Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Där går våra åsikter isär. Är man redan inne i bostadskarriär så ser jag såklart ingen anledning att kliva ur. Det jag pratar om är de som inte har tidigare vinster som säkerhet. Går man in som första köpare i det här läget så är det riktigt hål i huvet, enligt mig då.
Det är dom här argumenten jag hör dagligen. "Men herregud sådär sa dom för x antal år sedan med", "Haha priserna kommer aldrig gå ner".
Jag orkar nästan inte argumentera då sunt förnuft verkar bortblåst.
Hur tror du dom som köpte 1992 kände sig? Samma argument ljöd då givetvis. "Det har ju bara ökat, fattar inte att någon ens tvekar". Sedan kom smällen.

En bekant i Sollentuna. För två år sedan i bostadsrättsföreningen postades en månad att rekordförsäljning hade skett. 1.3 miljoner för en 2:a. Så stor händelse att det skrevs om i månadsbladet. Nu två år senare gick en lägenhet för 2,4 miljoner. I Sollentuna.
Inga konstigheter?

Nejdå, jag tror nog vi är överens, fast vi har olika vinklar på hur man ska resonera privatekonomiskt. Jag tycker det är bra att man "höjt" krav på bottenlån till 85% då man numera måste hosta upp en större del kontakter, vilket borde göra att några hjärnceller till kanske reagerar. Sedan är bankerna allt för generösa med topplån, samt att man alltid kan låna pengar av andra.

Många ser nog bostadsrättsköp som en investering. I vår BRF renoveras det för glatta livet och det verkar inte vara som om alla faktiskt verkar bo här, vilket man ser på årsmöten och annat, ingen vill engagera sig och många borde nog ha en bostadsrätt istället.

Jag anser dock att man ska göra en ekonomisk kalkyl innan man köper på samma sätt som man gör om man köper värdepapper (vilket egentligen det är, man köper ju aldrig lägenheten) - Har man haft råd att köpa Aktier i SAAB (exempel) för 1MSEK och ansåg att det var en lysande idé så kanske man kan ta en smäll även på en lägenhet. Har man aldrig handlat med aktier eller gjort andra privatekonomiska investeringar så kanske man inte heller ska köpa en bostadsrätt i första taget.

Dessutom anser jag att bostadsföreningens ekonomi ibland kan vara viktigare än din egen. Jag skulle aldrig köpa en brf i en nybildad, nybyggt hus oavsett hur bra det ser ut på pappret.

Nu är ju marknaden i storstäderna annorlunda, det står runt en halv MILJON i bostadskön i Stockholm och köpa en bostadsrätt är enda biljetten för att få en lägenhet. Det betyder dock inte att man ska ignorera att resonera som ovan.

Har också sett exempel på värdar som bestämmer sig för att lyxrenovera sina lägenheter och höja hyran med 30% - Någon sådan höjning av avgifter skulle aldrig bli tal om i vår förening så jag anser att jag har bättre privatekonomisk trygghet här.

Permalänk
Inaktiv

Situationen var illa långt innan senaste årens massinvandring.
Det finns ingenstans att bo i storstädarna och förorterna om man inte köper, och dyrt är det.

Om det inte vore för den massiva invandringen som rensat totalt varenda sista lägenhet (som vi skattebetalare finansierar förresten) skulle marknaden ha lugnat ner sig men det är sådan press på att hitta ett boende att priser går upp för att det går fortfarande att få (nästan) gratis pengar från banken.

Dagen räntorna går upp eller kraven på att ta lån skärps på riktigt kommer prisuppgången stanna, sedan om saker blir värre i globala ekonomin kommer priser börja vandra ner till normala nivåer.

Vad är normalt?
Det är väldigt svårt att säga. Då alla i Sverige ska HA DET LYXIGT så är kanske 3500000:- inte så dyrt för en 30kvm lägenhet i city. Eller?
I mina ögon är normalt det folk är redo att betala.
Jag tror att wanabe lyxlyorna i stan för fantasisummor kommer ta största smällen. De riktiga pärlorna som faktiskt är fina innerstad lyor kommer fortsätta vara dyra då det finns fler miljonärer nu än någonsin som har råd med dessa. Kanske en liten prisjustering då utbudet ökar. Större lägenheter för familjer kommer inte gå ner i pris markant då köpkraften är större och MÄNNISKOR BEHÖVER ETT TAK ÖVER HUVUD.

Väldigt spännande tider är framför oss.
Det som är garanterat är att trenden kommer brytas småningom.
Frågan är om det blir kollaps eller kurvan planar ut istället för att skjuta vidare upp.

tldr: Så länge lån och räntor är billiga kommer priser gå upp. Speciellt med massinvandringen + arbetskraft invandringen(svensk som utländsk) i storstäderna (detta är två helt olika invandringar, ni får utbilda er själva om ämnet) som skapar enorm brist på bostäder då våra politiker, banker och byggföretag VILL INTE BYGGA FLER LÄGENHETER för att behålla bristen.
Folks mentalitet om att vi inte behöver allt detta onödiga LYX och slöseri kommer ta mycket längre tid att ändras.

tldr2: Sociala manipulationen fortsätter och vi är alla lurade av bankerna och politikerna, men visst är det fint med en nyrenoverad skolåda på 30kvm i CITY? Klart värt varenda krona av 4M!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

tldr2: Sociala manipulationen fortsätter och vi är alla lurade av bankerna och politikerna, men visst är det fint med en nyrenoverad skolåda på 30kvm i CITY? Klart värt varenda krona av 4M!!!!

Kan ju helt klart vara värt det beroende på hur personens liv ser ut. Var jobbar personen? Var är alternativet att bo? Jag bor t.ex. en kort promenad från arbetet just nu, om jag istället skulle ha säg en timmes restid dörr till dörr skulle bara värdet av den tiden jag spenderar på att pendla (utöver nuvarande promenad) uppgå till över 9 papp i månaden. Det folk oftast glömmer är att tid är pengar.

Alla prioriterar även olika, somliga lägger massa pengar på datorprylar medan andra hellre bor på ett visst ställe, andra vill ha mer bostadsyta medan andra vill ha plats för bilar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Kan ju helt klart vara värt det beroende på hur personens liv ser ut. Var jobbar personen? Var är alternativet att bo? Jag bor t.ex. en kort promenad från arbetet just nu, om jag istället skulle ha säg en timmes restid dörr till dörr skulle bara värdet av den tiden jag spenderar på att pendla (utöver nuvarande promenad) uppgå till över 9 papp i månaden. Det folk oftast glömmer är att tid är pengar.

Alla prioriterar även olika, somliga lägger massa pengar på datorprylar medan andra hellre bor på ett visst ställe, andra vill ha mer bostadsyta medan andra vill ha plats för bilar.

Sant, men vart går gränsen? Sen lever de flesta utöver sina ekonomiska gränser och är belånade 5 år fram på konsumtionsfronten + ska leva i sin lya 5 min från jobbet.

Sen är det inte fri vilja då bara de som har råd kan köpa de dyra alternativet.

Lösningen skulle ha varit att bygga på höjden länge sedan, men starka kraften vill knappast ha fler bostäder och mindre lån.
Det är ganska enkelt att räkna ut i slutändan då man tydligt vet vem de riktiga vinnarna är. Och nej, det är inte de som spenderar 20k på att BO varje månad, även om det är den där frääääscha lyxiga 40kvm i Vasastaden... 240k på ett år i soptunnan, över en miljon på 5 år. Pengar har inget värde i ett samhälle byggt på LÅN OCH KREDITER.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Sant, men vart går gränsen? Sen lever de flesta utöver sina ekonomiska gränser och är belånade 5 år fram på konsumtionsfronten + ska leva i sin lya 5 min från jobbet.

Om vi diskuterar bostäder i Stockholms innerstad skulle jag vilja se din källa på att en majoritet skulle vara så belånade på "konsumtionsfronten" (?).

Skrivet av PsychedelicZ:

Lösningen skulle ha varit att bygga på höjden länge sedan, men starka kraften vill knappast ha fler bostäder och mindre lån.

Skrivet av PsychedelicZ:

Det är ganska enkelt att räkna ut i slutändan då man tydligt vet vem de riktiga vinnarna är. Och nej, det är inte de som spenderar 20k på att BO varje månad, även om det är den där frääääscha lyxiga 40kvm i Vasastaden... 240k på ett år i soptunnan, över en miljon på 5 år. Pengar har inget värde i ett samhälle byggt på LÅN OCH KREDITER.

Räntorna ska gå upp rätt rejält för att en 40 kvm skall kosta 240k per år men det kan ju helt klart inträffa. Där får ju varje person själv bestämma vad de prioriterar att göra med sina pengar. Om alternativet kostar hälften och man värdesätter sin fritid så som jag gör kan det ju fortfarande helt klart vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan ju helt klart vara värt det beroende på hur personens liv ser ut. Var jobbar personen? Var är alternativet att bo? Jag bor t.ex. en kort promenad från arbetet just nu, om jag istället skulle ha säg en timmes restid dörr till dörr skulle bara värdet av den tiden jag spenderar på att pendla (utöver nuvarande promenad) uppgå till över 9 papp i månaden. Det folk oftast glömmer är att tid är pengar.

Alla prioriterar även olika, somliga lägger massa pengar på datorprylar medan andra hellre bor på ett visst ställe, andra vill ha mer bostadsyta medan andra vill ha plats för bilar.

Oj. Vad har du för inkomst på din fritid egentligen? 42h fritid minus resekostnader = >9000kr per månad.
Jag har ingen inkomst på min fritid alls tyvärr och därav spenderar jag inget vid min pendling förutom resekostnader då givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Oj. Vad har du för inkomst på din fritid egentligen? 42h fritid minus resekostnader = >9000kr per månad.
Jag har ingen inkomst på min fritid alls tyvärr och därav spenderar jag inget vid min pendling förutom resekostnader då givetvis.

Min fritid har minst värdet av min timlön. Om värdet av en timmes fritid var lägre än min timlön skulle jag helt enkelt byta jobb till ett som inbringar mer pengar men kräver mer arbetstid. Om man inte värderar sin fritid till något alls borde man rent logiskt göra allt man kan för att antingen jobba längre dagar till en högre lön eller fixa ett andra jobb, allt annat vore irrationellt.

Sen har jag ju ett bolag jag arbetar i på fritiden som ännu inte har några intäkter men det kommer komma. Det är dock inte därför jag värderar min fritid till vad jag gör, det gjorde jag redan innan jag startade bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Oj. Vad har du för inkomst på din fritid egentligen? 42h fritid minus resekostnader = >9000kr per månad.
Jag har ingen inkomst på min fritid alls tyvärr och därav spenderar jag inget vid min pendling förutom resekostnader då givetvis.

Du behöver inte ha en inkomst under fritiden för att den tiden ska ha ett värde.

40timmar + 10timmar pendling blir i princip 50timmars veckor.
Att ha en kort promenad till jobbet innebär att du i praktiken får 10timmar per vecka att spendera på annat än jobb.

Det blir en hel arbetsvecka mindre per månad i extra fritid.
Man skulle kunna säga att det är en fjärdedel av din lön extra, fast i tid istället för pengar.

Sen är det ju upp till var och en vad som är viktigast i livet.
Mer fritid(eller tid med familj) och dyrare bokostnader eller mer disponibel inkomst och mindre fritid att spendera denna.

För en förälder skulle 2 timmar extra om dagen göra att du faktiskt hinner spendera tid med ungarna även på vardagarna, men för en annan är några extra tusenlappar på nöjen istället för hyra mer attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min fritid har minst värdet av min timlön. Om värdet av en timmes fritid var lägre än min timlön skulle jag helt enkelt byta jobb till ett som inbringar mer pengar men kräver mer arbetstid. Om man inte värderar sin fritid till något alls borde man rent logiskt göra allt man kan för att antingen jobba längre dagar till en högre lön eller fixa ett andra jobb, allt annat vore irrationellt.

Sen har jag ju ett bolag jag arbetar i på fritiden som ännu inte har några intäkter men det kommer komma. Det är dock inte därför jag värderar min fritid till vad jag gör, det gjorde jag redan innan jag startade bolaget.

Din fritid har ett värde, inte ett pengavärde. För att räkna fritid som en kostnad måste du ha gett upp en inkomst för den tiden. Tex att tacka nej till övertid. Välja att jobba mindre. Då kan du räkna den tiden i pengar, inte annars.

Det handlar inte om att inte värdera sin fritid. Jag värderar min fritid väldigt högt också.
Din fritid har inte pengavärdet av din timlön oavsett om du väljer att se det så.
Du tycker alltså på fullt allvar att du kan räkna i pengar tiden det kostar dig att skriva det här inlägget (ifall det inte är på arbetstid då).
Det betyder alltså att om du inte valt att skriva det så skulle du fått betalt.

Likaväl att för att du inte pendlar 2h per dag utan går istället så har du alltså 9000kr högre inkomst i månaden.
Nej det fungerar inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du behöver inte ha en inkomst under fritiden för att den tiden ska ha ett värde.

40timmar + 10timmar pendling blir i princip 50timmars veckor.
Att ha en kort promenad till jobbet innebär att du i praktiken får 10timmar per vecka att spendera på annat än jobb.

Det blir en hel arbetsvecka mindre per månad i extra fritid.
Man skulle kunna säga att det är en fjärdedel av din lön extra, fast i tid istället för pengar.

Sen är det ju upp till var och en vad som är viktigast i livet.
Mer fritid(eller tid med familj) och dyrare bokostnader eller mer disponibel inkomst och mindre fritid att spendera denna.

För en förälder skulle 2 timmar extra om dagen göra att du faktiskt hinner spendera tid med ungarna även på vardagarna, men för en annan är några extra tusenlappar på nöjen istället för hyra mer attraktivt.

Håller fullt med.
Men det går ändå inte att räkna om fritid till kronor.

Att tex byta från ett jobb där du pendlar till/från jobbet men arbetar 40h/vecka. Till ett jobb utan restid på 40h/vecka med exakt samma lön.
Man tjänar inte mer pengar givetvis. Men man får mer fritid som är värt otroligt mycket. Värdet är inte pengar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Din fritid har ett värde, inte ett pengavärde. För att räkna fritid som en kostnad måste du ha gett upp en inkomst för den tiden. Tex att tacka nej till övertid. Välja att jobba mindre. Då kan du räkna den tiden i pengar, inte annars.

Det handlar inte om att inte värdera sin fritid. Jag värderar min fritid väldigt högt också.
Din fritid har inte pengavärdet av din timlön oavsett om du väljer att se det så.
Du tycker alltså på fullt allvar att du kan räkna i pengar tiden det kostar dig att skriva det här inlägget (ifall det inte är på arbetstid då).
Det betyder alltså att om du inte valt att skriva det så skulle du fått betalt.

Likaväl att för att du inte pendlar 2h per dag utan går istället så har du alltså 9000kr högre inkomst i månaden.
Nej det fungerar inte så.

Klart tiden har ett värde i pengar, hur väljer du annars vilket jobb du tar? Jag ger upp inkomst för den tiden, jag väljer att inte ta det jobbet som ger mer betalt för mer arbetstid. Jag väljer att inte ha 2 jobb för att tjäna mer. För att kunna ta dessa beslut rationellt krävs ett penningvärde på din fritid, hur skall du annars kunna räkna på besluten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klart tiden har ett värde i pengar, hur väljer du annars vilket jobb du tar? Jag ger upp inkomst för den tiden, jag väljer att inte ta det jobbet som ger mer betalt för mer arbetstid. Jag väljer att inte ha 2 jobb för att tjäna mer. För att kunna ta dessa beslut rationellt krävs ett penningvärde på din fritid, hur skall du annars kunna räkna på besluten?

Jobb väljer jag som de flesta efter mitt kompetensområde och där jag tycker att lönen är ok i förhållande till arbetstiden.

Tid kan du inte räkna i pengar på det sätt du anger.
För att ta rationella beslut så räknar jag fritid i sin rätta form. Dvs tid. Sedan är det en balansräkning inkomst mot tid offrad att arbeta på.
När du är ledig och har fritid har du heller ingen inkomst (vanligtvis).

Men i ett försök att förstå dig. Hur skiljer du på arbetstid och fritid ekonomiskt?
Förklara ditt räknesätt på 9000kr om du skulle pendla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jobb väljer jag som de flesta efter mitt kompetensområde och där jag tycker att lönen är ok i förhållande till arbetstiden.

Säg att du har ett jobb med en arbetstid på 40 timmar i veckan och en lön på 40k, någon erbjuder dig ett jobb med en förväntad arbetstid på 55 timmar i veckan och en lön på 65k. Hur värderar du då de 15 timmarna extra du behöver lägga på det nya jobbet? Om du säger nej till arbetet, har du inte då gjort det för att du värderat de 15 timmarna högre än de extra pengarna? För i så fall har du ju rent logiskt satt ett pris på dina timmar och jämfört.

Skrivet av ZyntaX:

Tid kan du inte räkna i pengar på det sätt du anger.
För att ta rationella beslut så räknar jag fritid i sin rätta form. Dvs tid. Sedan är det en balansräkning inkomst mot tid offrad att arbeta på.
När du är ledig och har fritid har du heller ingen inkomst (vanligtvis).

Hur jämför du då tid mot pengar utan att sätta ett värde på tid? Hur kan du säga att du skulle offra tiden mot lönen utan att värdera tiden? Är det detsamma för dig om någon erbjuder dig att arbeta 60 timmar i veckan för 50k som 500k i månaden? Arbete handlar om att du säljer din tid, hur säljer du något du inte tycker man kan sätta ett monetärt värde på?

Skrivet av ZyntaX:

Men i ett försök att förstå dig. Hur skiljer du på arbetstid och fritid ekonomiskt?
Förklara ditt räknesätt på 9000kr om du skulle pendla?

Arbetstid är tid jag valt att sälja för att någon erbjuder mig mer för de timmarna än jag själv värderar tiden till, fritiden är den tiden jag valt att konsumera upp själv för ingen har erbjudit mig vad jag vill ha för den tiden.

Redan nu har jag valt att inte jobba mer än jag gör trots att jag skulle kunna byta jobb till ett med högre arbetstid och högre lön, i dagsläget har jag en lön runt 280-300 kr timmen (netto) och att byta jobb skulle inte förändra timlönen nedåt. Alltså konsumerar jag hellre den tiden själv istället för att sälja den för 280 kr timmen. Kalkylen blir lite svårare då jag inte tar med utökade pensionsavsättningar med mera men det struntar jag i.

Nu skall jag välja vart jag skall bo och väljer mellan 2 platser:
1) Bo med en dörr till dörr tid på 1 timme i varje riktning.
2) Bo med en dörr till dörr tid på 15 minuter i varje riktning.

Att välja alternativ 1) gör att arbetet med transport tar samma tid som att välja 2) men byta arbete till ett som innefattar 1,5 timmes extra arbetstid per dag. Om vi antar 21 arbetsdagar blir det 8820 kr i månaden med 280 kr i timlön extra jag skulle få då. Denna summa kan vi reducera skillnaden i kostnad med mellan alternativ 1) och 2) ifall vi skall jämföra var vi skall bo.

Det finns även många andra aspekter att väga in t.ex. kommunalskatt med mera.

Permalänk
Medlem

@Valiumballong: Skulle vilja se dig förvandla de första 150 000kr jag investerade till 1.4 miljoner på 10 år. Utöver det har jag inte ammorterat eller lagt till en krona. Så du har fel.

Jag har sedan sparat i andra former, men att betala av lånen är inte bäst avkastning och därav inget jag ängnat mig åt.

Permalänk
Medlem

Köpte ett hus 2014 för 1.7 nu är det värderat till 3

Helt sjukt. Men även om man säljer och gör en vinst så är allt annat dyrt ändå.
Men ska inte klaga.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Helt sjukt. Men även om man säljer och gör en vinst så är allt annat dyrt ändå.

Japp, det var var jag tyckte också. Dock löste jag det genom att köpa nytt för 8 månader sedan men hyrde ut min gamla lägenhet fram till nu så fick jag en bättre lägenhet men till lägre pris än vad jag sålde för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

25% av tillgängliga lägenheter givetvis. Gör dig inte dum avsiktligt.

Jag länkade till Härnösands information. Så ta du din nypa salt och ring och kolla upp själv.

Edit: Han är 82år gammal och kan ej ta sig själv i det tillstånd han befann sig i. Och mobila teamet är endast för ensamkommande flyktingbarn över 18år för hembesök. Som informationen jag länkade till beskriver.
Kolla upp det själv istället för att göra en pajas av dig själv.

Den enda pajasen här verkar ju vara du. Du skriver en sak och menar annat och vill att folk ska förstå och ta dig seriöst?.
Ska vi gissa oss fram till vad du menar? Du skrev 25% av solnas lägenheter ska till flyktingar, sak samma nu har vi fått det på det torra du menar 25% av lediga lägenheter.

ponera att du nu stått i den kön i 10år
Är du lika förbannad på ungdomar (18-25) som halkar in på bananskal och får lägenheter bara för att de är ungdomar?
Är du lika förbannad på seniorer som även de får lägenheter pga av att de är seniorer.
Studenter likaså.

Alla bostadsbolag har öronmärkta lägenheter mer eller mindre till olika människor i behov fastän de knappt stått i kön.

"Solna stad är enligt den nya lagen skyldiga att ta emot och ordna bostad till 268 personer som har fått permanent uppehållstillstånd under 2016"

Det innebär att maximalt 268 lägenheter som försvinner till flyktingar under 2016, tänk även på att solna kommun och många andra komuner bygger modulhus/baracker åt flyktingarna.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Säg att du har ett jobb med en arbetstid på 40 timmar i veckan och en lön på 40k, någon erbjuder dig ett jobb med en förväntad arbetstid på 55 timmar i veckan och en lön på 65k. Hur värderar du då de 15 timmarna extra du behöver lägga på det nya jobbet? Om du säger nej till arbetet, har du inte då gjort det för att du värderat de 15 timmarna högre än de extra pengarna? För i så fall har du ju rent logiskt satt ett pris på dina timmar och jämfört.

Mycket enkelt. Jag vill inte jobba 55 timmarsveckor så det jobbet är inte aktuellt. Eftersom jag värderar min fritid högre än pengar. (mätt i tid). Jag värderar inte de 15 timmarna alls i pengar eftersom det inte är aktuellt för mig att uppoffra den tiden. Om vi inte pratar onormalt hög ersättning då givetvis så kan man tänka sig att kompromissa en tid.

Citat:

Hur jämför du då tid mot pengar utan att sätta ett värde på tid? Hur kan du säga att du skulle offra tiden mot lönen utan att värdera tiden? Är det detsamma för dig om någon erbjuder dig att arbeta 60 timmar i veckan för 50k som 500k i månaden? Arbete handlar om att du säljer din tid, hur säljer du något du inte tycker man kan sätta ett monetärt värde på?

Precis som jag sagt. Tid mäter jag i tid, det enda mått som finns. Om jag inte vill jobba mer än 40 timmar i veckan så gäller det.
Hur kan jag säga att offra tiden mot lönen utan att värdera tiden? Jag förstår inte frågan riktigt. Det gör man per automatik om det handlar om ett heltidsjobb och då är det månadslönen man räknar summan i. Man vet i regel vad man vill ha och kan tänkas kräva i lön.

Nej det är inte detsamma för mig 50k som 500k, allt är förhandlingsbart. Och vill någon överbetala mig på det extrema viset så skulle jag ta det jobbet för att värdet i pengar skulle väga över den frihet jag skulle förlora i tappad fritid. Återigen pengar och tid separat.
Jag hör och förstår argumentet.

Citat:

Arbetstid är tid jag valt att sälja för att någon erbjuder mig mer för de timmarna än jag själv värderar tiden till, fritiden är den tiden jag valt att konsumera upp själv för ingen har erbjudit mig vad jag vill ha för den tiden.

Redan nu har jag valt att inte jobba mer än jag gör trots att jag skulle kunna byta jobb till ett med högre arbetstid och högre lön, i dagsläget har jag en lön runt 280-300 kr timmen (netto) och att byta jobb skulle inte förändra timlönen nedåt. Alltså konsumerar jag hellre den tiden själv istället för att sälja den för 280 kr timmen. Kalkylen blir lite svårare då jag inte tar med utökade pensionsavsättningar med mera men det struntar jag i.

Nu skall jag välja vart jag skall bo och väljer mellan 2 platser:
1) Bo med en dörr till dörr tid på 1 timme i varje riktning.
2) Bo med en dörr till dörr tid på 15 minuter i varje riktning.

Att välja alternativ 1) gör att arbetet med transport tar samma tid som att välja 2) men byta arbete till ett som innefattar 1,5 timmes extra arbetstid per dag. Om vi antar 21 arbetsdagar blir det 8820 kr i månaden med 280 kr i timlön extra jag skulle få då. Denna summa kan vi reducera skillnaden i kostnad med mellan alternativ 1) och 2) ifall vi skall jämföra var vi skall bo.

Det finns även många andra aspekter att väga in t.ex. kommunalskatt med mera.

Arbetstid är fritid du säljer för ett pris ja. Inte mer komplicerat än så.
Det låter som du lyckats bra i karriären och kunna justera arbetstiden efter hur mycket tid du vill arbeta. Gratulerar! Jätteroligt att höra.

Att planera boende efter arbetsplats är ju något alla gör i den mån de kan. Det är ingen som pendlar för att det är roligt. Så enkel resa till jobbet som möjligt eftersträvas såklart. Sen finns det andra faktorer givetvis. Man kanske värderar att bo "på landet" och värderar den friheten och därför hellre tar lång pendling varje dag till och från arbetet. Bara som ett exempel där man värderar annat än både tid och pengar.

Ditt räkne exempel är inte alls vad du skrev tidigare. Du pratade om din fritid i pengar.
I det här räkneexemplet ändrar du förutsättningarna och räknar med att arbeta längre dagar istället för att pendla. Det är en helt annan sak för nu räknar du ju på högre arbetstid genom boendeplanering.

Allt du pratar om nu handlar om boendeplanering och har ingenting att göra med att din fritid kostar.
Och i samma fack hamnar kommunalskatt och sådana faktorer också. Vilket är en självklarhet.
Det jag inte förstod var dina uttalanden om att fritid kostar, för det gör den inte.

"Värdet av den tiden jag spenderar på att pendla uppgå till över 9 papp i månaden. Det folk oftast glömmer är att tid är pengar.". Nej värdet på den fritiden är inte 9 papp i månaden. "Och tid är pengar" är ett utnött och oftast felaktigt uttryck.
Om du har möjligheten att jobba lika mycket extra som att pendla så är den extra arbetstiden värd 9 papp i månaden. Din fritid har inget pengavärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Nejdå, jag tror nog vi är överens, fast vi har olika vinklar på hur man ska resonera privatekonomiskt. Jag tycker det är bra att man "höjt" krav på bottenlån till 85% då man numera måste hosta upp en större del kontakter, vilket borde göra att några hjärnceller till kanske reagerar. Sedan är bankerna allt för generösa med topplån, samt att man alltid kan låna pengar av andra.

Många ser nog bostadsrättsköp som en investering. I vår BRF renoveras det för glatta livet och det verkar inte vara som om alla faktiskt verkar bo här, vilket man ser på årsmöten och annat, ingen vill engagera sig och många borde nog ha en bostadsrätt istället.

Jag anser dock att man ska göra en ekonomisk kalkyl innan man köper på samma sätt som man gör om man köper värdepapper (vilket egentligen det är, man köper ju aldrig lägenheten) - Har man haft råd att köpa Aktier i SAAB (exempel) för 1MSEK och ansåg att det var en lysande idé så kanske man kan ta en smäll även på en lägenhet. Har man aldrig handlat med aktier eller gjort andra privatekonomiska investeringar så kanske man inte heller ska köpa en bostadsrätt i första taget.

Dessutom anser jag att bostadsföreningens ekonomi ibland kan vara viktigare än din egen. Jag skulle aldrig köpa en brf i en nybildad, nybyggt hus oavsett hur bra det ser ut på pappret.

Nu är ju marknaden i storstäderna annorlunda, det står runt en halv MILJON i bostadskön i Stockholm och köpa en bostadsrätt är enda biljetten för att få en lägenhet. Det betyder dock inte att man ska ignorera att resonera som ovan.

Har också sett exempel på värdar som bestämmer sig för att lyxrenovera sina lägenheter och höja hyran med 30% - Någon sådan höjning av avgifter skulle aldrig bli tal om i vår förening så jag anser att jag har bättre privatekonomisk trygghet här.

Sunda tankar tycker jag, vi är överens.

Permalänk
Medlem

Att det är bostadskris är regeringens fel mer specifikt alliansen som satt vid makten. Bostadskris har de varit långt innan flyktingarna kom visst förvärras situationen men att skylla allt på dem utan att se tillbaka i tiden är helt fel.

"Guldåret" 2006 då alliansen fick makten såg de till att köra bostadsmarknaden i botten stora delar av hyresrätterna såldes ut och ombildades till bostadsrätter inte nog med det, de såldes alldeles för billigt. 11% av hyresrätterna i Stockholm försvann under denna period mellan 30 000 och 40 000 hyresrätter blev alltså bostadsrätter och "out of reach" för många. Så att gnälla på ett par hundra öronmärkta lägenheter per kommun går till flyktingar är att sila mygg och svälja elefanter.

"Moderat tjänar miljoner på ombildning

En lägenhet på kungsholmen som i februari 2010 köptes
loss för cirka 3 miljoner fanns en månad senare ute till
försäljning – för tre gånger så mycket pengar – rapporterade Svenska Dagbladet på måndagen"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mycket enkelt. Jag vill inte jobba 55 timmarsveckor så det jobbet är inte aktuellt. Eftersom jag värderar min fritid högre än pengar. (mätt i tid). Jag värderar inte de 15 timmarna alls i pengar eftersom det inte är aktuellt för mig att uppoffra den tiden. Om vi inte pratar onormalt hög ersättning då givetvis så kan man tänka sig att kompromissa en tid.

Precis som jag sagt. Tid mäter jag i tid, det enda mått som finns. Om jag inte vill jobba mer än 40 timmar i veckan så gäller det.
Hur kan jag säga att offra tiden mot lönen utan att värdera tiden? Jag förstår inte frågan riktigt. Det gör man per automatik om det handlar om ett heltidsjobb och då är det månadslönen man räknar summan i. Man vet i regel vad man vill ha och kan tänkas kräva i lön.

Nej det är inte detsamma för mig 50k som 500k, allt är förhandlingsbart. Och vill någon överbetala mig på det extrema viset så skulle jag ta det jobbet för att värdet i pengar skulle väga över den frihet jag skulle förlora i tappad fritid. Återigen pengar och tid separat.
Jag hör och förstår argumentet.

Om det finns en lön du kan tänka dig arbeta 55 timmar i veckan för så har du ju satt ett pris på din tid, oavsett om du aktivt tänker så eller ej.

Skrivet av ZyntaX:

Ditt räkne exempel är inte alls vad du skrev tidigare. Du pratade om din fritid i pengar.
I det här räkneexemplet ändrar du förutsättningarna och räknar med att arbeta längre dagar istället för att pendla. Det är en helt annan sak för nu räknar du ju på högre arbetstid genom boendeplanering.

Räkneexemplet beskriver hur jag kom fram till den värderingen jag pratade om tidigare. Ja jag räknade på att arbeta mer istället för att pendla, men det gäller ju allt. Jag kan välja att arbeta mer istället för att spela datorspel på kvällarna, arbeta mer istället för att läsa böcker osv. Att jag inte gör det är för att jag begär mer för min fritid än vad andra är beredda att betala, om någon kommer och ger mig flera tusen per timme för min fritid ja då kommer jag sälja. Fritid är konsumtion av en vara jag annars kan sälja till en arbetsgivare, all fritid är potentiell extra arbetstid.

Permalänk
Medlem

Men det är ju BS eftersom försvinnande få kan arbeta precis så många timmar de själva önskar. Således blir priset på din fritid bara en hitte-på-siffra som inte har något värde utanför ditt eget huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om det finns en lön du kan tänka dig arbeta 55 timmar i veckan för så har du ju satt ett pris på din tid, oavsett om du aktivt tänker så eller ej.

Räkneexemplet beskriver hur jag kom fram till den värderingen jag pratade om tidigare. Ja jag räknade på att arbeta mer istället för att pendla, men det gäller ju allt. Jag kan välja att arbeta mer istället för att spela datorspel på kvällarna, arbeta mer istället för att läsa böcker osv. Att jag inte gör det är för att jag begär mer för min fritid än vad andra är beredda att betala, om någon kommer och ger mig flera tusen per timme för min fritid ja då kommer jag sälja. Fritid är konsumtion av en vara jag annars kan sälja till en arbetsgivare, all fritid är potentiell extra arbetstid.

Ja självklart. Det vi pratar om då är ju en budgivning. Min fritid har inget pris oavsett, inte din heller.

Det går att vrida på det här hur många varv som helst, du kan fortfarande inte räkna pris på din fritid.
Du kan räkna ut vad du går miste om genom att inte acceptera ett bud på mer av din tid naturligtvis. Det är fortfarande inte värdet på din fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Håller fullt med.
Men det går ändå inte att räkna om fritid till kronor.

Att tex byta från ett jobb där du pendlar till/från jobbet men arbetar 40h/vecka. Till ett jobb utan restid på 40h/vecka med exakt samma lön.
Man tjänar inte mer pengar givetvis. Men man får mer fritid som är värt otroligt mycket. Värdet är inte pengar dock.

Om du inte räknar ut en peng som du tycker din fritid är värd vad baserar du dina beslut på? En känsla? Det blir ju ännu mer godtyckligt.

@Olegh Alla kan välja hur mycket de vill arbeta, men sen finns det ju dom som har fler valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du inte räknar ut en peng som du tycker din fritid är värd vad baserar du dina beslut på? En känsla? Det blir ju ännu mer godtyckligt.

@Olegh Alla kan välja hur mycket de vill arbeta, men sen finns det ju dom som har fler valmöjligheter.

Det fungerar inte så.
Så om jag säger att min fritid är värd 1000kr i timmen. Ok säger min arbetsgivare. Då köper vi 1 timme av dig extra om dagen.
Sedan säger dom. Bra värde. Vi köper 7 till. Värdet var ju 1000kr i timmen? Eller 12 timmar till.
Självklart fungerar det inte så och man har olika pris på sin första timme och en timme man absolut inte vill gå miste om.

Totalt ofungerande koncept och det finns inget pris på fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du inte räknar ut en peng som du tycker din fritid är värd vad baserar du dina beslut på? En känsla? Det blir ju ännu mer godtyckligt.

@Olegh Alla kan välja hur mycket de vill arbeta, men sen finns det ju dom som har fler valmöjligheter.

Första stycket, godtycket minskar inte eftersom man sätter en godtycklig siffra på det.

Vi började nånstans med pendling va? Jag pendlar och hatar det. Får inget betalt för det. Ta ett hypotetiskt scenario där jag kunde välja mellan exakt samma jobb, allt lika, fast restiden var 7 min istället för 1h 10min. Jobbet med 7 min restid betalar 30k månad. För jobbet med längre restid så vill jag ha minst 34,5k.

Nåt sånt. Felet med exemplet är att det aldrig är så enkelt. Allt är aldrig lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men det är ju BS eftersom försvinnande få kan arbeta precis så många timmar de själva önskar. Således blir priset på din fritid bara en hitte-på-siffra som inte har något värde utanför ditt eget huvud.

Självklart handlar det inte om att jobba precis så många timmar man vill, däremot går det ju helt klart att styra ungefär hur mycket man arbetar. Vissa tjänster kan man jobba 30-35 timmar i veckan på, andra är det 40-45, vissa 50-55 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@Valiumballong: Skulle vilja se dig förvandla de första 150 000kr jag investerade till 1.4 miljoner på 10 år. Utöver det har jag inte ammorterat eller lagt till en krona. Så du har fel.

Jag har sedan sparat i andra former, men att betala av lånen är inte bäst avkastning och därav inget jag ängnat mig åt.

Oavsett om 150k blir 1,4 miljoner eller inte så har du inte nämnt alternativkostnaden, vilket då gör ditt räkneexempel felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Tyvärr har våra politiker målat in sig i ett hörn i och med att de tog bort den rörliga fastighetsskatten och det helt plötsligt blev möjligt för medelinkomsttagare att köpa dyra bostäder med hjälp av skattesubventioner och låga räntor.

De har försökt att komma tillbaka genom att göra detta amorteringskravet som tyvärr blev rätt verkningslöst. Att ta bort räntesubventionerna törs de inte då folk inte kommer ha råd att bo kvar om räntorna går upp. Att ta tillbaka fastighetsskatten är samma sak, de törs inte få då måste folk flytta.
Detta gäller idag när räntorna är låga och folk fortsätter att låna och hålla tummarna för fortsatta prisuppgångar och fortsatta låga räntor.
Skulle Sverige bli tvungna att höja räntorna så kommer det bli kris i detta land och kön till billiga hus på landet kommer bli lång.
Det bästa är att redan nu börja med att trappa ner ränteavdragen med ett par procent per år och försöka höja reporäntan till det mer normala runt 2,5%.

Jag sitter själv med ett hus och rätt stora lån men känns som att vi måste börja få ner priserna för det vi har idag är inte gångbart. Enligt bankens beräkningar så klarar jag en ränta på 8% så det känns rätt skönt då jag har svårt att tro att vi kommer dit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Oavsett om 150k blir 1,4 miljoner eller inte så har du inte nämnt alternativkostnaden, vilket då gör ditt räkneexempel felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast han frågar ju efter om någon kan bevisa bättre alternativkostnad.

Och jo visst äre teoretiskt möjligt om man satsade på några sköna start ups 2007. Men en sån investering måste setts som skyhög risk.