Problem med STEAM genvägar

Permalänk

Problem med STEAM genvägar

Hej

Jag vette fan vad jag gjort eller vad som hänt men mina j**la genvägar med steam fungerar ej längre.

Går jag in på steam LIBRARY och högerklickar sen skapa genväg så skapas det en tom fil med rätt namn på spelet men
dock

Filtyp blir URL-fil (.url) och fungerar ej. Jag har gjort rebuilt icon cache samt ominstallerat steam utan resultat.

Snäll hjälp börjar bli lite less nu. Kan dock tillägga att jag ville ta bort pilen på ikonerna genom en reg fil som man
kan ladda ner från nätet och efter det verkar det strula med just STEAM.

Skapa genväg på vanligt sätt fungerar men inte med steam.

TACK!

screenshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Hej

Jag vette fan vad jag gjort eller vad som hänt men mina j**la genvägar med steam fungerar ej längre.

Går jag in på steam LIBRARY och högerklickar sen skapa genväg så skapas det en tom fil med rätt namn på spelet men
dock

Filtyp blir URL-fil (.url) och fungerar ej. Jag har gjort rebuilt icon cache samt ominstallerat steam utan resultat.

Snäll hjälp börjar bli lite less nu. Kan dock tillägga att jag ville ta bort pilen på ikonerna genom en reg fil som man
kan ladda ner från nätet och efter det verkar det strula med just STEAM.

Skapa genväg på vanligt sätt fungerar men inte med steam.

TACK!

screenshot

Hej

Det du gör är följande
1 starta steam
2 gå till bibliotek
3 högerklicka på det spel du vill ha till skrivbordet
4 vänster klicka på skapa genväg på skrivbordet.
börja om igen från punkt 3 om du ska ha flera spel dit.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hej och tack för ditt svar. Men det är så jag skapar genvägar från steam men nu fungerar det ej. Det blir en genväg med extension URL istället för .INK

Det som är problemet är att genvägen fungerar ej. När mam högerklickar på egenskaper så går det inte ändra på något. Både ikon samt mål till exe filen saknas och kan ej skrivas in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du istället högerklickar och startar spelet du inte kunde skapa genväg till , funkar det ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Ja då funkar det som det ska. Men har alltid använt mig av genvägar så helt plötsligt är något fel när steam ska skapa genvägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Steams genvägar har länge (alltid?) varit url:er snarare än vanliga genvägar. Samma gäller exempelvis Uplay men inte Origin. Alltså hjälper det inte att ta bort pilen för bara genvägar utan du måste också ta bort den för internetgenvägar, vilket görs på liknande sätt i registret. Se: https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/19n9f5/i_can_remov...

Edit: Angående problemet att genvägarna inte funkar så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Permalänk

@snajk:

Om de varit det eller inte det har jag aldrig tänkt på utan vet dock att genvägarna inte fungerar längre genom steam, och skapar jag csgo t.ex genväg till skrivbordet då får jag meddelande att jag har startat spelet i unsecure mode eller nåt så blir ju starta via steam nu men är så less att det bara inte funkar längre.

Har ingen lust ominstallera Windows för det så isåfall får det väl va så

Permalänk

Ok efter lite sökningar så har jag löst det för tillfället och det är att ladda ner SteamURLConverter. Genvägen som skapas av steam drar man sen till själva steamurlconverter.exe och den gör om URL filen till riktig genväg. Får väl vara en tillfällig lösning och jag får skylla mig själv som pillar
i registret.

Tack till alla som svarat