Permalänk
Medlem

Verktyg till hyreslägenhet

Hej.
Jag sitter här och funderar på vad jag bör ha för verktyg i lägenheten för att slippa hjärnblödning direkt jag ska göra något.

Det jag har idag är:
Skruvdragare med tillhörande bits och borrar.
Borrhammare med tillhörande borrar.
Liten järnsåg.
Vattenpass
Ringspärrnyckelsats
Polygrip
Avbitare
Kniv (både brytblad och mora)
Nätverkskabeltång samt tester.
Pyttesmå elektronikmejslar (tänk typ mobiltelefon)

Det jag har funderat på att inhandla är en hammare, skiftnyckel och mejselsats.
Men frågan är, behöver jag något mer för att klara vardagen i hyreslägenhet med cykel och bil?

Detta får mer än gärna bli en listtråd som andra har hjälp av när de ställs för samma problem tex vi flytt hemifrån
Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att en komplett hylsnyckel sats av värre kaliber är riktigt smutt att ha, gärna med lite blocknycklar. Lösa verktyg tenderar att försvinna, skönt att ha allt på samma ställe..

Man brukar kunna fynda rätt schyssta boxar från typ Kamasa, Bahco m.fl. titt som tätt, rekommenderas!

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att du verkar vara ganska välutrustad. Hammare är väl det uppenbara som jag tycker saknas i det du redan har, men det har du ju redan tänkt på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ett spärrskaftsset med hylsor kan vara bra, framförallt på cykel och bil, men även om du ska montera nåt.
Lödkolv är najs, men det är väl mest om du är en sån som kan tänka dig att skarva sladdar själv och så.
Annars tycker jag du verkar ha en ganska komplett lista

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Bacho hylsnyckelsats modell större.
Fogsvans saknar du.
Däckjärn för att byta däck på cykeln

Jag bor iofs inte i lägenhet men Dremmel använder jag mycket.
Digitalt skjutmått
Tummstock
Måttband.
Bra å ha

Permalänk
Medlem

Jag köpte typ det här (oklart hur många delar, men ser rätt ut):
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragve...

Och en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Verktygsl%C3%A5da/30-9545

Känns sjukt värt då jag typ använder blyertspennan och vattenpasset (en gång).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Har du gipsväggar så är en ask mollyplugg samt en mollytång guld värda.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att i hyreslägenhet måste du ha värdens intyg på att du får borra hål i väggar/tak/mm. Annars kan det bli en dyr historia för dig när du väl flyttar ut då du måste återställa lägenheten till såsom den var när du flyttade in.

Permalänk
Medlem

Räcker nog bra, som sagt hammare och lite kabelklammer är bra att ha om du ska dra el/nätverk.

Det beror ju på vilka hobbies du har och vad du ska göra i lägenheten, men för att montera hyllor m.m. så lär det räcka och bli över.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av beejac:

Värt att nämna är att i hyreslägenhet måste du ha värdens intyg på att du får borra hål i väggar/tak/mm. Annars kan det bli en dyr historia för dig när du väl flyttar ut då du måste återställa lägenheten till såsom den var när du flyttade in.

"Måste" ha intyg är nog till att ta i...när jag flyttade ut ur min hyreslägenhet hade jag åtgärdat alla borrhål, både i gips och betong, med finspackel. Det var absolut inga problem när de inspekterade lägenheten, och intyg var det aldrig frågan om heller. Men man bör ju helt klart kolla med hyresvärden vad som gäller innan man börjar borra...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

"Måste" ha intyg är nog till att ta i...när jag flyttade ut ur min hyreslägenhet hade jag åtgärdat alla borrhål, både i gips och betong, med finspackel. Det var absolut inga problem när de inspekterade lägenheten, och intyg var det aldrig frågan om heller. Men man bör ju helt klart kolla med hyresvärden vad som gäller innan man börjar borra...

Så länge mängden hål är rimligt, så räknas hål från montage av hyllor, tv tavlor m.m som normalt slitage, och är inget som behöver återställas av hyresvärden -->OM<-- inget annat står i kontraktet.

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fordjupad-kun...

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fragor-och-sv...

Ytterligare källor
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vanliga skrivmejslar behövs, 3-4 st olika storlekar PH och lika många PZ och sen vanliga spårmejslar, kanske någon Torx-mejsel. Insexnycklar både tum och mmm.

Kolla att du har borr för både trä, betong och metall.
Vinkelhake
Större knipor och tvingar
Något att mäta med, tumstock eller måttband

Dremel, man kan aldrig ha för många olika sorters Dremel (heter det Dremlar Dremlers eller Dremels?)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett arbetsbord och några skruvtving är väldigt bra å ha, finns inget värre än att skulle såga/skruva/whatever på matbordet. Finns helt ok hopfällbara arbetsbord från ca 500:- och uppåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Lego Master

Tycker en laseravståndsmätare är rätt smutt att ha med.
http://www.clasohlson.com/se/Laseravst%C3%A5ndsm%C3%A4tare-Bo...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lägenhet? hammare, skruvdragare + bits, lite handmejslar, hylsnyckelsats t.ex. Bacho verktygslåda.
En liten diodlampa är smidigt, finns sjukt starka i litet format från kina.

Det beror ju på vad man har för behov..

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Silvertejp
Superlim

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Ska du skruva bil rekommenderar jag att du införskaffar någon form av momentnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Silvertejp
Superlim

Den här killen vet vad han snackar om!
Passade på att stryka ena saken bara

Det som inte går att laga/utföra med Silvertejp är inte värt att laga/utföra!
Men skämt åsido har du en bra uppsättning och det du inte har har du tänkt på.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om nåt som är bättre än silvertejp
Det är vulktejp när det gäller en lagning som ska hålla länge så är skillnaden mellan silvertejp/eltejp och vulktejp ENORM.
Har tex ett par hörlurar 15+år gammla philips med stora över örat kåpor och som "sväng" lagring går det upp en stång i ett runt (som övergår till två bågar över huvudet) plastfäste som efter ca 2år av väldigt varsamt men dagligen användande, dvs hängde alltid på sin plats brevid datorn aldrig tappade/trampat på sladd osv sprack plastfästet i 4-5 olika stora delar på ena sidan (den andra gav upp ett par mån senare).

Eltejp (som var det enda som var hemma) funkade i ca en vecka, silvertejp som inföskaffades höll i 2-3veckor.
Efter det provade jag vulktejp vilket funkar än idag, visserligen har dom inte använts på 3år men dom användes dagligen i 10+år med vulktejpen som fortfarande idag är medgörlig.
Dvs den kan röra/fjädra sig lite vilket silvertejpen ej kunde göra och därmed sprack och eltejpen sträktes helt enkelt ut efter ett tag så den inte höll åt längre.

En (eller 24) bra bits skruvmejsel är även bra att ha enligt mig själv samt en massa olika bits.
Den absolut bästa bits mejseln som jag använt och äger 7-10+ av (dom ligger lite överallt så vet inte hur många jag har) är den ifrån denna sats från DX.com http://www.dx.com/p/37-in-1-multi-bit-screwdrivers-set-black-...

Köpte en av dessa för 6-7år sedan och har använt den till allt, skruvat med bilar/lastbilar/moppe/mc/dator slagit på den (rätt hårt ibland och andra mejslar hade definitivt gått sönder då) för att lossa fastrostat skit/brytjärn/osv/osv INGA har gått sönder än, visst några av dom är skitiga som fan och har en del små flisor/hål/osv men funkar fint än.

Bits fästet på denna mejsel är urtagbar och kan ställas in på ett par olika djup vilket funkar rätt bra längst ut så blir dte liet vingligt dock men det samma eller värre gäller alla andra hundratas bits mejslar med den funktionen jag provat.

Dom medföljande bitsen har jag däremot dragit av ett par men betydligt mindre än vad jag hade räknat med faktiskt och det gäller då mest vanliga spårmejsel (som använts till brytjärn/huggmejsel/osv) och dom större philips/pozidrive kryss mejslarna som använts till större skruv/bult som satt fast som fan.

Denna är en annan variant (dvs gul istället för orange vilket verkar vara enda skillnaden) men finns i lager http://www.dx.com/p/handy-precision-maintenance-tool-screwdri...
Tror inte det ska var nån direkt skillnad på dom i hållbarhet då jag har ett par med lite olika färg dock ej gul men samma form och alla verkar avar exakt lika utom färgen.
Det finns samma sats med andra bits om du letar lite (kollade inte på det som var sold out) på på dx eller andra kina sidor.

Det finns även satser med smalare bits vilket är guld när man väl behöver dom, tex denna http://www.dx.com/p/45-in-1-multi-bit-screwdrivers-set-yellow...
Har denna sats men används inte så ofta handtaget är ganska ok men finns säkert bättre i denna storlek om man letar.
Det stora problemet är att bitsen är rätt korta till dom flesta satser i denna mindre storlek vilket gör att dom ej når ner i en hel del hål innan bitsfästet/förlängarens bitsfäste tar i som rätt ofta hänt för mig med diverse hushålls prylar,.
Och detta bitsfäste är för stort att gå ner i dom flesta hål som skruvar som dessa bits passar till sitter i vilket är ett problem.

Lösningen för mig på detta var att handla långa bits och det var då av den "vanliga" tjocklecken som är till första länkade bitssatsen/skruvdragare/osv.
Som tex dessa http://www.ebay.com/itm/32pc-3-Long-Security-Bits-Tri-Wing-Po...

Eller längre bits av den mindre storleken som tex http://www.dx.com/p/jakemy-jm-8124-9-in-1-double-tip-screwdri...
eller http://www.dx.com/p/jakemy-jm-8143-all-in-one-deep-hole-cr-v-...

Sen kan det vara bra o ha ett par knivar/skalpeller hemma tex denna sats http://www.dx.com/p/wlxy-aluminum-carving-knives-gravers-w-bl...
Vilka är guld värda när man väl behöver dom.

Och varför inte en/några ficklampor/pannlampor.
Som tex denna http://www.dx.com/p/small-sun-zy-552-mini-led-40lm-white-flas... har själv en sådan sitter på min nyckelring (dock ej exakt denna version men exakt samma utseende) har fått byta batteri en gång på 3-4 år nu och använt den rätt mycket fast oftas i korta stunder.

Finns ju även större ficklampor med och generellt så är dessa ficklampor exakt samma som dom oftas 5-10+ gånger dyrare här i svergie/eu/us som ser likadana ut bara det att det inte är samma namn på stämplat på dom.

Sen finns det ju många andra roliga prylar på dx/ebay/kina sidor som är billiga.
Räkna med i normal fallen ta 2-4 veckors leveranstid men kan i enstaka fall gå fortare och en del fall (dvs mer vanligt med 6-8 än under 2 veckor) ta 6-8 veckor från dx/ebay/andra kina butiker dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Multimeter är bra till mycket, vill man lyxa till det så välj en med strömtång, de har blivit mycket billigare de sista åren och kostar bara några hundra numera. Bra ljus, nått batteridrivet och en förstoringslampa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Nyckelringslampa-LED-Lenser-K2/3...

En bra ficklampa är något som starkt rekommenderas, ibland vill man inte använda telefonen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Något jag ofta saknar, och fortfarande inte inskaffat är en smidig rörtong, behöver inte vara den största varianten, men en medium. Det rekommenderar jag att inskaffa om det inte står med i listan.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Ett av mina favoritverktyg är ju snabbtvingar. De är oslagbara vid montering.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller