AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Läser mycket om hur intresserade folk är av "high end" versionerna av Ryzen. Har själv planer på R5 1600X eller 1500 som inte verkar få samma genomslag här på forumet. Så börjar undra om jag missat något avgörande mellan dem, om man tänker i prestanda per krona, eller om R5 1600X / 1500 är för slö?

Det är nog främst för att folk väntat såpass länge på Ryzen. Hade dom släppt 1600 nu istället så hade folk förmodligen varit lika hetsiga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Tror ni Intel kommer svara med sänkta priser eller nått?

Ja dem kommer nog sänka priserna på sin 8 core/16 thread . Men om du har läst sweclockers inlägg dem senaste veckorna så ser man att intel svara med 7740k en i5 med hyperthreading

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Undrar hur pass väl det stämmer att processorn halvt "automagiskt" klockar upp sig högre än vad den är specad för om kylningen är tillräckligt bra. I så fall lär det bli spännande att se vad de klarar av med vattenkylning.

Den klockar bara upp sig 100 MHz över standard boost-frekvens så som jag förstått, så den funktionen är lite tandlös. Hade varit mycket mer användbart om den klockade sig till max bara man höll nere tempen.
Det man vill veta är om X-varianterna klockar bättre än icke-X av någon anledning, om dom inte gör det så är det ju mycket smartare att köpa en 1700 och klocka själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jearom:

Tror ni Intel kommer svara med sänkta priser eller nått?

Det händer redan, kollar du Prisjakt på i7 7700K så segar priset neråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Den klockar bara upp sig 100 MHz över standard boost-frekvens så som jag förstått, så den funktionen är lite tandlös. Hade varit mycket mer användbart om den klockade sig till max bara man höll nere tempen.
Det man vill veta är om X-varianterna klockar bättre än icke-X av någon anledning, om dom inte gör det så är det ju mycket smartare att köpa en 1700 och klocka själv.

Ah, okey det lät ju mer logiskt. Blir nog svårt att automatklocka vidare då det handlar om kisellotteriet samt att det brukar vara lite väl bjussigt med spänning med sådana funktioner när man inte överklockar manuellt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Grymt sugen på 6/12 o byta ut min 2700k, om 8/16 kan komma över 4ghz borde en bra 6/12 kunna närma sig 4.5 kan man tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Får nog funderar på om det blir AMD till dotterns burk.
Tänkte en i5 till dottern och köpa en AMD 1700 som är som en 7700k lite bättre enligt deras tester men till samma pris får nog vänta på lite flera tester från andra då dom använder sina amd grafik kort med när dom kör sina tester vill ju vet hur det även presterar med nvidia kort då 480 inte är ett topkort även om dom kör crossfire så blir det inte riktigt samma sak som att köra ett kort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ja dem kommer nog sänka priserna på sin 8 core/16 thread . Men om du har läst sweclockers inlägg dem senaste veckorna så ser man att intel svara med 7740k en i5 med hyperthreading

Tror du är ett par veckor efter och lite allmänt vilsen. 7740k är inte en i5a med HT och det är inte ett svar som kommer nu, det är Kaby Lake-X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lexius:

Nah för dyrt går inte dem priserna ner kommer det bli en bulldozer fail igen

Skrivet av jonasies:

Jag tänker bara jmf med dollarpriserna men som sagt, inte direkt förvånade med tanke på extra skatt osv.

Skrivet av Pepsin:

5699:- motsvarar US$634, medan motsvarande pris i USA är $499. Kanske är detta som syftas på?

Dock är ju priserna ändå betydligt trevligare än Intels Bulldozer failade knappast för den var för dyr...

Skrivet av Lexius:

Vissste att du skulle ta upp fx 9590 som var ett troll pris som sänktes till 2500 kr knappt ett år efter

499$ blir direkt översatt till 4500kr~ (Google: 500 dollar to sek - resultat 4488kr).
Slår man då på moms om 25%, då blir det 5625kr (4500x1.25).

Inet säljer just nu R7 1800x för 5699kr.
Så blir nästan exakt i linje med USA's prislapp egentligen, då momsen inte räknas på prislappen i USA (momsen är olika per delstat).

Sedan ska man tänka på att AMD's 5700kr CPU går upp emot Intels 11,300kr CPU, och verkar t.o.m. slå den i prestanda.
Så tycker inte alls att AMD's CPU är fel prissatt in i det minsta. Vi har dessutom inte ens sett 6/12(eller lägre) CPU'erna än.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nah är för saftigt pris säger jag bara du kanske inte har koll på vad AMD cpuer brukar kosta tidigare . Men förhoppningsvis är dessa bara pre order priser så efter 2 mars kommer det la vara ett vettigt pris hoppas man .

hehe, du verkar inte ha så bra koll med andra ord. Vad kostade AMD FX-9590 när den lanserades?

$920 som de sedan fick dumpa utav h-vete, lillebror FX-9370 satte de på $576.

http://www.tweaktown.com/news/31127/amd-5ghz-fx-9590-cpu-pric...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Blir nog ett B350 och en R7 1700

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag hittar än så länge inget moderkort med integrerat WLAN, det är lite synd.
Något jag missat annars?

Lutar åt att beställa en x1700 med 1080Ti nästa helg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hittar än så länge inget moderkort med integrerat WLAN, det är lite synd.
Något jag missat annars?

Lutar åt att beställa en x1700 med 1080Ti nästa helg...

Kan offra mig och hämta ut paketen åt dig sen, bara posta id till mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

hehe, du verkar inte ha så bra koll med andra ord. Vad kostade AMD FX-9590 när den lanserades?

$920 som de sedan fick dumpa utav h-vete, lillebror FX-9370 satte de på $576.

http://www.tweaktown.com/news/31127/amd-5ghz-fx-9590-cpu-pric...

Vissste att du skulle ta upp fx 9590 som var ett troll pris som sänktes till 2500 kr knappt ett år efter

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Blir nog ett B350 och en R7 1700

Mycket troligt att det blir samma här.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så pepp!!

MEN... Nu står man i valet och kvalet.. Har tittat på två modeller från ASUS, den ena har PCI-plats vilket innebär att jag kommer kunna använda mitt nuvarande ljudkort, vilket jag trivs med, det andra har ingen PCI-plats, så då blir det det interna ljudkortet, vilket inte är lika bra.

Kruxet är att det utan PCI har 10-fasters strömmatning till cpu, medan det andra har 6.

Så min fråga är om 6 vs 10 faser spelar någon signifikant roll vid överklockning.

Vad vet/tror ni?

Det står mellan ASUS PRIME B350-PLUS och ASUS PRIME X370-PRO

Vad har du för ljudkort?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Jag hittar än så länge inget moderkort med integrerat WLAN, det är lite synd.
Något jag missat annars?

Lutar åt att beställa en x1700 med 1080Ti nästa helg...

Vet inte vart du tänkt köpa ett 1080Ti då mig veterligen det inte lanserats än, men du får gärna dela med dig till oss andra som sitter och är sugna!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

8 coren lär ju inte va populär för gamers men ska bli sjukt spännande o se vad sr5 och sr3 kostar .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Härligt med folk som redan börjat gnälla på priser och annat. De går till och med och dömer ut Ryzen som en ny bulldozer. Detta är ju det bästa AMD har gett ut på evigheter. Priserna är helt ok för vad man får.

Nu är jag mer än nöjd med min 4790k, så det blir nog inget köp. Däremot kommer HTPCn att uppgraderas på sikt så jag väntar på en 4-kärnig variant/alternativt APU. Det kommer bli AMD nästa gång. Intel har fått pengar vad de skall utav mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vad har du för ljudkort?

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Heh, har samma kort liggandes efter senaste uppgraderingen jag gjorde. Tänkte inte på att kolla att det fanns en pci-port...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Den sista av de lanserade modellerna är AMD Ryzen 7 1700 med prislappen 3 699 kronor inklusive moms. Det innebär en direkt kollisionskurs med Skylake-flaggskeppet Intel Core i7-7700K, vilket också AMD menar är närmaste prestandamässiga konkurrent.

Om en CPU med 8C/16T från AMD väntas ha samma prestanda som 4C/8T från Intel känns det ju som världens fail igen? Jag förstår inte hur det går ihop men jag hoppas verkligen att så inte är fallet utan att poängen är närmsta prismässiga konkurrent.

Permalänk
Medlem

Suck som man anade, blev genast besviken...

Bara en handfull moderkort i ATX format och några skrot mATX varianter.

AM4 Asus Gene tack.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Kika lite på Linus Tech Tips presentation.. av AMDs presentation.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Ah, okey det lät ju mer logiskt. Blir nog svårt att automatklocka vidare då det handlar om kisellotteriet samt att det brukar vara lite väl bjussigt med spänning med sådana funktioner när man inte överklockar manuellt.

Nu är jag förvisso långt ifrån någon expert på ämnet, men snacket om att XFR endast skulle innebära en ökning med 100 Mhz kommer väl egentligen, mig veterligen, endast från videoinlägget som den där Linus (Linustech?) gjorde. Där talade han om 100 Mhz, men jag kollade nämnda klipp tidigare idag och varken hörde eller såg något mer konkret om detta annat än just det han sade i videon. Tittar man däremot på all information som kommit sedan tidigare om XFR (att det innebär att CPU överklockar sig själv så länge tillräcklig kylning finnes) är det ju vad exempelvis Inet med flera återförsäljare talar om, Sweclockers har nämnt det i otaliga artiklar och när man kollar videon från presentationen (eller vad det nu är) där Lisa Su talar om XFR så säger hon vad jag förstår att XFR innebär just det jag skriver ett par rader upp och slutsatsen man kan dra är att prestandavinsten hänger ihop med kylningen.

Troligen, och här skall återigen poängteras att jag bara ligger strax över medelsvensson i hårdvarukunskap och därför enbart tänker högt här, kan det ha varit så att i den/de testdatorer Linus-killen kikade på så var kylningen inte något speciellt utan kanske bara stock - rakt upp och ner. Detta skulle då också påverka möjligheterna för systemet att klocka sig själv och leda till den begränsning han såg och talade om.

Vad jag sett har det ju inte talats om att en stock-/minimumkyld CPU skulle kunna självklocka nämnvärt mycket utan just att det i allra högsta grad beror på kylningen.

Jag är varken AMD- eller Intel-fanboy (har faktiskt aldrig ens ägt en AMD-cpu även om jag känner mig smått sugen på att bli av med den oskulden nu om Ryzen presterar hyfsat i spel) utan jag gillar konkurrens då det handlar om att jag dels vill få mesta möjliga för mina pengar och dels tänker mig att konkurrens är bättre för innovation än vad monopol är. Därför tycker jag det vore trist om folk skulle avstå eller överväga annat på grund av en eventuell missuppfattning.

Bäst vore dock om kunnigare folk än mig tämligen fort kunde klargöra vad som verkar troligast, baserat på den totala information som kommit ut om XFR hittills. Så om någon äkta hårdvarunörd känner för det kan du/ni väl redogöra för era tankar kring detta ämne.

Personligen lutar jag dock att även fortsättningsvis tro på det som sagts hela tiden (tills eventuell annan information offentliggörs), av många olika källor, nämligen att det är kylningsförmågan som avgör XFR-potentialen och att mer/bättre/effektivare kylning innebär högre autoöverklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Det är väl bara X-moderkorten som har stöd för överklockning? Eller har jag missat nånting nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcr89:

Säger samma sak.

När deras 6C/12T CPUer troligen också spöar I7 7700kr lär du ändra dig Dom ska gå för runt 2500kr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Någon särskild anledning till att du inte vill gå över till ett USB interface? Du slipper ju oftast potentiellt missljud från resten av datorns komponenter, och du kan ha vilket moderkort som helst i framtiden/koppla in det i laptopen om du vill göra musik på semestern.

Jag gick från ett delta 1010lt pci till ett focusrite solo (USB). Bygger studio nu och har uppgraderat till et TASCAM US-2000 (16 ingångar, yay!!!).

Fattar att du kanske inte behöver mikpreamps och sådant för att göra elektronisk musik, men man vet ju aldrig om du en dag vill lägga sångmed någon/spela in något instrument.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kan man inte få se lite tvättäkta prestandatester innan dem ska förbokas mm mm?`skulle aldrig köpa grisen i säcken och sitta med ett system som underpresterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

8 coren lär ju inte va populär för gamers men ska bli sjukt spännande o se vad sr5 och sr3 kostar .

Här är ju priser som läckt tidigare och de stämmer ganska överens med de vi sett idag i alla fall.

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700/

P.S. Kunde inte låta bli att ta upp FX-9590 men jag bygger fortfarande datorer med AMD åt vänner samt de är mer prisvärda än Intel fortfarande fast de gamla FX 4x,6x,8x inte presterade lika bra.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319