Nintendo Switch plockas isär och hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch plockas isär och hittar ut på webben

Inför den stundande lanseringen av Nintendo Switch dyker nu bilder på konsolen i isärplockat läge upp på webben, vilka skvallrar om enhetens komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite väl snålt batteri i min mening....

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Lite väl snålt batteri i min mening....

Helt klart.

Får väl hoppas på att det kommer någon powerbank som kan ladda aktivt under tiden man spelar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

3700kr?!
Multikill på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligt att ni nämner att batteritillverkaren är densamme som till Note7.

Fortsättning följer ...

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Får väl hoppas på att det kommer någon powerbank som kan ladda aktivt under tiden man spelar.

Tja du, finns redan gaaanska många powerbanks på marknaden så vadå "kommer"? Nintendo har bekräftat redan att det går att ladda under användning.

Och inte ens chans att få in bättre batteri utan att göra stora uppoffringar på annat håll i det taighta paketet dom har, fantastiskt bra batteri för vad man får ur det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt klart.

Får väl hoppas på att det kommer någon powerbank som kan ladda aktivt under tiden man spelar.

Finns redan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns redan.

Brukar inte de vara ganska dyra samt vilka portar har den portabla delen av switch?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Brukar inte de vara ganska dyra samt vilka portar har den portabla delen av switch?

Samtliga laddportar ska vara USB C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Brukar inte de vara ganska dyra samt vilka portar har den portabla delen av switch?

En 10000mAh powerbank brukar väl kosta runt 200kr, brukar gå att hitta på rea för en hundralapp ibland. Nintendo Switch använder USB type C.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

En 10000mAh powerbank brukar väl kosta runt 200kr, brukar gå att hitta på rea för en hundralapp ibland. Nintendo Switch använder USB type C.

Aha, trodde det behövdes någon form av aktiv laddning som exempelvis till en Surface pro eller liknande. Går det att köra laddning samtidigt som man spelar med en vanlig powerbank är det ju kalas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Går det att köra laddning samtidigt som man spelar med en vanlig powerbank är det ju kalas.

Antar att det också går ladda på vanligt eluttag samtidigt som man spelar? Det nämns bara powerbank i tråden...

Permalänk
Avstängd

Faen va folk klagar på batteriet osv.
Majoriteten kommer väl koppla den till sin TV och lira?

Ser ju aldrig någon gå runt med en 3DS XL ute på stan liksom.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har det släppts någon info om vad det är för typ av skärm?
Någon som är påläst?

Permalänk
Medlem

Prestanda och specs har också letat sig ut på webben.

Architecture: 516 ARMv8 Cores
Handheld mode
Cpu Core 0 314mhz
Cpu Core 1 726mhz
Cpu Core 2 726mhz
Cpu Core 3 314mhz
GPU 275mhz
GFLOPS Benchmark : 375 gflops FP32
Docked mode
Cpu all cores are 2143mhz
GPU is 1005mhz
GFLOPS Benchmark : 875.77 gflops FP32

Ingen monstermaskin med andra ord, men det hade nog ingen förväntat sig heller. Fina specs för en bärbar konsol dock.

Här kommer lite benchmarks.

When doing a benchmark called Julia running at 480x360, the FPS is 267FPS, whereas the PSVita benched at 82FPS. The combined CPU and GPU power is at about 375.06 GFLOPS.
After docking, the CPU is running at 2.1GHz with the GPU maxing out at 1005 MHz. The benchmark ran at 806FPS@875.66GFLOPS CPU and GPU combined whereas the XB1 ran at 1060FPS, PS4 at 1349 FPS, and the PS4Pro at 2983FPS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Faen va folk klagar på batteriet osv.
Majoriteten kommer väl koppla den till sin TV och lira?

Ser ju aldrig någon gå runt med en 3DS XL ute på stan liksom.

Ironiskt då jag gjort det i snart 5 år.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ingen monstermaskin med andra ord, men det hade nog ingen förväntat sig heller. Fina specs för en bärbar konsol dock.

Men att den klarar mindre än en tiondel av PS4Pro kommer iallafall för mig under vad jag förväntat mig.
Då XB1 med Scorpio följer efter Sony prestandamässigt kommer skillnaden troligen innebära att så gott som samtliga tredjepartutvecklare kommer strunta i plattformen.
Eller tänker jag fel nu?

Permalänk
Inaktiv

Helt intressant konsol, men priset när det är så mycket annat som man ska ha idag är i högsta laget.
Hade den kostar 2700kr inklusive Zelda eller Mario så hade jag köpt den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Faen va folk klagar på batteriet osv.
Majoriteten kommer väl koppla den till sin TV och lira?

Ser ju aldrig någon gå runt med en 3DS XL ute på stan liksom.

Nej, inte jag iallafall om jag köpte en.
Tåg, flyg, flygplatser, bilen, sängen etc, hade nog aldrig spelat på prollen.
Finns ofta uttag men är oftast jävligt krångligt och omständigt,
Gissar att Nintendo kommer att släppa ett par tusen versioner som med 3DS, bäst att vänta ett år.

Plockar nog upp en när version 2 kommer till ett vettigt pris, finns förmodligen inga spel första året ända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Captain Crunch:

Men att den klarar mindre än en tiondel av PS4Pro kommer iallafall för mig under vad jag förväntat mig.
Då XB1 med Scorpio följer efter Sony prestandamässigt kommer skillnaden troligen innebära att så gott som samtliga tredjepartutvecklare kommer strunta i plattformen.
Eller tänker jag fel nu?

Det stämmer nog att många speltillverkare inte kommer försöka porta alla trippelAtitlar till den här bärbara konsolen eftersom att hårdvaran inte alls motsvarar en stationär konsol.
Men det har inte gjorts tidigare heller i någon större utsträckning. Varken PS Vita eller Nintendos mobila konsoler har haft samma spel som de stationära konsolerna när de var nya utan de har väl främst haft sina egna titlar. För de var inte kraftfulla nog. De var bärbara istället; ).
Samma sak gäller väl här. Fast med tillägget att man kan docka den mobila enheten och koppla den till TVn också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Nej, inte jag iallafall om jag köpte en.
Tåg, flyg, flygplatser, bilen, sängen etc, hade nog aldrig spelat på prollen.
Finns ofta uttag men är oftast jävligt krångligt och omständigt,
Gissar att Nintendo kommer att släppa ett par tusen versioner som med 3DS, bäst att vänta ett år.

Plockar nog upp en när version 2 kommer till ett vettigt pris, finns förmodligen inga spel första året ända.

Då är du rätt unik iaf.

Zelda?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Captain Crunch:

Men att den klarar mindre än en tiondel av PS4Pro kommer iallafall för mig under vad jag förväntat mig.
Då XB1 med Scorpio följer efter Sony prestandamässigt kommer skillnaden troligen innebära att så gott som samtliga tredjepartutvecklare kommer strunta i plattformen.
Eller tänker jag fel nu?

806fps på Switchen och 2983 på PS4 pro så en tiondel är det ju inte. Sen att 806fps enabrt gäller när den är inkopplad är ju självklart, man springer ju inte runt med en PS4 pro direkt heller.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer nog att många speltillverkare inte kommer försöka porta alla trippelAtitlar till den här bärbara konsolen eftersom att hårdvaran inte alls motsvarar en stationär konsol.
Men det har inte gjorts tidigare heller i någon större utsträckning. Varken PS Vita eller Nintendos mobila konsoler har haft samma spel som de stationära konsolerna när de var nya utan de har väl främst haft sina egna titlar. För de var inte kraftfulla nog. De var bärbara istället; ).
Samma sak gäller väl här. Fast med tillägget att man kan docka den mobila enheten och koppla den till TVn också.

Vanliga Wii var väl en rätt kass maskin (prestandamässigt) i jämförelse med PS3 och Xbox 360 men sålde som smör och det kom väl ut en otrolig mängd spel till den också? Ser utvecklarna att Switch säljer bra lär de skapa en del exklusiva titlar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

En 10000mAh powerbank brukar väl kosta runt 200kr, brukar gå att hitta på rea för en hundralapp ibland. Nintendo Switch använder USB type C.

En 10000mAh powerbank som egentligen är en 5-6000mAh powerbank.
Man får vad man betalar för och speciellt när det kommer till batterier. Märks väl om man öppnar och kollar vad det sitter för celler i dom.

http://www.mjlorton.com/forum/index.php?topic=808

Av de 13 billiga powerbanks testade så låg majoriteten av dom runt 50-60% av den kapacitet som dom var hävdad att ha. Tror den bästa låg runt 75%.

Och då har dom ej testat hur bra dom klarar att bli uppladdade igen och där kan jag gissa att med så dåliga celler att man inte ska förvänta sig mer än 100-200 cyklar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Vanliga Wii var väl en rätt kass maskin (prestandamässigt) i jämförelse med PS3 och Xbox 360 men sålde som smör och det kom väl ut en otrolig mängd spel till den också? Ser utvecklarna att Switch säljer bra lär de skapa en del exklusiva titlar.

Exakt!

Nu tror jag visserligen inte att spelen sålde lika bra till wii som för konkurrenterna utöver några klassiker, men det kan jag inte bekräfta och det är inte heller så relevant i sammanhanget.

Så vi får se hur kunderna tar emot den här konsolen. Time will tell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Antar att det också går ladda på vanligt eluttag samtidigt som man spelar? Det nämns bara powerbank i tråden...

Ja det lär ju säkert gå. Tänkte mer om man sitter någonstans utan eluttag.

Någon som har koll på hur det ser ut med förhandsbokningar på olika sajter?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Men att den klarar mindre än en tiondel av PS4Pro kommer iallafall för mig under vad jag förväntat mig.
Då XB1 med Scorpio följer efter Sony prestandamässigt kommer skillnaden troligen innebära att så gott som samtliga tredjepartutvecklare kommer strunta i plattformen.
Eller tänker jag fel nu?

En tiondel? Du menar en tredjedel?
Sett till FPS så är den mer än hälften så stark som en vanlig PS4a.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Faen va folk klagar på batteriet osv.
Majoriteten kommer väl koppla den till sin TV och lira?

Ser ju aldrig någon gå runt med en 3DS XL ute på stan liksom.

Vad är meningen lansera den som bärbar konsol med batteri inuti då för? Då är det bättre lansera den som en stationär konsol, utan skärm och batteri. Om syftet är att ha den inkopplad hemma med nätadapter hela tiden.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad är meningen lansera den som bärbar konsol med batteri inuti då för? Då är det bättre lansera den som en stationär konsol, utan skärm och batteri. Om syftet är att ha den inkopplad hemma med nätadapter hela tiden.

Precis, man får ju se det ur det perspektivet utvecklarna har tänkt att konsolen ska användas till, dvs även bärbart och då är batteriet kass.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Vad är meningen lansera den som bärbar konsol med batteri inuti då för? Då är det bättre lansera den som en stationär konsol, utan skärm och batteri. Om syftet är att ha den inkopplad hemma med nätadapter hela tiden.

Skrivet av Wh1spY:

Precis, man får ju se det ur det perspektivet utvecklarna har tänkt att konsolen ska användas till, dvs även bärbart och då är batteriet kass.

Hallå, konsollen är en hybrid. Den har aldrig varit för endast Handheld användning.. jisses

Sitter ni ärligt och spelar i 8h i sträck eller så? Batteriet räcker gott och väl till småspelande. Finns även eluttag typ överallt så man kan ladda.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M