Permalänk
Medlem

Programmerbar USB knapp?

Tja, håller på att fixa i ordning en kontroller setup för personer som av olika skäl endast kan använda en arm. Just nu letar jag efter programmerbara usb knappar, men utbudet verkar obefintligt.. Minns att jag har sett nånting liknande men kan ej hitta.

Den enda funktionen knappen behöver är att genom mjukvara vara en 1:1 aktivering mellan den och motsvarande knapp på ett tangentbord, alltså inga macros eller nått sånt. Knappen bör också vara stor nog att kunna användas med t.ex en fot eller armbåge.

Om nån har nått tips var man kan hitta nått sånt eller motsvarande skulle det uppskattas

Permalänk
Inaktiv

@BarnMat:
Jag antar att du tänker dig en färdig produkt, och inte att bygga ett eget tangentbord? Annars skulle det nog finnas lite roliga möjligheter med en Teensy och kanske POS (Point Of Sale) knappar som är t.ex. 2U*2U (dvs lika stor som fyra vanliga knappar/hattar/tangenter) eller något hitte på med att limma på något på dessa. Eller någon variant med gaspedalerna från en "Ratt"?

Varsam.se har ju lite blandade hjälpmedel, tror nog du kan hitta lite "data" där också.

Men är det sådanna speciella behov så borde väl hjälpmedelscentralen och en arbetsterapeut vara inblandade på ett eller två hörn?: de känner till väldigt mycket hjälpmedel som är främmande för oss lyckligt lottade friska och icke funktionshindrade.

Så prata med arbetsterapeuten så kan de nog ge bra tips (även om de(/kommunen/landstinget) inte vill betala)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnMat:

Tja, håller på att fixa i ordning en kontroller setup för personer som av olika skäl endast kan använda en arm. Just nu letar jag efter programmerbara usb knappar, men utbudet verkar obefintligt.. Minns att jag har sett nånting liknande men kan ej hitta.

Den enda funktionen knappen behöver är att genom mjukvara vara en 1:1 aktivering mellan den och motsvarande knapp på ett tangentbord, alltså inga macros eller nått sånt. Knappen bör också vara stor nog att kunna användas med t.ex en fot eller armbåge.

Om nån har nått tips var man kan hitta nått sånt eller motsvarande skulle det uppskattas

http://usbbuttons.com/ dom här kanske har?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@anon257891: Är inte så tekniskt begåvad, hade hoppats på att hitta något färdigt. Hittade inget på varsam heller. Men jag ska kolla med en arbetsterapeut! Bra tips, tackar och bockar!

@b0bber Har redan kollat där, lite dyrt för mitt ändamål. Tack iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnMat:

@b0bber Har redan kollat där, lite dyrt för mitt ändamål. Tack iallafall!

Vad är din budget då, på ett ungefär?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Om dom "arkadknapparna" från usbbuttons var ok så finns det billigare på ebay och aliexpress.

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad du vill göra men kanske detta hade passat?
https://www.inet.se/produkt/1979380/flic-button-turkos#merinf...

Visa signatur

|| divine creator ||