Permalänk
Medlem

Att koppla kabeltv'n till projektorn

Hej!

Jag har ett vardagsrum som ser ut som bilden nedan, jag bor i ett Comhem hus med kabel-tv. Jag skulle vilja koppla in kabeltv´n (vanligt antennuttag) till projektorn. Men behöver någon form av mellanstation då projektorn inte har antennuttag.

Hade en idé om att koppla kabeltvn till en digitalbox och därifrån kunna gå ut med bild via projektor (hdmi) och ljud till högtalarna (stereoplugg). Men att då också kunna koppla in kanske dvd-spelare i digitalboxen.

Finns det någon produkt som skulle kunna fungera för detta ändamål?

Eller måste man gå på en dator med tv-kort för att få dessa funktioner?

Permalänk
Medlem

Varför skulle projektorn behöva en antennuttagen?
Har inte projektorn en HDMI port?

Väggen->digitalbox->DVD spelare->HDMI splitter/switch |->Projektor och TV

Om jag inte missförstår vilka portar dina prylar har så är problemet snarare DVD spelaren eller projektorn inte har tillräckligt med portar för att kopplas till projektorn och TV samtidigt. Vilket HDMI splitter eller switch är till för.

Innan du köper något bör du testa om det funkar med DVD spelare i kedjan till antingen TV eller projektorn.

Permalänk
Medlem

Tack panpo98, projektorn har inte antennport men som du säger hdmi. Kan du länka till en digitalbox som kan ta emot det marksända Comhem materialet men också ha en ut ljud till en stereo anläggning.

Skulle uppskattas mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det digitala eller analoga signaler?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Avle:

Tack panpo98, projektorn har inte antennport men som du säger hdmi. Kan du länka till en digitalbox som kan ta emot det marksända Comhem materialet men också ha en ut ljud till en stereo anläggning.

Skulle uppskattas mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Du får en box av Comhem när du abonnerar på kanalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tar du emot ComHem idag? Vart kopplar du i så fall din antennsladd?

Det finns inga projektorer som har inbyggda mottagare, som vissa TV apparater har. Du behöver en av ComHem godkänd digital-tv box. Går du till ComHem så kommer dom försöka sälja dig en Tivo. Vet inte vad du behöver för funktioner men en Tivo är rätt trevlig då du, förutom TV kan titta på en massa playtjänster och exempelvis NetFlix. En sådan box brukar man kunna få billigt om man förlänger sitt abb.

Permalänk
Medlem

Använder inte uttaget idag, vi har något grundutbud som ingår i hyran. Det analoga nätet som sänds är ju okrypterat. Måste jag verkligen ha en Comhem box för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avle:

Använder inte uttaget idag, vi har något grundutbud som ingår i hyran. Det analoga nätet som sänds är ju okrypterat. Måste jag verkligen ha en Comhem box för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte om du är nöjd.

Jag trodde du redan hade digitalboxen och DVD spelare när jag läste dina frågor.

Har du DVD spelare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Avle:

Använder inte uttaget idag, vi har något grundutbud som ingår i hyran. Det analoga nätet som sänds är ju okrypterat. Måste jag verkligen ha en Comhem box för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nöjd med det analoga grundutbudet så besök en secondhand och köp en gammal video för några tior och använd den som mottagare, projektorn har väl ingångar för analog video och videobandspelaren ger komposit och troligen även rgb ut.
Du kan även köpa nått nytt med analog mottagare men det blir dyrare eftersom det knappt finns såna kvar på marknaden utan analoga mottagare kan ibland sitta i digitalboxarna, det finns ju inga analoga tvsändningar kvar utan det är nått som Comhem själva omvandlar digitaltvn till och personligen så tycker jag bildkvaliten är hemsk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ingen rimlig anledning att köra upp analog kabel-TV-bild på en projektor. Om man vill ha en uppfattning om den bildkvalitet man kan vänta sig, kör ett 240p only-klipp från Youtube på projektorn.

Som skrivet är det en del meck att få ordning på allt. Gammal video med scart-adapter för att få ut komposit och ljud på separata trådar är den vanligaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Sänder inte Com Hem ett antal kanaler okrypterat digitalt också, som del av grundutbudet? Kan skilja från hus till hus, kolla med fastighetsägaren. Hur som helst behövs en lämplig TV-mottagare. Kabel-TV är för det mesta ett dåligt mottagningssätt, om du bara vill ha fria kanaler. Inga HD-kanaler eller liknande sänds vidare som grundutbud i de svenska kabeltvnäten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Sänder inte Com Hem ett antal kanaler okrypterat digitalt också, som del av grundutbudet? Kan skilja från hus till hus, kolla med fastighetsägaren. Hur som helst behövs en lämplig TV-mottagare. Kabel-TV är för det mesta ett dåligt mottagningssätt, om du bara vill ha fria kanaler. Inga HD-kanaler eller liknande sänds vidare som grundutbud i de svenska kabeltvnäten.

Det att det inte sänds digitalt är väl främst i Comhemhus och inte nått som alltid gäller, Comhem filtrerar bort DVB-T2 signalerna för att de inte ska riskera konkurrens av Boxer. Det finns dock en del andra "lokala småaktörer" som faktisk skickar vidare signalerna från marknätet i kabeltv systemen.
Det går ju även att titta på SVT och TV4 via deras playtjänster om man inte måste ta det via analog tv via antenn utan bara är intresserad av kanalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det att det inte sänds digitalt är väl främst i Comhemhus och inte nått som alltid gäller, Comhem filtrerar bort DVB-T2 signalerna för att de inte ska riskera konkurrens av Boxer. Det finns dock en del andra "lokala småaktörer" som faktisk skickar vidare signalerna från marknätet i kabeltv systemen.
Det går ju även att titta på SVT och TV4 via deras playtjänster om man inte måste ta det via analog tv via antenn utan bara är intresserad av kanalerna.

Nu syftade jag på DVB-C. Inte centralantenn. De flesta kabeltv-operatörer kör ut någon form av grundutbud även digitalt. Com Hem filtrerar inte bort något. Via antenn får du bara marknätet som bara är digitalt, här handlar det inte om antennuttag utan TV-uttag med koax med IEC 169-2-kontakt. Okrypterade kanaler i kabeltv-nät går utmärkt att ta emot med en TV med inbyggd DVB-C-mottagare exempelvis, även om du inte har någon CA-modul eller kort.

Permalänk
Bildexpert 📺

Trots en DVB-C-stadnard är digital kabel-TV så pass knutet till leverantören är marknaden för "fria boxar" ganska liten. Vill man med tillförlitlighet få in Comhems DVB-C utbud bör man helt enkelt vända sig till Comhem och teckna abonnemang. Men det skadar inte att testa, förutom priset då.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s309308548&o=produkt_p...

Blir några lappar. Men att jaga en gammal video och köpa adaptrar för gammal videoteknik som ändå ger arslig bildkvalitet är ju också en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Trots en DVB-C-stadnard är digital kabel-TV så pass knutet till leverantören är marknaden för "fria boxar" ganska liten. Vill man med tillförlitlighet få in Comhems DVB-C utbud bör man helt enkelt vända sig till Comhem och teckna abonnemang. Men det skadar inte att testa, förutom priset då.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s309308548&o=produkt_p...

Blir några lappar. Men att jaga en gammal video och köpa adaptrar för gammal videoteknik som ändå ger arslig bildkvalitet är ju också en kostnad.

Det finns mottagare som är mer eller mindre kompatibla om man ska köra betalkanaler, ska man bara köra okrypterade kanaler är det i princip inga stora problem. Vill man ha det – en digitalbox alltså – så har man förmodligen ändå abonnemang och kan få en box mer eller mindre gratis via operatören. Då finns det ingen vits att skaffa Vu+ eller Humax-mottagare för 3-4 tusen. Det är dock inte så illa som med IPTV, då hade i princip inga TV-apparater med inbyggd DVB-C-mottagare fungerat. Där fungerar ändå en hel del modeller med CA-modul och operatörens kort.

Vill man bara ha ett par fria kanaler annars, så är det ju marksänd TV och antenn som gäller, då får du ju iaf SVT 1 och 2 HD, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland med DVB-T2-mottagare. Här i ett hus anslutet till BBBs kabel-tvnät så får vi bara SVT 1 och 2, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen och TV4 digitalt tror jag. Inte HD-varianterna av något utan abonnemang. Billigaste abonnemanget är 189 kr/mån. Är inte dessa så intressant, så kanske en Chromecast, en mobil enhet med Android eller iOS och Magine vore vettigare. Mindre investering. Kostar, men ska man vara gratis så är det ju bara SVT som sänder på nätet fritt av de svenska kanalerna. HTPC är inte det första man behöver tänka på hur som helst.

Grejen med VHS-bandare som mottagare är ju att moderna projektorer oftast inte ens har s-video eller komposit-ingång längre. Då blir det snabbt en röra. Bra kommer det absolut inte se ut vilket som.

Permalänk
Bildexpert 📺

Körde kompositvideo via VHS-bandare till projektor för något fotbolls-event 2004. Vi hade ganska gott och roligt åt att spelarnas huvuden var precis en bildlinje hög och beroende på var de fann sig i förhållande till sammanflätningen så försvann huvuden in och ut ur bild. Bollen klarade sig rätt okey, en vit pixel som sparkades runt.

Permalänk
Avstängd

Har slängt ett helt gäng comhemboxar vid flyttar och diverse strul med lägenheter hit och dit, varav en några med HDMI. Tror dock inte jag har någon kvar då jag verkligen slängde allt när de gick över till IPTV i mitt område. Comhem ville inte ha tillbaka dem utan de tyckte jag skulle lägga ut dem på blocket, men det är mycket jobb för några tior liksom. Dock tycker jag du borde kolla blocket. Tänk också på att det digitala grundutbudet normalt inte är samma som det analoga, sist jag pillade med det så fattades TV3 och 5 har jag för mig på det digitala men istället fick jag lite andra konstiga kanaler som Access (eller Axess kanske, folkpartiets kanal ). Annars kan du ju gå över till streaming och köra SVTPlay, TV4Play osv.

Permalänk
Medlem

Tänkte nästan säga att det enklaste och billigaste är att plocka upp en halvmodern box från någon före detta kund. Om man bara vill ha ett par kanaler från det digitala grundutbudet. Det var ju dock vad som föreslogs ovan nu.

@snajk

Axess TV sänder inte längre i marknätet fritt, några lokala kanaler som TV Finland eller 24Corren/24NT finns beroende på var i landet du är. Men de sänds inte nödvändigtvis vidare i kabelnäten. Axess TV tror jag däremot fortsätter sända okrypterat hos Com Hem. Är Nordstjernan som äger dem hur som helst. Konservativa, javisst men inte partipolitiska eller knutna till partier. Tror inte längre de verkligen försöker vara någon publik service-kopia. Kristdemokraternas Lars Adaktusson är väl dock den mest kända profilen som varit på Axess TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Trots en DVB-C-stadnard är digital kabel-TV så pass knutet till leverantören är marknaden för "fria boxar" ganska liten. Vill man med tillförlitlighet få in Comhems DVB-C utbud bör man helt enkelt vända sig till Comhem och teckna abonnemang. Men det skadar inte att testa, förutom priset då.

Blir några lappar. Men att jaga en gammal video och köpa adaptrar för gammal videoteknik som ändå ger arslig bildkvalitet är ju också en kostnad.

Eftersom DVB-T, DVB-C och DVB-S är i princip samma format, förutom andra frekvenser så är nog marknaden för öppna boxar snarare tvärtom, otroligt bred. Du kan tom köpa USB minnen som tar emot DVB-C för några hundralappar. Du kan tom köpa boxar med kort som fungerar bra, bara du kör ComHems CA-modul.

Permalänk
Inaktiv

@Avle: Nej det måste du inte men du är nog smått galen om du vill blåsa upp en bild lika stor som en iphone till hundra tum eller motsvarande.

ComHem sänder digitalt också, du får du iaf. digital mottagning vilket är mycket bättre än ComHems analoga nät. För det behöver du en box men inget abonnemang.

Borde inte vara svårt att hitta en box på blocket eller liknande, då får du HDMI vilket du nog vill ha till din projektor. Köp en HDMI växel så behöver du bara dra en kabel till din projektor.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med digitalt grundutbud är som sagt att det är nerskalade SD-kanaler som gäller då. Tycker själv att SVT1/2 ser ganska tråkigt ut sedan de börja komprimera om HD-kanalerna och sända de som SD istället för att sända två olika kanaler för de olika kanalplatserna/upplösningarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tänkte nästan säga att det enklaste och billigaste är att plocka upp en halvmodern box från någon före detta kund. Om man bara vill ha ett par kanaler från det digitala grundutbudet. Det var ju dock vad som föreslogs ovan nu.

@snajk

Axess TV sänder inte längre i marknätet fritt, några lokala kanaler som TV Finland eller 24Corren/24NT finns beroende på var i landet du är. Men de sänds inte nödvändigtvis vidare i kabelnäten. Axess TV tror jag däremot fortsätter sända okrypterat hos Com Hem. Är Nordstjernan som äger dem hur som helst. Konservativa, javisst men inte partipolitiska eller knutna till partier. Tror inte längre de verkligen försöker vara någon publik service-kopia. Kristdemokraternas Lars Adaktusson är väl dock den mest kända profilen som varit på Axess TV.

Jag vet att det inte är folkpartiets kanal, men det är en kanal för den intellektuella högern och vilka är de om inte folkpartister liksom.

Skrivet av Petterk:

Nackdelen med digitalt grundutbud är som sagt att det är nerskalade SD-kanaler som gäller då. Tycker själv att SVT1/2 ser ganska tråkigt ut sedan de börja komprimera om HD-kanalerna och sända de som SD istället för att sända två olika kanaler för de olika kanalplatserna/upplösningarna.

SVT har normalt mycket bättre kvalitet på SVTPlay än deras SD-upplösta kanaler, om man har tillräcklig uppkoppling förstås.

Permalänk
Rekordmedlem

SVT tar inte extra betalt för sin HD sändningar så varför ska man titta på icke hd överhuvudtaget hos dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

SVT tar inte extra betalt för sin HD sändningar så varför ska man titta på icke hd överhuvudtaget hos dem ?

Kabel-TV-operatörerna tar som sagt extra betalt för dem. Hos BBB 189 kr/mån, hos Com Hem 199 kr/mån. Därav kör antenn om du kan.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Som @PetterK säger. När jag hade comhem så var man tvungen att köpa något HD-paket med en massa skitkanaler för att få SVT i HD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

@mrqaffe: Som @PetterK säger. När jag hade comhem så var man tvungen att köpa något HD-paket med en massa skitkanaler för att få SVT i HD.

Jo jag vet, Comhem verkar dessutom medvetet ha försämrat bilden på de kanaler de sänt ut fritt, jag har aldrig sett Comhem leverera samma kvalitet som i marknätet eller som andra kabeloperatörer.
Jag undrar om de inte försökte tvinga folk att ta abb genom att leverera skräpkvalitet på de kanaler som de måste sända gratis enligt lagen, hursomhelst så har i stort sett alla andra kabeltvleverantörer jag sett haft mycket bättre bild även på fria utbudet än Comhem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

SVT tar inte extra betalt för sin HD sändningar så varför ska man titta på icke hd överhuvudtaget hos dem ?

Nej SVT tar faktiskt inte betalt alls, det kommer som du säkert redan vet via vår fina Tv-tjänst. Faktum är att distributörer inte har någon som helst lagstadgad skyldighet att distribuera SVT i HD i överhuvudtaget (sk. vidaresändningsplikt),

Så det är en kommersiell överenskommelse mellan exempelvis ComHem och SVT att bestämma vad som krävs för att få HD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jo jag vet, Comhem verkar dessutom medvetet ha försämrat bilden på de kanaler de sänt ut fritt, jag har aldrig sett Comhem leverera samma kvalitet som i marknätet eller som andra kabeloperatörer.
Jag undrar om de inte försökte tvinga folk att ta abb genom att leverera skräpkvalitet på de kanaler som de måste sända gratis enligt lagen, hursomhelst så har i stort sett alla andra kabeltvleverantörer jag sett haft mycket bättre bild även på fria utbudet än Comhem.

Pratar du analog TV? Det är det enda som ComHem är skyldiga att sända (sk. vidaresändningsplikt) - Att man även sänder Digitalt (DVB-C) gratis tycker jag nog tyder på en vilja att faktiskt leverera tjänster. ComHem levererar inte bättre tv om du har ett abb. Det är samma okrypterade sändningar.

Du pratar bara skit och måste nog förklara lite mer utförligt hur du kvalificerar dig att göra ett sådant antagande. Jag levererar TV till ComHem så jag vet vad jag skickar och vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt Copyswede som tar betalt för att vidaresända kabel-tv. Vidaresändningsplikten finns exempelvis för att vi som bor i lägenhet inte har möjlighet att sätta upp antenn. Något riktigt grundutbud behöver däremot inte finnas, och det finns ju inte i IPTV-nät vilket är varför t.ex. Telia installerar kabel-tvnät med analog signal i flerfamiljshus, och då är det ju SVT och eventuellt en lokal kanal som de måste vidaresända.

Fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen kan ju en kabeltv-operatör ta ut avgifter från även om bara SVTs kanaler sänds fritt. Gratis finns bara för villaägare och där gäller inte någon vidaresändningsplikt om de är anslutna till kabeltv-nät eller IPTV-nät.

För att förtydliga, operatörer måste betala för att vidaresända TV-kanaler om inte TV-kanalerna står för dessa kostnader. Copyswede och SVT har ett samarbete/avtal som innebär att en operatör av ett TV-nät betalar 1,08 kr i månaden för SVTs kanaler.

Andra och tredje stycket
Permalänk
Medlem

En del av det ni skriver verka förklara varför vi inte såg nån större förbättring när vi jämförde kvaliten på de analoga och motsvarande digitala kanal med digitalbox i ett Comhem hus på 40" platt TV.

Det och att man behövde betala ännu mer för att få kanal 3, 5 digital mm sa oss att man kunde fortsätta med de analogt kanalerna. Pengarna kunde man istället spendera på Netflix eller vad man nu föredrar.

Verka som att det varierar så om det är värt det i ert fall mm kan bara ni avgöra.