Grundutbildning Autocad i Stockholm, vilken välja?

Permalänk
Medlem

Grundutbildning Autocad i Stockholm, vilken välja?

Har fått klartecken från chefen att gå en grundkurs i Autocad, men det finns ju massvis att välja på.
Jag kommer inte arbeta med 3D, utan det handlar främst om att redigera A-modeller och skapa orienteringsritningar.

Vilka rekommenderar ni att man vänder sig till för bästa grundkurs?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Jag är tyvärr ingen cadkonstruktör utan en person som enbart kodar applikationer som hämtar information från bl.a. cadritnigar, så jag är lite dålig på caddelen, men skriver det lilla jag vet om det kan vara till någon hjälp.

Tyvärr har jag ej svaret på din fråga. Men jag pillar en hel del med or-ritningar som dessa: http://kalmarmentor.se/sba.html

Är det såna som du ska jobba med? Isåfall är det Autocad Architecture som ifall jag brukar använda och det man gör där skiljer sig extremt ifrån vad jag gjorde i cad i skolan. För i skolan så skulle vi skapa olika objekt och grejade, med OR-ritningar så handlar det om att ha domänkunskaper om vad det är för objekt som man placerar ut.

Och man får lära sig att arbeta med en arkitekturritning (byggnad), där man har olika OR-ritningar som refererar till dessa. Och man får lära sig hantera dessa och hur man då arbetar.
Alltså inget man lär sig i en standard autocadkurs.

Framtiden så är det BIM som gäller, många större företag har gått över till detta:
https://www.youtube.com/watch?v=Do2Vm22OCm4

*edit*
När jag läser om ditt inlägg, så tolkar jag mer om att det är såna ritningar som jag pratade om ovanför. Och en helt vanlig standardkurs i Autocad är då fel. Företaget jag länkade till, vet jag inte om de håller utbildningar, men de kan nog sin sak. Troligen har väl du kontakt med något företag som jobbar med det och kan höra om du kan få gå en personlig utbildning? Alltså en person som vet precis vad du ska göra och går igenom just detta för dina uppgifter.
Är det t.ex. brandlarmsritningar du ska skapa, ja då är det enbart såna som diskuteras.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Tack för svar, du får PM inom kort.