Permalänk

Ny TV för retro spel

Hej, Är ute efter en ny TV som till 90% kommer att användas till retro spelande (Sega mega drive, Super Nintendo mm) Är det något speciellt man ska leta efter när man ska koppla in så gamla prylar via Scart? Någon speciell panel som lämpar sig bättre? Vill ha bra bildkvalitet och så låg responstid som möjligt.

TVn ska hellst vara runt 40" och så billig som möjligt, Har kollat in en på Elgiganten som jag tycker verkar intressant, Främst då den har VA panel vilket jag har på TVn i vardagsrummet och jag gillar verkligen bilden på den

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/F40B3904/tcl-40...

Skulle den kunna vara något?

Tack på förhand

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Alternativt att någon kan rekommendera en bra signalomvandlare eller vad det nu heter så man kan köra via HDMI? Läst att vissa såna kan ge en hel del input lag dock, Har du någon koll @Laxpudding ?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

För strikt retrospelande, En CRT

Om du använder RGB signaler kan du komma undan med en linedoubler in i valfri TV eller skärm (med bra kvalitét och mycket lite input lag).
exempelvis denna:
Open Source Scan Converter - OSSC
de är dock lite halvsvåra att få tag på i dagsläget

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

En gammal tjocktv med träpanel! <3

Nä men vilken TV som helst som tillåter analoga signaler via antenn, för de flesta gamla enheter har ju antennkabel som signalkälla,
sen har ju många enheter även hederliga A/V ingångar, (röd,vit, gul) som brukar gå fint att köra över.

Dock personligen tycker jag att 40tums blir för stort! de blir så pixligt med den upplösningen, jag själv använder en 27tums gammal LG tv.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

Hade gärna använt en tjock TV men jag har inte plats för en sån, 40" blir ju inte så stort med tanke på att man kör 4:3 och har stora svarta kanter på vardera sida om bilden

Den där OSSC konverteraren verkar ju onekligen vara vad jag behöver, Tyvärr finns den inte att köpa någonstans verkar det som

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Hej, Är ute efter en ny TV som till 90% kommer att användas till retro spelande (Sega mega drive, Super Nintendo mm) Är det något speciellt man ska leta efter när man ska koppla in så gamla prylar via Scart? Någon speciell panel som lämpar sig bättre? Vill ha bra bildkvalitet och så låg responstid som möjligt.

TVn ska hellst vara runt 40" och så billig som möjligt, Har kollat in en på Elgiganten som jag tycker verkar intressant, Främst då den har VA panel vilket jag har på TVn i vardagsrummet och jag gillar verkligen bilden på den

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/F40B3904/tcl-40...

Skulle den kunna vara något?

Tack på förhand

Du kan ju testa TCL. Elgiganten har ju faktiskt öppet köp om du inte är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Du kan ju testa TCL. Elgiganten har ju faktiskt öppet köp om du inte är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev en annan lösning för mig som jag tror blir bra, Just nu så följde jag tipsen och skaffade en tjock TV, Fungerar givetvis utmärkt och bilden är riktigt bra.

Sedan står jag i kö på att köpa en OSSC som @MaxieTheHatter tipsade om, Om det dröjer för länge så finns det en box som heter "Framemeister" som säljs i Japan, Går att beställa direkt men dom levereras inte förens om 2 månader.

Så då löser det nog sig ändå, Och jag kan använda en gammal 42" LCD som jag har ståendes

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599