Dags att köpa ny stol till datorn. Budget 10k.

Permalänk
Medlem

Dags att köpa ny stol till datorn. Budget 10k.

Dags att köpa ny datorstol. Jag tänker inte snåla den här gången och har satt budgeten på 10k. Jag vet att det finns en del som kostar mycket mer men är ute efter en ordentligt stol bara som gör sitt jobb för den summan. Sitter väldigt mycket framför skärmen och behöver något som inte förstör min rygg helt och håller. Har en IKEA Markus idag...

Krav:
* Skön att sitta
* höj/sänkbar, höj/sänkbara armstöd, gärna även stöd för att fälla ryggen helt
* Nack-stöd för långa individer. Jag är 194.

Någon som har förslag? edit: det finns så kallade "övervakningsstolar" som är tänkt för personer som sitter långa sessioner. Här är ett exempel som ser intressant ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har denna och är väldigt nöjd ;
https://www.maxgaming.se/king-series/dxracer/king-gaming-chai...

Är 201 cm lång o väger ca 110-115kg.

Mvh

Edit : den möter alla dina krav , likvärdigt justermån som i en modern bilstol.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Är faktiskt också 201. high five! dock väger jag runt 130 pannor.

Jag siktade in mig på en riktig kontorsstol och har kört med en Malmstolen ett par år nu. Funkar prima för mig, går att att justera precis hur man vill.

Köp ingen ny bara, dom kostar 10000:- nya men man kan få tag i begagnade för runt 5000:-, ta en titt på blocket, brukar komma upp där, om inte annat så finns Bafab.se som köper upp företags stolar och säljer.

http://malmstolen.se/produkter/classic/modell-4000/

Permalänk
Medlem

Det finns massor av trådar i det här ämnet , alla slutar i att --> köp en riktig kontorsstol.

Själv har jag en Malmstolen som jag haft i många år.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Well med den budgeten skulle jag rekkomendera en Malm stol, verkar vara bland det bästa du kan få för dem pengarna. Eller kolla på en nyare beggagnad Kinnarps stol.

Dock om du hade halverat din budget till max 5000:- skulle jag sagt DX Racer.

Edit: Sitter på en DxRacer Racing idag är 185cm, 105kg.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

http://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/arbetsstolar/9000...

Tror det är 9334 modellen jag äger med nackstöd. Pris ca 9000kr. Vad kan man säga? Sitter som en gud, aldrig haft värk i varken as eller rygg.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Well med den budgeten skulle jag rekkomendera en Malm stol, verkar vara bland det bästa du kan få för dem pengarna. Eller kolla på en nyare beggagnad Kinnarps stol.

Dock om du hade halverat din budget till max 5000:- skulle jag sagt DX Racer.

Skrivet av MrQke:

http://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/arbetsstolar/9000...

Tror det är 9334 modellen jag äger med nackstöd. Pris ca 9000kr. Vad kan man säga? Sitter som en gud, aldrig haft värk i varken as eller rygg.

Ni får ju gärna skriva hur långa ni är då många stolar av, ska vi säga lägre kvalité än riktiga kontorsstolar, och även vissa kontorsstolar, inte är gjorda för folk som är över 190 eller närmar sig 2 meter. Många stolar görs såklart med medelsvensson i åtanke.

Permalänk
Medlem

@Blub: 184/80kg. Kinnarps modell är ganska smal i maxbredd mellan armstöden. Höjden på nackstödet går att justera, så upp till 2m är nog ingen fara.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Jag har en HÅG på jobbet och tycker de är väldigt bra för mig som är relativt lång (193). Relativt snygg också (speciellt jämfört med den där DxRacer som ser ut att passa i ett pojkrum).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hänvisar till ett tidigare inlägg jag skrivit

#16336341
Hoppas länken fungerar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Jag hänvisar till ett tidigare inlägg jag skrivit

#16336341
Hoppas länken fungerar bara.

Satan mannen, skitbra förklaring på stolsmodellerna också! Kan bli en Kinnarps. Har inga problem med att köpa en ny heller. Skulle budgeten spräckas med 2k eller nått så är det fine. Vad kostar en ny kinnarps stol och var fan köper jag/konfiggar jag en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver datorn verkligen en stol?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vill lägga in att du kan skippa allt vad DXRACER och andra "gaming stolar" heter. Likt annat på gaming marknaden är det undermåliga prylar till överdrivet pris.

Kör på en riktig Kinnarps eller dyl. som är avsedd för folk som sitter länge och mycket framför datorn i sitt arbete, inte till tonårspojkar med för mycket pengar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Har tyvärr inget tips då jag själv brukar en köksstol vid datorn. Men tyckte det lät så komiskt så va ändå tvungen att skriva.(" Tänkte snåla lite denna gången ") Vet inte om det bara är jag. Men 10 lök för en stol är mer än jag skulle kalla snåla. Får en komplett bil för den pengen haha. Lycka till i sökandet iaf!

Edit: Haha, läste ju helt galet. Har haft en ytterst snurrig måndagsmorgon, borde gå å lägga mig igen. Ber om ursäkt för detta.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det inte är värt pengarna att gå på de "riktiga" kontorsstolarna istället för DxRacer och liknande. Sitter i de svindyra varianterna på arbetet och de är inte det minsta bättre än random stol. Att sitta är dåligt oavsett och det är bara olika nyanser av skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill lägga in att du kan skippa allt vad DXRACER och andra "gaming stolar" heter. Likt annat på gaming marknaden är det undermåliga prylar till överdrivet pris.

Kör på en riktig Kinnarps eller dyl. som är avsedd för folk som sitter länge och mycket framför datorn i sitt arbete, inte till tonårspojkar med för mycket pengar.

Jag är varken tonåring eller har för mycket pengar, sitter ofta längre stunder vid datorn och stolen jag länkade längre upp fungerar super åt mig. Kan inte klaga på något alls , haft den i knappt 1 år.

Jag har problem med ryggen pga sjukdom och trots det är detta en av de bästa stolen jag har ägt. Är 40 bast så har suttit i några stycken.

Fast du har kanske testat alla gamingstolar som finns eftersom du dömmer ut dem, o kallar det skit.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@OpWildChild: Läs meningen igen du =P

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Blub: Själva stolsryggen är höj och sänkbar på flera av kinnarps serier är jag ganska säker på. Check the specs!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av DaNii:

@OpWildChild: Läs meningen igen du =P

hahaha jaa. Ser min miss. xD

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag är varken tonåring eller har för mycket pengar, sitter ofta längre stunder vid datorn och stolen jag länkade längre upp fungerar super åt mig. Kan inte klaga på något alls , haft den i knappt 1 år.

Jag har problem med ryggen pga sjukdom och trots det är detta en av de bästa stolen jag har ägt. Är 40 bast så har suttit i några stycken.

Fast du har kanske testat alla gamingstolar som finns eftersom du dömmer ut dem, o kallar det skit.

Testat ett eller två modeller från de flesta "gamingstols" tillverkarna och deras olika "serier". Knappast alla. Skit har jag knappast kallat det, dock undermåliga stolar till ett överdrivet pris.

Lider själv av degenerativ spondylolistes.

Glad för dig att det fungerar, kan dock säga rent generellt att dessa gaminstolar oftast inte är något annat än metallskelett med lite skum på, och kostar långt förbi vad de ska kosta. I ditt fall spelar det väl ingen roll då det fungerar för dig, men att köpa en sådan stol är i mina ögon likvärdigt till att köpa en Macbook Pro för 15 000 kr och använda den till surf och youtube. Fungerar för en väldans massa människor, det gör det inte bättre för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Den där Malm lät som en bra stol, har inte testat den själv så kan inte ge något riktigt omdöme. Sitter själv i en Kinnarps 8000 på jobbet och den är inte speciellt märkvärdig men helt OK. Skulle aldrig betala fullpris för den dock. Hemma har jag en Maxnomic Commander som jag gjort en recension/unboxing om här på SweC. Den är jag riktigt nöjd med!

Jag är 185cm/90kg.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Satan mannen, skitbra förklaring på stolsmodellerna också! Kan bli en Kinnarps. Har inga problem med att köpa en ny heller. Skulle budgeten spräckas med 2k eller nått så är det fine. Vad kostar en ny kinnarps stol och var fan köper jag/konfiggar jag en?

Sitter på telefonen i väntan på lunch nu, så blir ingen lång replik. Kan svara mer utförligt senare kanske om intresse finns.

Kidnappa år ett bra val. Den andra stolen du tittade på är nog inte dum heller.
Så länge som aktören kan sina grejer om ergonomi och har erfarenhet inom området så.

För en Kinnarps så besöker du deras verksamhet. Du hittar deras kontor på deras hemsida. Där kan du provsitta allt möjligt och själv konfigurera - du kommer bli supernöjd.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Kinnarps är overhyped har haft flera kinnarps på flera av mina jobb. Tycker inte de varit nå speciellt bra. Slutar ofta att man måste resa på sig och ta en pause pga att det gör ont i svanken. Sitter personligen klart bättre i min DX racer hemma än vad jag sitter i en kinnarps på jobbet. Största nackdel med racer är dock deras design och färger. armstöden kunde varit i bättre kvalitet. Själva stolen är väldigt gedigen men krävdes lite "insättning" för att blir riktigt skön.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Man får säga vad man vill om att betala fullpris på en Kinnarps. Fanns en tid då jag la 2-3000kr varje fredag/lördag på fylle o diverse skit. Eller kamrater som lägger 100k på modda sina bmw:s. Eller folk som lägger 10k på badrumsskåp. Eller cigg/snus för 5k i mån. Allt är väl prioriteringar. Jag tycker det var värt varje krona iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill lägga in att du kan skippa allt vad DXRACER och andra "gaming stolar" heter. Likt annat på gaming marknaden är det undermåliga prylar till överdrivet pris.

Kör på en riktig Kinnarps eller dyl. som är avsedd för folk som sitter länge och mycket framför datorn i sitt arbete, inte till tonårspojkar med för mycket pengar.

Absolut inte. Köpte en ny Kinnarps 9000 som förpassades till källaren efter ett år.
Dålig stoppning och plastkåpor under stolen som knirrar och har sig.

Köpte en DX Racer king som är betydligt mer välbyggd och väldigt stabil konstruktion.
Bästa stolen jag ägt, och det är några stycken.

Låter som du aldrig suttit i en DX Racer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Absolut inte. Köpte en ny Kinnarps 9000 som förpassades till källaren efter ett år.
Dålig stoppning och plastkåpor under stolen som knirrar och har sig.

Köpte en DX Racer king som är betydligt mer välbyggd och väldigt stabil konstruktion.
Bästa stolen jag ägt, och det är några stycken.

Låter som du aldrig suttit i en DX Racer.

Låte för mig som att du ljuger. Inget bra argument, eller hur?

Använt de flesta gaming stolar, DX, AK, Arozzi, etc. Roligt nog har ingen av dem varit bättre än en gammal kontorsstol jag tog från ett gammalt jobb.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låte för mig som att du ljuger. Inget bra argument, eller hur?

Använt de flesta gaming stolar, DX, AK, Arozzi, etc. Roligt nog har ingen av dem varit bättre än en gammal kontorsstol jag tog från ett gammalt jobb.

Då har ingen av oss rätt för att vi båda ljuger eller hur?

Var och en får göra en subjektiv bedömning av vad som passar bäst.
Alla stolar passar inte alla.

Sen består alla stolar av ett stålskelett med skumgummi.
Största skillnaden är att DX Racer King har en kraftigare konstruktion än Kinnarps.

Permalänk
Medlem

Jag har en AKRACING-stol, är ingen expert på detta ämne men kan tala för detta märke.

AKRACING har väldigt robusta stolar där det mesta (armstöd, fötter etc.) är byggt i massiv metall vilket känns väldigt bra. Många andra märken sparar ofta in någonstans och har någon del som är gjord av plast, typ Arozzi som har fötter/ben av plast vilket inte känns som lika bra kvalité. Dock, jag väger 80 kilo, sitter på stolen några timmar om dagen och nu efter 3 år så har gasliften börjat sänka sig av sig själv när jag sätter mig ned ibland, vilket är någonting som jag har upplevt med varenda datorstol jag någonsin ägt. Alltså, speciellt med din budget, borde du leta efter ett märke som har mycket bra omdömen när det kommer till dess gasliftar.

Ett starkt tips, köp en stol i läder. Jag ångrar mig oerhört att jag köpte en stol i tyg, när man sitter många timmar om dagen händer det att stolen blir skräpig/smutsig, drar åt sig damm från kläder osv. och den är lite svårare att rengöra. Speciellt när man har hundar hemma så samlas det exempelvis hundhår på stolen över tid. En stol i läder samlar inte smuts i samma utsträckning samt är betydligt enklare att rengöra när det väl är dags. Jag var faktiskt inne på Mediamarkt och Elgiganten för en vecka sedan bara för att jämföra olika stolar och det fick mig att landa i dessa slutsatser.

AKRACING:

+ Riktigt bra byggkvalité
+ Bra funktioner
+ Riktigt bra och komfortabla armstöd
+ Bra nackstödskudde och mycket bekväm sittdyna

- Gasliften har börjat ge med sig efter tre års daglig användning

Nu vet jag att detta skjuter under din budget ganska kraftigt men borde förhoppningsvis ge lite perspektiv på 'vara eller icke vara' när det kommer till stolar i det lägre prissegmentet eller generellt vad man kan tänka på när man köper en stol. "I can vouch" för AKRACING om du skulle kolla på en billigare stol, dock med gasliften i åtanke. Finns det någon här som har bättre vetskap när det kommer till gasliftar i kontors/datorstolar får ni gärna fylla på.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Hedersmedlem

Ruggigt nöjd med mina Kinnarps-stolar. Kan bara varmt rekommendera dessa. Lite svårt att hitta en i min storlek, beggad. När jag fick en på förra jobbet blev den specialbeställd med alla de största delarna (är 198). Den jag har hemma är lite liten, men funkar bra ändå.

Bra skrivet av @Zarlor!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya