Hjälp med serverlösning till litet kontor

Permalänk
Medlem

Hjälp med serverlösning till litet kontor

Hej!

Jag har funderingar på att dra igång ett litet redovisningsföretag där vi kommer att vara 2-3 anställda totalt, och har en fråga angående lämplig serverlösning. Vi kommer att arbeta i Vismas program och enligt deras hemsida gäller följande:

”Om programmet ska användas i en fleranvändarmiljö är minimumkravet Windows Server 2008 R2 (SP2) eller senare, samt att Windows Professional, Business, eller Ultimate-varianterna används på arbetsplatserna.
Servern kan inte ha Home/Basic-versioner av Windows.”

Vi räknar med att köra Win7 (eller möjligen 10) pro på arbetsplatserna och ha ett trådbundet nätverk, om det spelar någon roll. Vi kommer även att vilja ha gemensamma mappar för lagring av digitala dokument på servern, men ingenting direkt tungt.

Vilken serverlösning skulle ni som kan rekommendera för detta? Jag är förhållandevis bra på att hantera enskilda datorer men har NOLL erfarenhet av servrar och bara marginellt mer av nätverk i allmänhet, så jag skulle gärna vilja ha lite input så att inte de lokala datorföretagen kan pracka på mig vad som helst. Prisklass får naturligtvis gärna vara så låg som möjligt, men jag vill inte vara dumsnål.

Några åsikter/förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laeriel:

Hej!

Jag har funderingar på att dra igång ett litet redovisningsföretag där vi kommer att vara 2-3 anställda totalt, och har en fråga angående lämplig serverlösning. Vi kommer att arbeta i Vismas program och enligt deras hemsida gäller följande:

”Om programmet ska användas i en fleranvändarmiljö är minimumkravet Windows Server 2008 R2 (SP2) eller senare, samt att Windows Professional, Business, eller Ultimate-varianterna används på arbetsplatserna.
Servern kan inte ha Home/Basic-versioner av Windows.”

Vi räknar med att köra Win7 (eller möjligen 10) pro på arbetsplatserna och ha ett trådbundet nätverk, om det spelar någon roll. Vi kommer även att vilja ha gemensamma mappar för lagring av digitala dokument på servern, men ingenting direkt tungt.

Vilken serverlösning skulle ni som kan rekommendera för detta? Jag är förhållandevis bra på att hantera enskilda datorer men har NOLL erfarenhet av servrar och bara marginellt mer av nätverk i allmänhet, så jag skulle gärna vilja ha lite input så att inte de lokala datorföretagen kan pracka på mig vad som helst. Prisklass får naturligtvis gärna vara så låg som möjligt, men jag vill inte vara dumsnål.

Några åsikter/förslag?

I princip vad som helst skulle fungera. Är den enbart visma ni ska ha? I så fall skulle ni nästan kunna gå på en server med enbart SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

I princip vad som helst skulle fungera. Är den enbart visma ni ska ha? I så fall skulle ni nästan kunna gå på en server med enbart SSD.

En modern filserver har enbart SSD.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

I princip vad som helst skulle fungera. Är den enbart visma ni ska ha? I så fall skulle ni nästan kunna gå på en server med enbart SSD.

Ja, enbart Visma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

En modern filserver har enbart SSD.

Nja, där är jag inte beredd att hålla med. Beror helt på vad som efterfrågas och budget.

Skrivet av Laeriel:

Ja, enbart Visma

Okej, har ni ingen erfarenhet eller intresse att fixa detta själv så är det arbetstiden och licenser som kommer stå för större delen av kostnaden. "IT-firman" kommer säkerligen föreslå en ingångsmodell från HP eller Dell. Jag skulle se till så den enbart har SSD så Visma tuggar på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nja, där är jag inte beredd att hålla med. Beror helt på vad som efterfrågas och budget.

Okej, har ni ingen erfarenhet eller intresse att fixa detta själv så är det arbetstiden och licenser som kommer stå för större delen av kostnaden. "IT-firman" kommer säkerligen föreslå en ingångsmodell från HP eller Dell. Jag skulle se till så den enbart har SSD så Visma tuggar på lite.

Intresse finns, det är erfarenhet och kunskap som brister.

Skämt åsido, vad bör jag räkna med för kostnad för licens + burk, mellan tummen och pekfingret? Och hur lång tid bör det i grova drag ta för någon som vet vad han/hon pysslar med att sätta upp ett sånt här system?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört egen server pga. åtagendet åt kunder.
Hyr in er någonstans. VPS eller något.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

Jag hade inte kört egen server pga. åtagendet åt kunder.
Hyr in er någonstans. VPS eller något.

Intressant, kan Vismaklienten prata med en extern server? Eller tycker du de ska sitta med VPN hela dagarna? Jag har bara sätt lokalt installerade Visma-servrar om man inte går på deras molnlösning.

Skrivet av Laeriel:

Intresse finns, det är erfarenhet och kunskap som brister.

Skämt åsido, vad bör jag räkna med för kostnad för licens + burk, mellan tummen och pekfingret? Och hur lång tid bör det i grova drag ta för någon som vet vad han/hon pysslar med att sätta upp ett sånt här system?

Här är en grov uppskattning:
Lämplig server: https://www.dustin.se/product/5010900281/proliant-dl20-gen9
Windows Server Standard: https://www.dustin.se/product/5010758215/windows-server-2012-...
SSD (2st i raid1 om budget): https://www.dustin.se/product/5010796319/850-pro
+ Vismas kostnader och 1 dag arbetstid för att sätta igång allt och installera klienterna är väl i grova drag.

Skicka runt lite offerter och se vad du får. Tänk på att inte snåla på hårdvaran när ni ändå ska lägga ner en del på mjukvaror + arbetstid samt att ni kommer arbeta mot denna hela tiden antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt kraven varför de är satta som de är, på mitt jobb har vi Visma och jag kan jobba från en surfplatta om jag så skulle vilja.

Nå server så skulle jag rekommendera typ en sån här:
https://www.dustin.se/product/5010932359/proliant-ml10-gen9
Orsak: Xeon, ECC Raid 1 hårddisk

Angående Windows så är Microsoft Windows Server 2012 R2 Essentials mer användarvänlig för nybörjare och dessutom kostar den halva priset. Nackdelen är att den för oss som har jobbat med fullversion mer omständligt. Essentials resulterar också att er server blir en domänkontroller som kan ställa till med problem. Hör med visma och de rekommenderar full eller Essentials av windows server.

Det finns även Foundation versionen som endast kostar 2000kr, men den har jag själv aldrig sett. Tänk på att vissa windows är låste till vissa fabrikat, så köper du en Dell version till en HP fungerar det ej bra, hör med butiken som säljer dem.

Att ni minst måste ha Windows Pro på klienterna antyder om att de syftar på att de ska anslutas till en domän. Jag har jobbat med ekonomisystem som använde sig av domänkontrollen för inloggning, men Visma som jag har på mitt jobb fungerar ej så..

Det går säkert hitta en billigare dator, men tid är pengar och det är bra att då ha en som är snabb.
Denna maskin måste ni sedan göra backup till, när du skrev att ni är en redovisningsföretag så tycker jag en seriös Molntjänst som ni gör backup till är vettigt. Sedan en billig Nas kan man också ha förutom Molnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

En modern filserver har enbart SSD.

Har de bättre driftsäkerhet än hdd? En vettig SAN med hdd till en filserver med 2TB data i raid 10 gick för två år sedan på ca 60 000kr, ska man ha samma klass i SSD så blir det nog dyrt.
Jag vet många som har köpt svindyra SAN än idag och det är HDD som är det vanligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

Intresse finns, det är erfarenhet och kunskap som brister.

Skämt åsido, vad bör jag räkna med för kostnad för licens + burk, mellan tummen och pekfingret? Och hur lång tid bör det i grova drag ta för någon som vet vad han/hon pysslar med att sätta upp ett sånt här system?

Cirkapriser
10.000 kr basic server med klena utbyggnadsmöjligheter.
4.000 kr Windows 2016 + 5 Cal
8.000 kr En dags konsultarbete för att installera OS, skapa användare, AD och installera Visma.

Eller...

40.000 kr feting med dubbla Xeon som du/ni kan växa i.
6.800 kr Windows Server 2016 för 1 fysisk server och 2 licenser för 2 virtuella servrar.
1.800 kr Windows 5 Usr Cal
8.000 kr En dags konsultarbete för att installera OS, skapa användare, AD och installera Visma.

Vad det kostar beror helt på vad Ni har för kvar och förväntningar. Vänd Er till en säljare är mitt råd.

Sen kvarstår en massa andra beslut som måste tas; val av switch, brandvägg, AP JA/NEJ?, internetförbindelse. o.s.v.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Mitt tips beroende på kraven:

Aws
Azure
Google

(Kör SaaS tjänster)

Dvs äg ej hårdvara, betala per förbrukning och då kan ni även fakturera era kunder spårbarhet och enkelt (självklartmed marginal)

Mvh Vic
(Jobbar med att sälja hårdvaran du beskriver)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Här är en grov uppskattning:
Lämplig server: https://www.dustin.se/product/5010900281/proliant-dl20-gen9
Windows Server Standard: https://www.dustin.se/product/5010758215/windows-server-2012-...
SSD (2st i raid1 om budget): https://www.dustin.se/product/5010796319/850-pro
+ Vismas kostnader och 1 dag arbetstid för att sätta igång allt och installera klienterna är väl i grova drag.

Skicka runt lite offerter och se vad du får. Tänk på att inte snåla på hårdvaran när ni ändå ska lägga ner en del på mjukvaror + arbetstid samt att ni kommer arbeta mot denna hela tiden antar jag.

Kanon, då har jag lite att jämföra med. Jag har redan tänkt begära in offerter från diverse håll men det kändes vettigt att kolla här först. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag förstår inte riktigt kraven varför de är satta som de är, på mitt jobb har vi Visma och jag kan jobba från en surfplatta om jag så skulle vilja.

Nå server så skulle jag rekommendera typ en sån här:
https://www.dustin.se/product/5010932359/proliant-ml10-gen9
Orsak: Xeon, ECC Raid 1 hårddisk

Angående Windows så är Microsoft Windows Server 2012 R2 Essentials mer användarvänlig för nybörjare och dessutom kostar den halva priset. Nackdelen är att den för oss som har jobbat med fullversion mer omständligt. Essentials resulterar också att er server blir en domänkontroller som kan ställa till med problem. Hör med visma och de rekommenderar full eller Essentials av windows server.

Det finns även Foundation versionen som endast kostar 2000kr, men den har jag själv aldrig sett. Tänk på att vissa windows är låste till vissa fabrikat, så köper du en Dell version till en HP fungerar det ej bra, hör med butiken som säljer dem.

Att ni minst måste ha Windows Pro på klienterna antyder om att de syftar på att de ska anslutas till en domän. Jag har jobbat med ekonomisystem som använde sig av domänkontrollen för inloggning, men Visma som jag har på mitt jobb fungerar ej så..

Det går säkert hitta en billigare dator, men tid är pengar och det är bra att då ha en som är snabb.
Denna maskin måste ni sedan göra backup till, när du skrev att ni är en redovisningsföretag så tycker jag en seriös Molntjänst som ni gör backup till är vettigt. Sedan en billig Nas kan man också ha förutom Molnet.

Toppen, tack för input!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag satts 100% på en molnlösning, exempelvis Office 365 för att hantera mail och dokumenthantering.

För Visma så hade jag undersökt om de erbjuder en cloud lösning alternativt om en av deras partners gör det.

Att inte behöva förvalta sina hårdvara och kunna fokusera på sin verksamhet istället och få en stabilare miljö som är omöjligt att sätta upp själv samt betrodda backup metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Cirkapriser
10.000 kr basic server med klena utbyggnadsmöjligheter.
4.000 kr Windows 2016 + 5 Cal
8.000 kr En dags konsultarbete för att installera OS, skapa användare, AD och installera Visma.

Eller...

40.000 kr feting med dubbla Xeon som du/ni kan växa i.
6.800 kr Windows Server 2016 för 1 fysisk server och 2 licenser för 2 virtuella servrar.
1.800 kr Windows 5 Usr Cal
8.000 kr En dags konsultarbete för att installera OS, skapa användare, AD och installera Visma.

Vad det kostar beror helt på vad Ni har för kvar och förväntningar. Vänd Er till en säljare är mitt råd.

Sen kvarstår en massa andra beslut som måste tas; val av switch, brandvägg, AP JA/NEJ?, internetförbindelse. o.s.v.

Kanon, då har jag lite fler referenspunkter att gå på. Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Farsan har annars allra minsta versionen av Visma som finns, i vilken fall så kör han den helt hos dem genom Webläsaren. Om denna möjlighet finns på de större Vismorna vet jag inte, men det hade ju på många sätt låtit som de bästa alternativet. Visst kostar lite mer, men så mycket bekymmer ni slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Mitt tips beroende på kraven:

Aws
Azure
Google

(Kör SaaS tjänster)

Dvs äg ej hårdvara, betala per förbrukning och då kan ni även fakturera era kunder spårbarhet och enkelt (självklartmed marginal)

Mvh Vic
(Jobbar med att sälja hårdvaran du beskriver)

Okej, ska kolla upp alternativen, tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Intressant, kan Vismaklienten prata med en extern server? Eller tycker du de ska sitta med VPN hela dagarna? Jag har bara sätt lokalt installerade Visma-servrar om man inte går på deras molnlösning.

Vill man vara bekväm så sätter man upp en IPsec-tunnel på router mellan kontoret och datacentret. Då slipper du manuellt fippla med VPN eller avancerade MSDA lösningar.
Kostar man på sig fiber kan man få direktlänk till datahallen och med 2ms som svarstid är det som att sitta två meter från servern.
Protokoll mellan kontor och datacenter är tunlat smb2 så Visma har inga problem att snacka med servern.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laeriel:

Kanon, då har jag lite att jämföra med. Jag har redan tänkt begära in offerter från diverse håll men det kändes vettigt att kolla här först. Tusen tack!

Går ni vägen att köpa egen hårdvara och ändå investerar i Server Standard så hade jag installerad Visma i en virtuell maskin i Hyper-V och köpt en billig Microserver med en vanlig disk i och fixat replikering så har ni en "up to date" kopia ifall ni får inbrått eller brand etc. Detta är bara några klick och kan verkligen rädda en i nöd. Veeam (gratis) kan ni använda för backup till en extern HDD eller ytterligare en server/dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Farsan har annars allra minsta versionen av Visma som finns, i vilken fall så kör han den helt hos dem genom Webläsaren. Om denna möjlighet finns på de större Vismorna vet jag inte, men det hade ju på många sätt låtit som de bästa alternativet. Visst kostar lite mer, men så mycket bekymmer ni slipper.

Många av programmen ligger redan helt i molnet men exempelvis Lön, som kommer att vara vårt huvudfokus, är fortfarande lokalt. Frågan är väl hur länge det kommer att förbli så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill man vara bekväm så sätter man upp en IPsec-tunnel på router mellan kontoret och datacentret. Då slipper du manuellt fippla med VPN eller avancerade MSDA lösningar.
Kostar man på sig fiber kan man få direktlänk till datahallen och med 2ms som svarstid är det som att sitta två meter från servern.
Protokoll mellan kontor och datacenter är tunlat smb2 så Visma har inga problem att snacka med servern.

Låter bra men dyrt!

Permalänk
Inaktiv

Jag såg att någon rekommenderade ett rackmonterad server. Och det finns för och nackdelar med dessa, den stora fördelen är såklart om man har väldigt mycket serverutrustning så blir det mycket enklare att hålla koll på saker och kommer man upp i nivår så säljs det mesta för rackmontering.

Är man dock ett väldigt litet kontor och inte har mycket så föredrar jag ett litet chassi. Att tänka på är att vissa servrar inte precis är gjorda för att ha i ett arbetsrum, jag tänker speciellt på 1U chassin för rack. (de minsta som de billigare brukar vara.
Här har ni ett smakprov på hur en låter: Dra ner er volum innan i högtalarna!
https://www.youtube.com/watch?v=lPGOXhT0Te0

De som är i chassi låter också rätt bra ibland, jag pillade med en gammal proviant för ett tag sedan och ingen ville vara i samma rum som den. Vi hade dock några nyare provianter som kostade runt 30 000kr st och de var lägre, ändå ingen dator som man ville ha på ett kontor.

Permalänk

Kör en vps eller Leta efter ett mindre företag på orten som kan hjälpa till med installation och ge pris. Att ha någon som hjälper med professionella lösningar är ao även om man är ett litet företag. Då kan de säkerställa att allt blir rätt samt att backup tas.
Om ni har servern själv så ska den köpas, licenser ska till, eventuella CALAR för att köra RDS med visma på osv.
Bättre att betala månadskostnad och då också kunna få hjälp med skrivare och lokala datorer samt konfiguration.

Det finns dock de som erbjuder SaaS av visma business, men de kan upplevas som segt.
Det är enklare att förhålla sig till en månadskostnad och en helhetslösning än att försöka driftar nått dylikt själv.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

Många av programmen ligger redan helt i molnet men exempelvis Lön, som kommer att vara vårt huvudfokus, är fortfarande lokalt. Frågan är väl hur länge det kommer att förbli så.

Om du ska göra tjänster åt andra bolag (i detta fallet bokföring osv) och dina kunder ska sätta krav på ditt bolag
kommer kalkylen aldrig gå ihop med egen hårdvara i den storleken.

Hur hanterar du PUL vid inbrott?
Hur hanterar du historik åt din kund?
Hur många år sparar du kundens bokföring osv?

Detta kräver hårdvara, mjukvara och rutiner som nog aldrig kommer vara aktuellt.
Hyr hårdvara hos någon så försvinner 95% av huvudvärken.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du ska göra tjänster åt andra bolag (i detta fallet bokföring osv) och dina kunder ska sätta krav på ditt bolag
kommer kalkylen aldrig gå ihop med egen hårdvara i den storleken.

Hur hanterar du PUL vid inbrott?
Hur hanterar du historik åt din kund?
Hur många år sparar du kundens bokföring osv?

Detta kräver hårdvara, mjukvara och rutiner som nog aldrig kommer vara aktuellt.
Hyr hårdvara hos någon så försvinner 95% av huvudvärken.

Helt rätt, då jag håller med föregående. "Problemet" komplikationen är väl dock att hitta en aktör/företag som kan hyra ut hårdvara / maskin resurser som kan drifta/tillhandahålla Visma - rent praktiskt skulle det innebära att man tvingas använda VPN när man jobbar emot Visma Applikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richiie:

Helt rätt, då jag håller med föregående. "Problemet" komplikationen är väl dock att hitta en aktör/företag som kan hyra ut hårdvara / maskin resurser som kan drifta/tillhandahålla Visma - rent praktiskt skulle det innebära att man tvingas använda VPN när man jobbar emot Visma Applikationen.

Precis. En VPS lösning körd med VPN är det i princip det som gäller.

https://fsdata.se/server/vps/

Typ i denna stilen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richiie:

Helt rätt, då jag håller med föregående. "Problemet" komplikationen är väl dock att hitta en aktör/företag som kan hyra ut hårdvara / maskin resurser som kan drifta/tillhandahålla Visma - rent praktiskt skulle det innebära att man tvingas använda VPN när man jobbar emot Visma Applikationen.

Det finns det många företag som gör. Tänk rätt från början, köp in tjänsten och fokusera på att göra det ni är bra på istället, sparar er mycket tid och pengar i längden.

En RD-lösning med Visma och tvåfaktorsautentisering hos lämplig leverantör låter annars som en lämplig lösning, satt upp många såna för just Visma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag hade nog pratat med visma om vps/molnlösning. Sedan ha en bilig HP microserver gen8 lokalt för filer. Antingen med Windows på den eller linuxserver, om det bara är för filarea så hade jag nog t o m använt freenas. jag skulle också rekommenderat att anlita någon lokal tallang som hjälper er med installationer och löpande support/service. Så kan ni fokusera på det ni kan och låta andra ta hand om IT.

Visa signatur

.