, så beror på vad som är billigast och personligt föredrag. Om du ska skaffa ny skärm snart kan jag ändå säga AMD då de har freesync, skulle bara köpa nvidia om du vill ha 1070/1080 prestanda

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Man kan summera det som:

RX 480
+ Några hundralappar billigare över lag.
+ FreeSync-skärmar.
+ CrossFire-stöd.

- Drar lite mer ström, blir också väldigt mycket varmare vid överklockning i jämförelse med GTX 1060.

GTX 1060
+ Strömsnålare, därmed tystare/kallare.
+ Kan kylas ganska tyst även vid överklockning.

- Inga FreeSync-skärmar.
- Lite dyrare.
- Inga SLI-möjligheter.

Ty, du verkar kunna detta bra så en fråga till.. Mitt nuvarande grafikkort har 6+8 pin kontakt, om jag ska skaffa 480:t som har 8 pin så kan behöver man bara koppla in 8 pin kontakten och bara ignorera det hängande 6 pin:s kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Ty, du verkar kunna detta bra så en fråga till.. Mitt nuvarande grafikkort har 6+8 pin kontakt, om jag ska skaffa 480:t som har 8 pin så kan behöver man bara koppla in 8 pin kontakten och bara ignorera det hängande 6 pin:s kontakten?

Stämmer

Permalänk
Skrivet av Brummond:

Tack så mycket, blir att inhandla ett sådant imorgon eftermiddag då )

Permalänk
Medlem

Själv valde jag 1060 till barnens dator. Tystare o svalare än amd , lätt val enligt mig.

Presterar väl likvärdigt +- ngt beroende på titel.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av secretlyunknown:

Tjenare, går i tankarna om att uppgradera mitt grafikkort.
Har för nuvarande ett 760 och har tänkt att antingen uppgradera till ett 480 eller ett 1060..
Jag har sett att folk rekommenderat 480 över 1060 men när man kollar på faktiska benchmarks här på SweC så ligger 1060 i överkanten med ett x-antal procent. Är det inte så längre pga nya drivrutiner eller är det så att 1060 fortfarande presterar bättre?

edit: gällande 1080p

RX 480 4GB vs GTX 1060 3GB eller RX 480 8GB vs GTX 1060 6GB???

Skrivet av Uzanar:

RX 480
+ Några hundralappar billigare över lag.

Endast två hundralappar mellan RX 480 4GB och GTX 1060 3GB.

Skrivet av Uzanar:

RX 480
+ FreeSync-skärmar.

Har TS en FreeSync skärm eller en tanke på att köpa en FreeSync skärm?

Skrivet av Uzanar:

RX 480
+ CrossFire-stöd.

Har TS en PSU på 750-850W för att driva två RX 460?

Skrivet av Uzanar:

GTX 1060
- Inga FreeSync-skärmar.

G-SYNC skärmar istället.

Skrivet av Uzanar:

GTX 1060
- Inga SLI-möjligheter.

1060 har möjligheter för Multi-GPU Setups genom LDA Explicit Mode (implicit linked display adaptor Explicit Mode) och MDA Mode(Multi-display adaptor Mode)

Beror på vilka spel TS skall spela. Vilka spel skall TS spela?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

RX 480 4GB vs GTX 1060 3GB eller RX 480 8GB vs GTX 1060 6GB???

Beror på vilka spel TS skall spela. Vilka spel skall TS spela?
https://www.youtube.com/watch?v=gEw3CaNSbUo

https://www.youtube.com/watch?v=2bPe_DG_rmg

De spelen jag kommer spela mest är nog GTA V samt BF1, sen kommer det ju köpas fler spel i framtiden och det känns som att 480 kanske är det rätta valet då jag kan använda mig av CF samt dx12 (och freesync är alltid bra).

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av secretlyunknown:

De spelen jag kommer spela mest är nog GTA V samt BF1.

Precis de spelen där ett GTX 1060 presterar bättre...

Skrivet av secretlyunknown:

Det känns som att 480 kanske är det rätta valet då jag kan använda mig av CF

Kan du verkligen det? Har du PSU för det? AMD kort drar mycket ström...
Om du kan köra RX 480 i CF kan du definitivt köra GTX 1060 i en Multi-GPU Setups genom LDA Explicit Mode (implicit linked display adaptor Explicit Mode) eller MDA Mode(Multi-display adaptor Mode).

Skrivet av secretlyunknown:

Det känns som att 480 kanske är det rätta valet då jag kan använda mig av DX12

1060 stödjer också DX12 (även 960 gjorde det) och båda stödjer Vulcan.

Skrivet av secretlyunknown:

Det känns som att 480 kanske är det rätta valet då jag kan använda mig av Freesync

Nvidia Fast Sync kräver ingen ny skärm...
Reddit Fast Sync is available right now

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Precis de spelen där ett GTX 1060 presterar bättre...
Kan du verkligen det? Har du PSU för det? AMD kort drar mycket ström...
Om du kan köra RX 480 i CF kan du definitivt köra GTX 1060 i en Multi-GPU Setups genom LDA Explicit Mode (implicit linked display adaptor Explicit Mode) eller MDA Mode(Multi-display adaptor Mode).
1060 stödjer också DX12 (även 960 gjorde det) och båda stödjer Vulcan.
Nvidia Fast Sync kräver ingen ny skärm...
Reddit Fast Sync is available right now
https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Jag kanske satsar på ett 1060 ändå då... Lite som jag tänkt i början.
Gäller det samma sak där eftersom den använder en 6 pin:s kontakt, att ba låta 8 pin kontakten hänga typ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kan du verkligen det? Har du PSU för det? AMD kort drar mycket ström...
Om du kan köra RX 480 i CF kan du definitivt köra GTX 1060 i en Multi-GPU Setups genom LDA Explicit Mode (implicit linked display adaptor

Rx 480 är strömsnåla..man skulle nog kunna köra 2st Rx 480 med ett 600W nätdel med guldstämpel från en bra tillverkare.

Du låter som att du drar ett AMD kort över alla AMD kort..

Glöm inte GTX480..enligt din logik är alla nVidia kort också energihungriga..pga ett kort?!

G.Sync kostar..varför betala när man kan få samma sak gratis?

Lite fanboy fanatism eller?

BTW:
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/115/rx-480-dominates-gtx...

EDIT: Fast Sync verkar vara något, ska kolla mer på denna mjukvara.

Permalänk

AMD utklassar ju Nvidia i DX12.

Man köper ju för att kunna använda sitt kort framöver inte för standarder som är på utgående som t.ex. DX11, där Nvidia glänser istället.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av secretlyunknown:

Jag kanske satsar på ett 1060 ändå då... Lite som jag tänkt i början.
Gäller det samma sak där eftersom den använder en 6 pin:s kontakt, att ba låta 8 pin kontakten hänga typ?

Det kan du göra oavsett kort.

Skrivet av Havregröt:

Rx 480 är strömsnåla...

Du låter som att du drar ett AMD kort över alla AMD kort..

Glöm inte GTX480..enligt din logik är alla nVidia kort också energihungriga..pga ett kort?!

Jag drar inte alla AMD kort över en kam.
Jag låter grafen tala för sig själv.

Skrivet av Havregröt:

RMan skulle nog kunna köra 2st Rx 480 med ett 600W nätdel med guldstämpel från en bra tillverkare.

Mer troligt att TS har 80 Plus, 80 Plus Bronze eller 80 Plus Silver nätaggregat än ett 80 Plus Guld nätaggregat.
Jag skulle inte köra RX 480 CF på 600W. Kanske två GTX 1060 på 650W. RX 480 CF skulle jag köra på 700W.
(Då är jag den som alltid tjatar om att 500W nätaggregat räcker till single kort PC)

GTX 1060 drar mindre ström överklockat och stock och är alltså lättare att köra i en Multi GPU Config. Punkt slut.

Skrivet av Havregröt:

G.Sync kostar..varför betala när man kan få samma sak gratis?

Man kan inte få samma sak gratis. Tillverkarna kan implementera FreeSync utan att betala några avgifter till AMD. Det kostar dock tillverkaren en massa pengar att implementera den tekniken. Därav det högre priset på FreeSync monitor jämfört med vanliga monitorer.

Vad som dock är gratis är Nvidia FastSync.

Skrivet av Havregröt:

Lite fanboy fanatism eller?

Lite löjligt att du anklagar mig för detta då jag har inte ens uttryckt någon åsikt i denna tråd utan endast lagt fram argument.

Jag har haft en dator med AMD för vid den tidpunkten var det mest prisvärt.

Jag har idag en dator med ett Nvidia GTX 970. Det har jag då ett R9 390:

  • Hade varit varmare vilket kan bli ett problem då jag har Mini-ITX chassi.

  • Drar mer ström vilket kan bli ett problem då det belastar PSU hårdare och PSU:n är redan varm då jag har Mini-ITX chassi

  • Jag fick en fantastisk deal på ett EVGA Nvidia GTX 970 SSC. Det snabbaste Nvidia GTX 970:t och jag fick det för lägre pris än något annat eftermarknadskort av Nvidia GTX 970 eller AMD R9 390.

  • Nvidia GeForce Shadowplay

Jag är extremt taggad på att se vad AMD har på ingång med Ryzen och Vega.

Ingen alls "fanboy fanatism" utan fakta.

Skrivet av Anonymous FTW:

AMD utklassar ju Nvidia i DX12.

Man köper ju för att kunna använda sitt kort framöver inte för standarder som är på utgående som t.ex. DX11, där Nvidia glänser istället.

Få spel har stöd för DX12, endast 18 stycken.
Finns tusentals spel med stöd för DX11.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Få spel har stöd för DX12, endast 18 stycken.
Finns tusentals spel med stöd för DX11.

Tusentals DX11 spel vad får du den siffran ifrån?
Sen att XBOX kör DX12 kommer göra sitt till också.

Jag skulle tveklöst välja ett DX480. Sen är brukar AMD ge bättre och bättre prestanda med sina drivrutinssläpp. Nvidia brukar inte ha samma utveckling, det de har det har de från början.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag säger RX 480.
Mer pang för pengen och Crimson ReLive är bra mycket trevligare än Nvidias Windows XP-jidder. Nvidias kort blir obsoleta så fort en ny generation kommer, AMD:s kort får uppdateringar i flera år efteråt.

Flikar in denna

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det kan du göra oavsett kort.

Jag drar inte alla AMD kort över en kam.
Jag låter grafen tala för sig själv.
http://media.bestofmicro.com/H/C/595488/original/22-Overview-Gaming.png
Mer troligt att TS har 80 Plus, 80 Plus Bronze eller 80 Plus Silver nätaggregat än ett 80 Plus Guld nätaggregat.
Jag skulle inte köra RX 480 CF på 600W. Kanske två GTX 1060 på 650W. RX 480 CF skulle jag köra på 700W.
(Då är jag den som alltid tjatar om att 500W nätaggregat räcker till single kort PC)

GTX 1060 drar mindre ström överklockat och stock och är alltså lättare att köra i en Multi GPU Config. Punkt slut.
Man kan inte få samma sak gratis. Tillverkarna kan implementera FreeSync utan att betala några avgifter till AMD. Det kostar dock tillverkaren en massa pengar att implementera den tekniken. Därav det högre priset på FreeSync monitor jämfört med vanliga monitorer.

Vad som dock är gratis är Nvidia FastSync.
Lite löjligt att du anklagar mig för detta då jag har inte ens uttryckt någon åsikt i denna tråd utan endast lagt fram argument.

Jag har haft en dator med AMD för vid den tidpunkten var det mest prisvärt.

Jag har idag en dator med ett Nvidia GTX 970. Det har jag då ett R9 390:

  • Hade varit varmare vilket kan bli ett problem då jag har Mini-ITX chassi.

  • Drar mer ström vilket kan bli ett problem då det belastar PSU hårdare och PSU:n är redan varm då jag har Mini-ITX chassi

  • Jag fick en fantastisk deal på ett EVGA Nvidia GTX 970 SSC. Det snabbaste Nvidia GTX 970:t och jag fick det för lägre pris än något annat eftermarknadskort av Nvidia GTX 970 eller AMD R9 390.

  • Nvidia GeForce Shadowplay

Jag är extremt taggad på att se vad AMD har på ingång med Ryzen och Vega.

Ingen alls "fanboy fanatism" utan fakta.
Få spel har stöd för DX12, endast 18 stycken.
Finns tusentals spel med stöd för DX11.

Okej, då ska vi ta itu med det här.

Radeon RX 480 drar inte mer än GTX 970, och den var (och är) ett förhållandevis strömsnålt kort. Sett över de senaste 10 åren är det relativt lite ström. Det går alldeles utmärkt för de flesta att köra 2 st RX 480 på 500W. http://outervision.com/b/6tGn4L
Det är mest 1060 som drar historiskt lite ström, men det spelar ingen roll för någon som inte har mycket speciella krav. Under 200W totalt för systemet är inget problem. 150W-grafikkort är fortfarande förhållandevis lätta att kyla.

Det är knappast lättare att köra 1060 i multi-GPU när den inte stöder SLI, punkt slut.

FreeSync kostar inte mycket mer än skärmar utan något. G-sync kostar minst 2000 extra.

Nvidia ShadowPlay är ju ingen fördel längre. AMD har samma funktion numer som kallas ReLive, och det kräver ingen registrering, vilket ShadowPlay gör numer. Relive är dessutom strået vassare prestandamässigt, men det är realistiskt sett försumbart.

Vad du köpte för grafikkort för 2-3 år sedan är irrelevant för TS fråga.

AMD är inte bara bra i DX12, utan det beror på från spel till spel.

Får du betalt för detta förresten?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Rx 480 är strömsnåla..man skulle nog kunna köra 2st Rx 480 med ett 600W nätdel med guldstämpel från en bra tillverkare.

Du låter som att du drar ett AMD kort över alla AMD kort..

Glöm inte GTX480..enligt din logik är alla nVidia kort också energihungriga..pga ett kort?!

G.Sync kostar..varför betala när man kan få samma sak gratis?

Lite fanboy fanatism eller?

BTW:
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/115/rx-480-dominates-gtx...

EDIT: Fast Sync verkar vara något, ska kolla mer på denna mjukvara.

Vadå samma sak gratis? Följer Freesync skärmar med på köpet till AMD-kort eller?

Han har inte fel i att AMDs kort drar mer ström generellt än Nvidia. Väldigt långsökt att ta ett exempel från ca 5 generationer tillbaka, det är totalt irrelevant. Dock så klarar nog nästan alla nätaggregaten ett 480, har man låg effekt på agget så kanske man inte får lika optimal strömförbrukning för aggregatet men hur mycket det påverkar i praktiken är ju en fråga för sig.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Anonymous FTW:

Tusentals DX11 spel vad får du den siffran ifrån?

Okej det var en överdrift...
Be my guest, räkna själv! Jag orkade inte i alla fall...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_support

Skrivet av Anonymous FTW:

Jag skulle tveklöst välja ett DX480. Sen är brukar AMD ge bättre och bättre prestanda med sina drivrutinssläpp. Nvidia brukar inte ha samma utveckling, det de har det har de från början.

Skrivet av GilbertG:

Nvidias kort blir obsoleta så fort en ny generation kommer, AMD:s kort får uppdateringar i flera år efteråt.

Upp till 30% är inte så stor förbättring då??? En del av den förbättringen var efter att en ny generation kommit...

Skrivet av GilbertG:

Radeon RX 480 drar inte mer än GTX 970

Vad får du GTX 970 från? Diskussionen gällde GTX 1060!
Att Nvidia GTX 970 drar mindre än ett AMD R9 390 använde jag för att visa ett det finns en anledning till varför jag personligen kör Nvidia i dagsläget....
Som du kan se tydligt i grafen jag länkade till tidigare så är det så att ett GTX 1060 drar mindre än ett RX 480!
Inget som går att argumentera om, jag har lagt fram bevis för det!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

[url href="http://media.bestofmicro.com/H/C/595488/original/22-Overview-

Skrivet av GilbertG:

Radeon RX 480 var (och är) ett förhållandevis strömsnålt kort. Sett över de senaste 10 åren är det relativt lite ström. Det går alldeles utmärkt för de flesta att köra 2 st RX 480 på 500W. http://outervision.com/b/6tGn4L

90% load (450W peak (från din beräkning) belastning på 500W PSU) är inget jag skulle rekommendera då 80 Plus enheter skall klara av 80% load (peak), vilket är 10% för lite, vilket kommer leda till att systemet stänger ned vid full belastning (mitt i spelet).

Skrivet av GilbertG:

150W-grafikkort är fortfarande förhållandevis lätta att kyla.

Skrev jag någonstans att ett Radeon RX 480 var svårt att kyla?
För jag har inget minne av att jag gjorde det...

Skrivet av GilbertG:

Det är knappast lättare att köra 1060 i multi-GPU när den inte stöder SLI, punkt slut.

Menade att det är lättare för PSU:n.
Finns andra protokoll för multi-GPU än SLI.

Skrivet av GilbertG:

FreeSync kostar inte mycket mer än skärmar utan något.

Billigaste FreeSync skärmen kostar 1 399:-
Det är en 23,6" PLS Panel med 1920x1080 60Hz

Billigaste skärmen med 23,6" PLS Panel med 1920x1080 60Hz kostar 1 298:-

Då kostar ju FreeSync skärmar mer än skärmar utan adaptiv synk-teknik! Precis som jag först sade!

Skrivet av GilbertG:

FreeSync kostar inte mycket mer än skärmar utan något. G-sync kostar minst 2000 extra.

G-SYNC är dyrt, en nackdel med 1060 om man funderar på att uppgradera till en monitor med en adaptiv synk-teknik.

Skrivet av GilbertG:

Vad du köpte för grafikkort för 2-3 år sedan är irrelevant för TS fråga.

Det är inte heller relevant för TS hurruvida jag visar "lite fanboy fanatism eller" inte.
Jag påvisade endast för @Havregröt att jag inte var någon fanboy utan gör mina beslut baserade på fakta.

Skrivet av GilbertG:

Nvidia ShadowPlay är ju ingen fördel längre. AMD har samma funktion numer som kallas ReLive, och det kräver ingen registrering, vilket ShadowPlay gör numer. Relive är dessutom strået vassare prestandamässigt, men det är realistiskt sett försumbart.

Men det var en fördel då! Det var därför jag nämnde det när jag förklarade varför jag tidigare köpt ett Nvidia kort.

Skrivet av GilbertG:

AMD är inte bara bra i DX12, utan det beror på från spel till spel.

...och i GTA V som TS tänkte spela så är AMD mindre bra än vad Nvidia är.

Skrivet av GilbertG:

Får du betalt för detta förresten?

Nä men jag önskar att jag fick det för det är jobbigt att argumentera med dig när du verkar medvetet missförstå mig (genom att till exempel jämföra ett RX 460 med ett GTX 970. På vilket sätt var det relevant?)

Skrivet av Friterad:

Vadå samma sak gratis? Följer Freesync skärmar med på köpet till AMD-kort eller?

Nej men tillverkarna av FreeSync skärmar måste inte betala till AMD för att de använder FreeSync tekniken (medan tillverkarna av G-SYNC skärmar måste betala till Nvidia.)

Skrivet av Friterad:

Han har inte fel i att AMDs kort drar mer ström generellt än Nvidia.

Både generellt sätt i konsument klassen men även i det specialfallet vi diskuterar i denna tråden (RX 480 vs GTX 1060)

Skrivet av Friterad:

Dock så klarar nog nästan alla nätaggregaten ett 480, har man låg effekt på agget så kanske man inte får lika optimal strömförbrukning för aggregatet men hur mycket det påverkar i praktiken är ju en fråga för sig.

Nästan alla nätaggregat klarar ett RX 480. Det var dock på tal om en eventuell framtida multi-GPU lösning med CF.
Ett nätaggregat (av låg kvalité) på under 700W kan ha svårt att klara av två RX 480.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Skulle ni säga att ett 1070 är mer värt att köpa än 480/1060 om man har pengarna?
Känns som det kanske kommer framtidssäkra datorn ett bra tag framöver samt kommer ge mig högre fps i 1440p som jag planerat att uppgradera till inom typ halv-snar framtid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

https://www.youtube.com/watch?v=ZxsIOV2AjMc&t=29s

AMD utklassar ju Nvidia i DX12.

Man köper ju för att kunna använda sitt kort framöver inte för standarder som är på utgående som t.ex. DX11, där Nvidia glänser istället.

DX12 är ju dock ospelbart i BF1 på grund av sina dippar i framerate.

Permalänk

Blir nog ett 1070 efter vidare efterforskningar, tack för alla som hjälpte mig samt bumpa den via sina diskussioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej men tillverkarna av FreeSync skärmar måste inte betala till AMD för att de använder FreeSync tekniken (medan tillverkarna av G-SYNC skärmar måste betala till Nvidia.)

Nästan alla nätaggregat klarar ett RX 480. Det var dock på tal om en eventuell framtida multi-GPU lösning med CF.
Ett nätaggregat (av låg kvalité) på under 700W kan ha svårt att klara av två RX 480.

Jojo, men det betyder inte att dom är så mycket billigare till slutkunden. Visst kan du få FreeSync för under 2000kr men vem i all-sin-dar vill köpa en FreeSync skärm i den prisklassen? Du får ju bara 60Hz, kanske möjligtvis 75Hz. Känns ganska meningslöst med G-Sync/FreeSync i såpass låga frekvenstal. Du må behöva lägga 3k för en G-Sync skärm men det är 144Hz.

Även med lägre kvalité så tror jag inte det är ett problem att driva 480 i CF. Dock för att vara helt ärlig så tycker jag CF/SLI är dåliga lösningar på grund utav dåligt stöd osv. Skulle aldrig köra det själv i alla fall.

Men verkar som TS kör på 1070 istället.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jojo, men det betyder inte att dom är så mycket billigare till slutkunden. Visst kan du få FreeSync för under 2000kr men vem i all-sin-dar vill köpa en FreeSync skärm i den prisklassen? Du får ju bara 60Hz, kanske möjligtvis 75Hz. Känns ganska meningslöst med G-Sync/FreeSync i såpass låga frekvenstal. Du må behöva lägga 3k för en G-Sync skärm men det är 144Hz.

Även med lägre kvalité så tror jag inte det är ett problem att driva 480 i CF. Dock för att vara helt ärlig så tycker jag CF/SLI är dåliga lösningar på grund utav dåligt stöd osv. Skulle aldrig köra det själv i alla fall.

Men verkar som TS kör på 1070 istället.

Jo, mitt 1070 Asus Strix sittar och tuffar på i datorn as we speak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

90% load (450W peak (från din beräkning) belastning på 500W PSU) är inget jag skulle rekommendera då 80 Plus enheter skall klara av 80% load (peak), vilket är 10% för lite, vilket kommer leda till att systemet stänger ned vid full belastning (mitt i spelet).

Kan du visa källa på det? Nätaggregat är byggda för att kunna nyttja 100% av sin påstådda kapacitet. Ett 500w nätaggregat klarar 500w belastning. 80 plus visar ju bara vilken verkningsgrad det klarar av på 110v 60hz elnät.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon12433:

DX12 är ju dock ospelbart i BF1 på grund av sina dippar i framerate.

Därav man kör BF1 i DX11.
Därför stämmer mitt påstående om att GTX 1060 utpresterar RX 480 i både GTA V & BF1.

Skrivet av Friterad:

Jojo, men det betyder inte att dom är så mycket billigare till slutkunden. Visst kan du få FreeSync för under 2000kr men vem i all-sin-dar vill köpa en FreeSync skärm i den prisklassen? Du får ju bara 60Hz, kanske möjligtvis 75Hz. Känns ganska meningslöst med G-Sync/FreeSync i såpass låga frekvenstal.

Skärmar utan adaptiv synk-teknik är dyrare.
Varför skiljer det annars hundra kronor i pris på två displayer från samma tillverkare som är identiska förutom att den ena har adaptiv synk-teknik? (Syftar på de jag länkade...)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Skärmar utan adaptiv synk-teknik är dyrare.
Varför skiljer det annars hundra kronor i pris på två displayer från samma tillverkare som är identiska förutom att den ena har adaptiv synk-teknik? (Syftar på de jag länkade...)

Den som har AMD freesync är 23,6" och den billigare som saknar det är bara 21,5" så det är ju inte alls identiska skärmar. Sedan har freesync skärmen stöd för Vesa 75x75 vilket den billigare inte har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man kan summera det som:

RX 480
+ Några hundralappar billigare över lag.
+ FreeSync-skärmar.
+ CrossFire-stöd.

- Drar lite mer ström, blir också väldigt mycket varmare vid överklockning i jämförelse med GTX 1060.

GTX 1060
+ Strömsnålare, därmed tystare/kallare.
+ Kan kylas ganska tyst även vid överklockning.

- Inga FreeSync-skärmar.
- Lite dyrare.
- Inga SLI-möjligheter.

Varför har du med FreeSync men skippar GSync? Samma princip bara att GSync är något dyrare

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan du visa källa på det? Nätaggregat är byggda för att kunna nyttja 100% av sin påstådda kapacitet. Ett 500w nätaggregat klarar 500w belastning. 80 plus visar ju bara vilken verkningsgrad det klarar av på 110v 60hz elnät.

Helt korrekt, såvida inte nätaggregatet är felspecificerat så ger det naturligtvis 500W oavsett om det är ett Bronze eller Titanium.

Min bedömning av debatten kring 480 vs 1060 är att RX480 4GB är bästa valet för ca 2000kr. 1060 6GB är bästa valet för ca 2800kr. Däremot så tycker jag AMD har bättre drivrutiner över lag.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den som har AMD freesync är 23,6" och den billigare som saknar det är bara 21,5" så det är ju inte alls identiska skärmar. Sedan har freesync skärmen stöd för Vesa 75x75 vilket den billigare inte har.

Oj råkade visst bli fel där.
Använde Prisjakts inbyggda filter vet inte hur den kan ha kommit upp. XD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nvidia Fast Sync kräver ingen ny skärm...

FastSync har dock (förrutom Sync i namnet) ingenting att göra med vare sig FreeSync eller G-Sync.