Samsung tillkännager Exynos 9 – åttakärnig systemkrets på 10 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager Exynos 9 – åttakärnig systemkrets på 10 nanometer

Nästa flaggskeppstelefon från Samsung ska avtäckas inom kort, men redan nu tillkännages den systemkrets som sannolikt kommer användas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Europa och USA får alltid Snapdragon-varianten

Permalänk
Entusiast

Trevlligt att det går undan på den mobila fronten! Inspelning i 4K@120FPS, herrejävlar i havet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@anon99339: Nä?! USA får snapdragon, vi får Exynos? Enligt min nya S7a i cpu-z framgår det i alla fall att det är en Exynos.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

För grafik används ARM:s Mali-G71, vilken stödjer in- och uppspelning av material i 4K UHD-upplösning med 120 bildrutor per sekund

Smaskigt värre! Hög framerate i video är något jag gärna ser växa överlag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Europa och USA får alltid Snapdragon-varianten

Nej. Min S7 köpt i Sverige har Exynos. Tror bara det är USA som har Snapdragon nuförtiden och det har att göra med frekvensbanden eller något ditåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Chris_Kadaver @Ozzed okej, kul att höra. Gillar inte detta monopol som Samsung har just nu med Snapdragon 835

Permalänk
Medlem

@anon99339 wat? Snapdragon är en Qualcomm krets. Dessutom finns inte Snapdragon 835 på marknaden än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naxos:

@kazen_90 wat? Snapdragon är en Qualcomm krets. Dessutom finns inte Snapdragon 835 på marknaden än.

Samsung har ensamrätt på Snapdragon 835 i början.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23287-lg-g6-blir-utan-qualco...

Permalänk
Medlem

Så nu kan dom ha 40% mindre batterier :/

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna köra 1080 för att spara batteri vid vanlig användning, sen köra på 4k i vr? Jag tar hellre lägre upplösning mot bättre batteritid, men vill gärna kunna få fin bild när det väl gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Europa och USA får alltid Snapdragon-varianten

Så var det kanske tidigare men min Samsung S6 har Exynos Octa 7420 och den är köpt i Sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Skulle man inte kunna köra 1080 för att spara batteri vid vanlig användning, sen köra på 4k i vr? Jag tar hellre lägre upplösning mot bättre batteritid, men vill gärna kunna få fin bild när det väl gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, Sony gjorde något sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Apples 2 högprestanda + 2 energiprestanda kärnors lösning verkar klart bättre än dravlet med då många kärnor som man precis som i PC applikationer har svårt att nyttja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon99339: Ahh där ser man. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Europa och USA får alltid Snapdragon-varianten

Det finns oftast båda varianterna på den Europeiska marknaden. Vill minnas att S5 såldes i båda varianterna t.ex. och man uppmanades att kolla på serienumret för att se vilken krets man fick.

Skrivet av anon99339:

Samsung har ensamrätt på Snapdragon 835 i början.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23287-lg-g6-blir-utan-qualco...

Du säger emot dig själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Apples 2 högprestanda + 2 energiprestanda kärnors lösning verkar klart bättre än dravlet med då många kärnor som man precis som i PC applikationer har svårt att nyttja.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man läsa här och vet ej om allt är sant: https://www.quora.com/Why-are-iPhone-processors-more-efficient-and-faster-than-android-phones

Ogillar att Samsung har första tjing på SD835 och måste vänta tills Maj-Juli för andra skall ha del av SD835 också. Men Exynos har varit bättre än SD SoCs senaste åren och Exynos 8895 är att se fram emot. Fast förstår inte varför den tillhör Exynos 9 serie? Borde fortfarande vara Exynos 8? Exynos 9 borde ju börja med 9xxx?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@Chris_Kadaver @Ozzed okej, kul att höra. Gillar inte detta monopol som Samsung har just nu med Snapdragon 835

Kommer inte påverka oss ändå då vi får Exynos i Europa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Kommer den med eller utan brandsläckare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Kommer den med eller utan brandsläckare?

Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kommer inte påverka oss ändå då vi får Exynos i Europa.

Fast det innebär ju att ingen alls här får en SD835-telefon av något märke ett bra tag framöver. Annars hade vi kanske haft LG, Sony etc med den kretsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Vad ligger IPCn på då? ^^
Ingen HT / SMT?!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Exynos suger för roms så snapdragon för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

En mobil är en mobil. Betalar inte 8 k för något som håller i två år. Nokia 3310 släpps snart. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

En mobil modell med större batteri så ger det det större batteriet extra batteri tid!

Öka batteriet livs cykel med ändrad laddnings kurva, minska laddningen rejält 90 till 100%

Om batteritiden jag såg veckans avsnitt av Vetenskapens värd, där det fram kom att det som sliter mest på batteriet är 90 till 100 % och värme, så att minska slitaget genom att ladda de sista 10 % långsammare för att minska uppvärmningen.

En mobil modell med större batteri så ger det det större batteriet extra batteri tid!
En temperatur givare för att bromsa laddning vid en förhöjd temperatur.

Temperatur-givare och ändrad laddnings-kurva är även något för laptops och plattor.
För laptop så ha en laddnings-kurva att välja för att vara på kontoret med laddning att bara ladda till 90 % och börja ladda vid 60 % av själv urladdningen och alltid minst ½ halva batterikapaciteten för det oväntade och för att förlänga batteriets livscykel!

Permalänk

Det här med att koda i h265 120bilder bådar gott för övervaknings kameror efter som spar diskutrymme.

Det här med att koda i h265 120bilder bådar gott för övervaknings kameror efter som spar diskutrymme.

Jag vill inte att vi får lika mycket kamera övervakning som England, men det ökande gäng kriminalitet, de är väldigt få men när de inte blir identifierade så blir repris på repris ökad bevakning och kvalitet på bevakningen för minska antalet repriser.

Att minska de s.k. dåliga äpplenas inflytande är en del.
Positiva alternativ är det andra, det finns och det är en kostnad men billigare en alternativet, det är brist på kvalificerat folk så det finns jobb, så det gäller att göra fler mera kvalificerade!
En ökad kvalificering händer inte över en natt och det är inte en sak de är många olika tårta bitar för att få fram tillräckligt mycket tårta!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

En mobil är en mobil. Betalar inte 8 k för något som håller i två år. Nokia 3310 släpps snart. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Själv ringer jag max ett samtal i veckan. Däremot kan jag intyga att jag använder mobilen massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@Chris_Kadaver @Ozzed okej, kul att höra. Gillar inte detta monopol som Samsung har just nu med Snapdragon 835

Å andra sidan så blev det väl ingen 835 i 10nm alls nu om inte samsung tillverka den, utan gjorde exynos chip där istället.
Som största kund och tillverkare så är det ju inte så konstigt om de står först i kön.

Permalänk
Medlem

Betyder det här att Samsung kommer med en mobil som har 4.5 - 4.7"-skärm och en maxstorlek på 130-132 mm? Nehe inte det? Då får det nog vara för min del. Är så trött att alla nya är 5.5" eller minst 5" idag. Finns typ bara 2 någorlunda lurar under 5" på hela marknaden. Om man inte köper en från 2013 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Öka batteriet livs cykel med ändrad laddnings kurva, minska laddningen rejält 90 till 100%

Om batteritiden jag såg veckans avsnitt av Vetenskapens värd, där det fram kom att det som sliter mest på batteriet är 90 till 100 % och värme, så att minska slitaget genom att ladda de sista 10 % långsammare för att minska uppvärmningen.

En mobil modell med större batteri så ger det det större batteriet extra batteri tid!
En temperatur givare för att bromsa laddning vid en förhöjd temperatur.

Temperatur-givare och ändrad laddnings-kurva är även något för laptops och plattor.
För laptop så ha en laddnings-kurva att välja för att vara på kontoret med laddning att bara ladda till 90 % och börja ladda vid 60 % av själv urladdningen och alltid minst ½ halva batterikapaciteten för det oväntade och för att förlänga batteriets livscykel!

Absolut enklaste lösningen är att bara ladda sin telefon med snabb/vägg laddaren när man verkligen har bråttom... och då bara typ 80%. Sen kan du använda en USB2 port, eller en usel laddare med typ 500mA för att ladda den långsamt under natten tex. På så sätt skonar du batteriet, och får en full-laddad telefon när du väl behöver det.

Men visst... större batteri är helt klart något jag också vill ha. Inget mindre än 3000mAh iaf på enklare telefoner. Avancerade som dessa bör ha 4000mAh+ för att orka driva alla 4k skärmar, värmepannor till CPUer/GPUer och alla 100 appar som folk envisas med att ha igång samtidigt i bakgrunden.