Permalänk
Medlem

Dator för 10k

Hej! Jag funderar på att införskaffa en ny gamingdator för runt 10k. Vad tycker ni om denna dator? Inet kör just nu en kampanj där man får gratis montering om man köper ett asus grafikkort, så tycker denna lät bra då jag får gratis montering ( kan ingenting om datorer) https://www.inet.se/kundvagn/visa/10217066/tai-shar-malkier

Permalänk
Medlem

Ser bra ut ! Dock så är 6gb versionen av grafikkortet bättre.

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på 3gb då jag gärna inte vill höja priset så mycket mer. Hur funkar det med windows sen när man köpt datorn? är det bara köpa en kod från typ kinguin eller? lätt att fixa för en person som är okunnig inom datorer?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett bättre nätagg för 400 kr till så får du ett rm550x. Gällande 6gb varianten ovan nänmde så visst är den lite bättre men jag kan inte motivera prisskillnaden så det är inget jag rekommenderar ☺

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Okej får kolla upp det! Såg att chassit bara verkade ha två usb uttag. Skulle behöva tre om det inte är så att datorn har ett inbyggt nätverkskort. Hur ska man göra då?

Permalänk
Medlem

@Jutcio: Jag skulle ha tagit RX 480 4gb ifrån asus då 1gb mer grafikminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutcio:

Okej får kolla upp det! Såg att chassit bara verkade ha två usb uttag. Skulle behöva tre om det inte är så att datorn har ett inbyggt nätverkskort. Hur ska man göra då?

Jag antar att du menar ett trådlöst nätverkskort? Kan du inte bara använda USB-portarna på moderkortet för det istället? Inet listar av någon anledning inte antalet USB-portar på moderkortet, men enligt tillverkaren har det 6 st. portar på I/O-panelen (4 st. 3.0, 2 st. 2.0). Annars får du väl helt enkelt välja ett chassi med fler USB-portar, men då får du troligtvis gå upp i pris en del.

Permalänk
Medlem

Hur använder man de på moderkortet då? Som ni märker är så kan jag typ ingenting om datorer haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutcio:

Hur använder man de på moderkortet då? Som ni märker är så kan jag typ ingenting om datorer haha.

Du kopplar in USB-kontakten i en USB-port? I/O-panelen är alltså den delen av moderkortet som är tillgänglig på baksidan av chassit, där bl.a. USB-portar och nätverksuttag finns. USB-portarna på chassit använder man normalt bara när man vill koppla in något tillfälligt utan att behöva komma åt baksidan av datorn, t.ex. USB-minnen.

Permalänk
Medlem

Aha, så det finns alltså flera usb-uttag på baksidan om jag förstått det rätt? Isåfall är det ju inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du överklocka? Annars är det ingen idé att ta en k-modell i mitt tycke. Dessutom kan du spara in på att välja ett billigare moderkort.