AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper ny drivrutin – upphör med stöd för 32-bitars Windows 8.1

För att snabba upp utvecklingstider och skära ned på kostnader upphör AMD med drivrutiner för Windows 8.1 32-bit. Detta då antalet användare av den versionen är extremt låg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skönt att man börjar fasa ut alla 32-bitars OS samt slopa stödet för dessa. Bort med möget och in med mer interminne för folket. Make 64-bit Great

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara så de drar ner på sådant här för att kunna sälja Ryzen billigt.

Permalänk
Medlem

många år sen jag gick över till 64bit, tror det var när windows vista kom

Permalänk
Medlem

Kan inte finnas många alls som har kort som kommer få förbättringar genom uppdateringarna som använder 32 bits Windows 8.1. Drabbar det någon är det så klart tråkigt men dom måste väl se på det stora hela.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Själv finner jag det underligt att 32-bit inte dött ut helt för länge sedan. Jag trodde det skulle försvinna då Windows 7 kom. Hur många cpu:er finns det i bruk som inte stöder 64-bit?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Själv finner jag det underligt att 32-bit inte dött ut helt för länge sedan. Jag trodde det skulle försvinna då Windows 7 kom. Hur många cpu:er finns det i bruk som inte stöder 64-bit?

Har för mig de första generationerna atom cpuerna inte var 64bit och de finns säkert kvar ett gäng sådana i bruk. Räcker för enklare servrar.
Ex N270 som var vanlig i netbooks.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har för mig de första generationerna atom cpuerna inte var 64bit och de finns säkert kvar ett gäng sådana i bruk. Räcker för enklare servrar.
Ex N270 som var vanlig i netbooks.

Jo. Det är inte heller helt ovanligt att man inte bara förinstallerar 32-bits Windows, utan i praktiken även låser 64-bitsprocessorer till 32-bits-OS i budgetsurfplattor/hybrider/netbooks med 2GB minne, genom att köra 32-bits UEFI.

Det hindrar mig i alla fall i nuläget inte att tycka det är bra att man gör sig av med massa i mina ögon onödig kompatibilitet med obskyra setups. Sedan lär man väl svära över det om femton år när dagens grejor blivit retro. Långvarigt stöd för äldre OS är verkligen en välsignelse när man pusslar ihop retrosystem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Skulle någon som vet bara kunna förklara för mig varför det finns CPU:er utan 64-bitarsstöd idag? Implementerades inte det redan i Athlon64? Varför tillverka CPU:er utan det, finns det överhuvudtaget någon vits med 32-bit? Vilken är den nyaste 32-bits-CPU:n?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

32-bitarsoperativ borde fasats ut lång tidigare. Helt sjukt att till och med W10 finns med 32-bitarsstöd. Släpp forntiden, det är nu som är nutiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så läge den stöder Windows 7 så är jag glad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marsupilami:

Skulle någon som vet bara kunna förklara för mig varför det finns CPU:er utan 64-bitarsstöd idag? Implementerades inte det redan i Athlon64? Varför tillverka CPU:er utan det, finns det överhuvudtaget någon vits med 32-bit? Vilken är den nyaste 32-bits-CPU:n?

Det är väl helt enkelt så att det krävs mindre RAM för själva operativsystemet i en 32-bitars version.
2GB RAM skall till exempel flyta lite bättre med 32 bitars versioner av Windows sägs det, en Windows 8-platta jag beställde för några år sedan med 2GB fastlött minne levererades därför med en 32 bitars-version.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Skulle någon som vet bara kunna förklara för mig varför det finns CPU:er utan 64-bitarsstöd idag? Implementerades inte det redan i Athlon64? Varför tillverka CPU:er utan det, finns det överhuvudtaget någon vits med 32-bit? Vilken är den nyaste 32-bits-CPU:n?

Den enda vitsen jag kan se med det är väl egentligen att 32-bitsprogram, och i förlängningen OS, är något mindre minneshungriga. Det funkar bättre på snikprylar med snålt tilltaget ramminne.

Att det finns CPU:er utan 64-bitsstöd idag tror jag handlar om att någon övergång i egentlig mening inte tvingats fram. Så fort mjukvarutillverkarna slutar tillhandahålla programvara i 32-bitsversioner torde 32-bitssystemen vara dödsdömda på riktigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känner ni till det knasiga x32 abi:et?
Man kör med 32-bitar minnesaddressering men har tillgång till alla nya instruktioner och register i 64-bitars processorerna:
https://en.wikipedia.org/wiki/X32_ABI

"It allows programs to take advantage of the benefits of x86-64 instruction set (larger number of CPU registers, better floating-point performance, faster position-independent code, shared libraries, function parameters passed via registers, faster syscall instruction) while using 32-bit pointers and thus avoiding the overhead of 64-bit pointers."

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

För Radeon grafikkort så är 32-bit stöd rätt dött just nu. Så ser ingen anledning för AMD att hålla på med den skiten mycket längre.

Däremot så är 32-bit för övrigt inte helt dött. Då många Intel Atom tablets packar bara 2GB RAM. Och i 32-bit så är minnes användningen för system under 4GB RAM avsevärt effektivare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt av AMD.
32 bit OS är ju ett bra sätt att snabba upp en trött dator med lite för lite minne.
D.v.s. exakt den sortens billiga system som kanske kör en APU.

Och att AMD vill spendera mindre på att utveckla drivrutiner ser jag helt klart som ett varningstecken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Kan vara så de drar ner på sådant här för att kunna sälja Ryzen billigt.

Nä för att amd har haft 64bits stöd sen processorerna hade 1 kärna och det är dags att överge en gammal standard som inte ens hanterar mer än 4gb ram i windows

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tråkigt av AMD.
32 bit OS är ju ett bra sätt att snabba upp en trött dator med lite för lite minne.
D.v.s. exakt den sortens billiga system som kanske kör en APU.

Och att AMD vill spendera mindre på att utveckla drivrutiner ser jag helt klart som ett varningstecken.

Välkommen till 2017 fö faen
Och vem köper en ny snabb GPU till en dator som är så gammal att t.o.m grafikkortet har mer VRAM än datorn har RAM?
Vi ska kolla mot framtiden, inte tillbaka till dåtiden

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag har en dator med 32-bitars CPU och det är en IBM Thinkpad X60 laptop. Nej förresten jag har två sådana laptops (en har sprucken skärm dock och är nog en X60s). Dessa har någon Intel Pentium M i sig.Tidigare hade jag en netbook med intel Atom N270. Ingen av dessa datorerna har AMD-grafik (de har integrerad grafik från intel). Framförallt så kör de inte Windows.

Men "tyvärr" så slutar Arch Linux med officiellt stöd för x86 så jag får nog också byta OS på detta (alternativt hitta någon inofficiell repository för framtida uppdateringar). Man kan ju alltid lägga in debian annars för de brukar ha stöd för diverse obskyra arkitekturer.

Det finns alltid lösningar så att man kan fortsätta använda sin gamla hårdvara. I värsta fall får man väl köra med gamla drivrutiner och gamla operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så läge den stöder Windows 7 så är jag glad.

Du kan glädja dig med att det fortfarande finns sätt att kostnadsfritt uppgradera till Windows 10.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23363-amd-ryzen-far-inte-sto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Välkommen till 2017 fö faen
Och vem köper en ny snabb GPU till en dator som är så gammal att t.o.m grafikkortet har mer VRAM än datorn har RAM?
Vi ska kolla mot framtiden, inte tillbaka till dåtiden

Tror att du överskattar vad folk sitter på för datorer.
Det är ju kolossala mängder med laptops och stormarknadsdatorer som sitter på AMD's snik APU'er och en pinsam mängd minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju kolossala mängder med laptops och stormarknadsdatorer som sitter på AMD's snik APU'er och en pinsam mängd minne.

"Fördelen" med såna dussindatorer är att de i många fall går sönder strax efter att garantitiden är slut, så jag tror att du överskattar hur många som sitter med exceptionellt usla och gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tråkigt av AMD.
32 bit OS är ju ett bra sätt att snabba upp en trött dator med lite för lite minne.
D.v.s. exakt den sortens billiga system som kanske kör en APU.

Och att AMD vill spendera mindre på att utveckla drivrutiner ser jag helt klart som ett varningstecken.

Har man inte mer än totalt 4gb minne i datorn är man nog ingen som bryr sig om att ha senaste drivrutinerna.
Min laptop har en llano apu och har sedan länge slutat få nya drivrutiner och jag märker inte av det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det finns ju fortfarande drivers för win 7 32-bit och win 10 32-bit har svårt att se varför någon måste köra just win 8.1 32-bit som har radeon graphics.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tråkigt av AMD.
32 bit OS är ju ett bra sätt att snabba upp en trött dator med lite för lite minne.
D.v.s. exakt den sortens billiga system som kanske kör en APU.

Och att AMD vill spendera mindre på att utveckla drivrutiner ser jag helt klart som ett varningstecken.

Håller inte med om att det är ett varningstecken. Andelen användare på Windows 8.1 32-bit som vill ha optimeringar för de senaste spelen måste ju vara försvinnande liten. Då är det bättre att de lägger tid och pengar på annat. De kan inte fortsätta ha stöd för alla OS för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tråkigt av AMD.
32 bit OS är ju ett bra sätt att snabba upp en trött dator med lite för lite minne.
D.v.s. exakt den sortens billiga system som kanske kör en APU.

Och att AMD vill spendera mindre på att utveckla drivrutiner ser jag helt klart som ett varningstecken.

släng in 32 bitars W7 eller w10 i så fall, eller måste du just ha 32 bitars 8.1, jag hade tyckt det var mer oroväckande om de satsat massor på nåt som ingen använder

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Synd att det är just Windows 8.1 som slutat stödjas. Man kunde uppgradera gratis från Window 8 till 8.1 strax innan Microsoft började tvinga på folk Windows 10.
Att de som uppgraderat ska "straffas" för det är lite taskigt.

Skrivet av Uzanar:

Det är väl helt enkelt så att det krävs mindre RAM för själva operativsystemet i en 32-bitars version.

Det här! Tillverkare av hela PC-system (alltså såna som HP, Lenovo, Dell m.fl) har tenderat att stoppa in aldeles för lite minne i burkarna.
Därför har de flesta burkar som kommit med upp till 4GB minne förinstallerat kommit med 32-bittars Windows.
(Även nu är max alternativ för färdigbyggda burkar ofta bara 8GB.)

De uppgraderingsalternativ som presenteras i Windows är från 32-bit till 32-bit, inte från 32-bit till 64-bit Windows 10. Därför stannar folk kvar i 32-bit även om de uppgraderat datorn i övrigt.

64-bittar har funnits på Atom sedan åtminstone 2009. Jag har en stationär Atom-burk inköpt 2010 och den har 64-bittarsstöd i CPU:n - men burken kom med endast 2GB minne och var max expanderbar til 4GB, så då var det 32-bittars Windows 7 installerat på den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kan vara så de drar ner på sådant här för att kunna sälja Ryzen billigt.

Det tror jag verkligen inte. Amd behöver pengar, att sälja Ryzen för billigt ligger inte på agendan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Även om en CPU är 64-bitars, så är det långt ifrån en garanti för att det går att köra ett 64-bitars OS.

Precis som många här nämner, så är Atom 64-bitars, men då minnet är begränsat till 2GB så begränsas oftas även UEFI till 32-bitars. Då har man helt enkelt inget annat val än att köra 32-bitars OS, då det helt enkelt inte går att installera något annat (såvida man inte lyckas få tag på en 64-bitars UEFI).

Sedan är floran av OS som går att installera på 32-bitars UEFI lätt att räkna på fingrarna. Det finns exempelvis inte många Linux-distar att välja på.

AMD lär dock inte vara intresserad av denna marknaden av tablets, där just nu ARM har det stora försprånget. Även om jag gillar Intel Atom på min lilla tablet, så lär jag inte sörja Microsofts övergång till ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

... Så fort mjukvarutillverkarna slutar tillhandahålla programvara i 32-bitsversioner torde 32-bitssystemen vara dödsdömda på riktigt.

Inom min profession, som är medicinsk teknik, är det mer relevant att ändra på steken:
Så fort alla mjukvarutillverkare tillhandahåller 64-bitarsversioner, eller åtminstone programversioner som garanterat fungerar på 64-bitars OS, av programvarorna så blir 64-bitars OS någonting att överväga att skaffa.

De flesta 16-bitarsprogrammen verkar i alla fall vara utfasade nu, så det är alltid något att glädja sig åt.