Permalänk

Problem med Ubuntu

Jag är rätt grön på Linux så jag behöver lite hjälp.
Jag tittade igenom inställningar och valde att köra med Nvidias drivers i stället för de som följer med.
Efter en omstart så kan jag inte logga in längre. Ser inloggningsskärmen men blir automatiskt utloggad.
Har försökt byta druvrutiner genom terminalen men problemet återstår. Måste jag installera om Ubuntu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beautiful_Barca:

Jag är rätt grön på Linux så jag behöver lite hjälp.
Jag tittade igenom inställningar och valde att köra med Nvidias drivers i stället för de som följer med.
Efter en omstart så kan jag inte logga in längre. Ser inloggningsskärmen men blir automatiskt utloggad.
Har försökt byta druvrutiner genom terminalen men problemet återstår. Måste jag installera om Ubuntu?

Välkommen till linux, och ja - det kommer nog gå snabbast att bara installera om.

Permalänk
Medlem

kan du inte prova med att starta i recovery mode och sen ändra inställningar?

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

Undersök felloggarna vad som är tokigt.

Vad säger kerneln? Kanske drivrutinen krashar?
$ dmesg | tail

Vad säger Xorg loggen? (filnamnet kan vara annorlunda)
$ tail /var/log/Xorg.0.log

Typ där jag hade börjat felsöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Jag är rätt grön på Linux så jag behöver lite hjälp.
Jag tittade igenom inställningar och valde att köra med Nvidias drivers i stället för de som följer med.
Efter en omstart så kan jag inte logga in längre. Ser inloggningsskärmen men blir automatiskt utloggad.
Har försökt byta druvrutiner genom terminalen men problemet återstår. Måste jag installera om Ubuntu?

skulle också rekommendera ominstallation om du precis börjat. Annars kan du boota i terminalen och ladda hem drivers från nvidia direkt. Hitta länken till drivrutinen och skriv: wget URL-till-fil så laddar den hem .sh / .run (minns inte filhändelsen) kör sedan filen. ./filnamn.sh jag använder alltid drivers från nvidia direkt.

Visa signatur

.

Permalänk

Recovery mode med failsafe grafik funkar inte. Får bara felmeddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ny lyckats att köra igång nätverket och tanka hem Nvidia-Linux-X.run Hur kör jag den? Vet inte ens var den ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca:
$ sudo sh Nvidia-Linux-X.run

Permalänk

Om du får fram grafiska inloggnings fönstret så kan du pröva ctrl-alt-F1. Om det fungerar hamnar du i en text login prompt.
Därifrån kan du kolla loggarna. Kolla även .xsession-errors dvs. skriv "less ~/.xsession-errors"
Om du inte vill/kan/orkar felsöka kan du skriva "sudo apt remove nvidia*" . Det skall ta bort nvidias drivrutiner.

Permalänk

sh: 0: Can't open Nvidia-Linux-X.run :/

Permalänk
Medlem

Är du i rätt mapp ?

Hur laddade du hem filen och i vilken mapp var du i ?

pwd för se din mapp du är i nu

ls -l för lista alla filer i mappen

Om du är i rätt mapp där filen ligger behöver du nog bara göra den executable

chmod +x Nvidia-Linux-X.run

sen kör du den igen

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca:
Låter som att du saknar dependencys.

Vad får du för output om du kör:
$ ldd Nvidia-Linux-X.run

Permalänk
Medlem

@tojt: använder man sh behöver inte filen ha exec-flagga

Permalänk

@Undie: no such file or directory

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca: Du får navigera dig till mappen där du laddat ner filen först, alternativt skriva full path dit filen ligger.

ex:
$ ldd /home/foobar/Downloads/Nvidia-abc.run

Permalänk

@tojt: jagr i root. Ser ju att filen finns där, men kan inte köra den.

Permalänk
Medlem

Om du får no such file även om du står i samma mapp, kan jag tänka mig du missat att allt är CaSe sensitive ?

Permalänk

Lyckades installera den nya drivrutinen, men det löste inte problemet. Får forska vidare imorgon. Tack för hjälpen allihopa!