Permalänk
Medlem

Dator stängs av efter en stund

Hejsan, jag har problem med min dator som är bara 2 år gammal. När jag spelar cs så efter en stund stängs den av, den försöker starta själv igen, sen stängs den igen, men när det börjar köra igen så funkar inte mus skärm och tangenbord. Måste då stänga av den och vänta lite längre stund och senare funkar den, men när jag startar då cs så händer samma sak mycket snabbare.

Vad kan felet vara? Funderar på att det är ny pasta som jag måste lägga på processor kanske?

Mvh
Thomas

Permalänk
Medlem

Har du dammat ur burken under dessa två åren?

Permalänk
Medlem

Jo, överhettning låter ju som en mycket trolig kandidat i ditt fall. Att pastan skulle blivit dålig är ganska osannolikt, men kylaren kan ju ha lossnat eller nåt. Men innan du börjar pilla med det så kan du ju kontrollera att det faktiskt är överhettning som är problemet genom att använda t.ex. HWMonitor och se hur varm datorn blir när du belastar den.

Normala temperaturer för CPU är runt 60-70°C, medan det för GPU är 80-90°C. Men det varierar så klart en del beroende på vilka komponenter det faktiskt är du har.

Om det inte är överhettning det handlar om så skulle jag misstänka att nätagget håller på att ge upp.

Permalänk
Medlem

Det första jag kommer att tänka på är att CPUn går för varm alternativt att nätagget börjar ge sig. Du får ingen nummerkod på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillZo:

Har du dammat ur burken under dessa två åren?

Klart jag har gjort det.

Min set är:
MSI Z97-G55 SLI
INTEL CORE I5-4690K
MSI GEFORCE GTX 970
BE QUIET! DARK ROCK 3

Permalänk
Medlem

http://prnt.sc/ebanob

Jag fick den nu trots att jag formaterade dator idag så fick jag den igen

Perost, innan dens stängdes av nu så var processorn ungefär på 30 gråder och grafikkort 50.

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

http://prnt.sc/ebanob

Jag fick den nu trots att jag formaterade dator idag så fick jag den igen

okej så det har skapats en dmp. fil läs av den med bluescreenview eller Whochrashed.

kolla så hårddisken är okej.
hur rensade du datorn från damm?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

kolla temperaturer först
kolla att alla fläktar fungerar
dra ut alla komponenter och kör bara ram, gfx , och en hd
Kör windows restore till innan dessa problem började.

Du får felsöka steg för steg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

okej så det har skapats en dmp. fil läs av den med bluescreenview eller Whochrashed.

kolla så hårddisken är okej.
hur rensade du datorn från damm?

Med tryckluft i burken.

Har startat BlueScreenView 1.55 men det finns ingen lista alls?

@edit
Fick den här från programmed whocrashed

"On Mon 20.02.2017 22:22:29 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFF84C336093CBD)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFF84C336093CBD, 0xFFFFA980F8218060, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Med tryckluft i burken.

höll du fast fläktarna så dom varvas upp av tryckluften ?

lista? du ska hitta den krasch fil som borde ha skapats.. om du nu väntade tills det stod 100% när du fick blåskärm

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ja jag höll dem.

Fick den här från programmed whocrashed

"On Mon 20.02.2017 22:22:29 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFF84C336093CBD)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFF84C336093CBD, 0xFFFFA980F8218060, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"

@EDIT, ÄVEN OM CS KÖR SÅ FLÄKTARNA PÅ GRAFIKKORTET STÅR STILLA, D
Även om csgo körs så fläktarna på grafikkorter står stilla, de försöker starta ibland men de stannar efter 5 sekunder

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Ja jag höll dem.

Fick den här från programmed whocrashed

"On Mon 20.02.2017 22:22:29 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFF84C336093CBD)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFF84C336093CBD, 0xFFFFA980F8218060, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"

@EDIT, ÄVEN OM CS KÖR SÅ FLÄKTARNA PÅ GRAFIKKORTET STÅR STILLA, D
Även om csgo körs så fläktarna på grafikkorter står stilla, de försöker starta ibland men de stannar efter 5 sekunder

plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet.

när du rensade datorn från damm höll du fast fläktarna så dom inte spann upp?
har du läst på om ESD-skador på elektronik..

EDIT har inte varit inloggad sen 2007

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ja jag höll dem så att dem inte spann upp..
Ja jag vet vad gör ESD för skador.
Okej vad är nästa steg?

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Ja jag höll dem så att dem inte spann upp..
Ja jag vet vad gör ESD för skador.
Okej vad är nästa steg?

du har verkligen svårt svara på fler än två frågor på en gång ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vilken fråga har jag inte svarat på?

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Vilken fråga har jag inte svarat på?

två frågor.
plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet.
kolla så hårddisken är okej.

PsychedelicZ skrev detta..

Citat:

kolla temperaturer först
kolla att alla fläktar fungerar
dra ut alla komponenter och kör bara ram, gfx , och en hd
Kör windows restore till innan dessa problem började.

Du får felsöka steg för steg...

temperaturer kan gå att kolla i bios på vissa moderkort, funkar inte detta så bränn en CD med Ubuntu kolla om datorn startar,

Blub skrev något om felkod på moderkortet..
om du inte har svar på nån av frågorna skriv "vet ej" eller X så man slipper fråga igen vad du gjort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet. - har gjort det
kolla så hårddisken är okej. - hur kan jag göra det? Har bara ssd.
Skrev ju innan att temperaturen var bra, processor var på 30 grader ungefär och grafikkort 50 grader när csgo var på
Ja jag kan också kolla temperaturen i bios.

Vad behövs nummerkod till när jag skrev modellen?
Var kan jag hitta den isf?

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet. - har gjort det
kolla så hårddisken är okej. - hur kan jag göra det? Har bara ssd.
Skrev ju innan att temperaturen var bra, processor var på 30 grader ungefär och grafikkort 50 grader när csgo var på
Ja jag kan också kolla temperaturen i bios.

Vad behövs nummerkod till när jag skrev modellen?
Var kan jag hitta den isf?

anledningen varför du tar ut grafikkortet är för att utesluta vad som är felet.. (eftersom du skrev att fläkten inte snurrade)
har du en ssd så har tillverkaren oftast ett program som går att ladda ner.. Samsung har ett program som testar detta.
du kan också kolla om det går med HDDScan

här är några program.. gör inte Benchmarks utan det finns oftast ett Error scan eller liknande.
https://www.lifewire.com/free-hard-drive-testing-programs-262...

okej.. 30 grader på cpu'n är ju märkligt lite speciellt om du kör spel.. vad var max temp i hwinfo ?

nummerkod kan vara det antal pip som datorn gör för att visa vad som kan vara fel,
på nyare moderkort har man en liten display som kan visa en kod, det verkar inte finnas på din.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Okej, hade inte uppdatering på ssd så jag har laddat programmen och det står att ssd funkar bra. Det står så också.
"Performance and Optimization-Disable 8.3 Filename Creation.
Supporting legacy MS-DOS file-naming conventions will reduce performance of an NTFS volume. Unless absolutely necessary, 8.3 filename creation should be disabled"
Körde med HDDScan också och allt stämmer.

Det visar mellan 33-35 graderr under rubriken max.

Så hur ska jag göra för att ta fram nummerkod?

Tack för all hjälp.

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Okej, hade inte uppdatering på ssd så jag har laddat programmen och det står att ssd funkar bra. Det står så också.
"Performance and Optimization-Disable 8.3 Filename Creation.
Supporting legacy MS-DOS file-naming conventions will reduce performance of an NTFS volume. Unless absolutely necessary, 8.3 filename creation should be disabled"
Körde med HDDScan också och allt stämmer.

Det visar mellan 33-35 graderr under rubriken max.

Så hur ska jag göra för att ta fram nummerkod?

Tack för all hjälp.

nummerkod eller errorr pip får du om datorn inte startar.. din dator funkar ju så långt så du kommer in i Windows..

det finns ju en chans att det är nätagget som det är fel på, ända sättet att testa detta är att köra datorn med ett annat nätagg..
får du samma problem med avstängning när grafikkortet är bortplockat ? stresstesta med firestrike benchmarks, prime95, furmarks?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Körde med prime och cpu var på 50-60 grader i 3 min och det hände ingenting, inga errors osv. körde både benchmark och torture test och inget hände. Ska kolla vad som händer med kort när jag kör samma test med min grafikkort. Ifall felet ligger i grafikkort så kan jag lämna den på garantin när jag köpte den 2015.12.16 eller vad kan jag göra med den?

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Körde med prime och cpu var på 50-60 grader i 3 min och det hände ingenting, inga errors osv. körde både benchmark och torture test och inget hände. Ska kolla vad som händer med kort när jag kör samma test med min grafikkort. Ifall felet ligger i grafikkort så kan jag lämna den på garantin när jag köpte den 2015.12.16 eller vad kan jag göra med den?

kan du testa grafikkortet i någon annan dator..
stängs bara datorn av när du stresstestar med grafikkortet men att det samtidigt inte är för varmt så är det ju nästan en idikation på att nånting är fel med nätagget.. i HWinfo kan du se om nån av 12V 5V 3.3V osv sjunker för långt ner.. testa under stress..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Men har du onboard grafikkort ta ut grafikkorten också som han skriver.

Låter som ett ruttet grafikkort än så länge.

Permalänk
Medlem

Satte in kortet och körde Prime, efter en minut kom det upp blå skärm och dator stängdes av.
Grönahunden under vilken rubrik kan jag hitta det?

Tyvärr kan inte testa den i en annan dator :/

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Satte in kortet och körde Prime, efter en minut kom det upp blå skärm och dator stängdes av.
Grönahunden under vilken rubrik kan jag hitta det?

Tyvärr kan inte testa den i en annan dator :/

prime95 stressar processorn inte grafikkortet.. du får köra med uteslutningsmetoden använder du prime så ska inte grafikkortet sitta i datorn.

ska du testa det så använd denna för grafikminnena och furmark för stresstest..
http://www.programming4beginners.com/gpumemtest

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Okej körde gpu test en gång och inget hände. Temperaturen på grafikkorter gick upp till 45 grader men fläktarna stod silla.

Permalänk
Medlem

Kör igenom Windows Update tills det säger att du inte har några kvar.
Uppdatera grafikdrivrutinerna till nyaste om du inte har det.
Kan du skicka en skärmdump över Enhetshanteraren? (högerklicka på start, Enhetshanteraren)
Ladda hem drivrutiner till ditt moderkort från MSI's hemsida.
Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Kör igenom Windows Update tills det säger att du inte har några kvar.
Uppdatera grafikdrivrutinerna till nyaste om du inte har det.
Kan du skicka en skärmdump över Enhetshanteraren? (högerklicka på start, Enhetshanteraren)
Ladda hem drivrutiner till ditt moderkort från MSI's hemsida.
Vad har du för nätagg?

Okej gjorde allt du sa till mig jag ska göra.

Min nätaggregat är Fractal Design Integra 750W

http://prnt.sc/ec25ip
http://prnt.sc/ec253q

Gick till webhallen och snackade med killen. Tyvärr är garanti slut men jag ska dit på helgen så kollar han till mig om grafikkort funkar som det ska eller inte.

@edit
Intressant grej, när jag startade datorn och kopplade mina trådlosa hörlurar till datorn för att ladda dem så stängdes datorn av och startade som vanligt igen. Efter alla uppdateringar som Dax sa till mig jag ska göra så körde jag cs och datorn stängs inte av. Fläktarna på grafikkortet funkar!! Allt fungerar normalt nu förutom att mus tappar ström ibland för 2-3 sekunder. Är det då nätaggregat som är fel?

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Okej gjorde allt du sa till mig jag ska göra.

Min nätaggregat är Fractal Design Integra 750W

http://prnt.sc/ec25ip
http://prnt.sc/ec253q

Gick till webhallen och snackade med killen. Tyvärr är garanti slut men jag ska dit på helgen så kollar han till mig om grafikkort funkar som det ska eller inte.

@edit
Intressant grej, när jag startade datorn och kopplade mina trådlosa hörlurar till datorn för att ladda dem så stängdes datorn av och startade som vanligt igen. Efter alla uppdateringar som Dax sa till mig jag ska göra så körde jag cs och datorn stängs inte av. Fläktarna på grafikkortet funkar!! Allt fungerar normalt nu förutom att mus tappar ström ibland för 2-3 sekunder. Är det då nätaggregat som är fel?

det kan vara nätagg eller nån kortslutning.. stängs datorn av varje gång du kopplar in något med USB ? dina trådlosa hörlurar har väl en usb-dongel..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hejsan
Jag får samma problem.
Datorn fungerar bra i felsäkert läge men så fort jag startar i nomal läge då bootar den sig och startar om.
Jag har dammat allt jag kunde kollat sladdar installerat Cupid. Kollade minnen. Allt ok
Jag tror att det är grafikkortet...
Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com