Permalänk
Medlem

AMD Ryzen Mini-ITX bygge?

Hej,

I många år så har Intel haft bättre hantering av värmen än AMD och således varit populära bland mini-ITX byggen. Vad tror ni om AMD Ryzen om man går i tankarna med att bygga ett Mini-ITX där både fläkt och kylning inte ges något direkt utrymme?

Jag har kikat på chassin som t.ex. Fractal Design Node 202 eller liknande, mer smala byggen. Det vore spännande att kunna bygga kring AMD Ryzen och deras förbättrade prestanda. Målet är inte en värsting-maskin men en kompetent, kompakt gaming/rendering PC som inte ställer krav på större PSU än SFX. Helst vill jag kika på Pico PSU:er men inser att det kan bli svårt med AMD om de är mer power-hungriga.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Det är svårt att sia om innan de släpper recensioner. En del tyder på att det kanske tar ett slag innan dom släpper x300 brädorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hej,

I många år så har Intel haft bättre hantering av värmen än AMD och således varit populära bland mini-ITX byggen. Vad tror ni om AMD Ryzen om man går i tankarna med att bygga ett Mini-ITX där både fläkt och kylning inte ges något direkt utrymme?

Jag har kikat på chassin som t.ex. Fractal Design Node 202 eller liknande, mer smala byggen. Det vore spännande att kunna bygga kring AMD Ryzen och deras förbättrade prestanda. Målet är inte en värsting-maskin men en kompetent, kompakt gaming/rendering PC som inte ställer krav på större PSU än SFX. Helst vill jag kika på Pico PSU:er men inser att det kan bli svårt med AMD om de är mer power-hungriga.

1700 är har la 65w tdp, dvs som en äldre i7 även om det ändå inte är 1:1 när man pratar om tdp mellan tillverkarna.

Så tror att det blir finfina miniitx sys med Amd Ryzen proppar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Det är svårt att sia om innan de släpper recensioner. En del tyder på att det kanske tar ett slag innan dom släpper x300 brädorna också.

Sant. Men jag tänkte med diverse prestandaläckor så kunde man kanske sia lite kring det trots allt?

Skrivet av DST:

1700 är har la 65w tdp, dvs som en äldre i7 även om det ändå inte är 1:1 när man pratar om tdp mellan tillverkarna.

Så tror att det blir finfina miniitx sys med Amd Ryzen proppar.

Ah, 65W TDP låter inte dumt, kanske går att underklocka för att nå lägre om man vill kombinera med bättre grafikkort? I och med 1000-serien från NVIDIA så kan jag inte undvika att undra lite hur kombinationen AMD CPU + NVIDIA GPU kan se ut 2017. Tidigare kombinationer har väl inte varit så lyckosamma om jag minns rätt?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Sant. Men jag tänkte med diverse prestandaläckor så kunde man kanske sia lite kring det trots allt?

Ah, 65W TDP låter inte dumt, kanske går att underklocka för att nå lägre om man vill kombinera med bättre grafikkort? I och med 1000-serien från NVIDIA så kan jag inte undvika att undra lite hur kombinationen AMD CPU + NVIDIA GPU kan se ut 2017. Tidigare kombinationer har väl inte varit så lyckosamma om jag minns rätt?

Hur menar du?
amd cpu + Nvidia gpu?
Var la det som funkade bäst fram till 2006 iaf, sen var ju amd sämre med alla kombinationer

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

1700 är har la 65w tdp, dvs som en äldre i7 även om det ändå inte är 1:1 när man pratar om tdp mellan tillverkarna.

Så tror att det blir finfina miniitx sys med Amd Ryzen proppar.

Solteks gamla Shuttle lådor skulle vara fint idag. Tyvärr finns inte dessa att få tag i längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Solteks gamla Shuttle lådor skulle vara fint idag. Tyvärr finns inte dessa att få tag i längre

http://images.anandtech.com/reviews/system/sff/soltek/qubic_eq3401m/sol_bio.jpg

Oj oj dessa byggde man ett antal datorer i under min tid på en gammal arbetsplats. Då var dom fanatiska att bygga i. ^^

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Nån som lyckas hitta nåt kommande ITX moderkort för Ryzen ?
Det brukar ju vara ont om ITX brädor till AMD's normala CPU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Solteks gamla Shuttle lådor skulle vara fint idag. Tyvärr finns inte dessa att få tag i längre

http://images.anandtech.com/reviews/system/sff/soltek/qubic_eq3401m/sol_bio.jpg

Jag håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

I många år så har Intel haft bättre hantering av värmen än AMD och således varit populära bland mini-ITX byggen.

Tycker min A10-7850k funkar bra i min ITX låda.

Det är alldeles för tidigt att gissa om hur det kommer att bli, måste invänta fakta innan man kan dra sådana slutsatser.
Sen har ju dock Intels modeller börjat att gå varmare på grund av undermålig kylpasta mellan chip och heatspreader nu så vem vet hur det blir.
Sen om man ser tillbaka i historien så har det funnits processor modeller som antingen har både svala och bra eller heta som attan från båda tillverkarna man kan inte bara dra någon över en kant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nån som lyckas hitta nåt kommande ITX moderkort för Ryzen ?
Det brukar ju vara ont om ITX brädor till AMD's normala CPU'er.

Inledningsvis lär vi nog få klara oss på ATX och mATX, låt oss hoppas att utbudet av mITX kort blir bättre än vad utbudet till AM3/+ var.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inledningsvis lär vi nog få klara oss på ATX och mATX, låt oss hoppas att utbudet av mITX kort blir bättre än vad utbudet till AM3/+ var.

Indeed.
AMD har missat en stor marknad här och jag hoppas att dom pushar på moderkortstillverkarna lite.
ITX med plats för 8 kärnigt är ju nånting som knappast finns alls.
Hittar bara ett 2011 moderkort i ITX, och det är rejält begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inledningsvis lär vi nog få klara oss på ATX och mATX, låt oss hoppas att utbudet av mITX kort blir bättre än vad utbudet till AM3/+ var.

Då många vill bygga mindre idag så hoppas jag Amd fattat detta och pushar ut Mitx brädor också.

Jag frågade idag på AMD Gaming på facebook om Mitx X370 kommer finnas vid lanseringen av Ryzen och om fler pushar på med frågor om detta så kommer dom fatta att stor efterfrågan finns.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mitt Dan Cases A4SFX Bygge står helt stilla just nu för att jag väntar in Ryzen och vill inte vänta 3-4 veckor efter lansering för att inte moderkort finns.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Indeed.
AMD har missat en stor marknad här och jag hoppas att dom pushar på moderkortstillverkarna lite.
ITX med plats för 8 kärnigt är ju nånting som knappast finns alls.
Hittar bara ett 2011 moderkort i ITX, och det är rejält begränsat.

Allt styrs av efterfrågan, oavsett om det gäller AMD eller Intel's partner tillverkare. Det AM3 moderkortet som ASUS tillverkade körde väl på AMD 880 chipset, och var väl inte kompatibla med några AM3+ cpu:er.

2011 x79 sockeln har några år på nacken, och är nedlagd. Tänker du på 2011-3 sockeln så är det väl AsRock som tillverkat mITX kort, båda med x99 och något Intel C chipset.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mitt Dan Cases A4SFX Bygge står helt stilla just nu för att jag väntar in Ryzen och vill inte vänta 3-4 veckor efter lansering för att inte moderkort finns.

Precis samma sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulph:

Precis samma sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Mycket besviken på AMD:s totala brist på info kring ITX-kort vid launch. Mitt DR ZABER Sentry ITX chassi kommer i april och har inte lust att slänga det i garderoben och vänta in vaga löften om "mid-2017"...

Skrivet av xtQ:

Helst vill jag kika på Pico PSU:er men inser att det kan bli svårt med AMD om de är mer power-hungriga.

Har du kollat in HDplex? Kom nyligen ut en ny modell som klarar 300W, borde vara tillräckligt för high-end CPU plus 1060/480-kort. Även PicoPSU:er klarar ofta mycket mer än vad dom är specade för med en tillräckligt biffig brick.

Skrivet av Jonas79:

Då många vill bygga mindre idag så hoppas jag Amd fattat detta och pushar ut Mitx brädor också.

Jag frågade idag på AMD Gaming på facebook om Mitx X370 kommer finnas vid lanseringen av Ryzen och om fler pushar på med frågor om detta så kommer dom fatta att stor efterfrågan finns.

Är inte ITX/SFF-chipsetet X300? X370 är väl mer riktat till ATX/mATX? Oavsett, bra initiativ. Fattar inte hur AMD så totalt kan missa en stor och växande nisch som SFF-scenen.

Permalänk
Avstängd

Asrock hintade på Facebook ett bra tag sedan att de ska göra ITX-moderkort för AM4, med deras Sapphire black design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Mycket besviken på AMD:s totala brist på info kring ITX-kort vid launch. Mitt DR ZABER Sentry ITX chassi kommer i april och har inte lust att slänga det i garderoben och vänta in vaga löften om "mid-2017"...

Har du kollat in HDplex? Kom nyligen ut en ny modell som klarar 300W, borde vara tillräckligt för high-end CPU plus 1060/480-kort. Även PicoPSU:er klarar ofta mycket mer än vad dom är specade för med en tillräckligt biffig brick.

Är inte ITX/SFF-chipsetet X300? X370 är väl mer riktat till ATX/mATX? Oavsett, bra initiativ. Fattar inte hur AMD så totalt kan missa en stor och växande nisch som SFF-scenen.

Jag kan inte annat än hålla med, informationen är knapphändig och de brädor jag sett hittills är ATX med undantag för något M-ATX. Även jag är intresserad av att bygga i Dr Zaber Sentry ITX i april (kan vänta till sommaren om jag måste) men det är trist att de inte bryr sig om den här marknaden.

Jag har sett HDPlex och det är kanske ett alternativ faktiskt. Vet du vart man handlar Pico/HDPlex om man är bosatt i Sverige, har SFF-entusiaster någon bra butik i Sverige eller är det Europa som gäller?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ:
Inget mini-ITX finns listad här: http://wccftech.com/amd-ryzen-am4-motherboard-round-up-msi-gi...

Däremot står det:
"There’s also X300 which is the chip aimed at Mini-ITX boards featuring enthusiast grade designs. Boards based on this SKU will be available around mid-2017."
Så, risken är att man får vänta några månader...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Inaktiv

Jag spanar själv efter ett Flex-ATX moderkort alternativt m-ITX. Jag har ingen större brådska dock men hoppas AMD kan leverera här.

Tanken är ett kompakt system med, helst, en 1800X, 32 eller 64GB DDR4 i lämplig hastighet samt ett vasst grafikkort till. Vega när den väl lanseras men fram tills dess något annat.

Skrivet av xtQ:

Jag kan inte annat än hålla med, informationen är knapphändig och de brädor jag sett hittills är ATX med undantag för något M-ATX. Även jag är intresserad av att bygga i Dr Zaber Sentry ITX i april (kan vänta till sommaren om jag måste) men det är trist att de inte bryr sig om den här marknaden.

Jag har sett HDPlex och det är kanske ett alternativ faktiskt. Vet du vart man handlar Pico/HDPlex om man är bosatt i Sverige, har SFF-entusiaster någon bra butik i Sverige eller är det Europa som gäller?

Man får tänka på att plattformen inte är lanserad ännu. Medias fokus är begränsat, storsäljarna är fortfarande ATX och i någon mån mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

@xtQ:
Inget mini-ITX finns listad här: http://wccftech.com/amd-ryzen-am4-motherboard-round-up-msi-gi...

Däremot står det:
"There’s also X300 which is the chip aimed at Mini-ITX boards featuring enthusiast grade designs. Boards based on this SKU will be available around mid-2017."
Så, risken är att man får vänta några månader...

Är detta sant att inget Mitx kommer förrens mitten av året 2017, då förlorar ni massa kunder Amd kan lova detta och blir Kaby lake om detta stämmer men känns sinnes sjukt att det ska skilja 3-4 Månader.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Mycket besviken på AMD:s totala brist på info kring ITX-kort vid launch. Mitt DR ZABER Sentry ITX chassi kommer i april och har inte lust att slänga det i garderoben och vänta in vaga löften om "mid-2017"...

Tror det handlar om att AMD är en pytte jämfört med exempelvis Intel. De har inte haft resurser så troligen har de fokuserat på område där de tror de kan ha mest framgång.

Permalänk
Medlem

Yep, sitter redo att bestalla Ryzen. Saknas bara ett mITX kort bara...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hej,

I många år så har Intel haft bättre hantering av värmen än AMD och således varit populära bland mini-ITX byggen. Vad tror ni om AMD Ryzen om man går i tankarna med att bygga ett Mini-ITX där både fläkt och kylning inte ges något direkt utrymme?

Jag har kikat på chassin som t.ex. Fractal Design Node 202 eller liknande, mer smala byggen. Det vore spännande att kunna bygga kring AMD Ryzen och deras förbättrade prestanda. Målet är inte en värsting-maskin men en kompetent, kompakt gaming/rendering PC som inte ställer krav på större PSU än SFX. Helst vill jag kika på Pico PSU:er men inser att det kan bli svårt med AMD om de är mer power-hungriga.

Skrivet av omnia:

Yep, sitter redo att bestalla Ryzen. Saknas bara ett mITX kort bara...

https://www.ocaholic.ch/uploads/extgallery/public-photo/mediu...

https://www.ocaholic.ch/uploads/extgallery/public-photo/mediu...

Lär dyka upp mer också... Lär absolut inte vara några problem med en 8 kärnig Ryzen då dom specas för låga 65w respektive 95w TDP. Precision Boost och XFR sköter resten

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Grabbarna på AwsomeHardware, fick precis frågan under deras live stream, om det kommer några mITX till Ryzen.

Där Kyle, Paul & deras gäst Steve från Gamers Nexus, tittade på varandra och undvek att svara på frågan...men lade till att dem önskade att dem hade "cricket sound" som dem kunde spela upp.

Jag tolkar det ialf som att det kommer mITX-kort, men att det fortfarande är NDA från tillverkarna.
Men om det var vid release eller om det är om ett par månader framöver, ingen aning.

Länk till Steamen

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag kan inte annat än hålla med, informationen är knapphändig och de brädor jag sett hittills är ATX med undantag för något M-ATX. Även jag är intresserad av att bygga i Dr Zaber Sentry ITX i april (kan vänta till sommaren om jag måste) men det är trist att de inte bryr sig om den här marknaden.

Jag har sett HDPlex och det är kanske ett alternativ faktiskt. Vet du vart man handlar Pico/HDPlex om man är bosatt i Sverige, har SFF-entusiaster någon bra butik i Sverige eller är det Europa som gäller?

HDplex säljer direkt från deras hemsida, gratis frakt med lager i EU så ingen tull. Har ingen erfarenhet att köpa från dom själv dock. För picoPSU är väl alltid Amazon ett bra val, har inte sett 160W i svenska butiker. Tror det är Europa/internationellt som gäller generellt

Btw, om du inte redan beställt ett Sentry så är crowdfundingkampanjen över så vet inte när/om det skulle vara möjligt att beställa ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

HDplex säljer direkt från deras hemsida, gratis frakt med lager i EU så ingen tull. Har ingen erfarenhet att köpa från dom själv dock. För picoPSU är väl alltid Amazon ett bra val, har inte sett 160W i svenska butiker. Tror det är Europa/internationellt som gäller generellt

Btw, om du inte redan beställt ett Sentry så är crowdfundingkampanjen över så vet inte när/om det skulle vara möjligt att beställa ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Strålande! Tack för vägledningen!

Nu har det dykt upp en del Ryzen prollar hos bland annat Inet, NetonNet och Komplett. Tyvärr ingen mITX bräda i sikte. Men det ryktas om 82-84 st moderkort som ska vara redo vid release.

Jag har inte jättebråttom även om man suktas, så jag avvaktar in i mars och förmodligen april, men om ni ska bygga mITX så glöm inte byggloggen på Sweclockers så kan alla njuta

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Slutet av Mars eller början av April beräknar Gigabyte komma med Minitx moderkort.

Fick svar nyss på Facebook

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.