Nintendo Switch plockas isär och hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hallå, konsollen är en hybrid. Den har aldrig varit för endast Handheld användning.. jisses

Sitter ni ärligt och spelar i 8h i sträck eller så? Batteriet räcker gott och väl till småspelande. Finns även eluttag typ överallt så man kan ladda.

8h? Nja, inte på bärbart, men stationärt kan det bli långa sessioner. Men nu snackar vi om 2-3h bärbart om man vill kräma på med ljud/ljusstyrka och ett krävande spel och då är batteriet stendött sen. Sen är det under optimala förhållanden så batteriet håller säkert inte ens så länge. Det är en principsak och ska man använda den till bärbart (som faktiskt är det argumentet dom hypar mest i sina videos) ska man inte behöva ladda jämt och ständigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker den ser enkel ut att plocka isär? Fint att kunna göra rent fläkten och kunna byta batteri själv när det går ner i kapacitet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

En 10000mAh powerbank som egentligen är en 5-6000mAh powerbank.
Man får vad man betalar för och speciellt när det kommer till batterier. Märks väl om man öppnar och kollar vad det sitter för celler i dom.

http://www.mjlorton.com/forum/index.php?topic=808

Av de 13 billiga powerbanks testade så låg majoriteten av dom runt 50-60% av den kapacitet som dom var hävdad att ha. Tror den bästa låg runt 75%.

Och då har dom ej testat hur bra dom klarar att bli uppladdade igen och där kan jag gissa att med så dåliga celler att man inte ska förvänta sig mer än 100-200 cyklar.

Nja. De ljuger nog inte helt när dom t.ex listar 10000mAh. De må mycket väl hålla så mycket. Problemet är att överföringen från powerbank till ny enhet är inte 100%. Och de tappar en stor chunk då. Bättre kvalitet lär ha bättre överförings effektivitet etc..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Men att den klarar mindre än en tiondel av PS4Pro kommer iallafall för mig under vad jag förväntat mig.
Då XB1 med Scorpio följer efter Sony prestandamässigt kommer skillnaden troligen innebära att så gott som samtliga tredjepartutvecklare kommer strunta i plattformen.
Eller tänker jag fel nu?

PS4 Pro är framtagen för att köra spel i 4K (Väldigt få spel körs i 4K än så länge dock). Switch i bärbart läge kör spelen i 720p. 4K har 9x fler pixlar än 720p, och därför så kvittar det att Switch i bärbart läge är ca: 10x sämre, eftersom att den ändå inte behöver vara lika kraftfull för att rendera bilden.

Switch lär få räkna med små grafiska nedgraderingar i vissa fall, men den lär ändå inte ha allt för stora problem att driva samma spel i 720p respektive 900p/1080p i dockat läge som PS4 Pro och Scorpio kommer köra i 4K.

Jag tror inte att Switch kommer bli en lika bortglömd konsol som Wii U blev, men jag tror heller inte att alla tredjepartstillverkare kommer hoppa på Switch-tåget bara för att den är teknisk kapabel. Switch är i första hand en bärbar konsol. Det är så Nintendo har marknadsfört den, och det är så många som har testat den också känner. Så huruvida Switch kommer bli en succé eller inte beror på hur efterfrågad den är på den bärbara marknaden, och det är framför allt detta som kommer styra hur tredjepartsutvecklare kommer prioritera Switch.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hallå, konsollen är en hybrid. Den har aldrig varit för endast Handheld användning.. jisses

Sitter ni ärligt och spelar i 8h i sträck eller så? Batteriet räcker gott och väl till småspelande. Finns även eluttag typ överallt så man kan ladda.

Hallå jösses, folk visste inte att det var en hybrid konsol? Oh finns det eluttag överallt? Mitt ute i skogen också eller?
Människa, att batteriet inte håller mer än 2-3 timmars spelande, är ett faktum och folk kan ta upp att det är dåligt. Sen borde du läsa om hur batteri mår om har den laddad på 100% hela tiden.

https://www.wired.com/2013/09/laptop-battery/

Däremot är det heller inget Nintendo kan göra något åt, då dom har valt en 6,2 skärm och då är det svårt att få i ett större batteri kapacitet på plattan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

En tiondel? Du menar en tredjedel?
Sett till FPS så är den mer än hälften så stark som en vanlig PS4a.

Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer nog att många speltillverkare inte kommer försöka porta alla trippelAtitlar till den här bärbara konsolen eftersom att hårdvaran inte alls motsvarar en stationär konsol.
Men det har inte gjorts tidigare heller i någon större utsträckning. Varken PS Vita eller Nintendos mobila konsoler har haft samma spel som de stationära konsolerna när de var nya utan de har väl främst haft sina egna titlar. För de var inte kraftfulla nog. De var bärbara istället; ).
Samma sak gäller väl här. Fast med tillägget att man kan docka den mobila enheten och koppla den till TVn också.

Skrivet av SimpanDirr:

806fps på Switchen och 2983 på PS4 pro så en tiondel är det ju inte. Sen att 806fps enabrt gäller när den är inkopplad är ju självklart, man springer ju inte runt med en PS4 pro direkt heller.

Man kan nog inte förvänta sig att speltillverkarna ska släppa spelen i två helt olika versioner till samma plattform. Eftersom alla spel ska rulla både när den är dockad och odockad så måste alltså spelen kunna rulla i 276FPS. Och det är mindre än en tiondel av PS4Ps 2983FPS.
En skillnad så stor att spel utvecklade till MS/SONY inte kommer släppas till Switchen.

Android och iPhone/iPad är också bärbara och kan dockas till en TV.
De flesta inom målgruppen har redan en mobil som klarar snarlika spel.

Kommer flera miljoner tycka att nya Zelda/Mario är värt 3700kr? Så pass många att platt formen blir tillräckligt stor för att trdjepertstillverkare ska vilja utveckla till den?
Ett historiskt mönster har varit att utvecklare vill inte satsa på plattformen -> Få spel -> Få sålda konsoler->Utvecklare vill inte satsa på plattformen->Få spel->Få sålda konsoler...osv.
MS sålde väl första xboxen med förlust för att få upp volym/marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Då är du rätt unik iaf.

Zelda?

Aldrig gillat Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Faen va folk klagar på batteriet osv.
Majoriteten kommer väl koppla den till sin TV och lira?

Ser ju aldrig någon gå runt med en 3DS XL ute på stan liksom.

Det är nog inte så många som spelar medans de går runt på stan, men på bussar, tåg, tunnelbanor, flygplan, väntrum osv kan man se dem ploppa upp emellanåt. Många bär också runt på dem bara för att samla StreetPasses. Sen ska man heller inte glömma att bärbart i hemmet också har sina fördelar. Man kan ligga och lira lite i sängen, soffan, köket, kontoret, balkongen osv. Med en stationär konsol så är du låst till en och samma plats, och om det finns någon annan i huset som vill titta på TV så är det kört för dig.

Med tanke på att många har påpekat att spelen ser bättre ut (skarpare bild) i bärbart läge så kommer nog en del att välja bärbart läge framför stationärt. Själv så kommer det nog bli 50/50 för min del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Captain Crunch:

Man kan nog inte förvänta sig att speltillverkarna ska släppa spelen i två helt olika versioner till samma plattform. Eftersom alla spel ska rulla både när den är dockad och odockad så måste alltså spelen kunna rulla i 276FPS. Och det är mindre än en tiondel av PS4Ps 2983FPS.
En skillnad så stor att spel utvecklade till MS/SONY inte kommer släppas till Switchen.

Va? Nu får du nog förklara lite närmre vad du menar här.
PS4spel brukar rulla 30 eller 60 FPS ;).

Skrivet av Captain Crunch:

Android och iPhone/iPad är också bärbara och kan dockas till en TV.
De flesta inom målgruppen har redan en mobil som klarar snarlika spel.
https://www.youtube.com/watch?v=K9iNEZou1H0&ab_channel=BadFly...

Yepp. Men det har inte funnits några större satsningar på bra kontroller för mobilerna (problemet är väl som vanligt brist på standardisering) så spelutbudet med bra spel (inte bara grafiskt ok) som kräver ordentliga spelkontroller är lågt. Spelen säljer knappt jämfört med storhitsen som angrybirds och liknande som bara använder touch. OCh touchspel på TVn funkar inte så nästan ingen kopplar mobilerna till TVn även om det går.

Skrivet av Captain Crunch:

Kommer flera miljoner tycka att nya Zelda/Mario är värt 3700kr? Så pass många att platt formen blir tillräckligt stor för att trdjepertstillverkare ska vilja utveckla till den?
Ett historiskt mönster har varit att utvecklare vill inte satsa på plattformen -> Få spel -> Få sålda konsoler->Utvecklare vill inte satsa på plattformen->Få spel->Få sålda konsoler...osv.
MS sålde väl första xboxen med förlust för att få upp volym/marknadsandel.

Det här är en mycket bra fråga. Jag tror det kan bli tufft med ett pris på över 3000 spänn men vi får väl se vad det blir av det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hallå jösses, folk visste inte att det var en hybrid konsol? Oh finns det eluttag överallt? Mitt ute i skogen också eller?
Människa, att batteriet inte håller mer än 2-3 timmars spelande, är ett faktum och folk kan ta upp att det är dåligt. Sen borde du läsa om hur batteri mår om har den laddad på 100% hela tiden.

https://www.wired.com/2013/09/laptop-battery/

Däremot är det heller inget Nintendo kan göra något åt, då dom har valt en 6,2 skärm och då är det svårt att få i ett större batteri kapacitet på plattan.

Batteriet håller 6.5 timmar vid spelande. Enligt Nintendo själva. Det räcker mer än väl för dom spelen jag kan tänka mig att spela på språng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vanliga Wii var väl en rätt kass maskin (prestandamässigt) i jämförelse med PS3 och Xbox 360 men sålde som smör och det kom väl ut en otrolig mängd spel till den också? Ser utvecklarna att Switch säljer bra lär de skapa en del exklusiva titlar.

Det som gjorde att det blev slagsmål om Wiin i butikerna var att de kom med helt ny och unik hårdvara, magiska kontroller som man kunde vifta med. Något ingen annan hade. Då spelade svagare hårdvara ingen roll.
Switchen är bärbar. Inte lika unikt.

Skrivet av Gender Bender:

Jag tror inte att Switch kommer bli en lika bortglömd konsol som Wii U blev, men jag tror heller inte att alla tredjepartstillverkare kommer hoppa på Switch-tåget bara för att den är teknisk kapabel. Switch är i första hand en bärbar konsol. Det är så Nintendo har marknadsfört den, och det är så många som har testat den också känner. Så huruvida Switch kommer bli en succé eller inte beror på hur efterfrågad den är på den bärbara marknaden, och det är framför allt detta som kommer styra hur tredjepartsutvecklare kommer prioritera Switch.

Som jag skrev tidigare så menar jag att den borde jämföras med mobiler och surfplattor istället. Jag är tveksam till att 3e part kommer tycka det är lönsamt att porta xb/ps spel till den om inte den blir en helt makalös försäljningssuccé.

Om det blir flipp eller flopp tror jag bara delvis beror på hårdvaran. Hur Nintendo förhåller sig gentemot tredjepartsutvecklare, "Appmakarna" på de mobila plattformarna är minst lika viktigt. Här dansar de i mitt tycke på ett rakblad. Om de släpper in kreti och pleti så växer plattformen och viljan hos 3e part att porta även stora spel ökar. Men om de gör så skyndar de på processen med bra mobilspel även på andra plattformar som konkurrerar med Nintendo.
Om de å andra sidan håller en hårdare linje gentemot 3e part och pushar sitt unika content så blir hela plattformen mindre vilket gör att mindre spel utvecklas osv. Som det låter så är webintegration inget det prioriterar.
De behöver visa att man får något extra för pengarna om man jämför med en platta. Jag hoppas att de kan leverera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Batteriet håller 6.5 timmar vid spelande. Enligt Nintendo själva. Det räcker mer än väl för dom spelen jag kan tänka mig att spela på språng.

Skickades från m.sweclockers.com

2 - 6,5 timmar enligt spec.

Läste någonstans att det gick att spela Zelda i 2,5 timme med 50% brightness. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Va? Nu får du nog förklara lite närmre vad du menar här.
PS4spel brukar rulla 30 eller 60 FPS ;).

Jag syftar på det test som publiceras i tråden. följ citeringarna uppåt så kommer du till det.
(Hur kan man göra "The Kessel run" i bara 12 parsecs. )

Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Men det har inte funnits några större satsningar på bra kontroller för mobilerna (problemet är väl som vanligt brist på standardisering) så spelutbudet med bra spel (inte bara grafiskt ok) som kräver ordentliga spelkontroller är lågt. Spelen säljer knappt jämfört med storhitsen som angrybirds och liknande som bara använder touch. OCh touchspel på TVn funkar inte så nästan ingen kopplar mobilerna till TVn även om det går.

Som jag skriver i inlägget ovan. Nintendo och mobilvärlden närmar sig allt mer och Nintendo kan om de är oförsiktiga vara de som lyfter mobilplattformarna från Angry Birds och pruttljud till mer seriösa spel.
Det känns som att Android/iPhone är spelplattformar som kommer att utvecklas i framtiden.
Att folk har en smartphone även om tio år kan vi nog vara säkra på. Om folk går runt med en separat Nintendomojäng är inte lika säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

2 - 6,5 timmar enligt spec.

Läste någonstans att det gick att spela Zelda i 2,5 timme med 50% brightness. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.

Med andra ord 6.5 timmars spelande för mig på språng. Tror inte jag kommer lyckas köra slut på batteriet under en rasterna på en arbetsdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer ske ett paradigm-skyfte. Traditionella stationära konsoler kommer vara ett minne blott nästa eller nästnästa generation. Idag är ju PS och xbox i princip en mini-PC både i hårdvara och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Hallå jösses, folk visste inte att det var en hybrid konsol? Oh finns det eluttag överallt? Mitt ute i skogen också eller?
Människa, att batteriet inte håller mer än 2-3 timmars spelande, är ett faktum och folk kan ta upp att det är dåligt. Sen borde du läsa om hur batteri mår om har den laddad på 100% hela tiden.

https://www.wired.com/2013/09/laptop-battery/

Däremot är det heller inget Nintendo kan göra något åt, då dom har valt en 6,2 skärm och då är det svårt att få i ett större batteri kapacitet på plattan.

3h är vad Nintendo själva sagt gällande Zelda.
Min S7 Edge för då ca 8k klarar ~1h i "tunga" spel.

Ha inte kabeln inkopplad hela tiden då? Eller tar ur batteriet när den är helt laddad och kör bara kabel om du ska köra den stationärt. (då behövs ju inte batteriet)

Skrivet av ramlösa:

Aldrig gillat Zelda.

Typ halva poängen med Nintendo.

Skrivet av Gender Bender:

Det är nog inte så många som spelar medans de går runt på stan, men på bussar, tåg, tunnelbanor, flygplan, väntrum osv kan man se dem ploppa upp emellanåt. Många bär också runt på dem bara för att samla StreetPasses. Sen ska man heller inte glömma att bärbart i hemmet också har sina fördelar. Man kan ligga och lira lite i sängen, soffan, köket, kontoret, balkongen osv. Med en stationär konsol så är du låst till en och samma plats, och om det finns någon annan i huset som vill titta på TV så är det kört för dig.

Med tanke på att många har påpekat att spelen ser bättre ut (skarpare bild) i bärbart läge så kommer nog en del att välja bärbart läge framför stationärt. Själv så kommer det nog bli 50/50 för min del.

Konsollen är ju inte stationär? Den är både och..
Klart spelen ser skarpare ut, skärmen är ju mindre.
Lite som att titta på nyaste filmen på din telefon liksom. Ser betydligt skarpare ut än på en datorskärm eller tv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

PS4 Pro är framtagen för att köra spel i 4K (Väldigt få spel körs i 4K än så länge dock). Switch i bärbart läge kör spelen i 720p. 4K har 9x fler pixlar än 720p, och därför så kvittar det att Switch i bärbart läge är ca: 10x sämre, eftersom att den ändå inte behöver vara lika kraftfull för att rendera bilden.

Switch lär få räkna med små grafiska nedgraderingar i vissa fall, men den lär ändå inte ha allt för stora problem att driva samma spel i 720p respektive 900p/1080p i dockat läge som PS4 Pro och Scorpio kommer köra i 4K.

Jag tror inte att Switch kommer bli en lika bortglömd konsol som Wii U blev, men jag tror heller inte att alla tredjepartstillverkare kommer hoppa på Switch-tåget bara för att den är teknisk kapabel. Switch är i första hand en bärbar konsol. Det är så Nintendo har marknadsfört den, och det är så många som har testat den också känner. Så huruvida Switch kommer bli en succé eller inte beror på hur efterfrågad den är på den bärbara marknaden, och det är framför allt detta som kommer styra hur tredjepartsutvecklare kommer prioritera Switch.

Det återstår att se om spelen blir native 720p eller upskalat i bärbart läge, man borde vara skeptisk och inte låta fantasin köra iväg innan man vet vad som är vad.

Dock trevligt med en kraftful bärbar konsol om den håller vad Nintendo lovar och vad spel tillverkarna till Switch hypar att deras spel ska köras i på Switch.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lothbrok:

Hallå, konsollen är en hybrid. Den har aldrig varit för endast Handheld användning.. jisses

Sitter ni ärligt och spelar i 8h i sträck eller så? Batteriet räcker gott och väl till småspelande. Finns även eluttag typ överallt så man kan ladda.

8h?
Det var mesigt! 8 Timmar drar man lätt på en dag/kväll med lite WoW och guilden

Halvskämt åsido, jag kunde spela på min PSVita på upptåget från Gävle>Uppsala, lägga konsolen i viloläge en halv dag, spela på vägen hem Uppsala>Gävle och fortfarande ha över 40% batteri kvar.
Så tycker inte det är helt oförskämt att tycka att 2-2½ (som hävdas vara tiden för Zelda:BotW) är lite halvkass. Det kommer knappt räcka för en sådan resa jag gjorde ovanstående(bara räknat resetiden), speciellt inte om jag inte kan ladda konsolen under tiden jag inte använder den.

Finns som sagt PowerBanks och Nintendo har redan konfirmerat att man kan ladda enheten via vanlig USB Type-C medans man använder den. Men har man inte tillgång till ett ellutag på pendeln eller dylikt får man nog lämna Switchen hemma, tyvärr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Med andra ord 6.5 timmars spelande för mig på språng. Tror inte jag kommer lyckas köra slut på batteriet under en rasterna på en arbetsdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får du 2,5 timme med 50% brightness till 6.5 timmar?
Kanske dags att vakna upp och inse att 6.5 timmar är om du har allt på lägsta och har enheten fast på samma bild i operativsystemet.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag tror att det kommer ske ett paradigm-skyfte. Traditionella stationära konsoler kommer vara ett minne blott nästa eller nästnästa generation. Idag är ju PS och xbox i princip en mini-PC både i hårdvara och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm för 53.4 miljoner sålda enheter brukar resulterar i att man vill innovera en massa...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lothbrok:

Typ halva poängen med Nintendo.

Förkastar du Mario-spelen(smash, kart osv), Kirby och Metroid sådär enkelt?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Den interna designen är väldigt olik Nintendos tidigare bärbara och stationära konsoler. Mycket bättre layout med mindre tomrum.
Lite oroande dock att kylflänsen är precis intill batteriet. Får mig att ifrågasätta livslängden på batteriet med värmen den lär utsättas för.

Men men. Ändå ganska imponerad av Nintendo. Att gå från något som ser ut som leksaker både utvändigt och invändigt till detta är ett ganska stort steg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Hur får du 2,5 timme med 50% brightness till 6.5 timmar?
Kanske dags att vakna upp och inse att 6.5 timmar är om du har allt på lägsta och har enheten fast på samma bild i operativsystemet.

Du inser väl att tiden beror först i h främst på vilket spel man spelar? På rasterna kommer jag spela typ isac och tetris, dvs spel som inte drar mycket batteri. Zelda kommer jag spela i soffan.

Skrivet av Snyft:

Mmm för 53.4 miljoner sålda enheter brukar resulterar i att man vill innovera en massa...

Slå ihop siffrorna för PS4 och xbox One. Gör detsamma för ps3 och xbox 360. Jämför antalet sålda enheter efter lika många månader på marknaden och återkom. Eller oj vänta lite. Xbox One sålde så dåligt att Microsoft numera vägrar släppa siffror..

Vad är skillnaden på en PS4/xbox one och en pc med steam?

Paradigm-skyftet kommer att komma för att TVn inte längre är skärmen alla samlas kring. Numera är mobilen den viktigaste skärmen.

Detta har redan skett i Japan. Dom brukar vara före oss
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

En 10000mAh powerbank som egentligen är en 5-6000mAh powerbank.
Man får vad man betalar för och speciellt när det kommer till batterier. Märks väl om man öppnar och kollar vad det sitter för celler i dom.

http://www.mjlorton.com/forum/index.php?topic=808

Av de 13 billiga powerbanks testade så låg majoriteten av dom runt 50-60% av den kapacitet som dom var hävdad att ha. Tror den bästa låg runt 75%.

Och då har dom ej testat hur bra dom klarar att bli uppladdade igen och där kan jag gissa att med så dåliga celler att man inte ska förvänta sig mer än 100-200 cyklar.

Skrivet av ParasiteX:

Nja. De ljuger nog inte helt när dom t.ex listar 10000mAh. De må mycket väl hålla så mycket. Problemet är att överföringen från powerbank till ny enhet är inte 100%. Och de tappar en stor chunk då. Bättre kvalitet lär ha bättre överförings effektivitet etc..

Som @ParasiteX nämner så är det inte oftast cellerna i dessa billiga powerbanks som är det stora problemet, men visst finns det dåliga celler också. Problemet är att de ha DC-DC spänningstransformation där många enheter tappar väldigt mycket samt beroende på vad för enhet man laddar så kan dess resistans påverka, batterier har alltid ett motstånd vilket gör att energi omvandlas till värme när man laddar dem.
Tyvärr anger knappt inga nämner hur mycket energi deras produkter kan producera (hade varit jättebra om man visste att ens powerbank gav 10000mAh*5v=50Wh) utan vi får oftast bara veta att den har t.ex. 10000mAh (som med Lithium-basarede celler bruker innebära 3.6v*10A=36Wh minus lite förlust när celler börjar bli "tomma").

Sen bör man inte tömma lithium-baserade celler helt för det förkortar livslängden rätt mycket, vilket inkluderar i princip allt man kopplar till en powerbank.

Allt som allt, räkna med 60% effektiv laddning (även om vissa uppnår 75% av utsatt styrka) så blir man inte besviken. Jag tror inte Nintendo Switch fungerar så bra med 200mAh kvar i batteriet samt att man bör ladda den tidigare, så därav räcker nog en 10000mAh powerbank till att förlänga speltiden med 120-150% vilket räcker till rätt många timmars spelande.

Oftast finns el att tillgå inom närmare tid, men är man en person som gillar att åka ut på i skogen i en vecka och enbart spela Nintendo så rekommenderar jag nog en mindre bensindriven generator alternativt ett besök på närmaste psykmottagning för behandling av datorspelsmissbruk.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du inser väl att tiden beror först i h främst på vilket spel man spelar? På rasterna kommer jag spela typ isac och tetris, dvs spel som inte drar mycket batteri. Zelda kommer jag spela i soffan.

Slå ihop siffrorna för PS4 och xbox One. Gör detsamma för ps3 och xbox 360. Jämför antalet sålda enheter efter lika många månader på marknaden och återkom. Eller oj vänta lite. Xbox One sålde så dåligt att Microsoft numera vägrar släppa siffror..

Vad är skillnaden på en PS4/xbox one och en pc med steam?

Paradigm-skyftet kommer att komma för att TVn inte längre är skärmen alla samlas kring. Numera är mobilen den viktigaste skärmen.

Detta har redan skett i Japan. Dom brukar vara före oss
Skickades från m.sweclockers.com

Självklart. Du håller med andra ord med om att batteritiden är ett problem.
84 miljoner sålde xbox 360 från release till augusti 2016. En tidpunkt på ca 11 år.
PS4 har sålt 53.4 miljoner på ca fyra år.
Visst marknaden minskar kanske totalt sett på alla konsoler men att den inte skulle bära frukt till nästa eller för den delen nästa konsol är ju bra naivt att tro.

Viktigaste skärmen visst, men den bästa? Nej. En mobilskärm kommer alltid vara begränsad.
Paradigm-skiftet du pratar om kan jag hålla med om. Men det är långt för tidigt...
Minst 10 år tills den tiden är här.

"Vad är skillnaden på en PS4/xbox one och en pc med steam?"
Pris, storlek, utförande, operativsystem och enkelhet är väl de första jag kommer att tänka på. Men det är mycket som skiljer även om arkitekturen är den samma. Det är inte ens Mac vs PC vi pratar om.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Slå ihop siffrorna för PS4 och xbox One. Gör detsamma för ps3 och xbox 360. Jämför antalet sålda enheter efter lika många månader på marknaden och återkom. Eller oj vänta lite. Xbox One sålde så dåligt att Microsoft numera vägrar släppa siffror..
Skickades från m.sweclockers.com

Både Xbox One och PS4 säljer mer än sina föregångare.

"The PlayStation 4 and Xbox One lead by a combined 21.22 million units. "

http://n4g.com/news/1907976/ps4-and-xbox-one-vs-ps3-and-xbox-...

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Typ halva poängen med Nintendo.

Säger vem?
I min ungdom var det rockn roll racing, perfect dark, Turok, Mariokart, Zombies ate the neighbors etc.
Om halva "SYFTET “ idag är Zelda har det gått ordentligt utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Prestanda och specs har också letat sig ut på webben.

http://i.imgur.com/MSitMrq.jpg

Architecture: 516 ARMv8 Cores
Handheld mode
Cpu Core 0 314mhz
Cpu Core 1 726mhz
Cpu Core 2 726mhz
Cpu Core 3 314mhz
GPU 275mhz
GFLOPS Benchmark : 375 gflops FP32
Docked mode
Cpu all cores are 2143mhz
GPU is 1005mhz
GFLOPS Benchmark : 875.77 gflops FP32

Ingen monstermaskin med andra ord, men det hade nog ingen förväntat sig heller. Fina specs för en bärbar konsol dock.

Här kommer lite benchmarks.

When doing a benchmark called Julia running at 480x360, the FPS is 267FPS, whereas the PSVita benched at 82FPS. The combined CPU and GPU power is at about 375.06 GFLOPS.
After docking, the CPU is running at 2.1GHz with the GPU maxing out at 1005 MHz. The benchmark ran at 806FPS@875.66GFLOPS CPU and GPU combined whereas the XB1 ran at 1060FPS, PS4 at 1349 FPS, and the PS4Pro at 2983FPS.

Jag är då smått överraskad av prestandan när jag läser om den ändå. I alla fall på den så kallade Julia testet. När den är dockad verkar den ligga ungefär 20% under XB1. Då får man ha lite i åtanke på vilken liten skapelse Switch ändå är i jämförelse.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Säger vem?
I min ungdom var det rockn roll racing, perfect dark, Turok, Mariokart, Zombies ate the neighbors etc.
Om halva "SYFTET “ idag är Zelda har det gått ordentligt utför.

Vilken del av halva förstår du inte?

I den andra halvan ingår de andra spelen.
Zelda > rehash Mario/smash/kart osv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

3h är vad Nintendo själva sagt gällande Zelda.
Min S7 Edge för då ca 8k klarar ~1h i "tunga" spel.

Ha inte kabeln inkopplad hela tiden då? Eller tar ur batteriet när den är helt laddad och kör bara kabel om du ska köra den stationärt. (då behövs ju inte batteriet)

Där ser du vad som händer när ett batteri laddas hela tiden eller ofta! S7 Edge klarar 7H vid tunga spel om batteriet har kvar sitt fulla kapacitet. Men du har väl haft S7 Edge länge, laddat antal cykler och nu håller den endast 1H spelande. Detta kommer också hända Switch om man ska ha den inkopplad hela tiden.

Nu får du bestämma dig, först gnäller du på att ha den inkopplad hemma hela tiden och nu säger du tvärtom att inte ha den inkopplad hela tiden?
Sen hur ska man kunna ta ut batteriet när den är NON REMOVABLE?

Hela Nintendo Switch konceptet går ut på att man kan också ta den med ut när man vill och spela med vänner ute, än bara stanna hemma och spela mot sig själv. Sen är det ovisst om vad som händer om stoppar plattan i dockan. Helst skall inte batteriet laddas när den sitter i dockan, annars kommer batteriet inte hålla länge och blir som din S7 Edge.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|