Problem när man ska lägga till mer ram i server dator.

Permalänk
Avstängd

Problem när man ska lägga till mer ram i server dator.

Tjo,

Har köpt 8 st ram minne när jag tycka in dom och skulle starta server kom den inte förbi BIOS vad kan ha hänt?

Tog bort dom minne som jag sätta sitt och då funkar det igen.

Moderkort: https://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9d...

Om ni undra något så skriv så ska jag försöka svara på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Du tycker inte man kan nämna vad det är för minnen du köpt????

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Du tycker inte man kan nämna vad det är för minnen du köpt????

Jo kanske.

Köpte 8 st M393B2G70QH0-YK0 när jag köpte server på mullet.se sen så köpte jag dessa från Ebay.

http://www.ebay.com/itm/112276744082?_trksid=p2060353.m2749.l...
http://www.ebay.com/itm/122295690545?_trksid=p2060353.m2749.l...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

"4GB (4x16GB) DDR3 PC3L-12800R for Apple Mac Pro"
Nu kan jag inte så mycket om Apple datorer och deras hårdvara, men funkar minnen gjorda för en Apple på en PC?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

"4GB (4x16GB) DDR3 PC3L-12800R for Apple Mac Pro"
Nu kan jag inte så mycket om Apple datorer och deras hårdvara, men funkar minnen gjorda för en Apple på en PC?

det är exakt samma hårdvara i mac som pc så vitt jag vet (moderkort som kan skilja för att formfaktorn blir speciell / unik?)

Provat att köra bara de nya minnena utan de gamla? vet inte hur det är med servrar om du kan köra bara ett minne åt gången för att utesluta att något är trasigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

"4GB (4x16GB) DDR3 PC3L-12800R for Apple Mac Pro"
Nu kan jag inte så mycket om Apple datorer och deras hårdvara, men funkar minnen gjorda för en Apple på en PC?

Funderar också på det.

Du blandar ju minnen hej och hå, har du provat minnena ett och ett istället för bara alla på en gång? Du kan ju försöka ta reda på om det är något minne som är trasigt eller om det är en viss kombination som gör att det inte fungerar.

Skrivet av Viochee:

det är exakt samma hårdvara i mac som pc så vitt jag vet (moderkort som kan skilja för att formfaktorn blir speciell / unik?)

Om hårdvaran är exakt likadan, varför görs det minnen och SSD:er speciellt för Mac över huvud taget? Jag vet inte men någon skillnad borde det ju finnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

det är exakt samma hårdvara i mac som pc så vitt jag vet (moderkort som kan skilja för att formfaktorn blir speciell / unik?)

Provat att köra bara de nya minnena utan de gamla? vet inte hur det är med servrar om du kan köra bara ett minne åt gången för att utesluta att något är trasigt

Svara till alla som ställde samma fråga.

CPU måste ha 4 st för att funka då jag har 2 CPU så måste jag använda mig av 8 st ram minne för att det ska funka.

Så läge det är samma modell så spelar det ingen större roll eller?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har du några gamla stickor i när du provar?

Osäker på om Appleminnen är speciella eller ej. Hade en kinkig dator där jag köpte Apple minnen med exakt rätt specs. Köpte även ett par sedan som inte var apple och även de strulade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Har du några gamla stickor i när du provar?

Osäker på om Appleminnen är speciella eller ej. Hade en kinkig dator där jag köpte Apple minnen med exakt rätt specs. Köpte även ett par sedan som inte var apple och även de strulade.

Ja den gamla sitter i.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Kan det inte vara så att det har kommit damm mellan ram slots?

Hade damm både på fläkten och den ena CPU.

Den med damm på ligger ca 10 grader mer än den andra CPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

"4GB (4x16GB) DDR3 PC3L-12800R for Apple Mac Pro"
Nu kan jag inte så mycket om Apple datorer och deras hårdvara, men funkar minnen gjorda för en Apple på en PC?

http://dator8.info/13/2014/11/Skillnaden-mellan-mac-minne-PC-...

Som det står där så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

o det skall vara ECC Registered till moderkortet?

// LZ

Permalänk

Gissar på ja där eftersom de första han listar, som fungerade, också är RDIMM... Samma hastighet ser jag, och båda är lågvoltare...

Lärde mig en del nytt i dagarna som jag aldrig behövt tänka på gällande konsumentdatorer.

@superegg
Hur har du monterat minnena? Brukar ju vara så att de ska sitta på ett visst vis.
Du köpte alltså en server med 8 minnen, och sedan stoppade du i ytterligare 8 minnen?
Du har med andra ord fyllt varje slot med minne, är du säker på att du inte överskrider någon gräns pga minnestyp eller så? Hur många ranks har minnena?

Är förresten alla minnena med på minneslistan? Tydligen kan en del Supermicro-kort vara kinkiga.

Edit: Prova minnena ett och ett förresten, kan ju vara något av dem som ställer till det.

Skrivet av Tea42BBS:

o det skall vara ECC Registered till moderkortet?

// LZ

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Funderar också på det.

Du blandar ju minnen hej och hå, har du provat minnena ett och ett istället för bara alla på en gång? Du kan ju försöka ta reda på om det är något minne som är trasigt eller om det är en viss kombination som gör att det inte fungerar.

Om hårdvaran är exakt likadan, varför görs det minnen och SSD:er speciellt för Mac över huvud taget? Jag vet inte men någon skillnad borde det ju finnas.

Som tidigare nämnt tror jag moderkorten anpassade för just Mac, men själva hårdvaran är samma som för PC (även moderkorten bara ev speciell formfaktor) vilket kan vara en av anledningen till att man bara väljer att stödja ett visst antal ram minnen (samt att de tjänar pengar på att trycka dit en "works with apple" stämpel)

Sen vet jag inte av någon speciell SSD disk för just Mac, men kan ha med formfaktorn att göra också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MushForBrains:

Gissar på ja där eftersom de första han listar, som fungerade, också är RDIMM... Samma hastighet ser jag, och båda är lågvoltare...

Lärde mig en del nytt i dagarna som jag aldrig behövt tänka på gällande konsumentdatorer.

@superegg
Hur har du monterat minnena? Brukar ju vara så att de ska sitta på ett visst vis.
Du köpte alltså en server med 8 minnen, och sedan stoppade du i ytterligare 8 minnen?
Du har med andra ord fyllt varje slot med minne, är du säker på att du inte överskrider någon gräns pga minnestyp eller så? Hur många ranks har minnena?

Är förresten alla minnena med på minneslistan? Tydligen kan en del Supermicro-kort vara kinkiga.

Edit: Prova minnena ett och ett förresten, kan ju vara något av dem som ställer till det.

Jag köpte den med 8 minnen och ska tycka in 8 till så den fyller upp alla.

Moderkortet stöder upp till 1TB ram.

Mer info om minne https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2607472

Jag vet att mina ram minne som jag använder nu funkar så jag kan ta bort ett av dom minne och testa dom som jag har köpte det bodde bara en bra ide?

Alla minnen är samma modell.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja den gamla sitter i.

Inte så att de gamla är ecc eller så olika att de inte passar med de nya? Har du testat med bara de nya?

Permalänk
Medlem

Servrar är jävligt noga med minnen, specifikt hur dem sitter i ram slottarna. Vad säger maskinen under post?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Inte så att de gamla är ecc eller så olika att de inte passar med de nya? Har du testat med bara de nya?

Alla minne är samma modell så det ska inte vara någon problem med det.

Skrivet av mini-ryttge:

Servrar är jävligt noga med minnen, specifikt hur dem sitter i ram slottarna. Vad säger maskinen under post?

Vet att server är noga med detta därför så köpte jag samma modell så att det skulle funka.

Den kom aldrig förbi själva Supermicro loggan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Alla minne är samma modell så det ska inte vara någon problem med det.

Vet att server är noga med detta därför så köpte jag samma modell så att det skulle funka.

Den kom aldrig förbi själva Supermicro loggan.

Ja om det är samma modell som tidigare borde det fungera. Du får testa och se så datt det inte är ett minne som är dåligt eller om det går en gräns vid ett antal stickor

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU i maskinen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja om det är samma modell som tidigare borde det fungera. Du får testa och se så datt det inte är ett minne som är dåligt eller om det går en gräns vid ett antal stickor

Den har stöd upp till 1 TB i ram. Det var mycket damm när jag öppna den kan det vara så enkelt att det har kommit damm i mellan?

Skrivet av BrusE:

Vad har du för CPU i maskinen?

Två st E5-2690V2

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den har stöd upp till 1 TB i ram. Det var mycket damm när jag öppna den kan det vara så enkelt att det har kommit damm i mellan?

Med lite tur kan det ju vara så, men skulle kunna vara så som jag skriver med. Du får rengöra och prova dig fram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Med lite tur kan det ju vara så, men skulle kunna vara så som jag skriver med. Du får rengöra och prova dig fram

Får göra det när jag är hemma och har tid.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Har en till server dator som inte jobbar just nu som jag ska använda som att testa minne på har även kollat den stöder den modellen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du kan starta den med 1 sticka åt gången.
Har gjort detta på flera servrar tidigare utan problem.
Den kan gnälla att det inte är korrekt men man får bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Du kan starta den med 1 sticka åt gången.
Har gjort detta på flera servrar tidigare utan problem.
Den kan gnälla att det inte är korrekt men man får bild.

Tänkte först testa 4 minne åt gången om det inte funkar provar jag en åt gången.

Men min CPU måste ha minst 4 minne för att funka är du säker på att detta går?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte först testa 4 minne åt gången om det inte funkar provar jag en åt gången.

Men min CPU måste ha minst 4 minne för att funka är du säker på att detta går?

Nej den skal ikke have 4 blokke, men man anbefaler dette for quad-channel.

De kan godt køre med 1 blok.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till IPMI på moderkortet (dvs inloggningsuppgifter samt IP) kan du testa att läsa eventloggen. Antingen via webbläsaren och gå till "Server Health" -> "Event Log", eller med hjälp av ipmitool (eller liknande program):

ipmitool -I lanplus -H <IP-address/hostnamn-för-IPMI> -L USER -U <användare> -P <lösenord> sel list

IPMI ska gå bra att använda så länge moderkortet har ström (och haft det åtminstone någon minut för att de ska ha initierats). Med andra ord behöver servern inte vara igång för detta.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuufukuji:

Har du tillgång till IPMI på moderkortet (dvs inloggningsuppgifter samt IP) kan du testa att läsa eventloggen. Antingen via webbläsaren och gå till "Server Health" -> "Event Log", eller med hjälp av ipmitool (eller liknande program):

ipmitool -I lanplus -H <IP-address/hostnamn-för-IPMI> -L USER -U <användare> -P <lösenord> sel list

IPMI ska gå bra att använda så länge moderkortet har ström (och haft det åtminstone någon minut för att de ska ha initierats). Med andra ord behöver servern inte vara igång för detta.

Ja jag kommer åt den men är du säker på att detta står där?

Har kollat där innan man står inget om ram minne där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja jag kommer åt den men är du säker på att detta står där?

Har kollat där innan man står inget om ram minne där.

Det var mest en tanke att det kanske kunde stå något där. Har inte läst något i tråden om den eventloggen så tänkte att det var värt ett försök

Tolkar jag moderkortets manual ska det räcka med 4 DIMMs när två CPUer används. 2 DIMMs ska gå bra med endast en CPU också. Kan underlätta för att identifiera ifall någon av stickorna är trasig.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.