AMD Ryzen 5 släpps i andra kvartalet, Ryzen 3 senare under året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

IPC = Instructions Per Clock, ja!
Precis vad även jag syftade på, med skillnaden att detta ger IPC vid flera trådar.

Ryzen 7 1800x 2449 @ 5.2 Ghz → 471.0/GHz

Core i7-5960X 2445 @ 6.0 Ghz → 407.5/GHz

471.0/407.5 = 115.6% → 15.5% högre IPC vid flertråds tillämpning.

Men du,, hur tänkte du nu? du kan ju inte bara ta clock speed och multiplicera med .. vad har du egentligen gjort för att få fram 471Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men du,, hur tänkte du nu? du kan ju inte bara ta clock speed och multiplicera med .. vad har du egentligen gjort för att få fram 471Ghz?

Det står det ju inte, det står 471 poäng per Ghz

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Det var väntat men ändå tråkigt för egen del. Hade ställt in mig på en fyrkärnig processor men då är det bara att vänta tills det släpps.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som Ryzen blir så intressant till riktiga budgetbyggen som surfdatorer eller HTPC för film då den sakna integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Känns ju inte som Ryzen blir så intressant till riktiga budgetbyggen som surfdatorer eller HTPC för film då den sakna integrerad grafik.

Inte Summit Ridge nej...Vänta tills Raven Ridge (som är en APU) lanseras senare i år.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men du,, hur tänkte du nu? du kan ju inte bara ta clock speed och multiplicera med .. vad har du egentligen gjort för att få fram 471Ghz?

Men du...
Där är "/" som betyder per...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

1600X är verkligen högintressant och förmodligen den Ryzen som kommer sälja mest. Synd att det dröjer så länge med releasen av den. Gissar att andra kvartalet innebär Juni tyvärr.

Permalänk
Medlem

Trist att det kommer dröja några månader för AMD i det viktiga ~2500 kronors segmentet som domineras av i5:or och är det mesta relevanta segmentet för oss gamers. Fast å andra sidan kanske inte AMD hade varit aktuellt för gamers ändå pga den enkeltrådade prestandan och klockfrekvens.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Konstig ordning. Först 5 och sedan 3.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Inte Summit Ridge nej...Vänta tills Raven Ridge (som är en APU) lanseras senare i år.

Den ser jag fram emot. Finns inte så mycket info ännu?

Permalänk
Medlem

Man vill väl av marknadsföringsskäl kunna visa att man kommit tillbaka och till och med är bättre än Intels bästa konsumentprocessor och släpper därför det bästa först. Det tar kanske också lite tid att komma upp i de tillverkningsvolymer som behövs för att kunna täcka efterfrågan i de lägre prisklasserna. Det är nog mest taktik för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Den ser jag fram emot. Finns inte så mycket info ännu?

Får man gissa/spekulera?

Jag tror Raven Ridge är Zen/Ryzen baserad.
AM4 moderkort
Tror på tre klasser
2 kärnig med SMT "Hyper Threading" = 2C/4T
4 kärnig utan SMT = 4C/4T
4 kärnig med SMT = 4C/8T

Sen minst två modeller i respektive klass där klockfrekvenser för både CPU och GPU kan skilja.
Kan även finnas olika antal beräkningsenheter för olika GPU.
Den bästa någonstans runt en Ryzen 1400x + GPU.

GPU något VEGA baserat, fast mer lowend än instickskorten.
Bästa Raven Ridge GPU kanske i RX460 klass. Är det Vega baserat och prestanda/watt är mycket bättre än polaris så kanske lite över RX460 prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Får man gissa/spekulera?

Jag tror Raven Ridge är Zen/Ryzen baserad.
AM4 moderkort
Tror på tre klasser
2 kärnig med SMT "Hyper Threading" = 2C/4T
4 kärnig utan SMT = 4C/4T
4 kärnig med SMT = 4C/8T

Sen minst två modeller i respektive klass där klockfrekvenser för både CPU och GPU kan skilja.
Kan även finnas olika antal beräkningsenheter för olika GPU.
Den bästa någonstans runt en Ryzen 1400x + GPU.

GPU något VEGA baserat, fast mer lowend än instickskorten.
Bästa Raven Ridge GPU kanske i RX460 klass. Är det Vega baserat och prestanda/watt är mycket bättre än polaris så kanske lite över RX460 prestanda.

En Raven Ridge 4C/4T @ 4,0 Ghz med RX470:ish sub 3000kr och release nu...hade nog kunnat sälja en del

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

En Raven Ridge 4C/4T @ 4,0 Ghz med RX470:ish sub 3000kr och release nu...hade nog kunnat sälja en del

Är ju direkt en enklare gaming-rigg, borde gått som smör i solsken.

Fattas bara två socklar för XF

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Amd is back... yeah Gangsta

jag skulle vilja se lite mer benchmark tester med ryzen som pi-fast, superpi 1M/32M calculations, och samt sisoft sandra, aida än bara 3Dmark strike och cinebench r15 säger inte så mycket. visst verkar den lovande men mera tester vore ju kul o se.. lite Aquamark också samt ungine heaven mm glömde skriva det. såg nånstans att ryzen klockades enbart till 5,14ghz med kväve det var ganska klent tycker jag med så mycket kyla borde den passera 6-7ghz eller är jag fel ute på isen. " jag hörde rykten att amd skulle ta bort dåliga exemplar på ryzen åt överklockare att enbart skicka bra Batch" men om detta stämmer är ju också ett frågetecken ? Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7 verkar lovande

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är ju dessa som dom flesta är ute efter, 4-6 kärniga modeller.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag gillar att den dra så lite ström om man kolla den bästa som dom hade för ett par år sen drog ju 220 Watt och nu så dra den bästa 95 Watt.

Ser framemot när det kommer till server hoppas bara att priset ligger okej och inte åker iväg för mycket.

Vill gärna köpa en AMD server med 4 st CPU med 8 kärnor skulle vara nice.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Orkar inte vänta så länge på en 1600x, blir en 1700.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Måste ju vara hög yeld då Ryzen 5 inte kommer förrän ett kvartal senare

Vill minnas att jag läst ett uttalande från GF att mna hade oväntat hög yield på 14nm men jag tror även att AMD spelar sina kort rätt och vill tjäna lite extra då högre yield ger fler "dies" per wafer och således ökar den potentiella vinsten.

Det är ju helt onödigt att kapa av en fullt fungerande fot så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om vinstmarginalen är stor för AMD på 1800x, tänk vinstmarginalen på Intels 6900k då!

Detta har jag sagt till mina vänner sedan 1366 tiden men de vill inte lyssna 😂

AMD har inte råd att gå med förlust på denna cpu generation däremot så hoppas jag att Intel sänker 6950x till 799usd men det lär bara ske i mina drömmar😊😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Vill minnas att jag läst ett uttalande från GF att mna hade oväntat hög yield på 14nm men jag tror även att AMD spelar sina kort rätt och vill tjäna lite extra då högre yield ger fler "dies" per wafer och således ökar den potentiella vinsten.

Det är ju helt onödigt att kapa av en fullt fungerande fot så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Självfallet så vill dom ha ut det som ger mest pengar/vinst först (läs i förhållande till yeld/tillverkningskostnad), sen är ju även dom som inte godkäns/klarar sig med fullt antal kärnor en vinst om än mindre.

Sen hur mycket det ligger i yeld och hur mycket som marknadsföring spelar in är svårt att bedömma.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det känns dumt att beställa innan intel har svarat på det här. De måste sätta hårt mot hårt vad gäller pris/prestanda. Och det lär inte dröja allt för länge.

Skrivet av str8forthakill:

@Chris_Kadaver:
Du menar, det känns dumt att beställa innan riktiga tester och recensioner kommer ut.
Som att förboka ett spel som har NDA fram tills lanseringsdatumet, du vet inte om slutprodukten är något för dig.

Man kan ju vänta med att öppna kartongerna tills man läst recensionerna
Tror inte Intel kommer sänka några priser på ett tag, de vill inte förlora sina marginaler så lättvindigt. AMD måste ju få ut sina produkter i handeln till en början, och sen måste de ju faktiskt sälja. För om de bara sitter på hyllan och inte säljer så är det ju business as usual för Intel.

Skrivet av frois:

Känns ju inte som Ryzen blir så intressant till riktiga budgetbyggen som surfdatorer eller HTPC för film då den sakna integrerad grafik.

Skrivet av pellen:

Inte Summit Ridge nej...Vänta tills Raven Ridge (som är en APU) lanseras senare i år.

Bristol ridge för AM4 finns redan nu

Skrivet av superegg:

Måste säga att jag gillar att den dra så lite ström om man kolla den bästa som dom hade för ett par år sen drog ju 220 Watt och nu så dra den bästa 95 Watt.

Ser framemot när det kommer till server hoppas bara att priset ligger okej och inte åker iväg för mycket.

Vill gärna köpa en AMD server med 4 st CPU med 8 kärnor skulle vara nice.

Serverprocessorerna kommer också i andra kvartalet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Man kan ju vänta med att öppna kartongerna tills man läst recensionerna
Tror inte Intel kommer sänka några priser på ett tag, de vill inte förlora sina marginaler så lättvindigt. AMD måste ju få ut sina produkter i handeln till en början, och sen måste de ju faktiskt sälja. För om de bara sitter på hyllan och inte säljer så är det ju business as usual för Intel.

Bristol ridge för AM4 finns redan nu

Serverprocessorerna kommer också i andra kvartalet

Ja men Bristol Ridge bygger ju inte på Ryzen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Känns ju inte som Ryzen blir så intressant till riktiga budgetbyggen som surfdatorer eller HTPC för film då den sakna integrerad grafik.

Det läre ju komma Ryzen baserad APU för det, hyffsad processor kraft men grafik kraft som spöar skiten ur intel.

Permalänk
Medlem

@Bulan75:

Jao, håller med dig där.
Men tror dom tänker lite att det ska sticka o ögonen på Intel därav namnen 7 5 3, samt att det ska synas att det konkurrerar mot i7, i5 samt i3

@Ilja:
Det är helt logiskt tycker jag

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Fast då hade ju R8 varit den enda rätta

Och jobbar man på Audi kan man inte mer än att hålla med

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Och jobbar man på Audi kan man inte mer än att hålla med

Är ingen vidare bra namn i sverige med tanke på uttalet. Fast å andra sidan det är ju ingen vacker bil så namnet blir rätt passande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ingen vidare bra namn i sverige med tanke på uttalet. Fast å andra sidan det är ju ingen vacker bil så namnet blir rätt passande.

Haha det är därför den säljer bra, killar älskar den ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

En avsevärt billigare oklockad AMD med prestanda som en 6700K och jag är nöjd.
Det bör räcka något år. Min 2600K tuffar fortfarande på så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.