Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm - bästa köp idag?

Hej alla!

Är sugen en ny gamingskärm till riggen i min signatur. Har dock fastnat i "djungeln" och vet inte vilken jag ska välja.

Är 95% säker att jag ska gå på 1440p upplösning, då jag idag har en (mycket) gammal 23 tums 120Hz 1080p, och känns inte som det skulle bli så stor uppgradering annars.

Då kommer här lite frågeställningar:

TN eller IPS? Jag är väldigt allergisk med backlight bleed och vad jag läst mig till så verkar IPS-paneler lida mer av detta, och de är samtidigt ganska mycket dyrare. Samtidigt är ju inte betraktningsvinklarna/färgerna inte lika bra på en TN-panel.

G-Sync eller ej? Jag har ju då ett nVidia-kort och när jag ska uppgradera blir det högst troligt ett nytt nvidia-kort (antingen ett till GTX980 eller ett GTX1080 etc). Frågan är dock om det är värt att lägga 1000-2000 kr mer för att få denna funktionen? Jag spelar idag mestadels utan Vsync på och har inte stört mig jättemycket av tearing/stutter etc (på min gamla 60Hz skärm gjorde jag dock det). Kanske dock märks mer i högre upplösning/lägre fps?

Vilket märke? Finns det någonting som talar för att välja ett specifikt märke? Jag får uppfattningen att det är samma paneler i olika "skal".

24 eller 27 tum? Jag är tämligen säker på att gå på 27 tums storlek då jag misstänker att 1440p blir ganska smått på en 24-tummare. Eller har jag fel?

Tacksam för Er input

Permalänk

Mina två pesetaa:

27"
G-Sync
IPS
>100 hz
Asus/Acer

Snåla ej på skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Mina två pesetaa:

27"
G-Sync
IPS
>100 hz
Asus/Acer

Snåla ej på skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input. Någon fler som har något annat förslag?

Permalänk

Kör en Asus ROG SWIFT PG279Q och kan inte mer än att vara toppen nöjd.
165Hz och G-sync är perfekt o köra med ett 1080.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för grafikkort och budget. Stor skillnad på 980 och 1080 i både prestanda och pris. IPS skärmar lider ofta av IPS glow, värt att tänka på om du avskyr backlight bleed.

Skaffar du ett 1080 kan jag annars rekommendera X34A, dock kostar den en slant, runt 7000 begagnad. IPS glow är dock ett problem. I övrigt är det bästa skärmen som finns just nu.

Permalänk
Medlem

Själv bytte jag ner mig ifrån 27" till 24" som jag tycker är lagom storlek för spel, har inte ångrat mig heller

Ang panel så om du mest ska spela skulle jag välja TA.

Stör du dig inte mycket tearing/stuttering så kan du spara pengar på att hoppa över G-sync men prova inte innan för då kommer du nog inte kunna vara utan

Håller även med dom som säger snåla inte på skärmen, synd att snåla in och ångra sig senare.

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter.

Efter lite googlande etc så tror jag att det lutar mer åt en TN-panel pga pris och mindre bleeding/glow.

Det sitter i mitt bakhuvud att jag tidigare bytt ut 4 TV-apparater pga clouding samt 3 laptops med IPS-skärm pga bleeding så det skulle kännas riktigt surt att köpa en high end IPS G-sync skärm för ~8000 och sedan störa mig på detta.

Först och främst blir det till att vänta och se om det blir något bonusutfall för 2016 från mitt företag, vilket klargörs inom de närmaste veckorna

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en bättre panel än dessa gamla AU eller vad det nu är i alla 27" 1440p IPS 165hz skärmarna.
Behöver en uppdaterad med mindre problem, det kommer massa VA osv till alla dessa curved skiten, men inga till vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag vill ha en bättre panel än dessa gamla AU eller vad det nu är i alla 27" 1440p IPS 165hz skärmarna.
Behöver en uppdaterad med mindre problem, det kommer massa VA osv till alla dessa curved skiten, men inga till vanliga

Håller med att de borde finnas fler skärmar med VA-paneler. De är ju tämligen överlägsna TN/IPS vad gäller kontrast och inga problem med glow etc. Har inte slagit till på någon skärm ännu men har börjat snegla åt Acer XB271HU. Den verkar ha en mer felfri IPS-panel än exempelvis föregångaren XB270 samt Asus PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag vill ha en bättre panel än dessa gamla AU eller vad det nu är i alla 27" 1440p IPS 165hz skärmarna.
Behöver en uppdaterad med mindre problem, det kommer massa VA osv till alla dessa curved skiten, men inga till vanliga

"curved-skiten" har du suttit framför en curved IPS?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"curved-skiten" har du suttit framför en curved IPS?

Curved är inte det största problemet, det är formatet.
UW är det sämsta skiten jag någonsin suttit vid, spela på en UW är rent ut sagt skräp.
Curved är inget jag tycker om heller på något sätt.

Spela FPS på UW var nog det absolut värsta jag gjort framförallt, spelar hellre fps på en gammal CRT än en UW monitor.

Varför svarar alla "har du ens provat X" så fort någon skriver något Hade inte sagt något om jag inte provat det duh.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ROG SWIFT PG279Q och är supernöjd. 140hz (eller 165hz) i 1440p med gsync.
Det är en IPS-panel men jag har nog haft tur då jag ej har någon glow som stör nämnvärt.
Ska dock sägas att jag även tittade på TN-panelen och den ser, i mina krassa ögon, nästintill identisk ut om man sitter i rätt vinkel.

Tror även att Acer har en skärm som är väldigt snarlikväll.

Edit: oh just det, än grej jag rådiggar är att skärmkanten är väldigt kort. Spelar ju ingen roll men det ser mycket trevligt ut!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Curved är inte det största problemet, det är formatet.
UW är det sämsta skiten jag någonsin suttit vid, spela på en UW är rent ut sagt skräp.
Curved är inget jag tycker om heller på något sätt.

Spela FPS på UW var nog det absolut värsta jag gjort framförallt, spelar hellre fps på en gammal CRT än en UW monitor.

Varför svarar alla "har du ens provat X" så fort någon skriver något Hade inte sagt något om jag inte provat det duh.

Därför jag har spelat en hel del på min curved och verkligen älskar det. klart du trampar på en del tår när du skriver så
spelat mycket withcer 3 som är underbart i UW. overwatch spelar jag och flyter på riktigt fint trots de låga 100Hz.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"