ffmpeg nybörjare, gjorde jag rätt?

Permalänk
Avstängd

ffmpeg nybörjare, gjorde jag rätt?

Jag är helt ny i ffmpeg och har bara googlat lite om hur man kommer igång och hur man konverterar en video till annat format. Jag vill dock veta om detta script ger den ultimata konverteringen eller om det finns något bättre?

Jag har ett videoklipp som är 2 timmar långt, och jag ville prova konvertera 1 minut av det från .mkv till .mp4 utan någon re-encoding, utan det skulle vara exakt samma kvalitet på båda filer. Jag använde då detta script:

ffmpeg -ss 01:14:00 -i wdi.mkv -t 00:01:00 -c copy wdi.mp4

Och resultatet såg bra ut, men gjorde jag helt rätt för det jag ville åstadkomma?

-c i koden står för -codec om jag inte misstagit mig, eller hur?

Permalänk
Inaktiv

Specificera gärna codec och kvalitetsinställningar så att du kan justera så det passar ditt användningsområde.

Exempel:
ffmpeg -i swi.mkv -c:v libx264 -crf 18 -preset slow -c:a aac -ac 2 -b:a 160k -ss 01:14:00 -t 60 wdi.mp4

Kort förklaring:
Här talar jag om för ffmpeg att jag vill konvertera video med libx264 med constant rate factor på 22 och preset slow.
Efter det talar jag om att jag vill konvertera ljud till aac med två kanaler och 160kb/s.

Permalänk
Medlem

@Emmet45: Om det du verkligen vill göra är att bara byta container (filformat) från mkv till mp4 så gjorde du rätt, ja.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Ja just det, jag förstod inte först att du bara ville ändra container utan att göra transcode. Då har du gjort helt rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

@Emmet45: Om det du verkligen vill göra är att bara byta container (filformat) från mkv till mp4 så gjorde du rätt, ja.

Skrivet av anon78208:

Ja just det, jag förstod inte först att du bara ville ändra container utan att göra transcode. Då har du gjort helt rätt.

Ja precis, jag ville bara konvertera den från .mkv till .mp4 utan någon omkodning. Dåså, tack så mycket

Permalänk
Avstängd

Några fler tips?

Permalänk
Inaktiv

@Emmet45:
Bläddra lite i wikin så stöter du säkert på något lärorikt.
https://trac.ffmpeg.org/wiki