Återförsäljare: Inga fler NES Classic Edition

Permalänk
Melding Plague

Återförsäljare: Inga fler NES Classic Edition

Det är full fart i svängarna runt minikonsolen NES Classic Edition. Nu meddelar flera svenska återförsäljare att produktionen upphör – tvärt emot Nintendos officiella information.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendos officiella uttalande eller några svenska återförsäljare...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon källa på dessa butikers ständiga försök att få det att verka som att leveranserna/produktionen upphör? Låter som mest som Sverige/skandinavien-relaterat, bara här man överhuvudtaget hör något om detta.

Officiellt gäller det fortfarande att produktionen fortsätter och dessutom ska öka. Hade varit intressant att se butikernas källa till dessa påståenden.

Permalänk
Medlem

CDON hävdar ju att de varit i kontakt med Bergsala. Kanske Sweclockers redaktion skulle försöka ringa dem också...

Permalänk
Medlem

Tur att man har en, men fan vilket svineri nintendo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Nintendos officiella uttalande eller några svenska återförsäljare...

Svenska återförsäljare har alltid högre trovärdighet än vad än Nintendo säger, Nintendo är ju kända för sina ständiga lögner

Permalänk
Medlem

Jag vill ha Svampen som ligger på konsolen hur får jag den

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Åh nej vad ska jag göra utan mer skräp hemma.

Originalet har man på hyllan för barndoms nostalgi
Spela NES ska man på emulator.

Permalänk

uttalandet ska man ta en grävskopa salt... liknande uttal har ju folk fått tidigare innan nintendo själva gått ut med att stoppa produktionen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv

Nes classic var alldeles för låg prissatt och jag är rädd för att Nintendo precis som för Wii U tänker sälja spelen till Nintendo Switch. Om jag ej minns fel så kostade spelen runt 50 kr/st på Wii U och samma pris lär de ta. Det förvånar mig inte om de planerar att sälja storspelen dyrare.
Liksom ta orginalZelda, där de även gör en remake så lär de lugnt få 300kr för den. -Med remake, så samma spelplan, ny grafik, ny styrning och nya fiender som ändå ser likadana ut..

Permalänk
Medlem

Ah men va fa-an??? Vill de inte ha pengar eller vad är det frågan om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mysko

Fick min från ElGiganten idag

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Turerna kring NES Classic är väldigt märkliga.
Nintendo kunde hanterat det bättre och kraftfullt gått ut med information och förhoppningsvis ökat produktionen om möjligt.
Det som alla andra tillverkade hade gjort för länge sedan.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Tycker nyhetssiter ska ta det lungt gällande NES Classic uppdateringar. Känns som man inte kan lita på någondera information just nu. Tycker det är onödigt med massa "Nintendo avslutar NES Classic produktionen", "Nintendo kommer fortsätta NES Classic produktionen", "Återförsäljare säger att produktionen kommer upphöra" osv. Även om Nintendo har sagt något sånt till återförsäljare skulle jag inte lita 100% på att det är verkligen så. Det kan ju ha t.ex. med Switch produktionen att göra eller så att de ska hinna få kontroll på efterfrågan. Vänta nu 3-6 månader och se hur det hela utvecklas istället för denna berg o dalbana potentiell falsk nyhetsspridning tills något mera konkret dyker upp.

Min logik säger att det vore mycket dumt på flera baser (dålig PR, besvikna fans, kan ej se hur Nintendo själva INTE skulle VILJA bemöta intresset för produkten i fråga, ni vet nostalgi biaset osv och fansen och deras lojalitet betyder ju allt för Nintendo) för Nintendo att avsluta produktionen sådär bara då intresset är så stort och företag som dethär är generellt inte såååååå dumma. Beslutet skulle vara för dumt för att kunna vara sant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det låter som Fake news det här

Permalänk
Medlem

Grejen är den att NES mini släpptes endast för att casha in under julförsäljningen eftersom Nintendo inte hade något annat. Switch kommer efter och WiiU är död. Low cost, low risk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag vill ha Svampen som ligger på konsolen hur får jag den

https://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/113100-ninten...

Skynda dig att köpa innan scalpers köper upp lagret och lägger ut det på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

https://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/113100-ninten...

Skynda dig att köpa innan scalpers köper upp lagret och lägger ut det på tradera.

Klockrent

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Keeper of Traditions

Känns förnuftigt att lägga ner produktionen när de äntligen släpper något som folk faktiskt vill ha... Way to go, Nintendo!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte Bergsalas svar. Den kommer inte sluta tillverkas, fast man kommer inte kunna köpa några.

???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker nyhetssiter ska ta det lungt gällande NES Classic uppdateringar. Känns som man inte kan lita på någondera information just nu. Tycker det är onödigt med massa "Nintendo avslutar NES Classic produktionen", "Nintendo kommer fortsätta NES Classic produktionen", "Återförsäljare säger att produktionen kommer upphöra" osv. Även om Nintendo har sagt något sånt till återförsäljare skulle jag inte lita 100% på att det är verkligen så. Det kan ju ha t.ex. med Switch produktionen att göra eller så att de ska hinna få kontroll på efterfrågan. Vänta nu 3-6 månader och se hur det hela utvecklas istället för denna berg o dalbana potentiell falsk nyhetsspridning tills något mera konkret dyker upp.

Min logik säger att det vore mycket dumt på flera baser (dålig PR, besvikna fans, kan ej se hur Nintendo själva INTE skulle VILJA bemöta intresset för produkten i fråga, ni vet nostalgi biaset osv och fansen och deras lojalitet betyder ju allt för Nintendo) för Nintendo att avsluta produktionen sådär bara då intresset är så stort och företag som dethär är generellt inte såååååå dumma. Beslutet skulle vara för dumt för att kunna vara sant.

Jag är helt säker på att det är falskt med, Nintendo har själva gått ut med att de dessutom ökar produktionen. Detta problem är Svenskt/skandinaviskt. Utländska spelsidor har inte snappat upp något heller.

Då är frågan, är det någon form av sabotage där någon är ute efter att skada Nintendos varumärke genom att skapa osäkerhet kring leveranser. Att dessa rykten började någon vecka innan lansering av Switch kan ha en koppling. Fular sig svenska handeln sig, är det rent av Bergsala som fjantar sig?

En intressant observation som gjordes i Switch-tråden för ett tag sedan var att någon butik listade två olika utgåvor där den ena benämndes Bergsala edition eller något liknande. Är de "omärkta" grå-mporterade eller håller vi på att få en ny distributör i vår region?

Finns så mycket konstigheter här. Att man i utlandet inte reagerar talar mycket för att Nintendos ord gäller. Hade produktionen verkligen avbrutits hade vi förmodligen hört det från Asien först, då de tillverkas där.

Skrivet av xlr8:

https://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/113100-ninten...

Skynda dig att köpa innan scalpers köper upp lagret och lägger ut det på tradera.

"Känd från SweClockers!"

Om inte annat så borde det nog finnas gamla vanskötta NES'ar som det faktiskt växer svamp i, 30 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Svenska återförsäljare har alltid högre trovärdighet än vad än Nintendo säger, Nintendo är ju kända för sina ständiga lögner

Oj, oj, oj! Nu rusar tydligen fantasin/vanföreställningarna hos vissa...

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag fattar inte Bergsalas svar. Den kommer inte sluta tillverkas, fast man kommer inte kunna köpa några.

???

Att Nintendo fortsätter produktionen med NESC, men Norden kommer inte få några mera leveranser än det som redan beställt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Oj, oj, oj! Nu rusar tydligen fantasin/vanföreställningarna hos vissa...

Eh? Så dom sade aldrig att t.ex. det som nu kallas Switch inte skuller ersätta Wii U?

Permalänk
Medlem

varannan dag är det ändrat bud... Samma sak om Mediamarkt.

Sluta vara så jävla snabba med att lägga ut artiklar. visst, det är Naja med fräschaste nyheterna, men man bli bara trött när det inte stämmer.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Eh...

Skrivet av Jocke86:

Det låter som Fake news det här

Jag har en beställning hos webhallen, den ligger kvar och har inte fått något mail. Det kan väl möjligtvis vara att dom är långsamma... Finns det någon här som hade en order och sett deras utskick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Oj, oj, oj! Nu rusar tydligen fantasin/vanföreställningarna hos vissa...

Nintendo är ju kända för att helt och hållet förneka det flesta rykten och information, som de inte själva gått ut med direkt, bara för att det sedan ska visa sig vara sanna.

Det senaste var tillverkningsstoppet av Wii U som Nintendo förnekade men efter kort bekräftade.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Att Nintendo fortsätter produktionen med NESC, men Norden kommer inte få några mera leveranser än det som redan beställt.

Vill Nintendo medvetet sabotera för Bergsala, eller vill Bergsala medvetet sabotera för Nintendo?

Är Nintendo Europe på gång i en maktkamp och vill ta över distributionsrättigheter i Norden ifrån Bergsala?

Känns som något mycket konstigt är på gång emellan Nintendo-Bergsala, och tyvärr så verkar de skita i att deras "krig" och interna stridigheter, och desinformation, drabbar oss Nintendofans och (fram tills nyligen) relativt tålmodiga kunder.

Grymt surt. Har väntat på min NES Mini sedan i somras! Detta stinker!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Jag har en beställning hos webhallen, den ligger kvar och har inte fått något mail. Det kan väl möjligtvis vara att dom är långsamma... Finns det någon här som hade en order och sett deras utskick?

Här är det exakta original som jag fick ifrån Webhallen idag 15:54 - förutom att jag klippt bort min mailadress ifrån det:

Delivered-To:
Received: by 10.12.160.97 with SMTP id b88csp445332qva;
Tue, 21 Feb 2017 06:54:02 -0800 (PST)
X-Received: by 10.46.22.88 with SMTP id 24mr6885023ljw.85.1487688842095;
Tue, 21 Feb 2017 06:54:02 -0800 (PST)
Return-Path: <info@webhallen.com>
Received: from mail01.webhallen.com (mail01.webhallen.com. [46.59.102.231])
by mx.google.com with ESMTPS id i30si11336709ljb.260.2017.02.21.06.54.01
for <>
(version=TLS1_2 cipher=ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);
Tue, 21 Feb 2017 06:54:02 -0800 (PST)
Received-SPF: pass (google.com: domain of info@webhallen.com designates 46.59.102.231 as permitted sender) client-ip=46.59.102.231;
Authentication-Results: mx.google.com;
spf=pass (google.com: domain of info@webhallen.com designates 46.59.102.231 as permitted sender) smtp.mailfrom=info@webhallen.com
Received: from web05.webhallen.com (unknown [192.168.203.105]) (using TLSv1.2 with cipher DHE-RSA-AES128-SHA (128/128 bits)) (No client certificate requested) by mail01.webhallen.com (Postfix) with ESMTPSA id BF9C8150B30 for <>; Tue, 21 Feb 2017 15:54:01 +0100 (CET)
Received: from root by web05.webhallen.com with local (Exim 4.80) (envelope-from <info@webhallen.com>) id 1cgBpJ-000643-LI for ; Tue, 21 Feb 2017 15:54:01 +0100
To:
Subject: Gällande NES Classic Mini Edition
X-PHP-Originating-Script: 1005:class.phpmailer.php
Date: Tue, 21 Feb 2017 15:54:01 +0100
From: Webhallen <info@webhallen.com>
Reply-to: Webhallen <info@webhallen.com>
Message-ID: <7fb942608aaa20bdda6b56a1f65433d5@localhost.localdomain>
X-Priority: 3
X-Mailer: PHPMailer 5.2 (http://code.google.com/a/apache-extras.org/p/phpmailer/)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative; boundary="b1_7fb942608aaa20bdda6b56a1f65433d5"

--b1_7fb942608aaa20bdda6b56a1f65433d5
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit

Bäste Webhallenkund,

Vi har dessvärre fått besked att Nintendo har valt att avsluta den globala produktionen av NES Mini Classic, inga ytterligare exemplar kommer alltså att levereras.

Detta innebär att vi inte har möjlighet att leverera din order. Som gamers och retrospels-entusiaster kan vi inte annat än att dela er besvikelse och beklagar Nintendos beslut.

Din order kommer därför automatiskt att avbeställas. I det fall du har förbetalat din order, vänligen kontakta kundtjänst med ordernummer för återbetalning.

Med vänliga hälsningar

Webhallen

*******************************
Webhallen Sverige AB
Björnstigen 85-87
17073 Solna
Tel: 08-673 60 00
www.webhallen.com
info@webhallen.com
*******************************

--b1_7fb942608aaa20bdda6b56a1f65433d5
Content-Type: text/html; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit

Bäste Webhallenkund,<br />
<br />
Vi har dessvärre fått besked att Nintendo har valt att avsluta den globala produktionen av NES Mini Classic, inga ytterligare exemplar kommer alltså att levereras.<br />
<br />
Detta innebär att vi inte har möjlighet att leverera din order. Som gamers och retrospels-entusiaster kan vi inte annat än att dela er besvikelse och beklagar Nintendos beslut.<br />
<br />
Din order kommer därför automatiskt att avbeställas. I det fall du har förbetalat din order, vänligen kontakta kundtjänst med ordernummer för återbetalning.<br />
<br />
Med vänliga hälsningar<br />
<br />
Webhallen<br />
<br />
*******************************<br />
Webhallen Sverige AB<br />
Björnstigen 85-87<br />
17073 Solna<br />
Tel: 08-673 60 00<br />
www.webhallen.com<br />
info@webhallen.com<br />
*******************************<br />

--b1_7fb942608aaa20bdda6b56a1f65433d5--5433d5--

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag undrar jag om inte detta bara är ett sätt att göra om göra rätt. Jag tror inte att detta är slutet
Jag har aldrig varit VD för ett stort spelföretag men OM jag hade varit det hade jag sett den här lilla konsolen som ett stort misslyckande mitt i all succé som den ändå tycks gjort.
Missförstå mig rätt, jag älskar Nintendos 8-bitarskonsol mest av alla konsoler som någonsin släppts. Uppvuxen med den och har fått "ärva" originalet från mina syskon. Men är man i den situationen som Nintendo är och varit länge, nedåtgående ekonomisk situation, så gör man i mina ögon inte denna konsolen. Tanken är skitbra men de måste ju lära sig att tänka steget längre och förstå hur man tjänar pengar.
Hade jag varit VD på Nintendo så hade jag också stoppat produktionen och gått tillbaka till ritbordet. Gjort om den så att man kan köpa fler titlar och kanske som i Switchen stoppat in en kortplats för SD-kort och samtidigt kanske tänkt till lite kring produktionslinjen och tillgång och efterfrågan. En hype håller inte hur länge som helst så risken finns att deras skepp redan seglat men jag tror att det finns stora pengar att hämta i att sälja speltitlar via konsolen.
För jag kan ju tycka att återlanserar man en gammal produkt så kan man inte lansera en produkt med sämre funktionalitet än föregångaren. Gällande produktionstakten kan jag tycka att de borde märkt i ett tidigt stadium hur efterfrågan såg ut (marknadsundersökning eller när det börjades pratas om produkten öppet) så de borde antingen dragit i bromsen tidigare eller kastat in en växel till, det är ju inga rymdraketsprodukter de har i MiniNes:en direkt.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB