VPN i Router - Internet slutar fungera.

Permalänk

VPN i Router - Internet slutar fungera.

Hej!

Jag skaffade nyss PIA VPN och laddade ner klienten till datorn och installerade. Funkade felfritt, jag blev skyddad och hade full hastighet och bra ping. När jag sedan försökte få in VPN i min router (En asus rt-ac66u med Merlin firmware) så följde jag en guide på PIA's hemsida för just asus router med merlin firmware. Inställningarna verkade fungera bra, vpn stod som connected och allt verkade grönt. Men när jag sedan skulle ut på nätet med datorn så fungerade inte internet.

Det var denna guiden jag följde:

https://helpdesk.privateinternetaccess.com/hc/en-us/articles/...

Första gången jag ens använder vpn så jag är verkligen helt lost med vad det kan vara för fel.

edit: Kan tillägga att jag har telia smart-modemet bryggat till enbart modem, och asus som router bakom.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Garanterat något som gått fel i inställningarna.

Har själv PIA fram till sommaren, kör dock inte via routern. Men jag säger bara, LÄMNA TILLBAKA! pia är verkligen skit.

Dåliga hastigheter, urusla responstider och seg uppkoppling mot servern.

Men framförallt för att du delar IP addresser med tusentals, miljoner andra användare, allt från banktjuvar till icke så etiska bilder på barn o allt där emellan...

Bättre o skaffa en VPN där du kan få en fast, "static ip". Finns ett par som erbjuder detta, lite dyrare men så mycket bättre!

O varför ska man ha sin egna statiska VPN ip adress? Jo, för att du kommer märka, när du får "fel" ip så kommer du behöver köra google cache på varenda hemsida du besöker, varenda google sökning.. Blir helt tokig snart om jag måste välja fler bilder som har en stolpe eller skyltfönster, arg!

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Garanterat något som gått fel i inställningarna.

Har själv PIA fram till sommaren, kör dock inte via routern. Men jag säger bara, LÄMNA TILLBAKA! pia är verkligen skit.

Dåliga hastigheter, urusla responstider och seg uppkoppling mot servern.

Men framförallt för att du delar IP addresser med tusentals, miljoner andra användare, allt från banktjuvar till icke så etiska bilder på barn o allt där emellan...

Bättre o skaffa en VPN där du kan få en fast, "static ip". Finns ett par som erbjuder detta, lite dyrare men så mycket bättre!

O varför ska man ha sin egna statiska VPN ip adress? Jo, för att du kommer märka, när du får "fel" ip så kommer du behöver köra google cache på varenda hemsida du besöker, varenda google sökning.. Blir helt tokig snart om jag måste välja fler bilder som har en stolpe eller skyltfönster, arg!

Åh fan. Ja tack för tipset. Har hört både väldigt gott och ont om PIA. Tittade lite på nordvpn också. De verkar ju dessutom ha lite mer som är baserat just för merlin.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Åh fan. Ja tack för tipset. Har hört både väldigt gott och ont om PIA. Tittade lite på nordvpn också. De verkar ju dessutom ha lite mer som är baserat just för merlin.

Denna kommer jag köra på när PIA tar slut.
https://www.rapidvpn.com/vpn

Dedicated IP kallas det Statisk* på svenska

Permalänk
Inaktiv

@eucalyptus: Man får alltså samma IP adress varje gång man kopplar upp sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@eucalyptus: Man får alltså samma IP adress varje gång man kopplar upp sig?

Yes, med dedicated. Du sitter forfarande bakom samma krypterade servrar, så trafiken går givetvis fortfarande inte att spåra. Men du slipper dela samma IP med en massa andra filurer vilket är en stoooor fördel om man har VPN i gång samtidigt som man t.ex gör banktjänster eller andra grejer på nätet. Men sysslar ni med grövre grejer, som jag nämnde tidigare, då bör ni inte ha en dedikerad IP, men då hade ni rimligtvis inte frågat heller

Dock måste man köpa 6 månader eller mer för att få en "ny" IP. Då ger ge dig en helt ny, oanvänd IP. Annars så återanvänder de en IP som en tidigare användare haft.

Nej, detta är inte reklam, utan fungerar likadant hos alla som erbjuder dedicated IP.

Satt innan jul och kollade runt på alla som erbjuder just detta, väldigt få som gör och de skiljer sig stor emellan. T.ex, ytterst få erbjuder dedikerad IP i Sverige, andra tillåter inte torrenttrafik. Andra begränsar dig till 200GB / månad eller mindre.

Slutsumma, kom fram till att Rapid verkar bäst. Inte testat dock, men utifrån att jämföra vad som står på pappret

Permalänk

Fick det att fungera nu, men hastigheten blir av någon anledning betydligt lägre när jag kör VPN via routern jämfört med klienten direkt i datorn Undrar vad det kan bero på.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Fick det att fungera nu, men hastigheten blir av någon anledning betydligt lägre när jag kör VPN via routern jämfört med klienten direkt i datorn Undrar vad det kan bero på.

Routerns cpu är klenare än din dators, och den stödjer definitivt inte AES-NI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Yes, med dedicated. Du sitter forfarande bakom samma krypterade servrar, så trafiken går givetvis fortfarande inte att spåra. Men du slipper dela samma IP med en massa andra filurer vilket är en stoooor fördel om man har VPN i gång samtidigt som man t.ex gör banktjänster eller andra grejer på nätet. Men sysslar ni med grövre grejer, som jag nämnde tidigare, då bör ni inte ha en dedikerad IP, men då hade ni rimligtvis inte frågat heller

Med ett dedikerat ip så kan man visst bli spårad om man skulle få för sig att köra all sin trafik genom VPN:en, allt beroende på vad man gör.

Enkelt exempel, man beställer varor från Amazon genom VPN:en och delar ut tv-serier från Amazon, finns inget som hindrar Amazon från att koppla ihop ip och användaruppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har själv PIA fram till sommaren, kör dock inte via routern. Men jag säger bara, LÄMNA TILLBAKA! pia är verkligen skit.

Dåliga hastigheter, urusla responstider och seg uppkoppling mot servern.

Snackar du för skit? PIA är den snabbaste vpn jag någonsin hört talas om och har supersnabb responstid.
Jag får numera ut 300-400mbit ner och 50mbit upp på min 500/50 lina med vpn igång. Och pingen går från 8 till 10ms med VPN igång, så 2ms extra är ju inte ens nått att fundera på Jag spelar tom fps spel med vpn igång då jag glömmer stänga av den eftersom den är så snabb att jag inte ens märker av den.

Låter snarare som det är DU som har något fel på inställningarna eller hårdvaran. Extremt många som är nöjda med PIA
-----
En sak man inte ska göra med VPN är att ha det installerat på routern, då spelar de ingen roll vilken vpn service man använder då det är routerns cpu som begränsar hastigheten. Min AC66U klarar bara av 10mbit med VPN

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Routerns cpu är klenare än din dators, och den stödjer definitivt inte AES-NI.

Tack! Misstänkte nästan att det var något sånt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

En fråga angående dedikerade IP adresser hos VPN: Måste de inte spara information att just ditt konto är kopplat till denna IP adress? Hur kan de annars veta att du ska få den IP adressen när du ansluter? Med andra ord så misstänker jag att det är större risk att bli spårad om någon myndighet skulle komma med domslut eller liknande då argumentet att de inte loggar inte borde funka i den situationen. Fast det är somsagt bara spekulation från min sida, de kanske har tänkt på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Snackar du för skit? PIA är den snabbaste vpn jag någonsin hört talas om och har supersnabb responstid.
Jag får numera ut 300-400mbit ner och 50mbit upp på min 500/50 lina med vpn igång. Och pingen går från 8 till 10ms med VPN igång, så 2ms extra är ju inte ens nått att fundera på Jag spelar tom fps spel med vpn igång då jag glömmer stänga av den eftersom den är så snabb att jag inte ens märker av den.

Låter snarare som det är DU som har något fel på inställningarna eller hårdvaran. Extremt många som är nöjda med PIA
-----
En sak man inte ska göra med VPN är att ha det installerat på routern, då spelar de ingen roll vilken vpn service man använder då det är routerns cpu som begränsar hastigheten. Min AC66U klarar bara av 10mbit med VPN

Tja, under en halv bit per sekund anser i alla fall jag vara alldeles för långsamt!