Vilken är bäst som tank i wow?

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst som tank i wow?

Hej!

Har precis börjat med en warrior, och undrar om det är rätt val för att vara en tank? Eller borde jag vara en paladin?

Sen undrar jag om det är väldigt segt när man lvlar som tank.. blir det tråkigt?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Razmion: Hej! Har spelat Paladin tank från WOTLK till WOD, det är blandade känslor att spela som tank, väldigt positiva sådana får man då man kan pulla enorma mängder mobs utan att dö, nackdelen är att som Paladin tank skadar du inte lika mycket som t.ex. en Warrior, däremot har du högre Survivability.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

warrior eller pally går att levla som tank (det är någorlunda roligt) däremot så tycker jag att som första tank är det bättre att köra som pally. (Har ej lirat seriöst sen wotlk) Varför: Lättare att hålla sig vid liv och lättare vid bigpull tanking.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej!

Har precis börjat med en warrior, och undrar om det är rätt val för att vara en tank? Eller borde jag vara en paladin?

Sen undrar jag om det är väldigt segt när man lvlar som tank.. blir det tråkigt?

Tack för svar!

Jag har en warrior på level 90 ungefär, men jag levlade honom i dungeons, från 15 till 90, vilket jag tyckte va roligast..

Testa en druid annars, imho den roligaste klassen som kan tanka

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

WoW proffset jag känner säger ''Kör på Paladin''.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Egentligen ligger alla tanks rätt bra till just nu så kör på de du tycker är roligt men druid är OP

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av naxm:

Egentligen ligger alla tanks rätt bra till just nu så kör på de du tycker är roligt men druid är OP

alla ligger rätt bra till, "Men druid är op" haha jag förstår meningen dock är den komisk.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

druid är den bästa tanken just nu

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar! Jag gillar min warrior så jag kör nog på den.. Men bra att det inte var så tråkigt att lvla alltså! Det är inte värsta segt alltså eller så?

Permalänk
Medlem

WoW är inte segt att lvla med någon specc.
Jag lvlade paladin lv 1-60 i vanilla som Holy. DET VAR SEGT
Även Warrior Prot var segt innan patchen på lv 70 som adderade str till tank gear.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Eftersom jag inte lirat på läääänge - införde dom inte att man kan ha 2 speccs!?!? e.g. byta mellan två olika "träd" för Offspec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Eftersom jag inte lirat på läääänge - införde dom inte att man kan ha 2 speccs!?!? e.g. byta mellan två olika "träd" för Offspec?

Man har ingen "main" och "offspecc".
Man kan byta spec hur som helst när man vill.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Man har ingen "main" och "offspecc".
Man kan byta spec hur som helst när man vill.

Varför vill man då "levla" som tank? är det inte bara att specca för dps för snabbare levling och sen byta till tank i dungeons för snabbare partyfinder? LFG-tool eller vad fan det nu hette back in the days, finns det kvar fortf?

Permalänk
Medlem

Den bästa är den du tycker är roligast att spela, du får läsa på lite hur dom fungerar, vad som skiljer mellan klasserna och testa lite. Det håller bäst i längden att spela den man tycker är roligast och såvida du inte spelar i ett top 100 guild så kommer du inte bli ersatt av en annan klass som är bättre, förutsatt att du själv redan är duktig, då tanks klass i princip aldrig är flaskhalsen i en raid.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Druid > BM = Pala > Warrior = DH > DK skulle jag säga. Men är man inte en mythic progession raider så spelar det ingen roll. Då är de likvärdiga.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Varför vill man då "levla" som tank? är det inte bara att specca för dps för snabbare levling och sen byta till tank i dungeons för snabbare partyfinder? LFG-tool eller vad fan det nu hette back in the days, finns det kvar fortf?

Som feral tank anser jag du lvlar snabbare än feral cat dps. Du gör fullgod skada men överlever 5-8ggr mera stryk.
Mycket quest som är designande för 2-3 personer går att soloa som feral tank.

Men som sagt, jag tror det handlar om spelstil för du kan göra skada med alla klasser och specc nu.
Sist jag spelade en 5-man dungeon var det en disc präst som hela och toppa dpsen samtidigt....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej tack för svar! Jag gillar min warrior så jag kör nog på den.. Men bra att det inte var så tråkigt att lvla alltså! Det är inte värsta segt alltså eller så?

Har du ingen kompis och levla med? Går bra mycket snabbare då och kör han dps så kan du bara dra på dig alla mobs du ser och aoe ihjäl dem på nolltid.

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av naxm:

Har du ingen kompis och levla med? Går bra mycket snabbare då och kör han dps så kan du bara dra på dig alla mobs du ser och aoe ihjäl dem på nolltid.

Eller healer så kör man instant queue dungeons

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Eller healer så kör man instant queue dungeons

Absolut, går ju det med men går relativt fort att köa som tank och dps också + en dps tillför lite mer när man questar för sitta och köra dungeons till 110 är rätt drygt

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem

Druider har högst HP av alla tanks just nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Ni som fortfarande lirar wow, Hur är det att spela idag?`Har inte spelat på 2 år. Spelade innan dess i över 10 från vanilla till expansionet innan den som släpptes förra året

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Varför vill man då "levla" som tank? är det inte bara att specca för dps för snabbare levling och sen byta till tank i dungeons för snabbare partyfinder? LFG-tool eller vad fan det nu hette back in the days, finns det kvar fortf?

Man levlar snabbare som tank tycker jag. Man dör aldrig, behöver aldrig äta eller nått för att få tillbaka sin hälsa, man kan dra åt sig 20st fiender utan att dö, man kan döda grupp bossar själv osv osv osv.
Tanka är helt överlägset för att levla imo.

Ja, LFG finns fortfarande och har utvecklats vidare.

Skrivet av Mocka:

Druider har högst HP av alla tanks just nu.

Det har dom alltid, olika tanks är designade på olika sätt så dom har olika fördelar.
Druid tanks har alltid mest hälsa men har sämre armor och lite andra saker för att balansera.

Just nu verkar dock Druid tanks vara den bästa tanken.

Monk tank är också otroligt bra men lite mer svårspelad så jag skulle rekommendera paladin eller warrior om man inte vill spela Druid av någon anledning.

Kör själv paladin och gillar den mycket.

Skrivet av Neonodia:

Ni som fortfarande lirar wow, Hur är det att spela idag?`Har inte spelat på 2 år. Spelade innan dess i över 10 från vanilla till expansionet innan den som släpptes förra året

Skitkul!
På många sätt bättre än någonsin även om jag inte riktigt gillar hur det blir mer och mer som diablo med RNG och loot.
Sen saknar jag en stabil och aktiv guild men har inte energi nog att engagera mig ordentligt ändå så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Druider har högst HP av alla tanks just nu.

Druid tanks har högst HP för att deras Mastery ökar deras HP och healing received.

Skrivet av naxm:

Absolut, går ju det med men går relativt fort att köa som tank och dps också + en dps tillför lite mer när man questar för sitta och köra dungeons till 110 är rätt drygt

Relativt fort om man jämför med en ensam DPS, visst, men tanks har ofta 5 minuter+ kötider, medan healers ofta kommer in fortare. Kör man då Tank + Healer så, ja

Permalänk
Medlem

Bäst atm är brewmaster sen druid. Warriors är atm sämst.
Detta för mythic raiding och m+.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Och jag som störtgillar DK tank, enda negativa jag kan komma på är Mobility, i övrigt så 1 Deathstrike och man healar sig själv för 2 miljoner hp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Här kommer scrublord som inte lirat sen WOTLK, men DK var the way to go för mig. Fullkomligt älskade min Blood DK back in the day.

Om DK fortfarande är viable i Legion(är det senaste? haha) så hade jag personligen kört på en DK

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och jag som störtgillar DK tank, enda negativa jag kan komma på är Mobility, i övrigt så 1 Deathstrike och man healar sig själv för 2 miljoner hp.

Överlag så är Death Knights ganska bra men dom saknar bra damage reduction spells så hälsan kan lätt hoppa upp och ner väldigt mycket vid vissa strider. Blir också one-shottade lättare än de flesta andra.

Men det beror ju på vilken nivå man spelar, överlag funkar dom väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bäst atm är brewmaster sen druid. Warriors är atm sämst.
Detta för mythic raiding och m+.

Druider är bäst, varför annars körde alla i world first racet Druid main tank? Method körde Druid main och Brewmaster offtank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Druider är bäst, varför annars körde alla i world first racet Druid main tank? Method körde Druid main och Brewmaster offtank.

Hade nog inga BrM med rätt legendaries och 54 traits.
Druid hade alla redan eftersom de varit bästa hela expansionen. BrM gick från medioker till bäst på en patch.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@Razmion: Hej! Har spelat Paladin tank från WOTLK till WOD, det är blandade känslor att spela som tank, väldigt positiva sådana får man då man kan pulla enorma mängder mobs utan att dö, nackdelen är att som Paladin tank skadar du inte lika mycket som t.ex. en Warrior, däremot har du högre Survivability.

Eh vänta nu? Jag är 900+ ilvl på min protadin och pungar ut mycket mer dmg än andra tanks jag lirar med.

AoE pulls är insane och ST är fortfarande mycket högre än andras. Sen självhealing och en hel arsenal av def CD's.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80